Huurprijs veel hoger tov buren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
Ik huur sinds 2013 een bescheiden appartementje van de lokale woningbouwvereniging waar ik op zich best fijn woon. Een groot nadeel is echter dat ik de huurprijs vrij hoog vind (momenteel rond €700). Hier heb ik altijd vrede mee gehad en ik ben ook gelijk opnieuw ingeschreven en ik houd het huuraanbod in de gaten voor iets met lagere lasten.

So far so good. Ik heb nou eenmaal getekend voor dit bedrag en hoewel de jaarlijkse huurverhoging toch steeds een beetje zeer doet, is het niet anders en kopen zit er voorlopig nog even niet in helaas.

Nu is het volgende het geval:
Ik ben erachter gekomen via woningnet dat het appartement naast mij vorige maand is verhuurd voor een huurprijs die ergens tussen 100 en 150 LAGER is dan ik betaal. De woning is verder exact hetzelfde. Omdat ik dit nogal vreemd vond heb ik de woningbouw een mail gestuurd hoe dit mogelijk is.

Het blijkt dat de huurprijs van de woningen enige tijd geleden opnieuw is bepaald door herwaardering, nieuw beleid en nieuwe wetgeving. Hierdoor betaal ik als 1e bewoner nog de hoofdprijs maar nieuwe buren krijgen dus een veel gunstiger huurprijs.

De woningbouw heeft mij ook een doorschuifregeling aangeboden dat ik op een lijst kom om door te schuiven naar een ander appartement in hetzelfde complex. Als ik dat doe kan ik dus verhuizen naar een appartement dat EXACT hetzelfde is maar dus veel goedkoper.

Ik vind de geboden oplossing natuurlijk op zijn zachtst gezegd erg belachelijk en onnodige rompslomp voor beide kanten. Ik heb natuurlijk liever dat de nieuwe wet en regelgeving op mijn huidige woning/huurcontract wordt toegepast. Dit heb ik ook zo vriendelijk mogelijk terug beantwoord.

Mijn vraag: Wat zijn mijn rechten hierin?
Ik ben zelf een beetje bang dat mijn juridische standpunt vrij zwak is omdat ik natuurlijk akkoord ben gegaan met de oorspronkelijke huurprijs en voorwaarden. Ik vind echter ook dat dit moreel gezien niet juist is. Van een sociale woningbouwvereniging mag je IMO verwachten dat zij juist ook enigszins meedenken en meewerken met de huurder om de huurprijs acceptabel te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hellsau
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-01 14:07
Klinkt zeer vervelend maar er is een oplossing. Ik ga er hier even vanuit dat er daadwerkelijk een herbeoordeling is geweest en de woningen dus minder punten zijn toegekend dan voorheen. En niet dat je doordat je er al enige jaren zit, steeds een jaarlijkse verhoging hebt meegemaakt van de huurprijs. In dat laatste geval is er volgens mij niet snel iets te doen.

Je kan hiernaar kijken:
https://www.huurcommissie...rpen/huurprijs-en-punten/
En dan kom je uit op: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverlaging/

Kortgezegd, je woning moet opnieuw beoordeeld worden en als dit dus lager scoort dan voorheen dan heb je recht op een verlaging. Ik zou alleen verwachten dat een woningbouwvereniging hier al van op de hoogte is.

Dotabuff profile

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kapteynn
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:06

Kapteynn

Kapteyn -Silvermoon-

Misschien heel erg kort door de bocht maar is het niet mogelijk om naar je eigen appartement te verhuizen? Op wat voor vreemde administratieve manier dan ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb dit ook, redelijk wat huizen zijn gedaald in rijs bij mij in de buurt en hetzelfde huis aan de overkant van de straat is 100 euro goedkoper dan die van mij.
Daar was hier niks aan te doen zolang de huur niet boven het aantal woningpunten uitkomt.

Misschien dat jouw verhuurder mee wilt werken maar ik geef het heel weinig kans.

[ Voor 16% gewijzigd door Ernemmer op 09-08-2019 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MR.Harok
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:49
Soort gelijk iets ook meegemaakt. Woon op kamers van de lokale woningbouwvereniging. Alle kamers zijn exact het zelfde. De eenheden hebben ook hetzelfde aantal punten. Wat bleek omdat ik er al langer woon heb ik een andere huurvoorwaarden dan andere bewoners. De nieuwe bewoners hebben een huurprijs van 95% van de maximale kale huur die gevraagd kan worden. Mijn huur kale huur wordt niet verhoogd tot deze ook op 95% zit. Verhoging van de totale huurprijs zit hem in de kosten die bovenop de kale huur worden gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miks
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-01 17:56
Als de woning qua huurprijs niet boven het maximum komt naar aanleidig van de punten, dan heb je geen rechten vanuit de huurcommissie.

Maar, ik zou nogmaals contact opnemen met de woningbouwvereniging. Hopelijk tref je iemand anders. Het helpt al om op een ander moment te bellen, neem maandagmiddag. Wellicht is je gunfactor dan hoger of tref je iemand die welwillend is. Niet zeggen dat je al eerder contact hebt opgenomen. Wees ze voor, zeg dat je er al over nagedacht hebt en dat je wel zou kunnen verhuizen naar een naastgelegen pand om toch voor huurverlaging in aanmerking te komen, maar dat dit hun ook extra werk zou opleveren toch? ... jada jada. Extra kosten voor woningbouw die beter besteed kunnen worden... etc.

Het zijn daar ook mensen, en wellicht tref je iemand die inziet dat de situatie gek is. Niemand is er voor om hun werkgever onnodig met extra kosten op te zadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dat komt waarschijnlijk door het 'passend toewijzen' beleid. Klik en klik voor voorbeelden, de schemas zijn overal net even anders.

Hier in dezelfde straat, zelfde huizen: 400 zoveel, 600 zoveel en 700 zoveel.

Die met een huur van 400+ euro woont er het langste.
3 jaar geleden mensen in huis gekomen van toen max sociale huurprijs dus ~700, 1 jaar geleden 2 huizen in laagste groep terecht gekomen nu ~620 vanwege serieus oude huizen (1913?) en serieus groot tekort aan huizen in de laagste categorie (wachttijd 9+ jaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb dat ook gehad, dat ik door prijsindexaties meer betaalde dan nieuwe buren. Een opmerking naar de eigenaar was wel voldoende voor een huurverlaging toen.

Ik denk dat de woningvereniging het moet willen in dit geval. Ik zou er een onderbouwde brief aan wagen denk ik. Waarschijnlijk kan er dan meer dan wanneer je belt.
dragon2 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:04:
Dat komt waarschijnlijk door het 'passend toewijzen' beleid. Klik en klik voor voorbeelden, de schemas zijn overal net even anders.

Hier in dezelfde straat, zelfde huizen: 400 zoveel, 600 zoveel en 700 zoveel.

Die met een huur van 400+ euro woont er het langste.
3 jaar geleden mensen in huis gekomen van toen max sociale huurprijs dus ~700, 1 jaar geleden 2 huizen in laagste groep terecht gekomen nu ~620 vanwege serieus oude huizen (1913?) en serieus groot tekort aan huizen in de laagste categorie (wachttijd 9+ jaar).
Maar bij TS is het juist dat nieuwe mensen minder betalen dan mensen die er al langer wonen.

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 09-08-2019 15:15 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Marzman schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:10:
Maar bij TS is het juist dat nieuwe mensen minder betalen dan mensen die er al langer wonen.
Zoals ik zei, er zit hier in de straat dus iets van 300 euro verschil tussen de oude bewoners en in ieder geval 1 huis, maar de allernieuwste 2 bewoners betalen weer meer dan 100 euro minder dan de bewoner die in de hoogste categorie valt. Die niet blij natuurlijk... Maar woningbouw doet daar niks aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michel2506
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:48
hellsau schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:59:
Klinkt zeer vervelend maar er is een oplossing. Ik ga er hier even vanuit dat er daadwerkelijk een herbeoordeling is geweest en de woningen dus minder punten zijn toegekend dan voorheen. En niet dat je doordat je er al enige jaren zit, steeds een jaarlijkse verhoging hebt meegemaakt van de huurprijs. In dat laatste geval is er volgens mij niet snel iets te doen.

Je kan hiernaar kijken:
https://www.huurcommissie...rpen/huurprijs-en-punten/
En dan kom je uit op: https://www.huurcommissie.nl/onderwerpen/huurverlaging/
Helaas zit ik alle tijd dat ik er woon net een tientje onder de maximale huurprijs volgens de puntenberekening. De woning is precies zo ontworpen en in 2013 opgeleverd dat het nét aan bepaalde checkboxes voldoet. Wat het ook gewoon vervelend maakt in de puntentelling is dat de WOZ waarde sinds 2015 met zo'n 30% gestegen is. Dit trekt de puntentelling ook enorm scheef IMO.
Kapteynn schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:00:
Misschien heel erg kort door de bocht maar is het niet mogelijk om naar je eigen appartement te verhuizen? Op wat voor vreemde administratieve manier dan ook?
Dit is iets waar ik zelf ook aan zat te denken. Ik hoop dat de woningbouw bereid is in gesprek te gaan en mee kan denken hoe dit voor beide partijen het beste opgelost kan worden. Zoals ik het zie heeft de andere partij hier ook belang bij. Het is voor iedereen veel meer werk en kosten als ik gebruik zou maken van deze doorschuifregeling. Ik moet dan natuurlijk wel een gewillige gesprekspartner treffen die echt mee wilt denken in plaats van blind het boekje te volgen...
Pagina: 1