Keuken - Afzuig unit plafond - ‘remote moto zelf creëren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-06 09:59
Afzuig unit plafond - ‘remote motor’ zelf creëren

Mensen,

Heeft iemand wel eens een plafond afzuigunit met een standaard erop gemonteerde motor wel eens gescheiden en de motor ‘remote’ geplaatst? En zelf de air ducting daar tussen gemaakt en de controlkabel tussen de kap en de motor verlengd?

Ik weet dat er enkele merken zijn waar je een ‘motorloze plafond unit’ kan kopen en een separate motor voor binnen of buiten gebruik (op dak of aan gevel).
Deze combi van de 2 delen (afzuigkap en separate motor) is vaak in totaal vrij duur (tussen de €1600 - €2100).

Wat ik wil doen is een plafond afzuig unit kopen incl. motor, waarbij deze motor vaak maar met 4 schroeven op de bovenzijde van de kap zit gemonteerd en sowieso met deze schroeven los gemaakt kan worden en in 4 verschillende richtingen op de kap kan worden geplaatst.

Een voorbeeld is bijv. de AEG DCE5980HM.

Wat ik nu zelf wil doen (en wat niet een standaard optie is van de fabrikant), is de motor van de kap afhalen, deze ca 4 meter vanaf de kap ergens in het plafond monteren, de air ducting tussen de kap en de motor zelf maken en ook zelf een verlengkabel maken voor de controlkabel tussen de kap en de motor.

Heeft iemand iets dergelijks al eens eerder gedaan?

Bedankt,

Marc

Plafond afzuigunit voorbeelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:45
De motor van mijn toekomstige afzuigkap is op max 5 meter van de kap zelf te plaatsen.

https://www.pelgrim.nl/collectie/isw1000rvs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Kever,
Bedankt voor de reactie!

De (extra) koppelstukken voor de air ducting tussen de kap en de buis en van de buis naar de motor, zitten die bij de afzuig unit of moet je die apart bestellen?
En hoe zit het met de controlkabel tussen de kap en de motor als die op 5 meter afstand wordt geplaatst? Is de meegeleverder kabel al 5 meter of moet er een aparte besteld worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Zal vast wel kunnen maar de reden dat je het zelden ziet is dat je voor onderhoud of vervanging de motor bereikbaar wil hebben. En normaal heb je alleen voor de afzuigkap zelf een gat in het plafond.

Ik heb zelf een bult op mijn platdak om ruimte te maken voor de motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 22:45
Marc_Sway schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 20:11:
Kever,
Bedankt voor de reactie!

De (extra) koppelstukken voor de air ducting tussen de kap en de buis en van de buis naar de motor, zitten die bij de afzuig unit of moet je die apart bestellen?
En hoe zit het met de controlkabel tussen de kap en de motor als die op 5 meter afstand wordt geplaatst? Is de meegeleverder kabel al 5 meter of moet er een aparte besteld worden?
Heb geen idee, wordt in december geplaatst...

Bedoeling is om de motor aan de andere kant van de muur (in de garage) te monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
OK, mogelijk moet er dan een verlenging komen van de controlkabel.

Zijn er nog anderen hier op het forum die ooit een plafond afzuigunit met gemonteerde (‘van fabriek af’) motor, zelf gesplitst hebben naar een kap + remote motor?

Graag zou ik de ervaringen weten / mogelijke issues / waar je vooral op moet letten.

Ik wil dat ‘splitsen’ bijv. doen met de AEG DCE5980HM die eigenlijk alleen als geintegreerde unit (kap + motor er op, zie tekening hierboven) wordt geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:30
Niet zelf gedaan maar de Novy 6831 die ik zelf heb heeft deze mogelijkheid af fabriek.

Zie pagina 5:
https://www.gebruikershan...ing-582371.html?page=0004

Het snoer tussen de afzuigkap en de motor heeft hiervoor extra lengte gekregen. Belangrijk is wel dat je de motor zo monteert dat de as van de ventilator horizontaal zit ivm slijtage aan de lagers. Ik zou niet een willekeurige afzuigkap uit elkaar gaan schroeven om dit effect te bereiken. De oplossing wordt gewoon standaard verkocht en je betaalt hier niks extra voor (uitgezonderd van enkele koppelstukjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat jij wilt is toch feitelijk hetzelfde als wat men heeft met een motorloge afzuigkap? De daadwerkelijke ventilator hangt elders in het pand en zorgt ook voor afzuiging bij de afzuigkap. Doorgaans is dit dezelfde ventilator als de mechanische ventilatie, aangevuld met een meerstandenschakelaar in de keuken.

Nu wil je hetzelfde doen alleen dan met een systeem wat bij elkaar hoort. Dat kan toch prima? Even er voor zorgen dat het luchtkanaal redelijk luchtdicht is zodat je zoveel mogelijk lucht door de afzuigkap trekt. Enig drukverlies heb je altijd, omdat je een langer luchtkanaal hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Beste Titan, bedankt voor de tips?

Wordt de Novy 6831 standaard vanuit de fabriek met de motor geleverd en ksn je die dan loskoppelen en ‘remote’ plaatsen?
Moeten er dan nog extra een paar koppelstukken meebesteld worden (bij Novy) om de kap van de Novy aan een buis te koppelen en aan het andere eind aan de motor?
titan1901 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:28:
Niet zelf gedaan maar de Novy 6831 die ik zelf heb heeft deze mogelijkheid af fabriek.

Zie pagina 5:
https://www.gebruikershan...ing-582371.html?page=0004

Het snoer tussen de afzuigkap en de motor heeft hiervoor extra lengte gekregen. Belangrijk is wel dat je de motor zo monteert dat de as van de ventilator horizontaal zit ivm slijtage aan de lagers. Ik zou niet een willekeurige afzuigkap uit elkaar gaan schroeven om dit effect te bereiken. De oplossing wordt gewoon standaard verkocht en je betaalt hier niks extra voor (uitgezonderd van enkele koppelstukjes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Marc_Sway schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:55:
Beste Titan, bedankt voor de tips?

Wordt de Novy 6831 standaard vanuit de fabriek met de motor geleverd en ksn je die dan loskoppelen en ‘remote’ plaatsen?
Moeten er dan nog extra een paar koppelstukken meebesteld worden (bij Novy) om de kap van de Novy aan een buis te koppelen en aan het andere eind aan de motor?

[...]
Klopt, wordt met motor geleverd. Kwestie van losschroeven en op afstand plaatsen. Afzonderlijke motoren zijn inderdaad relatief duur. Vraag me niet waarom. Dit filmpje laat mooi de verschillende opties zien. Die vierkante plaat met ronde opening in optie 1 wordt standaard meegeleverd dacht ik. Als je extra ondiep wilt inbouwen moet je die platte adapter (optie 3) los bijbestellen. Verder zoveel mogelijk flexibele (ribbel)buis vermijden, dat geeft onnodig luchtweerstand en daarmee geluid.

In de montagehandleiding wordt alles perfect beschreven. Je hebt van dezelfde kap ook nog bredere varianten maar het principe is hetzelfde.

Edit: wat is eigenlijk de reden dat je de motor op afstand wilt plaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door titan1901 op 09-08-2019 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
sypie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 11:37:
Wat jij wilt is toch feitelijk hetzelfde als wat men heeft met een motorloge afzuigkap? De daadwerkelijke ventilator hangt elders in het pand en zorgt ook voor afzuiging bij de afzuigkap. Doorgaans is dit dezelfde ventilator als de mechanische ventilatie, aangevuld met een meerstandenschakelaar in de keuken.

Nu wil je hetzelfde doen alleen dan met een systeem wat bij elkaar hoort. Dat kan toch prima? Even er voor zorgen dat het luchtkanaal redelijk luchtdicht is zodat je zoveel mogelijk lucht door de afzuigkap trekt. Enig drukverlies heb je altijd, omdat je een langer luchtkanaal hebt.
Een motorloze afzuigkap is iets anders. Daarbij zit er een klep in de afzuigkap die open gestuurd wordt. Mijn ervaring is dat dit erg slecht werkt (te weinig debiet). Daarnaast vervuil je je gehele ventilatiesysteem met vettigheid. In sommige appartementen heb je geen keuze maar het zou nooit mijn voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
titan1901 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:08:
[...]
Daarnaast vervuil je je gehele ventilatiesysteem met vettigheid. In sommige appartementen heb je geen keuze maar het zou nooit mijn voorkeur hebben.
Correct. Niet alleen in appartementen komt dit voor. De woning waar ik in woon had dat ook, inmiddels vervangen door een gemotoriseerd exemplaar met z'n eigen kanaal naar buiten.

Het fysieke systeem wat TS wil is hetzelfde. Het enige verschil is dat er een passende afzuigventilator geplaatst wordt, al dan niet op een afstandje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
sypie schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:11:
[...]

Correct. Niet alleen in appartementen komt dit voor. De woning waar ik in woon had dat ook, inmiddels vervangen door een gemotoriseerd exemplaar met z'n eigen kanaal naar buiten.

Het fysieke systeem wat TS wil is hetzelfde. Het enige verschil is dat er een passende afzuigventilator geplaatst wordt, al dan niet op een afstandje.
Nouja het feit dat je die klep niet nodig hebt. Motorloze afzuigkappen zijn volgens mij niet echt bedoeld om een afzuigkapmotor op afstand op aan te sluiten. Alleen om aan te sluiten op een centraal afzuigsysteem zeg maar.

Het regelen van het toerental van de motor en dergelijke wordt nodeloos ingewikkeld als je een motorloze afzuigkap met een willekeurige afzuigkapmotor gaat combineren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Het laatste denk ik ook. Ik zou nooit een motorloze afzuigkap kopen en die aan een willekeurige (remote) motor koppelen, dan kan je idd het toerental niet regelen en komen bepaalde motoralarnen ook niet terug naar de control unit van de kap zelf - waar vaak ook nog verlichting in zit.

Een motorloze afzuigkap zou ik ook niet aan een intern (actief) luchtventillatiesysteem van een modern appartement of woonhuis plaatsen. Daar zijn die luchtventillatiesystemen niet voor bedoeld en leidt tevens tot (vette) vervuiling van zo’n systeem.

Een afzuigkap systeem moet altijd zijn eigen kanaal naar buiten hebben.

De redenen dat ik de motor ‘remote’ van de kap wil hebben zijn:

- Ik heb maar 20 cm tussen plafondhoogte en de vloerbalken van de verdieping er boven.
- Motoren van afzuig units maken lawaai, vooral als dit in het plafond wordt geplaatst wat als een klankkast kan werken.

Ik wil dus de motor ‘remote’ in het plafond van de bijkeuken plaatsen.

Alle air ducting tussen afzuigkap en de motor en van de motor naar de uitvoer naar buiten (kan door dak of buitenmuur) moet zo glad mogelijk zijn voor zo min mogelijk luchtweerstand.

Dit pijpmateriaal, kan dit van plastic zijn of moet het gegalvaniseerd staal of alluminium zijn (dit tegen brandgevaar)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Ik koop dan maar meteen ook een Novy inductiekookplaat: die kan via RF communiceren met de afzuig plafond unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Of hoeft bij een inductiekookplaat het luchtafvoerkanaal van de plafond afzuig unit niet van brandbestendig materiaal te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Nog een vraag over de dakdoorvoer voor de afvoerpijp (schuin dak). Wat voor type heb je nodig? Moet t dubbelwandig zijn (en eventueel geïsoleerd) ter voorkoming van condens in de pijp?

Zoiets als dit?

https://www.ventilatiesho...-150-160-x-lengte-1110mm/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc_Sway
Mensen, hebben jullie tips aangaande de dakdoorvoer (voor schuin pannendak)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
@Marc_Sway
Als je als laatste gereageerd hebt staat er zo’n mooie melding onderaan dat je beter je laatste reactie aan kunt passen dan elke keer een nieuwe plaatsen. Met twee berichten wordt dat nog wel door de vingers gezien maar vijf keer is gewoon irritant.

Mbt tot je vraag over de dakdoorvoer: geen idee. Kan me voorstellen dat dit problemen geeft met condenswater dat zich verzamelt. Bij een horizontale afvoerleiding laat je deze een klein beetje op afschot naar buiten lopen zodat eventueel gecondenseerd water naar buiten loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

@Marc_Sway , wil je de editbutton gebruiken ipv een quadrupelpost te bouwen? Dank je.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Pagina: 1