Accespoint voor extra bereik

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-10 20:59
Afgelopen week Telfort op bezoek gehad voor een nieuwe glasvezel modem, dus een mooi moment om direct ons irritatiepunt op te lossen. Achterin de tuin hebben wij namelijk net geen WiFi bereik.

Er ligt een UTP kabel in onze schuur, enkele meters van het einde van onze tuin. Het idee is dus om een simpele accespoint (zoals pricewatch: TP-Link TL-WA801ND-300Mbps Wireless N Access Point) te gebruiken om te zorgen dat er overal bereik is.

De situatie wordt dan als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://imgshare.io/images/2019/08/08/Netwerk.png
De router is een Linksys E2000.

Voor zover ik weet moet dit gewoon gaan werken. Of zie ik iets over het hoofd? Of kan het misschien makkelijker of goedkoper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Een losse accespoint werkt maar die je heb gekozen zou ik niet nemen deze werkt op Ethernet 100Mbps en max WiFi N. (Dan heb je wel WiFi maar dan zonder snelheid)

Kies minimaal een ap met 1000Mbps en AC WiFi uit.

Bijvoorbeeld de veelgebruikte: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack) of de pricewatch: TP-Link EAP245 AC1750 v3

Is met +- 80 euro wat aan de prijs misschien maar daar ga je zeker bij beide producten geen spijt van krijgen.
Goedkopere oplossing is bijvoorbeeld een pricewatch: TP-Link Archer Draadloze Dual Band Gigabit Router Archer C1200 die je als accespoint configureerd.

[ Voor 31% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2019 20:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-10 09:38
HKLM_ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:21:
Een losse accespoint werkt maar die je heb gekozen zou ik niet nemen deze werkt op Ethernet 100Mbps en max WiFi N. (Dan heb je wel WiFi maar dan zonder snelheid)

Ligt eraan wat TS achter in de tuin wil doen met WiFi.

Als het alleen maar is om een beetje te internetten met telefoon of tablet, dan is WiFi N snel zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Aquafreak schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:50:
Achterin de tuin hebben wij namelijk net geen WiFi bereik.
Waar staat de Linksys? Goedkoop alternatief zou kunnen zijn om die centraler te plaatsen.
HKLM_ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:21:
Je bedoelt met “AC WiFi uit” neem ik aan ondersteuning voor 802.11ac? 1000Mbps is wel erg optmistisch in de praktijk overigens.

802.11ac werkt voor de duidelijkheid dus alleen bij 5GHz, waarvan het bereik lager is dan 2.4GHz.
Bijvoorbeeld de veelgebruikte: pricewatch: Ubiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)
Dit is dus wel een heel andere categorie dan de Linksys. De Unifi AP’s hebben bijvoorbeeld geen eigen webGUI, en veel meer opties dan de router/AP combi’s. Niet extreem moeilijk, maar je moet er wel even induiken.

Je configureert Unifi producten zoals de AP met de Controller software (gratis download bij Ubiquity) of met een aparte Cloudkey (€). Na de configuratie kan de Controller overigens uit, maar dan laat je wel aantal features liggen. Die heb je nu waarschijnlijk ook niet, dus misscchien mis je die ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:48

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Als je enkel een AP gebruikt van Ubiquiti dan kun je deze ook stand-alone met een app configuren. Dan gebruik je uiteraard niet de volledige feature set, maar dan hoef je ook niet te klungelen met de controller software.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:48:
[...]

Waar staat de Linksys? Goedkoop alternatief zou kunnen zijn om die centraler te plaatsen.

[...]

Je bedoelt met “AC WiFi uit” neem ik aan ondersteuning voor 802.11ac? 1000Mbps is wel erg optmistisch in de praktijk overigens.

802.11ac werkt voor de duidelijkheid dus alleen bij 5GHz, waarvan het bereik lager is dan 2.4GHz.

[...]

Dit is dus wel een heel andere categorie dan de Linksys. De Unifi AP’s hebben bijvoorbeeld geen eigen webGUI, en veel meer opties dan de router/AP combi’s. Niet extreem moeilijk, maar je moet er wel even induiken.

Je configureert Unifi producten zoals de AP met de Controller software (gratis download bij Ubiquity) of met een aparte Cloudkey (€). Na de configuratie kan de Controller overigens uit, maar dan laat je wel aantal features liggen. Die heb je nu waarschijnlijk ook niet, dus misscchien mis je die ook niet.
Excus de ap die hij nu heeft gekozen heeft een 100 Mbit lan poort ookal gaat het om simpel internetten je wilt niet terug naar een jaren 2010 verbinding. Tevens is een ubnt AP prima standalone te gebruiken en kan prima worden geconfigureerd via de app op IOS of Android.

Als het op WiFi aankomt kan je beter 2/3 tientjes meer uitgeven voor een oplossing die goed werkt dan oude meuk kopen waarbij je blijft emmeren omdat het goedkoop is.

[ Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 08-08-2019 20:56 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Het is puur om een beetje te internetten tijdens de zomeravonden inderdaad, vandaar ook dat ik de goedkoopste AP in de Pricewatch heb gepakt.
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:48:
[...]

De Linksys verplaatsen is helaas niet mogelijk. Een handige plek veel dichterbij het einde van de tuin is er niet en daarnaast lopen er meerdere kabels naar de Linksys die niet zomaar te verlengen/verplaatsen zijn.

Edit: Het is overigens totaal niet nodig om een AP te hebben met extra functies, zolang de overgang van router naar AC soepel gaat is het al snel goed genoeg voor ons doeleinde. :)

Edit2:
HKLM_ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:50:
[...]

Excus de ap die hij nu heeft gekozen heeft een 100 Mbit lan poort ookal gaat het om simpel internetten je wilt niet terug naar een jaren 2010 verbinding. Tevens is een ubnt AP is prima standalone te gebruiken en kan prima worden geconfigureerd via de app op IOS of android
No offence, waardeer enorm dat je reageert! _/-\o_ , maar ik merk op Tweakers dat veel mensen apparatuur adviseren dat overkill is waarvoor het gebruikt gaat worden. Uiteraard is het gaaf dat er dan ook extra dingen ingesteld kunnen worden, maar zoveel verstand heb ik uberhaupt niet van routers. :D

[ Voor 44% gewijzigd door Aquafreak op 08-08-2019 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Aquafreak schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:52:
Het is puur om een beetje te internetten tijdens de zomeravonden inderdaad, vandaar ook dat ik de goedkoopste AP in de Pricewatch heb gepakt.

[...]

De Linksys verplaatsen is helaas niet mogelijk. Een handige plek veel dichterbij het einde van de tuin is er niet en daarnaast lopen er meerdere kabels naar de Linksys die niet zomaar te verlengen/verplaatsen zijn.

Edit: Het is overigens totaal niet nodig om een AP te hebben met extra functies, zolang de overgang van router naar AC soepel gaat is het al snel goed genoeg voor ons doeleinde. :)

Edit2:

[...]

No offence, waardeer enorm dat je reageert! _/-\o_ , maar ik merk op Tweakers dat veel mensen apparatuur adviseren dat overkill is waarvoor het gebruikt gaat worden. Uiteraard is het gaaf dat er dan ook extra dingen ingesteld kunnen worden, maar zoveel verstand heb ik uberhaupt niet van routers. :D
Prima jouw keuze :) Ga naar de mediamarkt pak de eerste beste ap die je ziet en aan je prijslijst voldoet en je hebt vanavond nog internet in je tuin. Niet komen huilen als je roaming tussen je huis en tuin alsnog niet goed is of als je vrouw Netflix zit te kijken jij geen foto’s op Facebook kan zien omdat je voor een duppie op de eerste rang wilde zitten >:)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
HKLM_ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:02:
[...]

Prima jouw keuze :) Ga naar de mediamarkt pak de eerste beste ap die je ziet en aan je prijslijst voldoet en je hebt vanavond nog internet in je tuin. Niet komen huilen als je roaming tussen je huis en tuin alsnog niet goed is of als je vrouw Netflix zit te kijken jij geen foto’s op Facebook kan zien omdat je voor een duppie op de eerste rang wilde zitten >:)
Je hebt (helaas) mijn reactie verkeerd opgepakt. :>
Om te zorgen dat ik niet zomaar iets koop wat of overkill is, of juist niet werkt zoals gehoopt vraag ik het eerst op Tweakers en niet de Mediamarkt. Hier loopt toch iets meer kennis op dat gebied rond. En de reacties waardeer ik enorm. _/-\o_

Zit er qua roaming nog een verschil in de goedkoopste AP ('mijn voorstel') of een duurdere AP ('jouw voorstel')? Of is dat meer afhankelijk van het device?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24
Voor 'puur een beetje internet' (en laten we wel wezen, dat is waar veruit de meeste mensen hun wifi voor gebruiken, zeker in de tuin) voldoet bijna alles wel :) Die TP-Link uit de topicstart is prima, de goedkoopste van de Mediamarkt ook.

Wel zou ik even achterin de tuin meten wat er nog meer aan netwerken is, mogelijk wil je een paar euro meer uitgeven aan iets dat ook 5GHz doet. Aan de andere kant, de meeste tuinen grenzen aan tuinen (je zit niet midden in een flatgebouw) dus 2.4 GHz voldoet waarschijnlijk prima.

Re: roaming: Dat hangt van van alles af, waaronder ook je client device (telefoon, laptop). Er zijn wel standaarden voor maar die zie je vooral bij duurdere accesspoints, en dat zorgt vooral voor een korte schakeltijd. Leuk als je aan het Skypen / Discorden bent terwijl je naar buiten loopt, maar voor YouTube of Netflix heb je dat afaik niet eens nodig.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Paul schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:14:

Wel zou ik even achterin de tuin meten wat er nog meer aan netwerken is, mogelijk wil je een paar euro meer uitgeven aan iets dat ook 5GHz doet. Aan de andere kant, de meeste tuinen grenzen aan tuinen (je zit niet midden in een flatgebouw) dus 2.4 GHz voldoet waarschijnlijk prima.
Gelukkig nog relatief rustig hier wbt netwerken. 2.4 GHz moet genoeg zijn dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paul schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:14:
Die TP-Link uit de topicstart is prima, de goedkoopste van de Mediamarkt ook.
Ik zou voor TP-LINK gaan ipv de goedkoopste.

Ze hebben overigens ook een fijn travel-routertje. Die heeft ook een access point stand.
https://tweakers.net/pric...9/tp-link-tl-wr902ac.html

Werkt op USB voeding. Kleine form factor. Bereik is groter dan je denkt.

Voor zo’n €10 meer krijg je:
- router
- access point
- range extender
- client mode
- WISP ondersteuning
- RJ45
- USB met ftp èn mediaserver
- dual band: 2.5 en 5GHz
- gastennetwerk

Ik snap niet hoe ze dit er allemaal inproppen, maar het kan dus. Uiteraard ook geschikt voor op reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:24
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:09:
Ik zou voor TP-LINK gaan ipv de goedkoopste.
De goedkoopste van de Mediamarkt is een TP-LINK :P

https://www.mediamarkt.nl...ce&view=PRODUCTLIST&page=
Ze hebben overigens ook een fijn travel-routertje.
Als je regelmatig op reis gaat (zeker naar hotels met betaalde wifi) dan is een travel-router inderdaad een ideaal apparaat. Behalve het herverdelen van betaalde wifi heb ik het ding ook gebruikt om betere dekking te krijgen; Ding naast de deur van de hotelkamer (daar was het bereik prima) en dan met de laptop op het bureautje aan de andere kant van de kamer (daar had ik amper bereik).

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b]Paul schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:14:[/
De goedkoopste van de Mediamarkt is een TP-LINK :P
_O- Ik had het niet gechecked, maar there you go!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aquafreak
Die TP-Link travel-router is besteld!
Kan ook nog eens goed van pas komen de komende vakantie. :D
Pagina: 1