Toon posts:

Vervoersadvies: hoe kom ik elektrisch in Groenlo?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.672 views

Vraag

• jozejas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 14:41
Ik begin maandag met een nieuwe baan in de Achterhoek (Groenlo 156km). Ik woon in Amsterdam en ik zou graag jullie advies krijgen wat de beste manier van vervoer zou zijn.

Mijn criteria:
Ik reis een ochtend in de week heen en twee dagen later ‘s avonds terug.
Ik reis twee dagen in de week naar het kantoor bij Utrecht centraal en dezelfde dag terug.
Mijn huis is op 10 min lopen van station Amsterdam Amstel.
Ik wil ongeveer kunnen reizen voor mijn kilometervergoeding van 0,19€/km.
Ik wil graag ruim voor 9 uur in Groenlo kunnen zijn, dit sluit OV vrijwel uit.
Als ik met een auto zou gaan, wil ik, vanwege milieu, erg graag elektrisch rijden.
Het gemak van een auto spreekt mij aan.
Het bezit van een auto vind ik een nadeel gezien de risico’s op schade, reparaties etc.
Ik besteed nu ongeveer 200 euro per maand aan ov voor vrijetijd, dat zou ik liever doen in een auto.
Het idee van operational lease spreekt me aan vanwege het verschuiven van risico, maar gezien de hoge rente hiervoor zou ik best 10-20k willen investeren in een auto, maar afschrijving moet dan in het maandbudget passen.
Bij lease wil ik er per maand van af kunnen, evt met meerkosten.
Qua stijl vind ik een tesla prachtig, een Zoe of Kona lelijk, afhankelijk van kosten verschil kan ik hier overheen stappen. Adaptieve cruisecontrol en land assist lijken me heerlijk.
Parkeren in de gemeenschappelijke garage kost 100 euro per maand, er is hier mogelijkheid een laadpunt aan te vragen.
Budget is dus iets van 400-600 per maand, nog even afhankelijk van exacte reiskostenvergoeding.
Mijn ideale plaatje zou een model 3 lease zijn, maar daar denkt mijn nieuwe baas anders over.
Ik denk dat privé een tesla rijden financieel niet haalbaar is.

Ik hoop op suggesties voor:
deelautoplatformen waarbij je in Groenlo kunt wegzetten.
Manieren waarop een model 3 leasen toch uit kan: berekeningen tav snappcar, carpool platforms
andere eauto’s die wel betaalbaar zijn
Creatieve oplossingen bv combi met ov en auto etc.

Gevonden opties:

OV: om 6.08 van huis, 6.18 weg van station Amstel 8.30 station Lichtenvoorde, 15 min met de step/fiets. Nadeel: veel overstappen, 1-15 uur langer onderweg dan auto, bij 2 min vertraging al te laat op het werk. Slecht alternatief (2 bussen) bij regen/lekke band.

Tesla private lease is 690e/mnd opladen kan misschien wel op kosten van de baas.. Maar hoop nog op een goedkopere optie, en om er niet 5 jaar aan vast te zitten. plus 100 parkeerkosten + brandstofkosten.

Renault Zoe: 394 e /mnd plus, 100 parkeerkosten + brandstofkosten. Nadeel: geen adaptive cruisecontrol en lane assist (toch?). 5 jaar aan je contract vast. Niet mooi. Niet prettig om in te rijden (aantal keer in gereden via fetch aarsharing).

[Voor 22% gewijzigd door jozejas op 09-08-2019 15:58]

animus maximum donatum atque maximum punium est

Alle reacties

• fl1mpie
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 09:01
Trein naar Zutphen en dan Greenwheels? Dat komt zo gauw even in mij op. Weet het financiële plaatje daarachter zo gauw even niet. Zijn volgens mij Volkswagen Up's dus ik weet niet of dat binnen je verfijnde smaak valt ;)

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:52
Heb je gekeken naar andere auto's dan een Tesla? ( er is meer dan een Zoe en een Kona )

Klinkt als je wil gouden bergen voor een appel en een ei.

[Voor 25% gewijzigd door corporalnl op 09-08-2019 11:38]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat heb jezelf al gevonden aan evt opties ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Anoniem: 590973

jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:32:
Ik begin maandag met een nieuwe baan in de Achterhoek (Groenlo 120km). Ik zou graag jullie advies krijgen wat de beste manier van vervoer zou zijn.
Nvm.

[Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 590973 op 09-08-2019 13:37]

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:37
voor je budget .. met de trein, die doet het ook electrisch. Voor een paar 100 euro heb je geen electrische auto en die slurpt ook nog gewoon netjes "stroom" wat je moet betalen.

• Rutger
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
jantje112 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:42:
voor je budget .. met de trein, die doet het ook electrisch. Voor een paar 100 euro heb je geen electrische auto en die slurpt ook nog gewoon netjes "stroom" wat je moet betalen.
Niet helemaal: vanaf Zutphen met de trein richting de Achterhoek gaat op diesel en niet op elektriciteit. Er zijn daar geen bovenleidingen.

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:37
Rutger schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Niet helemaal: vanaf Zutphen met de trein richting de Achterhoek gaat op diesel en niet op elektriciteit. Er zijn daar geen bovenleidingen.
Maar de treinen zijn diesel electrisch ;)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Vanaf Zutphen met de bus naar Groenlo duurt 45min ongeveer, dan nog van A'dam naar Zutphen....
Denk dat je beter van Arnhem naar richting Winterswijk kunt met de trein en dan in Lichtenvoorde met de bus naar Groenlo

[Voor 39% gewijzigd door Hackus op 09-08-2019 11:50]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 27-05 20:17
Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:48:
Vanaf Zutphen met de bus naar Groenlo duurt 45min ongeveer, dan nog van A'dam naar Zutphen....
Denk dat je beter van Arnhem naar richting Winterswijk kunt met de trein en dan in Lichtenvoorde met de bus naar Groenlo
Ben je een goeie 2,5 uur onderweg. Ik zie trouwens niet waarom dit volgens TS geen mogelijkheid is? Als je om 6 uur in de trein stapt ben je er prima voor 9 uur.

Met de auto 's ochtends in de spits gaat het helaas ook al snel naar 2 uur als ik google maps mag geloven.

Als met al is het een tering eind :o

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-05 13:56
zoals hierboven als iemand met je roots in zwolle 8)7 lekker omhoog gevallen
maar ontopic

je gaat
150km enkelweegs rijden 300 retour
~25werkdagen per maand
300 x 25 7500km

even uitgaan dat diesel met afstanden nog steeds het goedkoopst is
dan is je brandstof uitgave

diesel = 1:20 = 7500 /20 375L * 1,25 = 470e
7500*.19 = 1425
955e voor de auto - 100wegenbelasting - 50e verzekering = 800e voor onderhoud en afschrijving

zelfde som zou je zelf ook kunnen maken
maar bijzondere je zegt iets met milieu maar daar wil je niet voor betalen :/
of ik wil "poggen" / kijk ik ben milieubewust bezig zijn maar het liefst niet voor betalen

7500*.19 = 1425
tesla kost lease iets van 800e => 625e voor je kwh a 25ct per stuk

http://www.verbruiken.nl/elektrische-autos/tesla-model-x
tesla x Verbruik per km 0,225 kWh= 7500km * 0,225(verbruik per km) * 0,25 (prijs per KW) = ~420 e
100e over

[Voor 23% gewijzigd door xtrme op 09-08-2019 12:05]

• Freezerator
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:31
Is niet de meest logische keuze verhuizen? Bedoel of je groen of grijs reist, uiteindelijk is per saldo minder reizen de beste oplossing?

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:19

-tom-562

Oliesjeik

Ik begin maandag met een nieuwe baan in de Achterhoek (Groenlo 120km). Ik woon in Amsterdam en kom er nu achter waarom dit gebied zo heet.
Nou, waarom? (Ik woon zo'n 10km van Groenlo, dus ben erg benieuwd).

Voor 600 euro/maand is een Nissan Leaf denk ik realistischer
Freezerator schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:57:
Is niet de meest logische keuze verhuizen? Bedoel of je groen of grijs reist, uiteindelijk is per saldo minder reizen de beste oplossing?
Alsjeblieft niet, straks gaat hij nog klagen dat de tractoren zo veel lawaai maken en dat hij last heeft van boeren die gieren. :+

[Voor 33% gewijzigd door -tom-562 op 09-08-2019 12:05]

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ik zou ook voor de lol even uitrekenen hoeveel je kan uitsparen door iets dichterbij te zoeken. Da's pas eco-friendly :+

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou toch echt met het OV blijven gaan. Je kan dan in de trein nog wat werken en het is volgens mij een stuk goedkoper dan met de auto.

Met de trein van Amsterdam centraal naar Groenlo busstation is 2,5 uur. Als je dit stuk wilt rijden in de spits zal het niet veel sneller gaan.

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:13

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

(jarig!)
Ik woon in Amsterdam en kom er nu achter waarom dit gebied zo heet.
[sarcasme]
Nu pas? Dam in de Amstel... en hoe is dit relevant voor je vraag.
[/sarcasme]

Leuk dat je groen wilt doen, maar is het in jouw geval niet het groenst en gemakkelijkst om een kleine occasion op benzine te kopen? Mocht je niet meer naar Grolle hoeven (en gezien je motivatie lijkt dit niet heel lang zo te zijn) verkoop je hem weer en ga je terug naar 100% OV.

Anoniem: 604938

Maandag aan je nieuwe baan beginnen en je vandaag afvragen hoe je er gaat komen...

Groenste wat je kan doen is verhuizen. Huizen zijn daar ook nog lekker goedkoop.

• jozejas
Flippylosaurus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:37:
Trein naar Zutphen en dan Greenwheels? Dat komt zo gauw even in mij op. Weet het financiële plaatje daarachter zo gauw even niet. Zijn volgens mij Volkswagen Up's dus ik weet niet of dat binnen je verfijnde smaak valt ;)
3 dagen per week greenwheels up huren is 400 euro per maand, daar komt dan nog 60e aan kilometerkosten bij en 25 e aan abonnement plus de treinkosten naar Zutphen.

• jozejas
s0ulmaster schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:55:
[...]

Ben je een goeie 2,5 uur onderweg. Ik zie trouwens niet waarom dit volgens TS geen mogelijkheid is? Als je om 6 uur in de trein stapt ben je er prima voor 9 uur.

Met de auto 's ochtends in de spits gaat het helaas ook al snel naar 2 uur als ik google maps mag geloven.

Als met al is het een tering eind :o
De eerste trein gaat om 6.18...

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:59

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat het je even moet gan dagen dat:
- wat jij bedacht hebt aan budget bij lange na nit toereikend is om uberhaupt een auto op maandbasis te rijden
- je een hele mooi insteek hebt, maar je tenzij je een significant deel van je salaris opzij wilt zetten voor het milieu, ergens prioriteiten zult moeten gaan stellen.

Vrije tijd in een auto bestaat niet, tenzij autorijden je hobby is. Iets met medeweggebruikers en ochtend en avondspits waar je op moet letten. Je kunt uiteraard wel luisterboeken doen oid.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jozejas
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:49:
Maandag aan je nieuwe baan beginnen en je vandaag afvragen hoe je er gaat komen...

Groenste wat je kan doen is verhuizen. Huizen zijn daar ook nog lekker goedkoop.
Helaas geen optie vanwege werk van mijn vriendin. En zaken kunnen snel gaan..

Anoniem: 604938

jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:07:
[...]

Helaas geen optie vanwege werk van mijn vriendin. En zaken kunnen snel gaan..
Maar waarom dan in hemelsnaam Groenlo. Ik denk dat ik weet om welk bedrijf het gaat en ze doen mooie dingen, maar je woont in Amsterdam. Er zijn zoveel bedrijven in Amsterdam/Utrecht/Rotterdam die minstens zo'n mooie dingen doen en je tekent voor Groenlo...

• jozejas
Anoniem: 590973 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:37:
[...]

Denk dat je op deze manier weinig suggesties gaat krijgen van mensen uit de omgeving Groenlo ;w
Heb het aangepast, was niet vervelend bedoeld.

• corporalnl
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

De eerste trein gaat om 6.18...
Dan red je toch nog om er om 9 uur te zijn? ( fiets vanaf station naar groenloo )

• s0ulmaster
corporalnl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Dan red je toch nog om er om 9 uur te zijn? ( fiets vanaf station naar groenloo )
Als het het bedrijf is wat ik denk dat het is stopt de bus gewoon voor de deur O-)

geeft geen inhoudelijke reacties meer⛔ Check het standpunt van Tweakers over JOUW privacy in de link.

• jozejas
Anoniem: 604938 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:08:
[...]

Maar waarom dan in hemelsnaam Groenlo. Ik denk dat ik weet om welk bedrijf het gaat en ze doen mooie dingen, maar je woont in Amsterdam. Er zijn zoveel bedrijven in Amsterdam/Utrecht/Rotterdam die minstens zo'n mooie dingen doen en je tekent voor Groenlo...
Ik ben arts en zocht een leuk IT bedrijf waar ik mijn ervaring kan gebruiken om de software voor de zorg te verbeteren. Vrij niche markt, gewoon pech dat het bedrijf zover weg zit en mijn vriendin hier werkt.

• s0ulmaster
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Ik ben arts en zocht een leuk IT bedrijf waar ik mijn ervaring kan gebruiken om de software voor de zorg te verbeteren. Vrij niche markt, gewoon pech dat het bedrijf zover weg zit en mijn vriendin hier werkt.
sinds wanneer is ontwikkeling voor de medische sector een niche markt?
Ik kan alleen in mijn stad al een handje vol bedrijven opnoemen.

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-05 17:07

TheBorg

Resistance is futile.

Koop een Polo/208/DS3 Diesel. Kost je ongeveer 27 cent per kilometer. Incl. afschrijving en natuurlijk afhankelijk van het exact aantal kilometers.

https://www.anwb.nl/auto/autokosten

[Voor 45% gewijzigd door TheBorg op 09-08-2019 13:15]

• jozejas
corporalnl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:10:
[...]

Is 2.11 min met de trein, 3x overstappen en dan nog een kwartier fietsen. Ben je er 8.50 maar met 2 minuten vertraging red je het al niet meer..

• jozejas
Iemand suggesties hoe ik mijn post/reacties kan aanpassen zodat ik ontopic reacties krijg?

• corporalnl
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:15:
[...]

Is 2.11 min met de trein, 3x overstappen en dan nog een kwartier fietsen. Ben je er 8.50 maar met 2 minuten vertraging red je het al niet meer..
En hoe denk je dat het in de auto zal zijn? File, werkzaamheden etc.

• s0ulmaster
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:17:
Iemand suggesties hoe ik mijn post/reacties kan aanpassen zodat ik ontopic reacties krijg?
In de TS een realistische schatting neerzetten van de kosten / tijden voor de opties die je overweegt?
Een tabbeletje ofzo zou helpen.

Vooralsnog ligt het geen wat je wil en wat je wil betalen niet heel erg dicht bij elkaar. Dat maakt het probleem niet makkelijk.

[Voor 20% gewijzigd door s0ulmaster op 09-08-2019 13:20]

• jozejas
corporalnl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:17:
[...]

En hoe denk je dat het in de auto zal zijn? File, werkzaamheden etc.
Volgens google: 1.25-2 uur op maandagochtend.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:45
Waarom niet overnachten in Groenlo?

• corporalnl
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

En je denkt dat dat klopt? |:(

Dat is een gemiddelde/inschatting.
Verkeer is meer dan alleen google.

Je hebt ook nog mensen, werkzaamheden, ongelukken, weer, verschillende dagen/werktijden en slome oma's/opa's op de weg ( ok die zullen niet zo snel om 6u in de auto zitten ).

Soms heb je geluk en dan valt het mee. Maar vaak is dat toch anders.

[Voor 5% gewijzigd door corporalnl op 09-08-2019 13:23]

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10:26

dr.lowtune

Deugt niet

jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Hoe ziet jouw kilometervergoeding er uit? Krijg je die voor daadwerkelijk gereden kilometers, of is dit een vast bedrag wat berekend is op bijvoorbeeld elke dag de trip van Amsterdam naar Groenlo?

Met andere woorden: zit daar ruimte in?

• jozejas
Marcel Br schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:21:
Waarom niet overnachten in Groenlo?
Dat doe ik ook. Daarom verwacht ik ook dat er betere oplossingen zijn. Ik zoek eigenlijk alleen een (elektrische) auto van maandagochtend tussen 7 en 9 en van woensdagmiddag van 5-7... Ik kan alleen geen deelauto's vinden die je in Groenlo kunt achterlaten.

• s0ulmaster
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:24:
[...]

Dat doe ik ook. Daarom verwacht ik ook dat er betere oplossingen zijn. Ik zoek eigenlijk alleen een (elektrische) auto van maandagochtend tussen 7 en 9 en van woensdagmiddag van 5-7... Ik kan alleen geen deelauto's vinden die je in Groenlo kunt achterlaten.
Als het daadwerkelijk om 2 ritjes in de week gaat, zou ik zeker voor het OV kiezen...niet de snelste optie, wel de voordeligste optie

edit: hoe hard is je eis dat je 100% voor 9 uur er wil zijn?

[Voor 5% gewijzigd door s0ulmaster op 09-08-2019 13:26]

• jozejas
dr.lowtune schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

Hoe ziet jouw kilometervergoeding er uit? Krijg je die voor daadwerkelijk gereden kilometers, of is dit een vast bedrag wat berekend is op bijvoorbeeld elke dag de trip van Amsterdam naar Groenlo?

Met andere woorden: zit daar ruimte in?
Detaills moeten nog precies duidelijk worden. Maar waarschijnlijk 0,19 euro/km per daadwerkelijke reis. Dus ca 25euro om er te komen en 25euro terug. Ik heb afgesproken met mijn baas dat het in principe kosten dekkend moet zijn, en dat ov niet echt een optie is. Als het per dag zou zijn is het 800 euro per maand, dan zou het prima uitkunnen, maar dat vond de baas geen goed idee.

edit: 0,19 euro ipv 0,19ct/km

[Voor 11% gewijzigd door jozejas op 09-08-2019 14:32]

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03:00
Koop een extreem goedkoop koekblik en zet die op station Varseveld neer en pak dan de trein van Amsterdam naar Varseveld. Dan kun je vanaf Varseveld naar Groenlo met de auto. (Of fiets). Dat is een stukje van ong 20 kilometer. En als het geen probleem is om om kwart over 9 aan te komen dan hoef je zelfs maar 1x over te stappen.

[Voor 18% gewijzigd door .Maarten op 09-08-2019 13:29]

• jozejas
s0ulmaster schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:25:
[...]

Als het daadwerkelijk om 2 ritjes in de week gaat, zou ik zeker voor het OV kiezen...niet de snelste optie, wel de voordeligste optie

edit: hoe hard is je eis dat je 100% voor 9 uur er wil zijn?
Ja, misschien moet daar dan het compromis zitten dat ik bij vertraging later ben. Maar gezien de ervaring met NS ben je dan 1 op de 4 keer ofzo te laat. (de officiele cijfers tellen alleen vertraging van ik dacht >5 min)

• jozejas
.Maarten schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:28:
Koop een extreem goedkoop koekblik en zet die op station Varseveld neer en pak dan de trein van Amsterdam naar Varseveld. Dan kun je vanaf Varseveld naar Groenlo met de auto. (Of fiets). Dat is een stukje van ong 20 kilometer. En als het geen probleem is om om kwart over 9 aan te komen dan hoef je zelfs maar 1x over te stappen.
Dat is de eerste bruikbare reactie tot nu toe. Trein is 1.48 plus 17 min rijden. Is alleen nog grotendeels niet elektrisch...

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Je kunt vrij makkelijk met de trein in Groenlo komen(vanuit Centraal is het 2h reizen...met de auto is het niet veel sneller denk ik), en dan een collega vinden die je de laatste 2km van het station naar Nedap brengt?

[Voor 22% gewijzigd door Devian op 09-08-2019 13:33]

https://wren.co/join/Devian

• corporalnl
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:31:
[...]

Dat is de eerste bruikbare reactie tot nu toe. Trein is 1.48 plus 17 min rijden. Is alleen nog grotendeels niet elektrisch...
Elektrische scooter/fiets kopen? Of carpoolen.

• jozejas
corporalnl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:22:
[...]

En je denkt dat dat klopt? |:(

Dat is een gemiddelde/inschatting.
Verkeer is meer dan alleen google.

Je hebt ook nog mensen, werkzaamheden, ongelukken, weer, verschillende dagen/werktijden en slome oma's/opa's op de weg ( ok die zullen niet zo snel om 6u in de auto zitten ).

Soms heb je geluk en dan valt het mee. Maar vaak is dat toch anders.
Zonder omstandigheden is het dus 1.25 met omstandigheden gemiddeld niet meer dan 2 uur zegt google. Je kunt specifiek de tijd op maandag ochtend zetten, dan berekent hij toch de verwachtte werkelijke reistijd? Als je bijvoorbeeld nu meteen gaat voorspeld hij 2 uur als reistijd vanwege file.

• corporalnl
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:34:
[...]

Zonder omstandigheden is het dus 1.25 met omstandigheden gemiddeld niet meer dan 2 uur zegt google. Je kunt specifiek de tijd op maandag ochtend zetten, dan berekent hij toch de verwachtte werkelijke reistijd? Als je bijvoorbeeld nu meteen gaat voorspeld hij 2 uur als reistijd vanwege file.
Dan nog komt dat vaak niet overeen met de werkelijkheid. Het is een moment opname. Verkeer veranderd met de seconde.

• jozejas
corporalnl schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:33:
[...]

Elektrische scooter/fiets kopen? Of carpoolen.
Ik heb een elektrische step, daarmee zou ik van station Lichtenvoorde Groenlo er in een kwartier zijn. Alleen dat red je met de trein dus niet/ nauwelijks.
Heb je suggesties voor goede carpool platformen en ervaring wat je hiemee qua kosten kunt besparen? Hoe vaak rijden er mensen met je mee?

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 13:20
Als dat elektrische van belang is: de trein van Arnhem naar Varsseveld is een dieseltje :)

PSN: Sluuz

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

...dat kan je dan misschien met een speed-pedelec oplossen.

Ik had de hoop dat er wat royaal met je km-vergoeding werd omgesprongen, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn.

Zijn er geen afspraken te maken dat je de tijd in de trein als werktijd mag gebruiken? (en je zodoende later dan 0900 binnen kan komen en niet per definitie tot 1700 hoeft te blijven bijvoorbeeld?)

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:43
Voor iemand die milieubewustzijn belangrijk vind, waarom ga je in godsnaam op 120 km afstand van je huis werken. Dat is alles behalve milieubewust 8)7

• s0ulmaster
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Ik heb een elektrische step, daarmee zou ik van station Lichtenvoorde Groenlo er in een kwartier zijn. Alleen dat red je met de trein dus niet/ nauwelijks.
Heb je suggesties voor goede carpool platformen en ervaring wat je hiemee qua kosten kunt besparen? Hoe vaak rijden er mensen met je mee?
Weet wel dat bijna alle elktrische stepjes illegaal zijn en dat ze inmiddels ook die dingen al in veslag aan het nemen mijn.

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:36:
[...]

Waarom zou je het met de trein niet redden? Mijn vriendin werkt ook in Groenlo, we wonen in Apeldoorn, en dat is best goed te doen.

Vanuit Amsterdam heb je zelfs nog meerdere opties om in Groenlo te komen (of via Utrecht-Arnhem, of Apeldoorn - Zutphen )

https://wren.co/join/Devian

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 13:20
Edwin88 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:38:
Voor iemand die milieubewustzijn belangrijk vind, waarom ga je in godsnaam op 120 km afstand van je huis werken. Dat is alles behalve milieubewust 8)7
Beetje kip-ei natuurlijk. Als je dan zover van je woning gaat werken, mag je het dan niet zo milieubewust mogelijk doen? Omdat je daar dan in de eerste plaats niet had moeten gaan werken? In het verlengde daarvan moet je dus heel het milieu links laten liggen en lekker een Dodge Ram kopen en de motor laten lopen als je daar aan het werk bent.

[Voor 14% gewijzigd door Sluuz op 09-08-2019 13:44]

PSN: Sluuz

• AequitasII
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 27-05 23:04
Wat doen jullie allemaal moeilijk over 120km? Rijd ik ook wekelijks twee keer. Half 6 van huis en 3 uur weer naar huis en het is te doen in 70 - 80 minuten.
Nu nog een auto zoeken die bij je wensen past. Ik denk echter dat volledig elektrisch rijden nog te vroeg voor je komt, of je moet je budget opschroeven.

• jozejas
dr.lowtune schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:38:
[...]

...dat kan je dan misschien met een speed-pedelec oplossen.

Ik had de hoop dat er wat royaal met je km-vergoeding werd omgesprongen, maar dat lijkt dus niet het geval te zijn.

Zijn er geen afspraken te maken dat je de tijd in de trein als werktijd mag gebruiken? (en je zodoende later dan 0900 binnen kan komen en niet per definitie tot 1700 hoeft te blijven bijvoorbeeld?)
Das ook nog een aardige suggestie, iemand ervaring wat voor gemiddelde snelheid je daarvoor moet rekenen?.
Ik had ook de hoop dat er royaal met km vergoeding omgesprongen zou worden. Lijkt inderdaad wat tegen te vallen.
Denk dat er wel wat af te spreken is over werktijd in de trein. Alleen productief zijn zal dat tegenvallen bij 3 keer overstappen. En kosten is ook nu nog gebaseerd op 2e klas. zitten, laat staan concentreren zal ook nog tegenvallen op Amsterdam -utrecht-arnhem en in het dieseltje zal het ook niet ideaal zijn.

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46
Sluuz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:43:
[...]
... In het verlengde daarvan moet je dus heel het milieu links laten liggen en lekker een Dodge Ram kopen en de motor laten lopen als je daar aan het werk bent.
Dat is niet in het verlengde ervan. Het is niet alsof het uitwisselbaar is als je een beetje milieubewust bezig wilt zijn.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

• DePaul
  • Laatst online: 26-05 19:25
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:56:
[...]

Das ook nog een aardige suggestie, iemand ervaring wat voor gemiddelde snelheid je daarvoor moet rekenen?.
Ik had ook de hoop dat er royaal met km vergoeding omgesprongen zou worden. Lijkt inderdaad wat tegen te vallen.
Denk dat er wel wat af te spreken is over werktijd in de trein. Alleen productief zijn zal dat tegenvallen bij 3 keer overstappen. En kosten is ook nu nog gebaseerd op 2e klas. zitten, laat staan concentreren zal ook nog tegenvallen op Amsterdam -utrecht-arnhem en in het dieseltje zal het ook niet ideaal zijn.
Hier een speedpedelec bezitter. Ligt natuurlijk aan de omgeving qua infrastructuur en overig verkeersaanbod maar gemiddeld 35 km/u haal je wel. Mocht je deze op een openbare plek stallen : zorg voor EN een goede verzekering EN goede sloten

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• dr.lowtune

dr.lowtune

Deugt niet

[...]

Gemiddelde hangt natuurlijk af van de exacte route, maar in dit verhaal werd 33km/u genoemd:
https://www.volkskrant.nl...-die-hij-leerde~b2fe316d/

(sowieso wel een leuk artikel om te lezen).

Van WiFi in de trein om te werken moet je niks verwachten, maar documenten reviewen kan in principe prima in de trein en met een muziekje op heb ik nooit problemen met concentratie gehad in de 2e klasse. Stiltecoupé werkt ook wel mee natuurlijk ;)

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:14
Ik begin maandag met een nieuwe baan in de Achterhoek (Groenlo 120km). Ik woon in Amsterdam en ik zou graag jullie advies krijgen wat de beste manier van vervoer zou zijn.

Mijn criteria:
Ik reis een ochtend in de week heen en twee dagen later ‘s avonds terug.
Ik reis twee dagen in de week naar het kantoor bij Utrecht centraal en dezelfde dag terug.
Mijn huis is op 10 min lopen van station Amsterdam Amstel.
Ik wil ongeveer kunnen reizen voor mijn kilometervergoeding van 0,19ct.
Ik wil graag ruim voor 9 uur in Groenlo kunnen zijn, dit sluit OV vrijwel uit.
Als ik met een auto zou gaan, wil ik, vanwege milieu, erg graag elektrisch rijden.
Tweedehands Renault Zoe met 41kw accu. Exemplaar uit 2017 ongeveer € 14.000.
Tweedehands is ook nog beter voor het milieu...
Het gemak van een auto spreekt mij aan.
Het bezit van een auto vind ik een nadeel gezien de risico’s op schade, reparaties etc.
Schade heb je zelf in de hand of anders verzekering...
Onderhoud Renault Zoe is nihil (grote beurt rond de € 100...)
Ik besteed nu ongeveer 200 euro per maand aan ov voor vrijetijd, dat zou ik liever doen in een auto.
Het idee van operational lease spreekt me aan vanwege het verschuiven van risico, maar gezien de hoge rente hiervoor zou ik best 10-20k willen investeren in een auto, maar afschrijving moet dan in het maandbudget passen.
Bij lease wil ik er per maand van af kunnen, evt met meerkosten.
Qua stijl vind ik een tesla prachtig, een Zoe of Kona lelijk, afhankelijk van kosten verschil kan ik hier overheen stappen. Adaptieve cruisecontrol en land assist lijken me heerlijk.
Parkeren in de gemeenschappelijke garage kost 100 euro per maand, er is hier mogelijkheid een laadpunt aan te vragen.
Of laadpaal nodig is weet ik niet misschien is er ook nog een in de buurt?
Kom je op de volgende kosten:
€ 14.000 afschrijven in 48 maand naar € 5.000= € 190 p.m.
Accuhuur € 100 p.m.
Parkeergarage € 100 p.m.
Verzekering € 100 p.m.
Hou je gezien je budget € 100 per maand over voor elektriciteit.. Daar kun je makkelijk 4x per maand in Groenlo komen.
Budget is dus iets van 400-600 per maand, nog even afhankelijk van exacte reiskostenvergoeding.
Mijn ideale plaatje zou een model 3 lease zijn, maar daar denkt mijn nieuwe baas anders over.
Ik denk dat privé een tesla rijden financieel niet haalbaar is.

Ik hoop op suggesties voor:
deelautoplatformen waarbij je in Groenlo kunt wegzetten.
Manieren waarop een model 3 leasen toch uit kan: berekeningen tav snappcar, carpool platforms
andere eauto’s die wel betaalbaar zijn
Creatieve oplossingen bv combi met ov en auto etc.

Gevonden opties:
Tesla operation lease is 720e/mnd opladen kan misschien wel op kosten van de baas.. Maar hoop nog op een goedkopere optie, en om er niet 5 jaar aan vast te zitten. plus 100 parkeerkosten + brandstofkosten.

OV: om 6.08 van huis, 6.18 weg van station Amstel 8.30 station Lichtenvoorde, 15 min met de step/fiets. Nadeel: veel overstappen, 1-15 uur langer onderweg dan auto, bij 2 min vertraging al te laat op het werk. Slecht alternatief (2 bussen) bij regen/lekke band.

Renault Zoe: 394 e /mnd plus, 100 parkeerkosten + brandstofkosten. Nadeel: geen adaptive cruisecontrol en lane assist (toch?). 5 jaar aan je contract vast. Niet mooi. Niet prettig om in te rijden (aantal keer in gereden via fetch aarsharing).

• Edwin88
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-05 08:43
Wifi in de trein is belabberd, maar met 4G op je telefoon kan je heel wat werk verrichten. Ik werk ook vrij vaak een half uurtje in de trein, werkt prima (zorg voor een goede koptelefoon echter).

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:04
Als je die verplaatsing maar één keer in de week moet doen, dan vertrek je toch gewoon iets vroeger....
En die laatste 2km met de electrische step is best te doen.

Daar zou ik echt geen electrische auto voor kopen als je die verder niet nodig hebt.

Als je met de trein komt en goed inplant, en dan toch te laat bent is dat overmacht.
Als je met de auto in de file terecht komt, dan is dat voorzienbaar (belgische wet).

Dus met de auto moet je ook om half zeven weg als je om 9h wil aankomen, en dan nog gaan er weken zijn dat je het niet haalt. Maandag is altijd extra druk.

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 23:29
jozejas schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:25:
[...]
Maar waarschijnlijk 0,19 ct/km per daadwerkelijke reis.
Da's wel heel karig. Ik krijg bij mijn baas het honderdvoudige daarvan. En volgens mij ben ik niet de enige ;)

Punctuality is the politeness of kings

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 27-05 22:38
Al aan de Hyundai ioniq, e-kona of electrische Corsa gedacht. Of wat dacht je van de BMW i3.

Er zijn inmiddels wat meer electrische auto's op de markt dan de auto's die je opnoemt.

• The Eagle

The Eagle

Even een andere insteek: heb je al bedacht waar je die evt auto in Amsterdam ging stallen? Voor zover ik weet betaal je je daar blauw aan parkeergeld, zelfs buiten de ring, en is er een wachtlijst van een aantal jaren voor een parkeervergunning.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• jozejas
BrockOlee schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:51:
Al aan de Hyundai ioniq, e-kona of electrische Corsa gedacht. Of wat dacht je van de BMW i3.

Er zijn inmiddels wat meer electrische auto's op de markt dan de auto's die je opnoemt.
Thanks voor de tips. Ik vind ze allemaal net zo lelijk. Maar als dit betaalbaarder is sta ik er wel voor open. Tips wat een voordelige optie zou kunnen zijn? Auto's die je noemt hebben alleen een levertijd van bijna een jaar toch?

[Voor 7% gewijzigd door jozejas op 09-08-2019 15:00]

• jeroen3
  • Laatst online: 12:12
Ok. De betaalbare volledig elektrische wagens zijn dus te lelijk. (klopt)
Heb je ook naar hybrides gekeken, zit daar wel iets tussen? Dat is geen diesel, maar ook niet alles elektrisch, meer een compromis.

Wellicht kun je anders je millueschade compenseren, zoals bedrijven en landen dat ook kunnen.
Dan investeer je ergens anders wat in het milleu, wat je ergens anders juist aan schade veroorzaakt.
Bijvoorbeeld met PV op je dak, of een warmtepomp.

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-05 14:18
Ten eerste ik weer niet hoe je aan 120km komt maar vanaf Ring A10 tot Nedap is toch echt 155 km enkele reis. Elektrische auto's waarmee je dat in 1x red zijn de Hyundai Ioniq / Nissan Leaf 40 kWh.

Aangezien je toch in Groenlo overnacht kun je daar 's nachts laden voor de weg terug en als je verder niet veel rijd kun je met een 20.000 km jaarbundel uit. Private lease zit dan rond de 480-500 euro per maand en je hebt ACC, Lane Assist en Pro Pilot. Dat is waarschijnlijk de meest flexibele en goedkoopste optie:

https://www.anwb.nl/auto/...ontract?car=ioniqelectric
https://www.anwb.nl/auto/...auto-en-contract?car=leaf

HD4Life @ Full-HD

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-05 10:22
Electrische motor voor de dagen dat het niet stormt.

Niet tanken, geen parkeerkosten je moet alleen wel zo veel mogelijk kunnen laden

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05:40
Ik ben mij ook aan het orienteren op electrisch reijden, alleen dan qua lease auto.

De condities zoals geschetst door TS qua electrisch rijden a +- 250 km per dag a 240 werkdagen per jaar is 60.000km per jaar. Denk bij zakelijke lease van een tesla dan al gauw aan een bedrag van +- 1500 p/m.
Electrisch (nieuw) rijden is dus uitgesloten.

Wat wel mogelijk is, vooropgesteld dat je op het werk kan opladen, is tweedehands electrisch gaan rijden, alleen heb je de grootste kanshebber (de Zoe is tweedehands voor de bedragen van TS te krijgen) al buiten gesloten.
Ik denk de TS een compromis moet vinden in zijn wensen. Wel hij puur electrisch rijden, dan zal hij toch echt richting Zoe oid moeten gaan. Wil hij een beetje luxe rijden, moet je het toch bij de diesels of benzine uitvoeringen zoeken. Of als het qua tijd idd niet uitmaakt, de trein pakken, kun je soms te laat komen.

Het wensenlijstje van de TS is met zijn concret wensen onrealistich.

*edit*
Ik weet niet of de TS een motor rijbewijs heeft, maar men heeft tegenwoordig ook electrische motorfietsen, alhoewel ik mij kan voorstellen dat dit winters niet ideaal is.
Als alternatief kan er ook vanaf een dichtbijzijnd station met een electrische scooter worden gereden, ipv greenwheels.

[Voor 13% gewijzigd door CrazyOne op 09-08-2019 16:03]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 08:03
Ironisch, helemaal een met de natuur willen worden, maar wel een pokke eind van je huis werk zoeken/krijgen

Precies een mooi voorbeeld van waarom die hele klimaatverandering met elkaar niet gaat werken :')

• Valorian
  • Laatst online: 12:26
Misschien kan je met trein naar Apeldoorn en dan het stuk Apeldoorn-Groenlo met een (electrische) auto doen? Dat scheelt én heel veel dure km's autorijden en je zit dan ook niet met het gedoe van spits, rijden en parkeren in A'dam, etc. Amstel-Apeldoorn is een ruim uurtje, en dat stuk daarna met de auto ook denk ik?

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 13:49
Kan je niet tot Arnhem gaan met de intercity en vandaar eventueel een auto pakken? Tussen Amsterdam en Arnhem rijden de treinen meestal wel aardig en vanaf Arnhem de achterhoek in is meestal wel redelijk te doen met de auto.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 10:06
Ik... wil je er graag even op wijzen dat zowel het spoor tussen Winterswijk en Arnhem, alsook het spoor tussen Winterswijk en Zutphen beide niet geëlectrificeerd zijn. Daar rijden dus dieselboemeltjes. Ik kan het weten, ik zit regelmatig in zo'n kreng richting de Duitse grens :)

Hoewel OV natuurlijk altijd een betere oplossing is dan een eigen auto, voldoet het dus niet volledig aan je eisen.

De beste oplossing die ik kan verzinnen is een retour naar Zutphen, en pendelen met een Pedelec of electrische scooter. Dat is echter wel zo'n driekwartier bij 45 km/h, dus ook niet echt voordelig. Ik denk wel dat dit moet lukken, hoewel ik dan wel uitga van een laadvoorziening voor electrische fietsen op het werk. Ik geloof dat er wel fietskluizen zijn op Zutphen, dus de huur daarvan zal je wel bij de prijs moeten optellen.

Voor het budget dat je hebt denk ik dat een electrische auto wellicht toch dichter bij je idealen gaat liggen - maar dan moet er wel een laadvoorziening zijn op je werkadres.

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:41
Je kan denk ik beter een Leaf gaan leasen in de shortlease misschien. :)
1e hit op Google https://www.zakelijkelektrischleasen.nl/auto/nissan-leaf/

It's All In The "Mix"

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

UdiBenLudi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:04:
Kan je niet tot Arnhem gaan met de intercity en vandaar eventueel een auto pakken? Tussen Amsterdam en Arnhem rijden de treinen meestal wel aardig en vanaf Arnhem de achterhoek in is meestal wel redelijk te doen met de auto.
Arnhem CS tot Groenlo kost je in de spits minimaal een uur. Pleiroute en velpebroek is knettersdruk!

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Veel mensen merken logischerwijs op dat zulke verre afstanden reizen niet ideaal is, vandaar ook de vele opmerkingen over de locatie/afstand en reis methodes.

Je geeft aan dat het een niche markt/werkgebied is, in dat geval mag er ook vanuit de werkgever voor betaalt worden. Dus of een hogere reiskosten vergoeding, of flexibel werken. 2 Dagen thuis bijvoorbeeld.
Of alle reistijd boven het uur is voor de werkgever. In het geval van vertraging trek jij dan niet aan het kortste eind.

Ik kan je zeggen dat ik in de detachering menig mens kapot heb zien lopen op reistijden van 1.5+ uur enkele reis. Tel hierbij eventuele ongelukken, vertragingen en files bij op en je bent na 6 maanden gesloopt.
Er zijn uitzonderingen maar persoonlijk zou ik het niet voor langere tijd doen. Ook als werkgever zou ik eigenlijk niet zo blij zijn als mijn werknemers zo ver moeten rijden.

hoe kom ik elektrisch in Groenlo zou ik zelf wijzigen in hoe kom ik uberhaupt binnen normale reistijden in Groenlo.

Zelf loop ik inmiddels tegen de 40 en ben er al achter dat het niet allemaal werken is in het leven.

Niks ten nadele, puur goed bedoeld advies.

[Voor 9% gewijzigd door Viper® op 09-08-2019 16:25]

Anoniem: 310408

Een Tesla rij je niet alleen omdat het goedkoop en schoon per kilometer is maar ook omdat het gewoon enorm leuk is. Ik ken eigenlijk geen enkele Tesla bezitter die volkomen rationeel die keuze heeft gemaakt en dat is precies hoe autorijden is. Als je het alleen als vervoer ziet zouden we allemaal in een auto van 11.000 euro rijden. Ik rij mij S met Ludicrous mode niet alleen om ergens te komen nietwaar?

Als de topic starter een liefhebben is (en daar lijkt het op) dan kan het best zijn dat ie er meer voor over heeft. Om hem lekker te maken, filmpje van een paar dagen terug, alles zonder handjes!

YouTube: Waltz of Merging Traffic - Tesla Nav on Autopilot

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11:40

SomerenV

It's something!

Volledig elektrisch (of zelfs hybride) in combinatie met goedkoop bestaat niet.

Ik snap trouwens dat wanneer een markt niche is je het niet altijd voor het kiezen hebt, maar 150(!!) kilometer? Dat moet je zelf niet willen (en je werkgever ook niet). Dat is hetzelfde als dat ik, vanuit Zuid-Oost Brabant (tegen de Limburgse grens) in Amsterdam ga werken. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt, al kreeg ik het salaris dubbel.

Je zit al snel 2 uur in de wagen, in de spits dus veel irritaties (en ja, daar krijg je waarschijnlijk last van). Voordat je überhaupt begint met werken heb je je al 2 uur zitten concentreren in de auto. Daarna een uur of 7 á 8 werken. Dan ben je waarschijnlijk behoorlijk vermoeid en moet je nog 2 uur terug rijden door de avondspits. Dat hou je even vol maar breekt je op een gegeven moment gewoon op, ongeacht of je nou cruise control en andere zaken wel of niet hebt. Het is gewoon niet goed voor je gezondheid en het kan voor onveilige situaties zorgen omdat je regelmatig vermoeid in de wagen zit.

Maar goed, stel je doet het wel. Dan moet je uiterlijk om 7 uur aanrijden om om 9 uur op het werk te zijn. Uitgaande van 8 uur werken ga je rond 5 uur terug naar huis. Weer 2 uur rijden dus 7 uur thuis. Dan nog eten dus ~8 uur ben je 'klaar' en kun je tot rust komen. Vervolgens wil je de 8 uur slaap ook wel halen dus rond 10 uur naar bed. Dat geeft je elke dag ~2 uurtjes voor jezelf en die moet je ook nog eens delen met je vriendin. En dan hebben we het nog niet gehad over andere sociale verplichtingen, sporten en andere soortgelijke zaken, en zodra er file is door een ongeval bijvoorbeeld hou je nog minder eigen tijd over.

Dus, buiten dat je wens onhaalbaar is moet je het ook vanuit een persoonlijk standpunt niet willen. Is gewoon op de lange(re) termijn niet goed voor je.

[Voor 7% gewijzigd door SomerenV op 09-08-2019 16:56]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• jozejas
SomerenV schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 16:54:
Volledig elektrisch (of zelfs hybride) in combinatie met goedkoop bestaat niet.

Ik snap trouwens dat wanneer een markt niche is je het niet altijd voor het kiezen hebt, maar 150(!!) kilometer? Dat moet je zelf niet willen (en je werkgever ook niet). Dat is hetzelfde als dat ik, vanuit Zuid-Oost Brabant (tegen de Limburgse grens) in Amsterdam ga werken. Geen haar op m'n hoofd die daar aan denkt, al kreeg ik het salaris dubbel.

Je zit al snel 2 uur in de wagen, in de spits dus veel irritaties (en ja, daar krijg je waarschijnlijk last van). Voordat je überhaupt begint met werken heb je je al 2 uur zitten concentreren in de auto. Daarna een uur of 7 á 8 werken. Dan ben je waarschijnlijk behoorlijk vermoeid en moet je nog 2 uur terug rijden door de avondspits. Dat hou je even vol maar breekt je op een gegeven moment gewoon op, ongeacht of je nou cruise control en andere zaken wel of niet hebt. Het is gewoon niet goed voor je gezondheid en het kan voor onveilige situaties zorgen omdat je regelmatig vermoeid in de wagen zit.

Maar goed, stel je doet het wel. Dan moet je uiterlijk om 7 uur aanrijden om om 9 uur op het werk te zijn. Uitgaande van 8 uur werken ga je rond 5 uur terug naar huis. Weer 2 uur rijden dus 7 uur thuis. Dan nog eten dus ~8 uur ben je 'klaar' en kun je tot rust komen. Vervolgens wil je de 8 uur slaap ook wel halen dus rond 10 uur naar bed. Dat geeft je elke dag ~2 uurtjes voor jezelf en die moet je ook nog eens delen met je vriendin. En dan hebben we het nog niet gehad over andere sociale verplichtingen, sporten en andere soortgelijke zaken, en zodra er file is door een ongeval bijvoorbeeld hou je nog minder eigen tijd over.

Dus, buiten dat je wens onhaalbaar is moet je het ook vanuit een persoonlijk standpunt niet willen. Is gewoon op de lange(re) termijn niet goed voor je.
Bedankt voor jullie bezorgdheid. Maar (zie topicstart) ik reis 1 ochtend heen 2 nachten daar en 1 avond terug. De andere twee dagen kan ik op kantoor in Utrecht centraal werken. Hiervoor woonde ik in Zwolle en werkte in Assen. Ik ging om 6.05 van huis en was rond 1900 thuis. Inderdaad om 22 uur slapen en verder weinig doen op een dag. Is niet ideaal, maar voor artsen niet (heel) ongebruikelijk. En hebben de meeste artsen ook nog wekelijks (nacht)dienst. Het is maar wat je gewend bent en wat je belangrijk vind.

Qua kosten heb ik het laatst voor een ZZP'er uitgezocht. Die kan 20.000/jaar rijden inclusief opladen in een nieuwe model 3 voor netto 300-400/mnd, afhankelijk van welke belastingschijf de winst 'haalt'.
En 3 vrienden achter elkaar die een lease model 3 van de zaak krijgen.
Vandaar wat op het verkeerde been gezet denk ik.

• The Eagle

The Eagle

Als ik jou was zou ik eens kijken of ik wat flexibel ingedeelde werktijden kon krijgen. In de consulting noemen ze dat het 345 principe: 3 overnachtingen, 4 dagen aanwezig en 5 dagen aan het werk. Alleen wordt die 4 dagen aanwezig bij jou er 3 ofzo. Maandag beginnen vanaf huis, rond 1000u in de auto en dan die kant in. Dagen aanwezig ga je wat later door, dag dat je terugrijdt eerder weg (1430-1500 ofzo) en vrijdag werk je thuis. Zo maak je toch de 40 uur die je moet maken maar heb je stukken minder reistijd, en je hoeft maar 1x in de week veel te rijden.

Als ik je goed heb begrepen overnacht je in Groenlo bij je vriendin. Bovenstaande is dan voor iedereen heel gunstig denk ik :)

Blijft nog steeds de wijze van vervoer. Bovenstaande is eigenlijk alleen goed te doen als je flexibel weg kunt, dus met de auto. Maar met ca 400 km per week zit je dan, uitgaande van 40 werkweken, ineens op 16k per jaar zakelijke km's. Dan is elektrisch of diesel ineens totaal niet interessant meer, en ben je bij wijze van spreken met een Polo op benzine al helemaal de man :)

• GNML
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-05 13:09

GNML

applebuyguide.com

s0ulmaster schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:12:
[...]

Als het het bedrijf is wat ik denk dat het is stopt de bus gewoon voor de deur O-)
Daar dacht ik ook aan.
Om even een bijdrage te doen aan TS zijn uitzoek werk. Ze hebben ook een ‘tribe’ in Utrecht. Wellicht hoef je niet heel vaak naar Groenlo op deze manier.

Carpoolen, hoe gehecht ben je aan zelf rijde. vele mensen die werken bij het bedrijf met oranje logo wonen in de buurt van nijmegen. Wellicht is dat een optie?

Zelf heb ik dit ook een tijd gedaan met een collega.

iPhone 11 | 3x HP Microserver gen8 E3-1265LV2 | www.applebuyguide.com

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:01
Er zijn ook wat medewerkers die een deel huisje huren in Groenlo, zodat ze kunnen overnachten. Scheelt ook wat reistijd.

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-05 16:47
TS gaat slechts maandagochtend naar Groenlo en woensdagavond terug. Andere dagen Utrecht, maar dat staat hier buiten, maar doe je dat met de trein?

Kortom het is verre van heel erg ver pendelen, het komt neer op één dag per week heel ver pendelen. Het blijft hoe dan ook een flinke afstand, trein of auto. Het grote voordeel van de trein zou ik vinden: mobieltje met flinke data, hotspot aan, muziekje aan en leef je die 2,5 uur uit met laptop of tablet of telefoon. En milieubewuster dan welke elektrische auto dan ook... ondanks de elektrische dieseltjes in onze Achterhoek.

Ik heb de Duivendrecht-Lichtenvoorde-Groenlo optie niet gezien met de trein (dus niet via Arnhem, maar via Apeldoorn/Zutphen). Duivendrecht is vast op fietsafstand als je 10 min van Amsterdam-Amstel woont? Wellicht een belangrijk voordeel van Duivendrecht: vertrek rees mogelijk om 5:50, overstaptijden zijn ruim (nog steeds twee keer helaas) en zonder vertraging voor 8 uur op station Lichtenvoorde-Groenlo. Dat schept opties dunkt me.

Je spaart een hoop uit door te treinen; omdat het zo vroeg is, rustige coupe's en ben je éénmaal in Apeldoorn kwart voor zeven, dan reis je in de ochtend helemaal tegen de stroom in qua drukte.

Nog een optie is Duivendrecht-Deventer (zonder overstap) en vanuit daar opties bedenken. Deventer-Groenlo met de auto is wel best vervelend; je hebt wel drie of vier route opties, die allemaal net zo lang duren (45min +).

[Voor 10% gewijzigd door dinkelover op 09-08-2019 20:55]

pepernooot

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nog een idee, koop een oude Toyota Starlet en zet die bij Varsseveld, en rij daar de laatste kilometers mee. Dat is milieuvriendelijker dan een nieuwe elektrische auto ;)

• Hengbers_92
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
-tom-562 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 21:13:
Nog een idee, koop een oude Toyota Starlet en zet die bij Varsseveld, en rij daar de laatste kilometers mee. Dat is milieuvriendelijker dan een nieuwe elektrische auto ;)
Betreft de portemonnee weet ik dat nog niet zo zeker. Afhankelijk van de schadevrije jaren en dergelijke. Even snel rekenen voor een starlet denk ik zo'n 20 euro in de regio amsterdam want ja daar woonachtig + verzekering dat zal denk ook zo rond de 20 euro zijn + onderhoud, brandstof en apk. Ook al is het een starlet gok ik dat je dan alsnog zo 100 euro per maand kwijt bent.

Ik zou zelf een investering doen in een elektrische scooter mits er op het station beveiligde stalling is. Als je er meer als een jaar gaat werken dan heb je die kosten er sneller uit dan een auto.

[Voor 13% gewijzigd door Hengbers_92 op 09-08-2019 21:30]

• jozejas
dinkelover schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 20:45:
TS gaat slechts maandagochtend naar Groenlo en woensdagavond terug. Andere dagen Utrecht, maar dat staat hier buiten, maar doe je dat met de trein?

Kortom het is verre van heel erg ver pendelen, het komt neer op één dag per week heel ver pendelen. Het blijft hoe dan ook een flinke afstand, trein of auto. Het grote voordeel van de trein zou ik vinden: mobieltje met flinke data, hotspot aan, muziekje aan en leef je die 2,5 uur uit met laptop of tablet of telefoon. En milieubewuster dan welke elektrische auto dan ook... ondanks de elektrische dieseltjes in onze Achterhoek.

Ik heb de Duivendrecht-Lichtenvoorde-Groenlo optie niet gezien met de trein (dus niet via Arnhem, maar via Apeldoorn/Zutphen). Duivendrecht is vast op fietsafstand als je 10 min van Amsterdam-Amstel woont? Wellicht een belangrijk voordeel van Duivendrecht: vertrek rees mogelijk om 5:50, overstaptijden zijn ruim (nog steeds twee keer helaas) en zonder vertraging voor 8 uur op station Lichtenvoorde-Groenlo. Dat schept opties dunkt me.

Je spaart een hoop uit door te treinen; omdat het zo vroeg is, rustige coupe's en ben je éénmaal in Apeldoorn kwart voor zeven, dan reis je in de ochtend helemaal tegen de stroom in qua drukte.

Nog een optie is Duivendrecht-Deventer (zonder overstap) en vanuit daar opties bedenken. Deventer-Groenlo met de auto is wel best vervelend; je hebt wel drie of vier route opties, die allemaal net zo lang duren (45min +).
Nog bedankt voor deze tip. Deze verbinding is (Vanwege werkzaamheden?) pas weer open op 26 augustus. Vandaar dat die nog niet ontdekt was.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dinkelover je moet van Deventer ook weer naar Zutphen en dan richting Winterswijk om in Lichtenvoorde de bus te pakken naar Groenlo. A'dam - Arnhem en daar IC Zwolle, om in Zutpen over te stappen.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

Electrische motor. :)

De zero ds zou wellicht de 155 km kunnen halen anders ff half uurtje tussendoor opladen. (Hij laadt 150 km in een uur bij)

Je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk. ;)

Anders mag je hem best hier in Apeldoorn stallen, kom je hier met de trein naartoe en verder op de motor.

Wel sleutels achterlaten en ik kan niet garanderen dat de km's niet miraculeus oplopen. :+

[Voor 33% gewijzigd door Flagg op 11-08-2019 23:28]

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

35-40 km/u red je gemiddeld makkelijk, zeker in het buitengebied. Zet je die in een fietskluis ergens op een station dat in de buurt is en waar je een goede OV aansluiting op hebt. Opladen doe je op je werk.

Vanaf station Lichtenvoorde-Groenlo is Groenlo op (normale) fietsafstand.
Eventueel kun je Doetichem of Varsseveld met de speed pedelec doen.

[Voor 7% gewijzigd door True op 11-08-2019 23:46]

• DDDikkiedik
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 24-05 08:18
Ik ben erg benieuwd wat de keuze werd. De trein is als je een dalvrij-abonnement neemt, verreweg het goedkoopst. 105 euro per maand, en dan mag je iedere dag gratis met de trein.

Een e-golf is ook niet heel duur, op dit moment rond de 350 euro per maand, maar in jouw geval zou ik een combinatie van trein en fiets doen. Maar goed, wat het is geworden, las ik helaas niet...

• yakmak
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-05 11:30
Heb je al gekeken naar occasion lease van een renault ZOE?

Vind het trouwens erg goed van je dat je toch je klimaat impact probeert te verkleinen.

Heb zelf laatst voor mijn vriendin een berekening gemaakt om te kijken wat het goedkoopst is, elektrisch leas of benzine lease/koop.

Voor de afstand die ze moet afleggen (70 km enkele rit) was elektrisch lease zelfs goedkoper dan de benzine koop (2000 euro). Hebben nu dus de ZOE aangevraagd voor haar. Zelf rijd ik een Tesla model 3 zakelijk. Deze kost aan leaseprijs ongeveer 1000 euro voor 37.000 km

Hier nog een link naar de occasion lease van een ZOE: https://www.directleasepr...en/renault/zoe/occasions/

[Voor 10% gewijzigd door yakmak op 09-07-2020 13:47]

Vegan for a better world ||| De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen ||| Durf jij je consumptie van dierlijke producten te verdedigen?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 27-05 11:01

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Dit topic stamt uit afgelopen jaar en huidige ontwikkelingen maken dat een vergelijk van volgend jaar voor dit jaar alweer achterhaald is.
Ik sluit dit topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee