Kun je met de gigabyte 2060 super ook de powerdraw aangeven

Pagina: 1
Acties:
  • 1.186 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07-2020
Mijn vraag
...
Ik vroeg me af of je met de gigabyte kaarten ook powerdraw kunt aangeven in programma's zoals afterburner of het eigen gigabyte programma.

Het is voor mij vrij relevant aangezien ik een zeur ben op het gebied van energie gebruik. Idealiter zou ik niet boven de 50% uit willen komen tijdens het game b.v. en met games zoals mass effect andromeda of een total war warhammer 2 is dat denk ik vrij gemakkelijk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18:29
Je kunt niet zomaar zelf bepalen hoeveel een videokaart verbruikt. Hoe zwaarder de kaart belast wordt hoe meer deze verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Je kan hem iets proberen te undervolten maar veel zal dat niet schelen.
En de prestaties worden over het algemeen iets lager.
Als je hem maar de helft van zijn stroom zou geven heb je ook waardeloze prestaties.
Als je het echt zo belangrijk vind dan de kaart verkopen en een 3200g kopen of iets dergelijks.
Je moet dan wel accepteren dat je geen AAA games op hoge settings kan spelen maar het scheelt wel behoorlijk in stroom.
Nou ja relatief dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 21:24
Je kunt een frame limiet instellen voor al je games. Dan kapt de GPU met frames te maken bij bv 60 fps.
Als je dan genoegen kunt nemen met bv 30 scheelt dat toch al iets.
Lichte games limiteren zal dan het meest zin hebben (stel die loopt op 200 FPS en je limiteert op 60).
Zware games limiteren zal veel minder effect hebben.

Je kan je GPU ook sterk underclocken/undervolten, dat heeft eenzelfde effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Je kunt een heel klein beetje doen met undervolten.

Daarnaast is vermogen zeer strak gekoppeld aan hoeveel werk je GPU moet doen.
Dus framelimit instellen en resolutie+details verminderen.

Maar TBH is dat compleet onzinnig. Waarom 50% , klinkt zwaar arbitrair?
En waarom koop je dan een 2060 om te beginnen ?
koop dan een 1040 en laat die op 100% lopen. gebruikt waarschijnlijk net zoveel.
Of speel de helft minder lang. :)

Zowiezo waarom focussen op powerdraw dan, hang gewoon een wattage meter aan je pc en bekijk het over het gehele systeem.

[ Voor 5% gewijzigd door heuveltje op 09-08-2019 13:43 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:11
Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:12:
aangezien ik een zeur ben op het gebied van energie gebruik.
Ben benieuwd welke cpu, moederbord en voeding je hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Wauw… I must be dumb...

@Elmo_b @Luckei

Kijk ik heb een 1060 van msi waarvan je de powerdraw kunt weergeven. op basis daarvan kan ik de graphics instellen voor diverse games zodat je zeker op de 50% limiet kunt draaien. Dit kan ook ivb met de warmteafgifte in de zomer vrij belangrijk zijn omdat je dan bepaalde spelwaarden kunt blijven garanderen

@Uszka ryzen 5 2600 , aorus ultra gaming x470 , be quiet powerhuppelepup @ 750 Watt

@heuveltje ik heb de 8 gb ddr 6 nodig voor bepaalde spellen en de 2060 super is bijna 100% sneller dan de 1060 3 gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luckei
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08-10 21:24
Tja... hoeveel kwaliteit in gaming wil je opofferen ten gunste van stroomverbruik?

Die vraag kun je alleen zelf beantwoorden.

Je kan alles terugschalen naar 480p30fps en daar tevreden mee zijn, dat zal flink schelen.
Als je dat te ver gaat durf ik te schatten dat met behoud van kwaliteit je hoogstens 10-20% energie kunt besparen met gamen voor je het echt gaat merken of moet investeren in betere/zuinigere hardware.

[ Voor 31% gewijzigd door Luckei op 09-08-2019 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:34:
Wauw… I must be dumb...

@Elmo_b @Luckei

Kijk ik heb een 1060 van msi waarvan je de powerdraw kunt weergeven. op basis daarvan kan ik de graphics instellen voor diverse games zodat je zeker op de 50% limiet kunt draaien. Dit kan ook ivb met de warmteafgifte in de zomer vrij belangrijk zijn omdat je dan bepaalde spelwaarden kunt blijven garanderen

@Uszka ryzen 5 2600 , aorus ultra gaming x470 , be quiet powerhuppelepup @ 750 Watt

@heuveltje ik heb de 8 gb ddr 6 nodig voor bepaalde spellen en de 2060 super is bijna 100% sneller dan de 1060 3 gb
als jij op 1440p of 4k gamed en jij zet je powerdraw of 50% kijk maar eens wat er dan gebeurt met je fps ingame.
Als je dat acceptabel vind dan vooral doen.. maar er is een reden waarom GPU relatief veel stroom vragen... en elke vermindering daarvan gaat ten koste van je je fps of je instellingen drastisch omlaag gooien..

Het is een beetje hetzelfde om een mooie dikke v12 lamborghini aventador te kopen en dan 6 cilinders uitschakelen om benzine te besparen. ( oké oke een beetje overdreven maar je snapt de strekking :+ )

[ Voor 9% gewijzigd door Elmo_b op 09-08-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:03

heuveltje

KoelkastFilosoof

Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:34:
Wauw… I must be dumb...

@Elmo_b @Luckei

>Dit kan ook ivb met de warmteafgifte in de zomer vrij belangrijk zijn omdat je dan bepaalde spelwaarden kunt blijven garanderen

Je bedoelt dat je het zelf al default terugschaalt naar 50% performance, om te voorkomen dat de kaart misschien naar 95% van zijn performance schaalt, op 1 extreme hete dang in de zomer als je een slecht gekoelde case hebt :?

Dit klint niet alsof je nu zoveel om stroomverbruik geeft. Dan zou ik eerder mobiele cpu's en extra efficiente voedingen gebruiken.

Niet als je het ding vervolgens limiteert tot 50% :)
trouwens die 100% sneller is voor een behoorlijk deel te danken aan het hogere stroomverbruik van de 2060.

Afbeeldingslocatie: https://img.purch.com/2060-furmark-power/o/aHR0cDovL21lZGlhLmJlc3RvZm1pY3JvLmNvbS9OL1MvODE3MzM2L29yaWdpbmFsL0Z1ck1hcmstUG93ZXItVnMucG5n

Als je perse stroom wil besparen, limit dan je fps naar 30 en je resolutie naar 1080 oid. Dat levert waarschijnlijk een consequentere game ervaring op.
Maar Ik vraag me echt af wat je nu probeert te bereiken. Gamen en laag stroomverbruik gaan niet goed samen. Gaat het nu om die paar euro per jaar aan stroomkosten ?

[ Voor 8% gewijzigd door heuveltje op 09-08-2019 15:33 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Elmo_b schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

als jij op 1440p of 4k gamed en jij zet je powerdraw of 50% kijk maar eens wat er dan gebeurt met je fps ingame.
Als je dat acceptabel vind dan vooral doen.. maar er is een reden waarom GPU relatief veel stroom vragen... en elke vermindering daarvan gaat ten koste van je je fps of je instellingen drastisch omlaag gooien..

Het is een beetje hetzelfde om een mooie dikke v12 lamborghini aventador te kopen en dan 6 cilinders uitschakelen om benzine te besparen. ( oké oke een beetje overdreven maar je snapt de strekking :+ )
Het is een vergelijking om iets weer te geven wat bij jouw beleving aansluit niets meer.
maak er 1080p van en heel de wereld verandert nietwaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
het is blijkbaar te moeilijk om een antwoord te geven op de vraag zoals die gesteld is. Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
@heuveltje Als je het niet weet is het prima hoor en ja voor mij is het wel belangrijk om in ieder geval zoveel mogelijk te bezuinigen zonder daarbij op bepaalde spel ervaringen te beknibbelen. Als je dat niet begrijpt is het prima. Ik zou je de voor de volgende keer dat je iemand wel wilt helpen willen aanraden om vooral niet teveel van wat jij vindt uit te willen gaan.
Overigens de 8 gb ddr 6 wordt niet alleen maar compleet in gebruik genomen door het laden van graphics. Er wordt steeds meer aangeboden via dat vlak alleen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07-08 10:04

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:16:
het is blijkbaar te moeilijk om een antwoord te geven op de vraag zoals die gesteld is. Bedankt voor de reacties
Wat een kortzichtig antwoord zeg, is het nou zo vreemd dat iedereen wil weten waarom dan?

Dit hele topic komt neer op:
"Hoi ik heb een Hummer gekocht maar ik wil 50% brandstof besparen, hoe doe ik dat?"
Waarom koop je dan een Hummer?

Waarom een 2060 als je hem maar voor 50% wil gebruiken? Er is gewoon niets logisch aan en dan zijn wij opeens gek.

Ik snap dat je antwoord zoekt op een simpele vraag, maar de vraag is te bizar om niet serieus achter de oren te gaan krabben wat hier nou precies gaande is.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:55:
@heuveltje Als je het niet weet is het prima hoor en ja voor mij is het wel belangrijk om in ieder geval zoveel mogelijk te bezuinigen zonder daarbij op bepaalde spel ervaringen te beknibbelen. Als je dat niet begrijpt is het prima. Ik zou je de voor de volgende keer dat je iemand wel wilt helpen willen aanraden om vooral niet teveel van wat jij vindt uit te willen gaan.
Overigens de 8 gb ddr 6 wordt niet alleen maar compleet in gebruik genomen door het laden van graphics. Er wordt steeds meer aangeboden via dat vlak alleen
Download een tool als GPU Z waarmee je power draw kan meten. Ga eens gewoon gamen terwijl je GPU Z laat draaien, en check na het gamen in GPU Z de average / maximum power draw.
Ga daarna eens de settings in je game enorm verlagen inck FPS cap en ga opnieuw gamen terwijl je GPU Z laat draaien. Check daarna weer je average / maximum power draw. Zit je op 50% van wat je eerst had? Profit. Zit je hoger --> settings verder verlagen. Zit je lager --> settings wat verhogen.

Bijzonder streven, maar goed zo zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Wintervacht schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

Wat een kortzichtig antwoord zeg, is het nou zo vreemd dat iedereen wil weten waarom dan?

Dit hele topic komt neer op:
"Hoi ik heb een Hummer gekocht maar ik wil 50% brandstof besparen, hoe doe ik dat?"
Waarom koop je dan een Hummer?

Waarom een 2060 als je hem maar voor 50% wil gebruiken? Er is gewoon niets logisch aan en dan zijn wij opeens gek.

Ik snap dat je antwoord zoekt op een simpele vraag, maar de vraag is te bizar om niet serieus achter de oren te gaan krabben wat hier nou precies gaande is.
Ik snap niet waarom het onmogelijk is voor de aanwezigen om gewoon een antwoord te geven op een vraag maar daar hoor je mij toch ook verder niet over?

Met een beetje lezen kun je snappen dat ik
A : zo zuinig mogelijk wil werken met een sterke kaart
B: dat ik de kaart ook in de zomermaanden wil gebruiken op een zo efficient mogelijk manier.

Mijn ervaringen met een 770 gtx en een 1060 wijzen uit dat de grafische instellingen op een zodanige manier aanpassen met hulp van een OSD zoals die geleverd en customized kan worden in Afterburner een prima hulpmiddel daarbij is.

Waarom vind jij dat zo lastig om te begrijpen vraag ik mij af? Ben je gewoon een schaapje dat voor de andere communityleden opkomt, die overigens de plank compleet mis slaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Wekko306 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Download een tool als GPU Z waarmee je power draw kan meten. Ga eens gewoon gamen terwijl je GPU Z laat draaien, en check na het gamen in GPU Z de average / maximum power draw.
Ga daarna eens de settings in je game enorm verlagen inck FPS cap en ga opnieuw gamen terwijl je GPU Z laat draaien. Check daarna weer je average / maximum power draw. Zit je op 50% van wat je eerst had? Profit. Zit je hoger --> settings verder verlagen. Zit je lager --> settings wat verhogen.

Bijzonder streven, maar goed zo zou ik het doen.
Bedankt maar daar kan ik voorlopig niks mee. Het zou een mogelijkheid kunnen zijn maar dan ben ik net zo makkelijk af om een MSI te halen waarbij ik zeker weet dat het via de OSD kan aangebracht worden. Dat vind ik persoonlijk toch het makkelijkste hulpmiddel om de pijnpunten te bepalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 08-10 15:26
Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:12:
Mijn vraag
...
Ik vroeg me af of je met de gigabyte kaarten ook powerdraw kunt aangeven in programma's zoals afterburner of het eigen gigabyte programma.

Het is voor mij vrij relevant aangezien ik een zeur ben op het gebied van energie gebruik. Idealiter zou ik niet boven de 50% uit willen komen tijdens het game b.v. en met games zoals mass effect andromeda of een total war warhammer 2 is dat denk ik vrij gemakkelijk.
Ja, MSI Afterburner werkt gewoon hetzelfde voor andere merken, hier heb je niet per se een MSI kaart voor nodig.

Een tip, zorg dat je niet de hele tijd meerdere posts achter elkaar plaatst. Als je nog iets wil toevoegen aan je vorige bericht waar ook nog niemand op heeft gereageerd gebruik dan liever de ''Wijzig'' functie om je eerdere post aan te passen, houdt het topic iets netter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:04

br00ky

Moderator Harde Waren
@Enricotwintig, je stelt geen alledaagse vraag, dus kan je kritische vragen verwachten. Aan jou om daar iets mee te doen. Als je tenminste geholpen wilt worden :). Iedereen heeft het beste met je voor, maar alleen als jij ook serieus de discussie voert en niet passief-aggressief de discussie in duikt zoals in Enricotwintig in "Kun je met de gigabyte 2060 super ook de powerdraw aangeven"

Uiteindelijk is iedereen er hier om je te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:46

OMD

Ik ben wel benieuwd voor welke spellen je 8gig nodig hebt als je je kaart maar op de helft van zn powerdraw wil laten werken? Welke resolutie game je (kon ik even niet vinden in de thread) want als je op 1080p speelt dan is die 8gig natuurlijk niet echt nodig.

Ik denk persoonlijk ook dat de efficiëntie heel erg daalt. Ik heb het even getest met mijn 2080 op een lagere max power usage maar dan krijg ik allerlei stutters en de frequentie schommelt enorm. Ik krijg een behoorlijk inconsistente game ervaring in ieder geval.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
br00ky schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 08:27:
@Enricotwintig, je stelt geen alledaagse vraag, dus kan je kritische vragen verwachten. Aan jou om daar iets mee te doen. Als je tenminste geholpen wilt worden :). Iedereen heeft het beste met je voor, maar alleen als jij ook serieus de discussie voert en niet passief-aggressief de discussie in duikt zoals in Enricotwintig in "Kun je met de gigabyte 2060 super ook de powerdraw aangeven"

Uiteindelijk is iedereen er hier om je te helpen.
Nou, daar heb je dus zeker gelijk in. Ik had eigenlijk de verwachting dat ik juist op een forum zoals tweakers ook software tweakers zou kunnen aantreffen die regelmatig met de OSD hebben gewerkt op zoek naar bepaalde whatevers in hun games. Van optimalisatie tot gewoon het 'zien' van het gedrag van een stukje hardware.

Het stukje 'iedereen heeft het beste met je voor' nou daar zal ik dan maar van uitgaan. Ik vond het gewoon erg merkwaardig dat niemand in staat is om deze vraag te beantwoorden ivb met gigabyte hardware en powerdraw.

Eerlijk gezegd behoeven mijn verlangens ook geen verdere uitleg ook al stuiten ze blijkbaar velen tegen de borst hoe goedbedoeld ook verder want als je verder kijkt dan de goede bedoeling lijken het toch vooral ideeën te zijn waar verder over gehypothiseerd mag worden ipv het reeële antwoord te geven waar ik naar op zoek ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
OMD schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:45:
Ik ben wel benieuwd voor welke spellen je 8gig nodig hebt als je je kaart maar op de helft van zn powerdraw wil laten werken? Welke resolutie game je (kon ik even niet vinden in de thread) want als je op 1080p speelt dan is die 8gig natuurlijk niet echt nodig.

Ik denk persoonlijk ook dat de efficiëntie heel erg daalt. Ik heb het even getest met mijn 2080 op een lagere max power usage maar dan krijg ik allerlei stutters en de frequentie schommelt enorm. Ik krijg een behoorlijk inconsistente game ervaring in ieder geval.
een 1060 gaat prima hoor. Ik speel heel wat retro spellen op hooguit 5 % draw en een paar %jtjes load. Ben ook al situaties tegengekomen in total war Rome 2 bijvoorbeeld dat ik expres de antialias hoger moet zetten omdat je anders dan in een soort deadspot raakt waarbij de kaart niet hoger wil draaien wat dan weer leidt tot erg lagere scroll speeds om maar eens wat te noemen. Dit laatste voorbeeld lijkt een beetje op wat jij beschrijft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Maar even terug naar je oorspronkelijke vraag. Je wilt een upgrade en vraagt je af of wat je met je huidige 1060 doet ook met een 2060 kan. Dat is je vraag, toch?

Maar als je nu al nauwelijks load haalt door de retro games die je speelt, waarom wil je dan überhaupt een upgrade? Ik probeer hier het echte probleem te vinden :).

Gebruik trouwens aub vanaf hier de multiquote optie of wijzigknop als je nog wat wilt toevoegen. Meerdere keren achter elkaar posten wordt als erg irritant ervaren ;).

Zodra je iemand quote verschijnen daaronder ook alle andere reacties die je daardoor eenvoudig kan erbij kan quoten. Wil je nog iets toevoegen binnen 24u en nog niemand anders heeft gereageerd, gebruik dan de wijzigknop rechtsboven je laatste post.

[ Voor 40% gewijzigd door br00ky op 10-08-2019 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Enricotwintig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:13:
[...]

Nou, daar heb je dus zeker gelijk in. Ik had eigenlijk de verwachting dat ik juist op een forum zoals tweakers ook software tweakers zou kunnen aantreffen die regelmatig met de OSD hebben gewerkt op zoek naar bepaalde whatevers in hun games. Van optimalisatie tot gewoon het 'zien' van het gedrag van een stukje hardware.

Het stukje 'iedereen heeft het beste met je voor' nou daar zal ik dan maar van uitgaan. Ik vond het gewoon erg merkwaardig dat niemand in staat is om deze vraag te beantwoorden ivb met gigabyte hardware en powerdraw.

Eerlijk gezegd behoeven mijn verlangens ook geen verdere uitleg ook al stuiten ze blijkbaar velen tegen de borst hoe goedbedoeld ook verder want als je verder kijkt dan de goede bedoeling lijken het toch vooral ideeën te zijn waar verder over gehypothiseerd mag worden ipv het reeële antwoord te geven waar ik naar op zoek ben
Soms is het antwoord op een vraag ook gewoon dat iets een onzinnige vraag is. Misschien niet het antwoord wat je wil, maar dat is nu eenmaal eerlijkheid.

Zoals hier al eerder genoemd: als je wil letten op je energieverbruik, dan zet je simpelweg een frameratecap via Afterburner op 30 fps, en dan past je kaart daar zelf de kloksnelheid en power draw op aan. Het is een beetje jammer om een RTX 2060 daarvoor te kopen, maar goed, dat is verder jouw keuze.

Wat de zomer er verder mee te maken heeft, dat weet alleen jij blijkbaar, want zomer of winter, een kaart moet gewoon op zijn max kunnen draaien.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
En een paar procent load van een dedicated GPU haalt een iGPU van een knappe AMD ook nog wel. Dan haal je pas een laag energieverbruik. Maar goed, zoals eerder gezegd zou het goed zijn eerst duidelijk te verwoorden wat je wil en waarom dat met een 2060 moet, want anders is het wellicht zoals hierboven gezegd een zinloze discussie (zinloze vragen bestaan niet volgens mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
br00ky schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:57:
Maar even terug naar je oorspronkelijke vraag. Je wilt een upgrade en vraagt je af of wat je met je huidige 1060 doet ook met een 2060 kan. Dat is je vraag, toch?

Maar als je nu al nauwelijks load haalt door de retro games die je speelt, waarom wil je dan überhaupt een upgrade? Ik probeer hier het echte probleem te vinden :).

Gebruik trouwens aub vanaf hier de multiquote optie of wijzigknop als je nog wat wilt toevoegen. Meerdere keren achter elkaar posten wordt als erg irritant ervaren ;).

Zodra je iemand quote verschijnen daaronder ook alle andere reacties die je daardoor eenvoudig kan erbij kan quoten. Wil je nog iets toevoegen binnen 24u en nog niemand anders heeft gereageerd, gebruik dan de wijzigknop rechtsboven je laatste post.
Nee dat is absoluut niet wat ik vraag. Er is geen probleem.
Jeroenneman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:03:
[...]

Soms is het antwoord op een vraag ook gewoon dat iets een onzinnige vraag is. Misschien niet het antwoord wat je wil, maar dat is nu eenmaal eerlijkheid.

Zoals hier al eerder genoemd: als je wil letten op je energieverbruik, dan zet je simpelweg een frameratecap via Afterburner op 30 fps, en dan past je kaart daar zelf de kloksnelheid en power draw op aan. Het is een beetje jammer om een RTX 2060 daarvoor te kopen, maar goed, dat is verder jouw keuze.

Wat de zomer er verder mee te maken heeft, dat weet alleen jij blijkbaar, want zomer of winter, een kaart moet gewoon op zijn max kunnen draaien.
Nou ja … als ik met de 1060 al vindt dat bij een powerdraw van boven de 50% al teveel geluid ontstaat dan is het misschien al wat makkelijker voor te stellen dat de zomer wel degelijk van invloed is.

Tevens draait het ook om de powerdraw zelf. 100W is dan ongeveer het streven bij veelvuldig dagelijks game gebruik

Jou kennis van het begrip eerlijkheid lijkt wel een beetje te schorten

[ Voor 37% gewijzigd door br00ky op 10-08-2019 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Modbreak:*knip* verplaatst naar post hierboven. Aub dus multiquoten.

[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 10-08-2019 12:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Enricotwintig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:31:
[...]

Nou ja … als ik met de 1060 al vindt dat bij een powerdraw van boven de 50% al teveel geluid ontstaat dan is het misschien al wat makkelijker voor te stellen dat de zomer wel degelijk van invloed is.

Tevens draait het ook om de powerdraw zelf. 100W is dan ongeveer het streven bij veelvuldig dagelijks game gebruik

Jou kennis van het begrip eerlijkheid lijkt wel een beetje te schorten
Maar wat heeft geluid te maken met powerdraw? Dan moet je een grafische kaart met een goede koeler kopen. Als je een fatsoenlijke kaart hebt, dan is dat ook in de zomer geen probleem.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Jeroenneman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:36:
[...]

Maar wat heeft geluid te maken met powerdraw? Dan moet je een grafische kaart met een goede koeler kopen. Als je een fatsoenlijke kaart hebt, dan is dat ook in de zomer geen probleem.
Met idle toestanden loopt de temperatuur in de p.c. al snel op naar 40, 50 graden.. het is ook daarom dat ik over het algemeen een custom fan profiel aanzet zodat de dagelijkse temperatuur, met een 1060 gaming - x van msi in de gehele pc niet hoger wordt dan een graad of 40. Nou met gamen vlieg je natuurlijk zo boven de 70 graden en zeker met spellen zoals een total war warhammer 2 en noem maar op. Met het custom fan profiel ( 30% fan speed van 0 tot 50 graden ) is het geluid voor mij dan al helemaal ondragelijk met de factory instellingen valt het wel mee maar ik vindt dat geluid gewoon uiterst hinderlijk en zeker s'nachts. Dus vandaar dat ik met de 1060 op 50% graden uitkwam en over het algemeen probeer de grafische instellingen op dat level te houden. Met de 2060 speelt dan ook weer het factor verbruik mee wat dan uitkomt op ongeveer tussen de 40 en 50 % load

De msi gaming - x lijkt mij alles behalve onbehoorlijk te noemen. Toch is de overweging voor een aorus kaart of een gigabyte kaart nog steeds lopende gezien dat die versies 3 fans aanbieden tegenover de 2 van de gaming x voor de super

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Enricotwintig schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:55:
Ik denk dat jij zijn antwoord gewoonweg niet begrijpt. Wat niet heel raar is, gezien je een erg gekke vraag stelt.
Je wilt minder stroom gebruiken, maar niet beknibbelen op prestaties, dat rijmt natuurlijk totaal niet met elkaar.
Wil je minder verbruik dan zul je moeten gaan underclocken en undervolten. Dat vertaalt zich natuurlijk wel in slechtere prestaties, maar heej, je verbruik gaat in elk geval omlaag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27

D4NG3R

kiwi

:)

Ik snap je doel niet helemaal, je wil stroom besparen zonder in te leveren op performance, dat gaat simpelweg niet (Hooguit een paar % door de beste van de beste voeding te halen). Sowieso snap ik niet helemaal waarom je dit tijdens games zou willen doen, koop dan simpelweg een lichtere videokaart of undervolt dat ding.

Of je nou 10 watt meer of minder gebruikt tijdens games gaat het verschil niet maken, ook niet vanuit een ethisch standpunt als dat je doel is, idle usage is waar de meeste mensen het meeste op kunnen winnen. En juist daar zijn moderne videokaarten al zo zuinig als dat ze kunnen zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2019 12:56 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

Je kan niet gewoon een power limit van -50% instellen. En dat is volgens mij wat je wil weten.

Wat je wel kan doen is Furmark erbij pakken, powerdraw op stock uitlezen, en dan gaan underclocken en undervolten tot je nog maar half zo veel stroom verbruikt.

Waarom je dat zou willen doen is me volslagen onduidelijk, doe jezelf een lol en koop een 1650 in plaats van een 2060. Zit je ook met een veel lager verbruik, en waarschijnlijk vergelijkbare prestaties als wanneer je hevig gaat undervolten/underclocken op een 2060, nog los van het geld dat je ermee bespaart.

En de zomer heeft er helemaal niks mee te maken tenzij je een bizar slecht geventileerde case hebt, en zelfs dan produceert een 1650 zo weinig warmte dat dat wel goed moet komen. Gewoon op stock speeds.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
McGryphon schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:13:
doe jezelf een lol en koop een 1650 in plaats van een 2060. .
Alleen heeft TS nu een 1060 die fors beter presteert...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-09 14:46

McGryphon

Veul vrouwkes!

br00ky schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:18:
[...]

Alleen heeft TS nu een 1060 die fors beter presteert...
Bij meer power draw ;)

Als TS denkt dat een 2060 op de helft van stock power draw betere resultaten neerzet dan een 1060 op stock, dan denk ik dat hij van een koude kermis gaat thuiskomen.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Beste was TS kan doen is een lichtere voeding kopen volgens mij, een 750 watt voeding met een setup die maybe 350 (?) watt verbruikt is technisch gezien niet ideaal volgens mij. Voeding presteert het beste rond 60-80% van zijn maximale vermogen.

Koop de meest efficiente ~500 watt voeding en je win onder de streep op alle componenten energie zonder dat je allerlei stabiliteit issues hebt. De undervolt marges zijn ook lang niet meer zo groot als die vroeger waren, wel eens met oude Core 2 Duo laptops zitten spelen waarbij je echt een heftige accuduur winst kon halen door te under volten., maar dat is > 10 jaar geleden nu :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:27

D4NG3R

kiwi

:)

Tortelli schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:47:
Beste was TS kan doen is een lichtere voeding kopen volgens mij, een 750 watt voeding met een setup die maybe 350 (?) watt verbruikt is technisch gezien niet ideaal volgens mij. Voeding presteert het beste rond 60-80% van zijn maximale vermogen.
20, 50 en 100% load is waar de 80+ ratings op worden getest. Waarbij de piek van de hogere ratings moet liggen rondom de 50%. (85% voor 80+ bronze, en 92% voor platinum bijv)

Componenten worden warmer wanneer deze meer worden belast, waardoor er weer meer stroom nodig is om problemen te voorkomen. Danwel door een ventilator te starter of harder te laten draaien, of door letterlijk meer stroom te gebruiken en minder efficient te zijn. 50% is op die fiets in principe een prima doel, maar de TS pakt dit nogal verkeerd aan.

Je kan bijv op het stroomverbruik van de GPU zitten bezuinigen, maar dat kan het gevolg hebben dat het stroomverbruik van de PC in z'n geheel juist omhoog gaat doordat je de sweet spot van 50% mist.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 10-08-2019 13:58 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Enricotwintig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

Met idle toestanden loopt de temperatuur in de p.c. al snel op naar 40, 50 graden.. het is ook daarom dat ik over het algemeen een custom fan profiel aanzet zodat de dagelijkse temperatuur, met een 1060 gaming - x van msi in de gehele pc niet hoger wordt dan een graad of 40. Nou met gamen vlieg je natuurlijk zo boven de 70 graden en zeker met spellen zoals een total war warhammer 2 en noem maar op. Met het custom fan profiel ( 30% fan speed van 0 tot 50 graden ) is het geluid voor mij dan al helemaal ondragelijk met de factory instellingen valt het wel mee maar ik vindt dat geluid gewoon uiterst hinderlijk en zeker s'nachts. Dus vandaar dat ik met de 1060 op 50% graden uitkwam en over het algemeen probeer de grafische instellingen op dat level te houden. Met de 2060 speelt dan ook weer het factor verbruik mee wat dan uitkomt op ongeveer tussen de 40 en 50 % load

De msi gaming - x lijkt mij alles behalve onbehoorlijk te noemen. Toch is de overweging voor een aorus kaart of een gigabyte kaart nog steeds lopende gezien dat die versies 3 fans aanbieden tegenover de 2 van de gaming x voor de super
Wat voor case heb je dan? Want een simpele 1060 met goede koeler hoef je echt niet te horen in een case die goed geventileerd wordt met stille case fans.

Volgens mij ben je de verkeerde oplossing aan het zoeken voor het werkelijke probleem.

Probleem: te luide PC, die ook te warm wordt
Oplossing: kunstmatig het energieverbruik beperken

Alternatieve oplossing: fatsoenlijke case kopen met goede fans, want een 1060 Gaming X koel en stik houden is echt niet moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Tortelli schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 13:47:

Koop de meest efficiente ~500 watt voeding en je win onder de streep op alle componenten energie zonder dat je allerlei stabiliteit issues hebt. De undervolt marges zijn ook lang niet meer zo groot als die vroeger waren, wel eens met oude Core 2 Duo laptops zitten spelen waarbij je echt een heftige accuduur winst kon halen door te under volten., maar dat is > 10 jaar geleden nu :D.
600W wordt aangeraden voor de RX 5700, 550 voor de 2060 super. De bedoeling was ooit eens om voor de 2070 te gaan, vandaar de extra zekerheid wat betreft the voeding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enricotwintig
Jeroenneman schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Wat voor case heb je dan? Want een simpele 1060 met goede koeler hoef je echt niet te horen in een case die goed geventileerd wordt met stille case fans.

Volgens mij ben je de verkeerde oplossing aan het zoeken voor het werkelijke probleem.

Probleem: te luide PC, die ook te warm wordt
Oplossing: kunstmatig het energieverbruik beperken

Alternatieve oplossing: fatsoenlijke case kopen met goede fans, want een 1060 Gaming X koel en stik houden is echt niet moeilijk.
hahahaha

Zoek ik een oplossing ja. Heb ik een antwoord gevonden ja.
Wat had ik nodig: 8 gb ddr 6 geheugen.
Een antwoord op de vraag of gigabyte powerdraw aangeeft.

Je bent niet echt op de hoogte hoe het echt werkt in het gamesegment waar ik me in bevindt he Janneman.
Dat geeft verder ook niet maar jouw antwoordkwaliteit is wel erg laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

Enricotwintig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:05:
[...]

hahahaha

Zoek ik een oplossing ja. Heb ik een antwoord gevonden ja.
Wat had ik nodig: 8 gb ddr 6 geheugen.
Een antwoord op de vraag of gigabyte powerdraw aangeeft.

Je bent niet echt op de hoogte hoe het echt werkt in het gamesegment waar ik me in bevindt he Janneman.
Dat geeft verder ook niet maar jouw antwoordkwaliteit is wel erg laag.
Tsjah, hier kan ik alleen om lachen. "Het gamesegment" waarin meneer zich bevindt.

Nou, poeh, poeh. Dure woorden hoor. 8)7

Doe maar lekker domme dingen met je 2060 dan, het zal mij worst wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Enricotwintig schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 17:02:
[...]

600W wordt aangeraden voor de RX 5700, 550 voor de 2060 super. De bedoeling was ooit eens om voor de 2070 te gaan, vandaar de extra zekerheid wat betreft the voeding
Denk dat het totale energieverbruik niet boven de ~350-400 watt komt (kom ik op de calculator van Be Quiet ook op uit overigens). Bepaalde overdrijven nogal.

Daarnaast; waarom multiquote je niet en blijf je steeds dubbel posten?.

[ Voor 7% gewijzigd door Tortelli op 10-08-2019 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky

br00ky

Moderator Harde Waren
Alright, @Enricotwintig, met je reactie Enricotwintig in "Kun je met de gigabyte 2060 super ook de powerdraw aangeven" heb je je krediet in dit topic wel verspeeld. Ik heb eerder aangegeven een andere houding aan te nemen maar blijkbaar wens je anderen, die echt serieus reageren, niet met respect te beantwoorden. Dan houdt het op.

En niet dubbel posten heb je blijkbaar ook nog steeds niet begrepen.

Dicht.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.