Hoe gebruik ik mijn nieuwe ssd het best

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 23-07-2022
Mijn vraag:

Ik heb een ssd besteld en binnengekregen een 500gb sandisk ultra 3d. Nu heb ik geprobeerd mijn windows over te zetten en dan zou ik later mijn belangrijke programmas overzetten. Dat probeerde ik via easeUS (of zoiets) maar die clonede mn hele systeem en als ik de boot volgorde verander in de bios staat er dat ik geen goed boot device heb. Weten jullie of ik mijn ssd helemaal kan formatteren en dan hoe ik windows erop kan installeren zonder al mijn bestanden kwijt te raken?

Ik had eerst altijd een 1tb hardeschijf waar mn windows en al mn bestanden op geinstalleerd staan.

Beste antwoord (via tedkeijzer op 10-08-2019 21:31)

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:11

BLACKfm

o_O

Als het Steam games betreft kun je die gemakkelijk overzetten. Gewoon de map verplaatsen en de Steam installer op die zelfde locatie installeren. De games worden dan vanzelf weer 'hersteld' (je hoeft ze niet opnieuw te downloaden). Enige installaties zoals DirectX, .NET of anti-cheat software wordt dan bij de eerste keer starten van die games wel opnieuw uitgevoerd.

Spellen van Origin of Uplay moeten voor zover ik weet wel opnieuw gedownload worden (of het moet met allemaal registeraanpassingen mogelijk zijn, maar dat is niet bepaald 'makkelijk').

Geheel los geïnstalleerde games kunnen mogelijk werken als je deze copy/paste, maar de werking is niet gegarandeerd door het ontbreken van registerwaardes (waar de game zijn bestanden kan vinden).

Verder zou ik inderdaad ook gewoon een verse installatie doen, ben je even een paar uur zoet mee, maar dan heb je wel een verse start.

Ik was vroeger van het 'eens in het jaar de pc opschonen', maar ik merk dat ik inmiddels soms jaren met een installatie doe. Dat werkt op zich prima op een SSD (daar merk je de vertraging minder), maar je installeert in die jaren allerhande zooi en daar wordt je systeem niet sneller van.

Litebit.eu voorraad check :).

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Kan je niet een nieuwe Windows installatie doen op de SSD, en daarna bestanden vanaf de 1TB schijf over kopiëren. Dit betekend wel dat je programma's opnieuw zal moeten installeren, maar data zou je zonder problemen moeten kunnen overzetten.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Hoe bedoelt u alle programmas opnieuw installeren? Kan ik niet gewoon windows van de ene naar de andere schijf verplaatsen? Zodat ik dan later mn games etc kan overplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:56
Mijn persoonlijke voorkeur is gewoon een schone Windows installatie te doen.
Dan kan je de programma's installeren die je daadwerkelijk gebruikt.

Het simpel overzetten van programma's/games ( lees copy paste ) gaat hierin niet werken. Bestanden kan je wel dan over kopiëren.

Daarnaast wat heb je zelf al geprobeerd?

Als je zoekt dan vind je heel veel antwoorden. ( of de oplossingen makkelijk zijn is een 2de )

[ Voor 21% gewijzigd door corporalnl op 09-08-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
En hoe kan ik dan het bestedie games/programmas overzetten? Gewoon alle setups opnieuw uitvoeren? Ga niet alles overzetten namenlijk beetje zonde van de ruimte op mn ssd. Denk gewoon mn edit programmas, chrome, mn games en andere programmas die ik vaak gebruik.

Corporalnl zoals in het begin gezegd heb ik dus die system clone gedaan alleen dat was aardig laat en dat heb ik dus in de nacht laten draaien heb nu pauze op mijn werk dus heb nog niets anders geprobeert.

[ Voor 28% gewijzigd door tedkeijzer op 09-08-2019 10:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
tedkeijzer schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:28:
Gewoon alle setups opnieuw uitvoeren? Ga niet alles overzetten namenlijk beetje zonde van de ruimte op mn ssd.
Waarom zou je dan de interne HDD willen dupliceren? Dan heb je toch hetzelfde?

Dus lekker een verse installatie doen op je SSD, de installaties van de games en programma's doen die je wel graag op de SSD wilt hebben en je bent klaar om te gaan.

Mocht je games via Steam of iets dergelijks hebben dan is het alleen maar makkelijker om de boel te herinstalleren, de aanschaf heb je immers al gedaan.

Het voordeel van deze manier van werken is dat je alles lekker vers hebt en oude meuk, die de boel vertragen of voor fouten zorgen, niet meeneemt naar je nieuwe schijf.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-06 13:11

BLACKfm

o_O

Als het Steam games betreft kun je die gemakkelijk overzetten. Gewoon de map verplaatsen en de Steam installer op die zelfde locatie installeren. De games worden dan vanzelf weer 'hersteld' (je hoeft ze niet opnieuw te downloaden). Enige installaties zoals DirectX, .NET of anti-cheat software wordt dan bij de eerste keer starten van die games wel opnieuw uitgevoerd.

Spellen van Origin of Uplay moeten voor zover ik weet wel opnieuw gedownload worden (of het moet met allemaal registeraanpassingen mogelijk zijn, maar dat is niet bepaald 'makkelijk').

Geheel los geïnstalleerde games kunnen mogelijk werken als je deze copy/paste, maar de werking is niet gegarandeerd door het ontbreken van registerwaardes (waar de game zijn bestanden kan vinden).

Verder zou ik inderdaad ook gewoon een verse installatie doen, ben je even een paar uur zoet mee, maar dan heb je wel een verse start.

Ik was vroeger van het 'eens in het jaar de pc opschonen', maar ik merk dat ik inmiddels soms jaren met een installatie doe. Dat werkt op zich prima op een SSD (daar merk je de vertraging minder), maar je installeert in die jaren allerhande zooi en daar wordt je systeem niet sneller van.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Oke dan gaik zo ff een windows usbtje maken en ga ik die vanavond ff laten draaien. Hoe kan ik dat laten uitvoeren naar 1 specifieke schijf? Dan zet ik morgen wel mn programmas over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Tijdens het installeren van Windows krijg je ergens de optie waar het geïnstalleerd moet worden.

Wil je zeker zijn van je zaak dan haal je even de SATA kabel uit de HDD die er al in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 10:13
Ik heb het niet zelf geprobeerd maar lees dit eens:
https://www.groovypost.co...ta-larger-ssd-disk-drive/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Zal ik doen sypie! Bedankt

Richardkim06 dat is precies wat ik gedaan heb maar nu boot de hele drive niet neer omdat er meer op mn harde schijf staat dan er ruimte is op mn ssd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichardKim06
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 20-06 10:13
ow sorry blijkbaar heb ik niet goed gelezen, je gaat van 1TB naar 500 GB. Dan zal niet alles passen inderdaad. Maar waarom heb je niet gewoon een 1TB ssd gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is geen dumpbak, zaken die elders op GoT, specifieker Harde Waren besproken worden horen daar thuis. SSD's zijn opslagtechnologie en horen dus in... Opslagtechnologie.

Move OH -> OT

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Oh sorry heb ik niet gezien denk ik.

Kan ik trouwens niet mijn programmes in ren aparte partitie zetten en alleen die overzetten zodat ik niet alles opnieuw hoef te installeren? En zo ja hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 20:42
Nee, dat kan niet: dat kan wel met data (reeksen losse bestanden dus), maar de locatie van programma's staat opgenomen in Windows zelf en dat kan je niet zomaar verplaatsen.
Gezien wat je typt aan wensen, ligt een schone installatie van Windows qua gebrek aan kennis/vaardigheid niet voor de hand, dan zou ik toch een clone van je huidige Windows willen voorstellen.
Let op: sowieso behoor je een dubbele opslag van al je data te hebben op twee media voor je aan deze operatie begint.

Maar in jouw geval is er wel een oplossing mogelijk, ik zou het als volgt doen:
Ik neem aan dat de 1 TB harddisk nog helemaal intact is en dat "je systeem" (???) daarop nog gewoon goed draait als je die harddisk terugzet en daarvan opstart.
Wat ik in dat geval doe, is de nieuwere data op de SSD terug kopiëren naar de harddisk, zodat er niets verloren gaat als je de SSD formatteert.
Daarna neem ik een reserve harddisk en ik verplaats net zolang databestanden van de 1 TB harddisk naar die reserve harddisk totdat het totaal van aanwezige bestanden op de 1 TB harddisk minder is dan de opslagruimte op de SSD.
Dan startte ik op van de 1 TB harddisk met de SSD in een extern USB-dock aangesloten. Als je dan naar de website van de fabrikant van de SSD gaat en daar zoekt op het woord "clone", vind je daar altijd een gratis versie van Acronis. Die installeer je op je harddisk. Zodra Acronis de externe SSD van het merk van die fabrikant detecteert, werkt de software. Start in Acronis de "Automatische" of "Smart" versie van het clonen van de 1 TB harddisk naar de SSD. Wacht totdat dat is afgelopen (dat gaat vrij snel) en bouw daarna de SSD in in "je systeem". Als het goed is start nu Windows weer lekker snel op zoals vroeger en met al je programma's.

Daarna is het aan jou hoe je met zo'n krap gekochte SSD (??) bij je data komt. Je zou bv. de 1 TB harddisk in die externe dock verder kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:00
Als je op je oude schijf nog geen 500GB in gebruik hebt kan je die gewoon klonen naar je ssd.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Ik heb nu een schone installatie van windows op de ssd gedaan (had de ssd weer geformatteert en die werkt nu gewoon alleen als ik toegang tot mijn persoonlijke map in de harde schijf probeer te krijgen lukt dit niet hierdoor kan ik niet bij mijn bestanden vanaf deze ssd hoe kan ik dit fixen.

En ja ik wil die 1tb verder blijven gebruiken naast mijn ssd als gewone opslag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-06 20:42
Je verkrijgt toegang door een "Take Ownership" te doen op alle bestanden op de harddisk.
Hoe je dat doet vindt je uitstekend uitgelegd op internet.
Waarschuwing: dat duurt wel even omdat het bestand voor bestand moet worden doorgevoerd.

De reden dat dit gebeurt, is dat je Windows opnieuw hebt geïnstalleerd en je daardoor een andere user bent geworden (ook al gebruikte je dezelfde naam en wachtwoord).
De nieuwe Windows ziet aan de eigenschappen van de bestanden op de harddisk dat die van een andere user zijn en dat jij daar nu geen rechten hebt. Met een "Take Ownership" wordt jij opnieuw de eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedkeijzer
Ja heb het inderdaad gevonden en het duur inderdaad verschrikkelijk lang xD

Nou ja ga ik ondertussen wel alvast mn nprogrammas installeren
Pagina: 1