Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 15-09 17:07
Het gaat om een MSI R9 390 dus geen X
Beste Tweakers,
Ik heb het gevoel dat mijn videokaart onder mate presteert.
Dit, omdat ik games als witcher 3 en Kingdome come niet zonder stotteren kan spelen terwijl alles op het laagst staat.
Als het goed is moet het minimaal op high kunnen.
Wat kan het probleem zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
CPU: i7 6700
RAM: 4x DDR4 2x 4gb Kingston 2666 1x 2132 Corsair
Moederbord: Z170 PRO Gaming
Drive: SSD 1tb
Driver: Radeon 19.7.5

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb,

1. Een oudere driver installeren
2. Nieuwe pasta op het koel element
3. verschillende setting veranderen

[ Voor 3% gewijzigd door ladekan op 09-08-2019 19:13 ]

Beste antwoord (via ladekan op 13-08-2019 11:45)

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Het kan het misschien waard wezen om de videokaart te undervolten/clocken om de thermal throttle tegen te gaan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:57

M2M

medicijnman

Je hebt bijvoorbeeld de rivatuner statistics server om tijdens het gamen, in de hoek van het scherm de temperatuur en belasting van onderdelen van je PC in te gaten te houden. Zet die eens op en check de temperaturen en belasting van de hardware eens.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kabel van je monitor naar je pc toevallig op het moederbord aangesloten i.p.v. op de videokaart? In dat geval wordt de Intel HD 630 GPU van de CPU gebruikt i.p.v. de R9 390, wat de slechte performance zou verklaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Antec VPF Series 450W is niet geschikt voor R390X

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Heb je al gekeken of je benchmarks op niveau zijn?
3DMark, Heaven,Superposition, Valley etc.

[ Voor 7% gewijzigd door unfor op 08-08-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
Bedankt voor de reacties!
De kabel zit gewoon in de video kaart (DisplayPort)
De Video kaart draad bijna altijd met gamen op 94 graden (dus ook de bottleneck).
Wat ik niet begrijp is dat dit al zo snel gebeurt.
Ik heb extra ventilatie toegevoegd en ook de pasta vervangen.
Ik snap dat deze video kaart niet ultra kan met witcher 3, maar op zijn minst normaal op laagste settings.
Ik ga zo nog even een Heaven draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:30
Je R9 390 Thermal throttelt dus. Hoeveel koelpasta heb je op de GPU gedaan? en weet je zeker dat de koeler goed vast zit

Don't let perfect be the enemy of good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
Ik heb inderdaad deze voeding, maar ik neem aan dat hij dit gewoon moet trekken (ik heb de normale r9 390)
Ik heb de videokaart 2x kort achter elkaar los gehad omdat ik de 1e keer ook niet zeker was of ik er genoeg op heb gedaan.
na de 2e keer waren de prestaties beter in GTA V, maar dus helaas niet voor witcher 3 en kingdome come.
voor mijn gevoel is het geen FPS drop maar meer een stotterende snel naar langzaam.
bench: https://imgshare.io/image/7IeGj

Ik heb ook al vaak msi afterburner er bij gehad om de temperatuur in de gaten te houden. Mocht ik er niet uitkomen ga ik rivatuner statistics server proberen on eventueel meer info te krijgen

[ Voor 11% gewijzigd door ladekan op 08-08-2019 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
94 graden is gewoon te veel.
Dus of er is iets stuk zoals een fan of de cooler zit niet goed gemonteerd.
Of de kast heeft een waardeloze airflow.
Of het is 40 graden in de kamer waar de pc staat.

Dus draait de fan wel?
welke rpm draait de fan?
Kamertemp?
Open kast geprobeerd met een fan erop om airflow uit te sluiten?
Als dat alles het probleem niet oplost dan word het denk ik toch tijd voor een andere gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 23:53
Lijkt me stug ik heb wel meer in mm computer en trek dat makkelijk heb ook 450 watt. Heb wel een goed merk genomen.
3 SSD 1 hd gtx1070 8gb mem en

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ErikRo schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:58:
[...]

Lijkt me stug ik heb wel meer in mm computer en trek dat makkelijk heb ook 450 watt. Heb wel een goed merk genomen.
3 SSD 1 hd gtx1070 8gb mem en
1070 is geen R390(x) ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Dat ding verbruikt 275 watt, mijn god. :+

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flamesz
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:22
Maar is het niet onlogisch dat de kaart thermal throttled terwijl hij een tekort aan stroom heeft? Lijkt me dat als de kaart echt thermal throttled dat hij voldoende stroom krijgt, tenzij er iets goed mis is met de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ErikRo schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:04:
[...]

Dat ding verbruikt 275 watt, mijn god. :+
en dan nog pieken die hoger zijn, en een X gaat zo naar 375w. (heb zelf een R390X Nitro gehad)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Nu online

MsG

Forumzwerver

Klinkt als een klassiek geval van een AMD reference kaart met slechte koeling. Heb dit ook gehad met zowel een HD7950, als een R9 290 met beide ondermaatse koeling. 94 graden is dan inderdaad de throttle grens. Naast dat het ook nog eens klinkt alsof een stofzuiger aan staat in je PC, vond ik het stroomverbruik ook niet fijn en ben zelf overgestapt op een videokaartenmerk die minder energievretende kaarten levert.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Flamesz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:06:
[...]

Maar is het niet onlogisch dat de kaart thermal throttled terwijl hij een tekort aan stroom heeft? Lijkt me dat als de kaart echt thermal throttled dat hij voldoende stroom krijgt, tenzij er iets goed mis is met de koeling.
Die kaart zal waarschijnlijk nooit aan z'n piek vermogen komen, omdat hij daarvoor al thermal throttling induikt.

Als zo'n kaart bijvoorbeeld idle al tegen de 60-70 graden aanklimt (slechte koeling), dan heb je niet bijzonder veel nodig om dat ding naar de throttling grens te duwen zonder ooit je voeding maximaal te gaan gebruiken.

Ik heb een AIO koeler op mijn 290 zitten, gaat prima met temperaturen en die trek je direct een reboot in op een 450watt (650watt kon ik wel prima draaien).

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
computerjunky schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 01:16:
94 graden is gewoon te veel.
Dus of er is iets stuk zoals een fan of de cooler zit niet goed gemonteerd.
Of de kast heeft een waardeloze airflow.
Of het is 40 graden in de kamer waar de pc staat.

Dus draait de fan wel?
welke rpm draait de fan?
Kamertemp?
Open kast geprobeerd met een fan erop om airflow uit te sluiten?
Als dat alles het probleem niet oplost dan word het denk ik toch tijd voor een andere gpu.
Heb ik inderdaad ook al geprobeerd maar lijkt niks uit te maken (hooguit 30 seconden langer tot hij de 94 graden haalt)
kamer temperatuur is meestal tussen de 20 en 25 graden.
Alle 2 de ventilators draaien met gamen 100% en net zoals MsG zegt klinkt het als een stofzuiger.
Als ik de Bench mark bekijk gaat de fps niet lager dan 30... wat raar is dat het zelfde effect als witcher 3 krijgt.
En dat is het snel naar langzaam (slo-mo) effect.
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
SinergyX schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:19:
[...]

Die kaart zal waarschijnlijk nooit aan z'n piek vermogen komen, omdat hij daarvoor al thermal throttling induikt.

Als zo'n kaart bijvoorbeeld idle al tegen de 60-70 graden aanklimt (slechte koeling), dan heb je niet bijzonder veel nodig om dat ding naar de throttling grens te duwen zonder ooit je voeding maximaal te gaan gebruiken.

Ik heb een AIO koeler op mijn 290 zitten, gaat prima met temperaturen en die trek je direct een reboot in op een 450watt (650watt kon ik wel prima draaien).
De r9 390 zit inderdaad idle al tussen de 60-70, Ik heb vorig jaar al een extra fan in de kast geplaatst die direct op de videokaart blaast.
Als de koeling dan echt het probleem geeft,
Is het nog de moeite waard om een water koeler hiervoor te kopen?
Zoja, wat voorn een is aan te raden voor een videokaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:59

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

ladekan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:06:
[...]

De r9 390 zit inderdaad idle al tussen de 60-70, Ik heb vorig jaar al een extra fan in de kast geplaatst die direct op de videokaart blaast.
Als de koeling dan echt het probleem geeft,
Is het nog de moeite waard om een water koeler hiervoor te kopen?
Zoja, wat voorn een is aan te raden voor een videokaart?
Heb je de reference AMD kaart?

Aangezien je zegt
Alle 2 de ventilators draaien met gamen
dat is geen standaard AMD design.

Ik heb de NZXT G10 met een Corsair H50 volgens mij, de G12 is nu al uit en ongetwijfeld kan je al iets betere/goedkopere AIO vinden. Vergeet niet VRM heatsinks erbij te nemen (setje kost 7 euro van Gelid ofzo). Met die set heb ik hem altijd 'koel' gehouden (graad of 70-75), alleen moet je altijd in de gaten blijven houdne dat die pomp er niet mee stopt.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:28
Maakt eens een screenshot van rivatuner met een game of benchmark in windows zodat de gpu onder load is.
Dan kunnen we alle instellingen die de kaart gebruikt ook even zien.

Verder kan je ook in rivatuner de power limiet en core en memory clock even gimpen door deze terug te schroeven om te kijken of het hite probleem weg gaat.
Dit vergalt je fps maar daar gaat het even niet om.
ladekan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:06:
[...]

De r9 390 zit inderdaad idle al tussen de 60-70
Vergeet niet dat sommige amd kaarten een fan profiel hebben die pas bij 65 graden aan slaat en dan iss een idle 60 a 65 graden dus helemaal niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
SinergyX schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:21:
[...]

Heb je de reference AMD kaart?

Aangezien je zegt

[...]

dat is geen standaard AMD design.

Ik heb de NZXT G10 met een Corsair H50 volgens mij, de G12 is nu al uit en ongetwijfeld kan je al iets betere/goedkopere AIO vinden. Vergeet niet VRM heatsinks erbij te nemen (setje kost 7 euro van Gelid ofzo). Met die set heb ik hem altijd 'koel' gehouden (graad of 70-75), alleen moet je altijd in de gaten blijven houdne dat die pomp er niet mee stopt.
Bedankt voor het advies!
klopt, ik heb de MSI r9 390 8gb mijn excuses dit had ik eerder moeten melden.
Hier de gegevens onder de witcher 3 met de settings lowest: https://imgshare.io/image/7x6Cq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
Nog een andere vraag, als de kaart 94graden is, kan je dan het koelblok aanraken zonder je vingers te verbranden? Als het koelblok lauw is dan zit het koelblok niet goed gemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:25
Een 450 watt voeding voor dit systeem?
Dat is niet voldoende of in het beste geval aan de zeer krappe kant... volgens mij.

Dit systeem kan tussen de 400 - 500 watt uit het stopcontact trekken. (Ik spreek uit ervaring na metingen met vergelijkbare hardware)

94 graden is "normaal" voor een reference R9 290x (Geen idee w.b.t. de 390 series) en die halen met de reference koeler ook nooit (constant) hun boostsnelheid door throttling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
JappieR schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:56:
Nog een andere vraag, als de kaart 94graden is, kan je dan het koelblok aanraken zonder je vingers te verbranden? Als het koelblok lauw is dan zit het koelblok niet goed gemonteerd.
Het gene waar ik bij kan is 1 van de metalen buisjes die door het blok loopt, na schatting word deze 45 tot 50 graden (mijn vinger word warm maar niet verbrand ;P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
HugoBoss1985 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:01:
Een 450 watt voeding voor dit systeem?
Dat is niet voldoende of in het beste geval aan de zeer krappe kant... volgens mij.

Dit systeem kan tussen de 400 - 500 watt uit het stopcontact trekken. (Ik spreek uit ervaring na metingen met vergelijkbare hardware)

94 graden is "normaal" voor een reference R9 290x (Geen idee w.b.t. de 390 series) en die halen met de reference koeler ook nooit (constant) hun boostsnelheid door throttling.
Aangezien mijn GPU constant op 100% draait en de temperatuur trottled, neem ik aan dat de voeding het aan kan toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Zinvol
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 24-07 17:08
Het kan het misschien waard wezen om de videokaart te undervolten/clocken om de thermal throttle tegen te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Altijd leuk die mensen die bij performance problemen over voedingen beginnen, maar de eerste PC die performance problemen geeft bij een zwakke voeding moet ik nog tegen komen.
Het zijn vrijwel altijd shutdowns/reboots bij een onvoldoende voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trygve
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:04

Trygve

Redacteur
En de koeler nog eens rustig opnieuw te monteren, schroeven kruislings aandraaien etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
Zinvol schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:06:
Als ik de core clock van 1040 naar 910 zet, blijft hij rond de 88, wel iets beter, maar nog steeds niet zoals het hoort helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
r100 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:28:
En de koeler nog eens rustig opnieuw te monteren, schroeven kruislings aandraaien etc.
Dit zie ik als laatste red midel, aangezien ik hem kort geleden ook weer uit elkaar heb gehad en nieuwe pasta tussen gedaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik zou maar eens goed gaan kijken naar dat systeem.

Net even mijn oude 3570K/290x aangeslingerd omdat ik dacht rond die score te zitten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/pKg65hH.png

En die koeling 'refitten' lijkt me een redelijk goede optie als ik het zo zie. Ik zet gewoon mijn 'max temp' op 85c ongeacht fan speed.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
unfor schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:28:
Altijd leuk die mensen die bij performance problemen over voedingen beginnen, maar de eerste PC die performance problemen geeft bij een zwakke voeding moet ik nog tegen komen.
Het zijn vrijwel altijd shutdowns/reboots bij een onvoldoende voeding.
Of blackscreens/vergelijkbaar.

@ladekan Al getest zonder zijpaneel op je case en met extra fans op de kaart gericht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
prutser001 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:20:
Ik zou maar eens goed gaan kijken naar dat systeem.

Net even mijn oude 3570K/290x aangeslingerd omdat ik dacht rond die score te zitten.

[Afbeelding]

En die koeling 'refitten' lijkt me een redelijk goede optie als ik het zo zie. Ik zet gewoon mijn 'max temp' op 85c ongeacht fan speed.
Je bedoelt die van de video kaart zelf of die van de behuizing?
Ook als antwoord op @HugoBoss1985, ik heb net 2x mijn case fans verandert en ook zonder zijpanelen, dit maakt hooguit 1 graden verschil, en gaat na 1 minuut alsnog naar de 94.

Stel ik doe er nieuwe pasta op, ik heb gehoord dat Thermal Grizzly Kryonaut erg goed schijnt te zijn, iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

De koeling, die dingen worden met standaard settings gewoon 95c, via 'Wattman' (AMD DRIVER) kun je gewoon 'max temp' van 95 naar 85 slepen, hoef je niets te doen aan je fan speeds want dat doet hij automatisch om zo max 85c te halen.

En ter vergelijking, de mijne is een 290x met reference koeler... Daarbij heb jij een 6700 en ik een 3570K.

Ik heb gewoon de standaard koeling er nog op zitten. Kijk eens goed na of alle pads op de juiste plek zitten. En 'normale' koelpasta moet goed genoeg zijn, kijk gewoon eens naar de fan instellingen.

Ik heb er wel een RM750 in zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door prutser001 op 09-08-2019 19:37 ]

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:13
ladekan schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 18:04:
[...]

Het gene waar ik bij kan is 1 van de metalen buisjes die door het blok loopt, na schatting word deze 45 tot 50 graden (mijn vinger word warm maar niet verbrand ;P)
Dan heb ik zeer mijn twijfels of je je koeler wel weer goed hebt terug gemonteerd. Als je gpu 95 graden is en je kunt een van die buisjes zo met je vingers aanraken zonder je vingers te verbranden dan word de warmte niet goed afgegeven aan de koeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
prutser001 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 19:29:
De koeling, die dingen worden met standaard settings gewoon 95c, via 'Wattman' (AMD DRIVER) kun je gewoon 'max temp' van 95 naar 85 slepen, hoef je niets te doen aan je fan speeds want dat doet hij automatisch om zo max 85c te halen.

En ter vergelijking, de mijne is een 290x met reference koeler... Daarbij heb jij een 6700 en ik een 3570K.

Ik heb gewoon de standaard koeling er nog op zitten. Kijk eens goed na of alle pads op de juiste plek zitten. En 'normale' koelpasta moet goed genoeg zijn, kijk gewoon eens naar de fan instellingen.

Ik heb er wel een RM750 in zitten.
Helaas kan ik geen maximale temperatuur instellen met deze videokaart.
Ik ga hem weer uit elkaar halen en informeer jullie dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
JappieR schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:42:
[...]

Dan heb ik zeer mijn twijfels of je je koeler wel weer goed hebt terug gemonteerd. Als je gpu 95 graden is en je kunt een van die buisjes zo met je vingers aanraken zonder je vingers te verbranden dan word de warmte niet goed afgegeven aan de koeler.
Na nogmaals het koel element uit elkaar te hebben gehaald en weer nieuw "cool master high performance" Pasta er op te doen zijn toch de prestaties weer beter....
Ook worden de buisjes weer erg warm...
Erg vreemd is dat ik dit hetzelfde al 2 keer eerder heb gedaan.
Gaat de pasta ook maar een bepaalde tijd mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
ladekan schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:31:
[...]

Na nogmaals het koel element uit elkaar te hebben gehaald en weer nieuw "cool master high performance" Pasta er op te doen zijn toch de prestaties weer beter....
Ook worden de buisjes weer erg warm...
Erg vreemd is dat ik dit hetzelfde al 2 keer eerder heb gedaan.
Gaat de pasta ook maar een bepaalde tijd mee?
Misschien verkeerd gemonteerd.

Het is ook nog van belang hoe je de schroefjes aandraait.
Er van uitgaande dat het er vier zijn moet je ze één voor één en kruislings aandraaien.
En dan één voor één vaster draaien (niet eentje muurvast draaien voordat je de volgende doet).

Anders kan je koeler er schuin op komen, kan de koelpasta niet goed verdeeld worden en ook de kracht niet (Voorbeelden).
En in het ergste geval kan je een hoekje van de core afbreken.

[ Voor 3% gewijzigd door HugoBoss1985 op 10-08-2019 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ladekan
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Misschien verkeerd gemonteerd.

Het is ook nog van belang hoe je de schroefjes aandraait.
Er van uitgaande dat het er vier zijn moet je ze één voor één en kruislings aandraaien.
En dan één voor één vaster draaien (niet eentje muurvast draaien voordat je de volgende doet).

Anders kan je koeler er schuin op komen, kan de koelpasta niet goed verdeeld worden en ook de kracht niet (Voorbeelden).
En in het ergste geval kan je een hoekje van de core afbreken.
Heb ik inderdaad nu ook gedaan!
Voor alle zekerheid nog een aantal video`s bekeken.
ook heb ik de case fans standaart wat hoger laten draaien
Mijn benchmark komt nu uit rond de 2800 (gemiddeld 400 hoger dan eerst)
Het lijkt nu dus grotendeels opgelost.
Mijn excuses dat toch dit grotendeels het probleem was.

Iedereen super bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je voeding zit dicht tegen de grens aan van het maximale wattage wat je systeem vergt onder zware belasting. Het is overigens geen topkwaliteit voeding die je gebruikt. De reference R9 390 is een heethoofd die ongeveer 42 ampere vereist van je 12v rail(s). Je wilt dat je maximale load ongeveer rond de 60-80% max ligt voor efficientie van je voeding. De ripple van goedkopere voedingen verslijt de condensatoren in je voeding ook sneller. Vaak zijn deze van lagere kwaliteit bij goedkopere voedingen. Ik zou voor een goede kwaliteit 600W voeding gaan met die kaart. Als je voeding er mee ophoud kun je in theorie een piekstroom krijgen die componenten in je computer door kunnen branden, al heb ik dit niet veel gehoord. Volgens mij hebben de meeste voedingen en moederborden een extra bescherming die het systeem direct uitschakelen bij detectie van een stroompiek.

Kijk even naar de thermal paste en pads van je koeler, blaas de boel even goed uit bij ophoping van stof. Je mag de hele die volsmeren zolang je pasta niet conductief is. Deze kaarten mogen negentig graden worden, maar je wilt de koeler wel optimaal laten draaien. Een ventilator vooraan en achteraan werkt ook zeer bevorderlijk voor de temperaturen in je behuizing.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 11-08-2019 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
Verwijderd schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 02:07:
Je voeding zit dicht tegen de grens aan van het maximale wattage wat je systeem vergt onder zware belasting. Het is overigens geen topkwaliteit voeding die je gebruikt. De reference R9 390 is een heethoofd die ongeveer 42 ampere vereist van je 12v rail(s). Je wilt dat je maximale load ongeveer rond de 60-80% max ligt voor efficientie van je voeding. De ripple van goedkopere voedingen verslijt de condensatoren in je voeding ook sneller. Vaak zijn deze van lagere kwaliteit bij goedkopere voedingen. Ik zou voor een goede kwaliteit 600W voeding gaan met die kaart. Als je voeding er mee ophoud kun je in theorie een piekstroom krijgen die componenten in je computer door kunnen branden, al heb ik dit niet veel gehoord. Volgens mij hebben de meeste voedingen en moederborden een extra bescherming die het systeem direct uitschakelen bij detectie van een stroompiek.

Kijk even naar de thermal paste en pads van je koeler, blaas de boel even goed uit bij ophoping van stof. Je mag de hele die volsmeren zolang je pasta niet conductief is. Deze kaarten mogen negentig graden worden, maar je wilt de koeler wel optimaal laten draaien. Een ventilator vooraan en achteraan werkt ook zeer bevorderlijk voor de temperaturen in je behuizing.
Bedankt voor de extra advies!
Ik ga nog eens even verder kijken wat voorn onderdelen ik op ten duur ga bestellen.
Inderdaad een voeding van 550/600 lijkt mij een goed idee, ook misschien een andere behuizing met wat meer ventilatie plek kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Hoe is dat nu met de pasta? Vroeger moest je de laag zo dun mogelijk houden liefst een haar dik. Maar begreep dat tegenwoordig de pasta veel beter is en een dikke laag geen probleem meer is of is dunner nog steeds beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ladekan
ErikRo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:57:
Hoe is dat nu met de pasta? Vroeger moest je de laag zo dun mogelijk houden liefst een haar dik. Maar begreep dat tegenwoordig de pasta veel beter is en een dikke laag geen probleem meer is of is dunner nog steeds beter?
Na wat twijfels en ik toch benieuwd was of het echt uitmaakt welke pasta je er tussen doet (pasta is pasta toch?), heb ik de Grizzly pasta gekocht.
Vandaag aangekomen en net weer opnieuw de pasta vervangen.
Tot mijn grote verbazing ging ik gisteren van witcher 3 op medium (GPU fans op 100%) met 86 graden naar nu een 64 graden....
Terwijl deze kaarten normaal al erg warm worden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit totaal niet verwacht had...
Om antwoord te geven op je vraag of het uitmaakt of je het dik of dun smeert:
mijn conclusie is dat dik prima werkt.
Ik heb het eerst uitgesmeerd op de GPU plaat en vervolgens nog een extra drup in het midden.
Zijn er meer mensen met deze ervaring met verandering van Pasta?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ErikRo schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 21:57:
gewoon 'rijstkorreltje'

Pagina: 1