Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLoos
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 24-03-2020
Hallo all,

Hopelijk kan ik via deze route een expert vinden die mij weet te helpen.

Gisteren heb ik mijn MacBook Pro uit de la gehaald, deze is ongeveer een jaar niet gebruikt. Het idee was om hem leeg te halen en opnieuw te installeren zodat ik wat simpele handelingen kan doen op de MacBook zonder teveel belasting, het is al een oudje.

Nu sta ik voor het volgende raadsel; de laptop heeft verbinding met het netwerk (Wi-Fi of Ethernet), ook de App store werkt, via Terminal krijg ik onderstaande respons dus alles lijkt in orde. Echter zodra ik een internet pagina probeer te laden via Chrome of Safari kom ik in de problemen. Het is me na reboot 1x gelukt om www.ad.nl te laden en daarna niets meer. Hij blijft na een klein blauw balkje hangen en komt niets verder.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/359abz7.jpg

Een collega gaf aan mogelijk een DNS probleem maar ik ben niet zo technisch. Wie o Wie kan mij helpen? _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door SvenLoos op 09-08-2019 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Het is altijd DNS!

Welke response krijg je in terminal en welke opdracht heb je ingevoerd?

stappenplan voor netwerk troubleshoot:
- krijg je verbinding met het accesspoint?
- krijg je een ip-adres?
- kun je je router pingen?
- kun je een website pingen op ip-adres (bijv. ping 194.109.6.8)
- kun je een webserver pingen op domeinnaam?

Als het een dns-issue is, dan kan alleen de laatste stap niet. Je zult dan moeten kijken naar de dns-instellingen, misschien heb je die ooit handmatig ingevoerd of iets elders. Je kunt ook de dns-servers nu handmatig invoeren, gebruik bijvoorbeeld 1.1.1.1 en 1.0.0.1 (dienst van Cloudflare)

Edit nadat TS output van Terminal heeft gepost:

blijkbaar gaat pingen op ip-adres en op domeinnaam goed. Ik zou de netwerkinstellingen en dan voornamelijk de DNS-tab even bekijken en een andere browser proberen dan Safari.

[ Voor 15% gewijzigd door DAzN op 09-08-2019 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLoos
Hoi DAzN

Bedankt voor je snelle reactie! Zoals ik al zei ben niet heel technisch dus ik probeer zo ver mogelijk te antwoorden;

- krijg je verbinding met het accesspoint? Hoe check ik dit?
- krijg je een ip-adres? Yes, Status geeft aan; Wi-Fi is verbonden met Ziggoxxxx en heeft het IP adres 192.168.178.12.
- kun je je router pingen? Hoe check ik dit?
- kun je een website pingen op ip-adres (bijv. ping 194.109.6.8) Ja dat lukt, als ik via terminal ping dan krijg ik dezelfde reactie als hierboven op de printscreen. 5 packets transmitted, 5 packets received. 0,0% packet loss. Maar dit krijg ik ook te zien als ik gewoon naar www.google.com ping.
- kun je een webserver pingen op domeinnaam? Ja, zie vorig antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLoos
DNS:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/14ujac9.jpg

TCPIP:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/24b2hlc.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verander daar de beide DNS servers eens in 1.1.1.1 en 1.0.0.1
Probeer dan nog eens om websites te benaderen via Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvenLoos
Geweldig! We zijn weer live :D honderd maal dank!

Het aanpassen van de DNS servers heeft gewerkt!

[ Voor 34% gewijzigd door SvenLoos op 09-08-2019 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@SvenLoos DNS servers van providers (zeker Ziggo) zijn niet altijd even betrouwbaar, die liggen er vaker uit dan DNS-diensten zoals die van Coudflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SvenLoos schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:16:
Het aanpassen van de DNS servers heeft gewerkt!
Het is altijd DNS
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YKvOiA4.png

Let op, je hebt nu de DNS-instellingen op je Macbook aangepast, het beste wijzig je ook de DNS-instellingen op je modem/router van Ziggo.

Tevens, wees je bewust dat je nu handmatige instellingen gebruikt. Een volgende keer als "het internet" het niet doet, zeker op andere locaties (denk aan een bezoek op locatie waar manuele dns-instellingen niet zijn toegestaan). Het kan soms nodig zijn om de handmatige aanpassingen tijdelijke ongedaan te maken.
Pagina: 1