Verbeteren Wifi bereik binnenshuis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:22
Beste allen,

Ik zit met de volgende situatie:

Bestaande indeling

• woning van 3 etages
• Ziggo Router (in bridge mode - dus geen WiFi) op Begane Grond (meterkast)
Netgear Nighthawk R7000 op Begane Grond (2.4Ghz / 5Ghz) (meterkast)
• verdiepingen tussen etages zijn goed geisoleerde verdieping van hout (dus geen beton).
• er lopen UTP kabls naar zowel de 1e en 2e verdieping.

Bereik

• Bereik Begane Grond is top
• Bereik 1e verdieping goed tot matig, afhankelijk van gebruikte client (bv. Dell Latitude laptop met befaamde slechte WiFi chip doet het op de 1e verdieping op sommige locaties slecht)
• Bereik 2e verdieping matig tot slecht, afhankelijk van gebruikte client (sommige clients hebben matig bereik, maar bv. de Dell Latitude laptop heeft geheel geen bereik, althans verbindt soms wel maar ontvangt/verzendt dan geen data)

Wensen

• Beter bereik op zowel 1e als 2e verdieping
• Behouden UTP kabel op 1e en 2e verdieping (dus: geen extender die de UTP aansluting gebruikt, en geen eigen UTP aansluiting biedt)

Eigen gedachten

Volgens mij zou ik de bestaande situatie kunnen verbeteren door een access point te plaatsen op de UTP aansluiting op de 2e verdieping. Ik zou dan een access point gebruiken met zowel WiFi (2.4/5ghz) én UTP. Als ik het acccess point hetzelfde SSID en beveilingsinstellingen geef als de Netgear Nighthawk op de begane grond, zouden apparaten automatisch moeten roamen.

Mijn vraag: Werkt dit inderdaad zo? Of zijn er betere oplossingen? Waar ik een beetje bezorgd om ben is dat een cliënt 'hardnekkig' verbonden blijft met een slechte verbinding en niet 'snel genoeg' roamt naar een betere verbinding. Is er een manier om dat te voorkomen, of gaat dat in praktijk vanzelf goed?

Als alternatief had ik nog bedacht de Ziggo router uit 'bridge' mode te halen en de Netgear Nighthawk naar de 2e etage te verplaatsen (met zelfde SSID / beveiligingsinstellingen). Zou dit ook werken?

Een andere vraag is of het nog uit maakt wélk access point ik gebruik (bv. zelfde type/merk, of maakt dat niet uit?)

Ik vermoed dat dit een redelijk 'recht door zee' probleem is, maar stel hem graag toch, omdat ik in het verleden nog wel eens lang aan heb moeten rommelen met een WiFi netwerk.

Alvast dank voor jullie hulp en suggesties!

[ Voor 4% gewijzigd door droogmand op 08-08-2019 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:15
- Meeste clients blijven hardnekkig verbonden met een AP met slechte verbinding is mijn ervaring helaas, het signaal moet 100% wegvallen wil de cliënt gaan zoeken naar een alternatief, Zomaar een AP erbij ophangen gaat hem niet worden dus, als de AP,s zelf niet onderling met elkaar communiceren(client hand off)..

- Je hebt repeaters en WDS maar dat werkt niet met een eigen kabelverbinding dus deel je de Wi-Fi bandbreedte wat je eigenlijk ook niet wil.

- Voor roamen kom je al snel uit bij een setje AP,s van Ubiquiti als goedkoopste oplossing, of je wil zelf steeds handmatig gaan switchen van SSID op de cliënt(2e app geef je dus een andere naam).

- btw hout komt het Wifi signaal vrij makkelijk door, het is vaak beton waarbij beton ijzer aanwezig.
Mocht je laminaat boven hebben liggen dan is vaak de ondervloer de boosdoener.
- 5ghz komt sowieso niet zover, elk obstakel halveert het signaal(werkt het beste in open ruimtes).

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 08-08-2019 18:14 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:59

lier

MikroTik nerd

Beetje moderne devices gaan op zoek naar een betere toegangspunt als een bepaalde thresshold bereikt wordt. Roamen gebeurt dus wel degelijk automagisch. Het is dan voldoende om alle instellingen, op kanaal en zendvermogen na, van je routers/accesspoints identiek te hebben.

Het idee om de Netgear naar de tweede verdieping te doen is een prima idee. Wellicht is hiermee het probleem al opgelost (en kan kostenloos gedaan worden). Andere apparatuur aanschaffen kan altijd nog.

[ Voor 3% gewijzigd door lier op 08-08-2019 18:45 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
De Netgear naar de tweede verdieping maakt wifi beneden slechter.
De oplossing is een (mesh) systeem dat actief apparaten met het sterkste wifi punt verbindt. De nodes sluit je het best bedraad op elkaar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je alleen een beter bereik (RSSI) of ook een betere dekking (5GHz)? Meeste mensen willen beiden, maar houdt rekening met de intrinsieke eigenschappen van 2.4 (groter bereik) vs. 5 (kleiner bereik).

Heb je een budget?

Heb je het bereik en dekking al eens gemeten?
- RSSI in dBm (hoe dichter bij 0 dBm hoe beter)
- Zowel meten in 2.4 GHz als 5 GHz

Je kunt de Netgear eventueel loskoppelen na een meting zoals het nu is, en in je huis meten hoe het signaal zich verspreid bij een andere plaatsing. Die resultaten zijn dan relevant voor die Netgear, op die lokatie, maar je hebt wel een idee waar de problemen zitten. Dat is geen volwaardige “site survey”, maar beter dan streepjes tellen op je telefoon.

Als het even kan overigens geen access points in de meterkast plaatsen, maar op een centrale lokatie. Meestal is alles beter dan de meterkast :) .

Er zijn dus nogal wat doelen mogelijk, varierend van 5 GHz met uitstekende RSSI in elke ruimte, tot wat je nu hebt. En alles daar tussen in.

Hoe “recht door zee” het is hangt dus ook af van je eigen kennis, kunde, tijd en zin om e.e.a. in te regelen.
ikweethetbeter schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 19:10:
De oplossing is een (mesh) systeem dat actief apparaten met het sterkste wifi punt verbindt.
De oplossing bestaat niet volgens mij.

Voordeel van een mesh systeem is dat het meestal “plug ‘n play” is. Het nadeel is dat je nooit de maximale performance haalt uit je WiFi. Bedraad aangesloten nodes vormen (als het goed is) geen mesh systeem, maar functioneren als AP’s.

Grofweg heb je de keuze uit:
- je eigen apparatuur op andere plaatsen opstellen {goedkoop en snel klaar)
- meerdere goedkope AP’s of apart mesh systeem (simpel, relatief goedkoop)
- complexe AP’s (meer controle en inzicht, duurder)
- professionele AP’s (hoogste kwaliteit, duur, meest complex)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08 17:35
Meer geld er tegen aan gooien kan altijd nog. De goedkoopste, simpelste aanpak (die je dus eerst zou kunnen testen) is om je Ziggo modemrouter uit bridge stand te halen en gewoon als WiFi router in te zetten. Er vanuit gaande dat je een ConnectBox hebt, geeft dat ding een prima 2.4GHz en 5 GHz WiFi signaal. Je kunt dan je Netgear Nighthawk R7000 als AP aansluiten op 1e of 2e verdieping (zie [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point).

Om te zorgen dat je devices goed roamen, is het belangrijk dat je de volgende instellingen allemaal _identiek_ maakt tussen alle AP(s):

* SSID
* password
* authenticatiemethode (let op, combinaties als WPA/WPA2 zijn niet hetzelfde als alleen WPA of WPA2)
* encryptiemethode (let op, combinaties als TKIP/AES zijn niet hetzelfde als alleen TKIP of AES)
(*IP subnet) - dit is alleen een issue als er nog een router tussen zou zitten

Als je die allemaal exact hetzelfde instelt kun je roamen tussen je APs. Het kan soms even tricky zijn dit in te stellen tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar als je het goed instelt werkt het ook prima. Ook tussen de Netgear en Ziggo apparatuur kan dit prima werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:49
Verwijderd schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:13:
De oplossing bestaat niet volgens mij.

Voordeel van een mesh systeem is dat het meestal “plug ‘n play” is. Het nadeel is dat je nooit de maximale performance haalt uit je WiFi. Bedraad aangesloten nodes vormen (als het goed is) geen mesh systeem, maar functioneren als AP’s.
Wat je nodig hebt is een systeem met IEEE 802.11r, het wifi roaming protocol. Mesh systemen doen dat beter dan losse wifi routers en repeaters. Je moet sowieso geen repeaters hebben.

Bedraad aangesloten heb je geen mesh netwerk, maar wel een werkend roaming netwerk.

Ik heb 3 nodes, beneden en zolder bedraad, daartussenin draadloos. Werkt prima!
Grofweg heb je de keuze uit:
- je eigen apparatuur op andere plaatsen opstellen {goedkoop en snel klaar)
- meerdere goedkope AP’s of apart mesh systeem (simpel, relatief goedkoop)
- complexe AP’s (meer controle en inzicht, duurder)
- professionele AP’s (hoogste kwaliteit, duur, meest complex)
Wat je ook kiest, voorkom dat je meer dan 1 router in je netwerk hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:18
Voor een roamend netwerk zijn er 2 belangrijke zaken:
1- dat je apparaat op het juiste moment schakelt van accesspoint
2- als hij aan t schakelen is, dat de onderbreking minimaal is

802.11krv is voornamelijk relevant voor doel 2. De grootse ergenis (clients die blijven plakken) helpt 802.11krv marginaal/niet bij (doel 1).

Voor een goed roaming netwerk moet je de zaken inrichten zoals @Cpt.Morgan aangeeft. Mesh maakt technisch voor roaming geen verschil maar maakt het eenvoudiger de juiste instellingnen door te voeren.

Lang verhaal kort, advies @Cpt.Morgan opvolgen :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-08-2019 21:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• droogmand
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:22
Veel dank voor alle suggesties.

Voor er een sloot geld tegenaan te gooien, heb ik eerst de Ziggo modem uit bridge mode gehaald, en de Netgear Router als accespoint (bedraad) op de 2e verdieping gezet, met onderling dezelfde wifi instellingen (zoals aangegeven door @Cpt.Morgan).

Vooralsnog lijkt dit goed te werken; mijn devices lijken in ieder geval op de 1e en 3e verdieping het juiste signaal te kiezen; op de 1e verdieping gaat het ook goed (maar ik weet daar niet precies of het signaal van de begande grond, of van de 2e verdieping de voorkeur van mijn devices heeft).

Ik had eerlijk gezegd nog nooit gehoord van 802.11krv (@laurens0619 - dank voor de samenvatting daarvan!). Omdat het 'roamen' op het moment geen problemen op lijkt te leveren, kijk ik het zo even aan. Mocht het toch niet goed (genoeg) blijken te werken, dan zal ik mij verder verdiepen in die optie.

Als laatste nog dank voor de suggesties van de anderen. @mr_evil08 : ik denk inderdaad dat de (vloer-)isolatie (estrich + laminaat) de boosdoener is. @Verwijderd : Ik ben (wat tweaker-onwaardig..) niet door het huis gegaan om de signaalsterkte op te meten, maar zoals gezegd lijkt het probleem met deze simpele ingreep opgelost te zijn!

Dank! _/-\o_
Pagina: 1