Problemen met lease/ip?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-08 17:12

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Beste leden,

Ik ervaar sinds anderhalve maand dat ik regelmatig uit videogamesessies wordt gegooid omdat ‘mijn verbinding is verbroken’. Dit is bij alle spellen die ik speel...

Nou komt er 2 september een Caiway monteur langs om ons netwerk na te kijken, maar dat duurt gewoon freaking lang nog...

Dus, wie kan mij helpen?

Mijn lease tijd staat op 86400. Via een recent telefonisch contact me Caiway bleek dat er ergens in mijn netwerk toch om de 3 minuten een nieuw IP werd aangevraagd, maar niemand weet waar vandaan.

Ik heb al mijn routers als gereset. De router waar ik mee verbinden is is als volgt geplaatst: Modem > Router 1* > Router 2* > PC

Router 1 & 2 zijn een Asus RT-AC68u, en R2 werkt als AiMesh (AP). Alles is verbonden met een Cat6 (net vervangen voor de zekerheid)

Edit: Router 2 heeft hier niks mee te maken, dit speelde al voordat deze router er was)

[ Voor 5% gewijzigd door AltTabKeys op 09-08-2019 13:23 ]

What a terrible day to have eyes!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-10 10:44

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Leasetijd heeft naar mijn idee niks te maken met verbroken verbindingen.

Ik ga er vanuit dat je modem het DHCP gedeelte regelt en dat je je asus routers als access point hebt geconfigureerd?

Ik heb trouwens hele slechte ervaringen met de AC68u in access point mode. (En alle andere ook trouwens) Continue gezeik met trage en weg vallende verbindingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:15
Kabels voor router 1 en 2 in de juiste port geprikt?
DHCP server uitgeschakelt op router 2?

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

lier

MikroTik nerd

Kan je hier een ipconfig /all posten?
Is de pc ook via kabel aangesloten?
Wie/wat vraagt in jouw netwerk om een nieuw IP adres?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je stelt nu eigenlijk dat je probleem te maken heeft met DHCP, maar daarmee ga je voorbij aan andere oorzaken. Sterker nog, je hebt zelf de kabel al vervangen.

Een onverwachte nieuwe IP lease is een gevolg, geen oorzaak. Misschien een idee om je titel aan te passen?
AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 02:39:
Ik ervaar sinds anderhalve maand dat ik regelmatig uit videogamesessies wordt gegooid omdat ‘mijn verbinding is verbroken’. Dit is bij alle spellen die ik speel...
Wat is “regelmatig”? Is daar een patroon in te herkennen? Als je dat weet kan het ook in de titel.
Mijn lease tijd staat op 86400
... seconden. Dat is dus 24 uur. Hoe vaak krijg je een nieuw IP? Zie ook je syslog. Welk OS?
Ik heb al mijn routers als gereset.
Factory default?
Router 1 & 2 zijn een Asus RT-AC68u, en R2 werkt als AiMesh (AP). Alles is verbonden met een Cat6 (net vervangen voor de zekerheid)
Is alles nu verbonden met kabbel of niet? “Ai(r)Mesh” doet vermoeden dat het om een wireless uplink gaat.

Is het mogelijk om je netwerk t.b.v. oorzaakanalyse tijdelijk te simplificeren? Bijvoorbeeld door R2 er tussen uit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:14:
Zal ik straks eens plaatsen. Wie en wat weet ik niet, daarvoor komt Caiway dus 2 september

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:24:
[...]

Zal ik straks eens plaatsen. Wie en wat weet ik niet, daarvoor komt Caiway dus 2 september
Het lijkt mij heel sterk dat een ISP monteur ook maar iets gaat doen of uitzoeken aan je eigen gecreëerd interne netwerk.... Daar zijn zij normaliter niet voor, als je dat wilt moet je een consultant van een IT bedrijf inschakelen met bijhorende uurtarieven.

Het enige wat deze monteur waarschijnlijk gaat doen is de AOP controleren, kijken of de kabel tussen de door ISP geleverde modem/router in orde is en niet te lang, daarna checkt hij de waardes in je modem/router die van de ISP heb gekregen en wellicht sluit hij met 1 kabel nog een computer/laptop aan om te zien of alles werkt, maar daarna houdt het waarschijnlijk echt op en vertrekt weer.

Eventuele problemen nadat punt in je netwerk zijn toch echt voor jezelf ben ik bang...

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-10 16:15
Breezers schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:49:
[...]

Het lijkt mij heel sterk dat een ISP monteur ook maar iets gaat doen of uitzoeken aan je eigen gecreëerd interne netwerk.... Daar zijn zij normaliter niet voor, als je dat wilt moet je een consultant van een IT bedrijf inschakelen met bijhorende uurtarieven.

Het enige wat deze monteur waarschijnlijk gaat doen is de AOP controleren, kijken of de kabel tussen de door ISP geleverde modem/router in orde is en niet te lang, daarna checkt hij de waardes in je modem/router die van de ISP heb gekregen en wellicht sluit hij met 1 kabel nog een computer/laptop aan om te zien of alles werkt, maar daarna houdt het waarschijnlijk echt op en vertrekt weer.

Eventuele problemen nadat punt in je netwerk zijn toch echt voor jezelf ben ik bang...
Nou ze willen soms wel even verder kijken. Maar zijn ze zeker niet verplicht. 2e router van lan naar wan port verplaatsen ofzo. Voor caiway is het ook niet goed als er clients om IP adressen blijven vragen. Blijkbaar ziet caiway dat binnen komen.

Maar ik gok dat er iets niet goed aangesloten zit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
ewoutw schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:22:
[...]

Nou ze willen soms wel even verder kijken. Maar zijn ze zeker niet verplicht. 2e router van lan naar wan port verplaatsen ofzo. Voor caiway is het ook niet goed als er clients om IP adressen blijven vragen. Blijkbaar ziet caiway dat binnen komen.

Maar ik gok dat er iets niet goed aangesloten zit
Klopt, soms heb je mazzel met een monteur die verder wil/kan kijken dan zijn checklist (al zitten veel monteurs met een max tijd die ze mogen besteden per call)

p.s: Ik ga er toch even vanuit dat het hier om interne IP adressen gaat en geen externe IP adressen (wat Caiway absoluut niet spannend gaat vinden :P )

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:14:
Hierbij het resultaat:

.

C:\Users\Tom>ipconfig/all

Windows IP Configuration

Host Name . . . . . . . . . . . . : Gaming-PC
Primary Dns Suffix . . . . . . . :
Node Type . . . . . . . . . . . . : Hybrid
IP Routing Enabled. . . . . . . . : No
WINS Proxy Enabled. . . . . . . . : No

Ethernet adapter Ethernet:

Connection-specific DNS Suffix . :
Description . . . . . . . . . . . : Killer E2500 Gigabit Ethernet Controller
Physical Address. . . . . . . . . : 30-9C-23-AA-1C-FE
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::109f:3a80:37f:83fc%14(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.14(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 8 augustus 2019 14:59:12
Lease Expires . . . . . . . . . . : zaterdag 10 augustus 2019 14:02:29
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 103848995
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-24-B5-76-84-30-9C-23-AA-1C-FE
DNS Servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

C:\Users\Tom>

Verwijderd schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:11:
Je stelt nu eigenlijk dat je probleem te maken heeft met DHCP, maar daarmee ga je voorbij aan andere oorzaken. Sterker nog, je hebt zelf de kabel al vervangen.

Een onverwachte nieuwe IP lease is een gevolg, geen oorzaak. Misschien een idee om je titel aan te passen?

[...]

Wat is “regelmatig”? Is daar een patroon in te herkennen? Als je dat weet kan het ook in de titel.

[...]

... seconden. Dat is dus 24 uur. Hoe vaak krijg je een nieuw IP? Zie ook je syslog. Welk OS?

[...]

Factory default?

[...]

Is alles nu verbonden met kabbel of niet? “Ai(r)Mesh” doet vermoeden dat het om een wireless uplink gaat.

Is het mogelijk om je netwerk t.b.v. oorzaakanalyse tijdelijk te simplificeren? Bijvoorbeeld door R2 er tussen uit te halen?
Regelmatig, tussen de 20 en 40 minuten. Kun je me helpen met syslog enzo? Ben niet zo'n bekende ICT-er :P

En Factory idd. En alles is verboden met een Cat6. Ook de PC.

Problemen liggen niet bij R2, want het probleem deed zich al voor toen R2 er nog niet was.

[ Voor 27% gewijzigd door AltTabKeys op 09-08-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45

BLACKfm

o_O

Gewoon weer even vanaf de bron internetten, direct van het modem af? En dan langzaam alles weer er tussen aansluiten om te kijken waar het probleem weer de kop op steekt.

Anders een andere router aanschaffen om te testen?

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
BLACKfm schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:13:
Gewoon weer even vanaf de bron internetten, direct van het modem af? En dan langzaam alles weer er tussen aansluiten om te kijken waar het probleem weer de kop op steekt.

Anders een andere router aanschaffen om te testen?
Andere router al eens tussen gepropt (Netgear Nighthawk r7000) zelfde probleem. Destijds ook tijdens het telefonisch contact rechtstreeks aangesloten op het modem, zelfde problemen.

Mij lijkt het vanaf de PC te komen gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:19
Netwerk drivers al eens opnieuw geïnstalleerd? Mocht het van je pc afkomen :)

Offtopic:
Wij hebben een soort gelijke issue gehad, maar dan met een rogue device wat zich spontaan voordeed als een DHCP server.. Wellicht kan dit een lampje doen laten branden

[ Voor 55% gewijzigd door Highlanderqp op 09-08-2019 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Highlanderqp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:17:
Netwerk drivers al eens opnieuw geïnstalleerd? Mocht het van je pc afkomen :)

Offtopic:
Wij hebben een soort gelijke issue gehad, maar dan met een rogue device wat zich spontaan voordeed als een DHCP server.. Wellicht kan dit een lampje doen laten branden
Heb even gekeken, en hij is up-to-date

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlanderqp
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:19
AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:23:
[...]

Heb even gekeken, en hij is up-to-date
Is er toevallig iets veranderd in de tussentijd aangezien het pas sinds anderhalve maand speelt?

(up-to-date wilt niet zeggen dat die sporadisch corrupt is geraakt, kan namelijk connection loss nog wel eens verklaren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:13:
... Description . . . . . . . . . . . : Killer E2500 Gigabit Ethernet Controller
...
Oorzaak lijkt me wel duidelijk

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 16:54
Highlanderqp schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:25:
[...]

Is er toevallig iets veranderd in de tussentijd aangezien het pas sinds anderhalve maand speelt?

(up-to-date wilt niet zeggen dat die sporadisch corrupt is geraakt, kan namelijk connection loss nog wel eens verklaren)
In aanvulling hierop: gebeurt het alleen tijdens het gamen, of b.v. ook tijdens filmstreamen of standaard internet gebruik?
Alleen op jou PC, of ook op een laptop / mobiel device/ tv?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
diefightdie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:33:
[...]

In aanvulling hierop: gebeurt het alleen tijdens het gamen, of b.v. ook tijdens filmstreamen of standaard internet gebruik?
Alleen op jou PC, of ook op een laptop / mobiel device/ tv?
Streamen doe ik niet zoveel, dus daar kan ik niks met zekerheid over zeggen. Het gebeurt sowieso tijdens het gamen, en via Wi-Fi merk ik niks. Ik heb wel dat websites zoals Speedtest.net ondanks mijn 350mbps (Up&down) verbinding best traag laadt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Alles na je router/modem er uit en alleen via dat aansluiten. inloggen en daar je instellingen nakijken(evt herstellen naar fabrieksinstellingen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:45

BLACKfm

o_O

Hackus schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:45:
Alles na je router/modem er uit en alleen via dat aansluiten. inloggen en daar je instellingen nakijken(evt herstellen naar fabrieksinstellingen)
AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:16:
[...]

Andere router al eens tussen gepropt (Netgear Nighthawk r7000) zelfde probleem. Destijds ook tijdens het telefonisch contact rechtstreeks aangesloten op het modem, zelfde problemen.

Mij lijkt het vanaf de PC te komen gok ik.
Blijkbaar al gebeurd.

@Hackus, Als je denkt dat het aan de pc ligt dan is dat ook makkelijk te controleren.. Ander systeem er aan (laptop, tablet, andere pc).

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:32:
[...]

Oorzaak lijkt me wel duidelijk
Leg dan eens uit, wijsneusje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AltTabKeys schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:13:

[...]

IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.14(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : donderdag 8 augustus 2019 14:59:12

[...]

Regelmatig, tussen de 20 en 40 minuten.
Maar deze heb je dus al 24 uur?
Kun je me helpen met syslog enzo?
Ik heb hier geen Windows om te checken.

Event Viewer
Applications and Services Logs
Microsoft
Windows
Network Profile
(Filter current log) Zoek naar eventid 4004
Problemen liggen niet bij R2, want het probleem deed zich al voor toen R2 er nog niet was.
Dat zeg ik ook niet, maar troubleshooting is makkelijker in een simpel systeem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Gaooi alle Killer Netwerk adapter tools er eens af en zorg dat alleen de driver is geïnstalleerd. Liefst de standaard Windows driver. Dat zal alje issues oplossen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AltTabKeys

AltTabKeys

press Ctrl + Z please

Topicstarter
Wim-Bart schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 23:40:
Gaooi alle Killer Netwerk adapter tools er eens af en zorg dat alleen de driver is geïnstalleerd. Liefst de standaard Windows driver. Dat zal alje issues oplossen.
Gedaan, maar helpt uit eindelijk niet, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik lees alleen maar computerspul aangesloten. Geloof ik niet. Heb je je smart TV, telefoons, wasmachine, desnoods je koelkast al nagelopen? Een intern DHCP request moet je in je router kunnen zien. Wat ook nog kan zijn is ergens een vast IP ingesteld dat conflicteerd. Had ik laatst ook, IP van een van mijn UBNT AP's had het zelfde vaste ip als dat van mijn mediastreamer. Ook zoeken naar een speld in een hooiberg.

Verder: hebben je caiway en je interne netwerk het zelfde subnet? Das namelijk ook een beetje vragen om problemen.

TLDR: loop echt AL je networked devices na, inclusief je netwerkapparatuur. Dat request komt ergens vandaan.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1