Toon posts:

GPU? maakt raar kraken geluid bij spelen van een spel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Arsance
  • Registratie: september 2015
  • Laatst online: 18-11 20:27
Hallo,

Ik heb sinds twee dagen een nieuwe pc met een RTX 2080 Super. Probleem is als ik een spel speel begint de gpu (volgens mij) een soort van te ratelen, net alsof die ergens tegen aan komt. Ik voeg er een filmpje bij zodat jullie kunnen zien wat het probleem is. Gek genoeg is dit alleen als ik een spel speel. Niet als ik op het bureaublad ben.

https://we.tl/t-8XGUBmI0mY

Groeten,

Arsance

Alle reacties

• Xtr3me4me
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:29

Xtr3me4me

Saiyajin Godlike Tweaker

Kan het niet zijn dat de fans bij snel spinnen ergens tegen de rand aankomt?

-- My Gaming Rig Power -- -- <SG> Diabolic --

• Arsance
Xtr3me4me schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:36:
Kan het niet zijn dat de fans bij snel spinnen ergens tegen de rand aankomt?
Dat dacht ik eerst ook, maar zelfs bij meteen alt-tabben naar bureaublad gaat het geluid weg. Lijkt mij dat de fans niet meteen veel slomer gaan draaien na 1 sec? Ik las ook iets van Coil Whine, lijkt dit daarop?

• PilatuS
  • Registratie: september 2002
  • Niet online
Van wat ik kan horen is het gewoon coil whine. Hebben helaas de meeste kaarten last van. Komt door het omzetten van 12 volt naar 1.1 volt of wat de core ook nodig heeft. Een high end kaart zonder coil whine is zeldzaam. Soms kan het nog wel wat uitmaken door V-Sync aan te zetten.

• Arsance
PilatuS schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:52:
Van wat ik kan horen is het gewoon coil whine. Hebben helaas de meeste kaarten last van. Komt door het omzetten van 12 volt naar 1.1 volt of wat de core ook nodig heeft. Een high end kaart zonder coil whine is zeldzaam. Soms kan het nog wel wat uitmaken door V-Sync aan te zetten.
Dank! Filmpjes gekeken en het geluid lijkt er inderdaad heel erg op. Ik neem het maar voor lief.. Headset op en geen last meer van.

• Paramarenko
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 02:27

Paramarenko

getriggity riggitywreckedson

Coil whine is het zeker en vast... heb net hetzelfde gehad en er is niks aan te doen. Nieuw moederbord/voeding/kaart

Ik heb een nieuwe voeding en kaart en het is gestopt...

Wubba lubba dub dub

• PilatuS
  • Niet online
Paramarenko schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 00:24:
Ik heb een nieuwe voeding en kaart en het is gestopt...
Het ligt aan het type kaart. Hoe meer high end hoe meer last je er van hebt. Kaarten die meer verbruiken hebben er ook meer last van, ook al is het een goed type. Heb hier een 1080Ti van EVGA die zo'n beetje de meest over engineerede kaart ooit is qua gebruik van kwaliteits onderdelen en nog heeft ie er last van. Ik zie wel eens mensen zeggen: Het hoort niet en je hebt recht op geld terug, succes daarmee :P

• b_o_o_
  • Registratie: maart 2012
  • Laatst online: 10:43
Niet helemaal waar ik heb een 2080ti.
In het begin hoorde je het heel zacht maar na een week ofzo was het weg hoor niks meer
Ik denk gewoon dat je geluk moet hebben met dat soort dingen

• Luckei
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 11:21
Zorg dat je meerdere aansluitingen van je voeding gebruikt voor je GPU. Dus niet 1 PCIE kabel voor bv 2x 6 pins aansluiting op je GPU, maar dus 2 kabels. Scheelde op mijn Vega 64 aanzienlijk.

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Het ligt ook vaak een hoop aan de voeding. Of door de spanningen, of het is de voeding zelf die coilwhine heeft.

Weet je zeker dat het de videokaart is?

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Veel mensen zeggen dat Coil whine niet is op te lossen, maar dat als een hoax gezien worden. Coil Whine is wanneer door electriciteit componenten gaan trillen, zoals bijvoorbeeld een koperspoel rond een ferietkern of ander materiaal. Oplossiing is eenvoudig, betere componenten. Dus kaart DOA sturen met daarbij gewoon aangeven dat je last Coil whine hebt. Voor dat geld wat je voor zo een dure kaart neer legt mogen ze best wel betere componenten gebruiken die er geen last van hebben, of lagere levels.

Oorzaken:
  • Te hoge stromen/frequenties ten opzichte van component specificaties (ondergedimensioneerd)
  • Component is slecht

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• PilatuS
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:37:
Veel mensen zeggen dat Coil whine niet is op te lossen, maar dat als een hoax gezien worden. Coil Whine is wanneer door electriciteit componenten gaan trillen, zoals bijvoorbeeld een koperspoel rond een ferietkern of ander materiaal. Oplossiing is eenvoudig, betere componenten. Dus kaart DOA sturen met daarbij gewoon aangeven dat je last Coil whine hebt. Voor dat geld wat je voor zo een dure kaart neer legt mogen ze best wel betere componenten gebruiken die er geen last van hebben, of lagere levels.

Oorzaken:
  • Te hoge stromen/frequenties ten opzichte van component specificaties (ondergedimensioneerd)
  • Component is slecht
Zo simpel is het helaas dus echt niet.

Zie bijvoorbeeld hier: YouTube: EVGA Goes Insane with 1080 Ti FTW3 PCB (VRM Analysis)

Veel beter kan je het niet krijgen en nog last van coil whine.

• Arsance
WEBGAMING schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:35:
Het ligt ook vaak een hoop aan de voeding. Of door de spanningen, of het is de voeding zelf die coilwhine heeft.

Weet je zeker dat het de videokaart is?
Lijkt mij wel, zou niet weten waar het anders vandaan moet komen. Als de computer veel moet werken (games) hoor ik de Coil Whine, anders niet.

• Arsance
Wim-Bart schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:37:

Oorzaken:
  • Component is slecht
Dat de componenten slecht zijn ligt dus bij Nvidia? Ik heb de computer laten bouwen door Azerty, gok dat ik bij hun niks kan verhalen helaas.

• SkyStreaker
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 07:55

SkyStreaker

Draaierig!

Arsance schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 19:07:
[...]

Dat de componenten slecht zijn ligt dus bij Nvidia? Ik heb de computer laten bouwen door Azerty, gok dat ik bij hun niks kan verhalen helaas.
Kom, ook retourrecht op onderdelen. Als hun hem samenstellen, zijn zij ook verantwoordelijk voor goede aflevering, met daarbij testen.

• Wim-Bart
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 10-01 17:43

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

[...]

Gewoon Azerty contacten, aangeven wat er aan de hand is. Azerty is een goede tent wat betreft ondersteuning heb ik gemerkt. Wanneer dus je GPU defect is dan moet die gewoon omgeruild kunnen worden.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• _Dune_
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 17:38

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

PilatuS schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:52:
[...]
Zo simpel is het helaas dus echt niet.

Zie bijvoorbeeld hier: YouTube: EVGA Goes Insane with 1080 Ti FTW3 PCB (VRM Analysis)

Veel beter kan je het niet krijgen en nog last van coil whine.
Zo simpel is het weldegelijk, het zijn gewoon componenten met een te lage kwaliteit. Goede kwaliteit spoelen gaan niet trillen en zullen dan ook geen coilwhine veroorzaken.
[...]
Niet direct aan Nvidia, maar aan de fabrikant die de PCB maakt en beststukt ofwel de kaart in elkaar zet. Azerty als leverancier is echter verantwoordelijk voor het product en alle uitlatingen van de fabrikant. Als een fabrikant niet voldoet aan wat redelijkerwijs verwacht mag worden is het de verantwoording van Azerty dit op te lossen.

Overigens kan een coilwhine ook veroorzaakt worden door de combinatie voeding en VGA kaart. Dat jij het gehele systeem door Azerty in elkaar hebt laten zetten is eigenlijk heel mooi. Zij zijn dan voor het geheel verantwoordelijk. Met andere woorden jij kunt gewoon contact met Azerty opnemen. Coilwhine in hoge hoorbare mate hoef jij niet te accepteren.

[Voor 47% gewijzigd door _Dune_ op 10-08-2019 19:36]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee