Nieuwbouw met warmtepomp en optie zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 4.201 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-06 14:31
Hey,

gisteren hebben wij het koopcontract getekend voor een gasloos energiezuinig nieuwbouw huis wat volgend jaar gebouwd gaat worden (Heerensteeg Nijkerk). Nu zijn er ook een aantal opties die je kunt kiezen qua extra ruimte (uitbouw)/comfort enz. Nu zitten wij met het dilemma van de optie "Nul Op de Meter", dit houdt in dat er naast de WTW installatie en warmtepomp (7kW) ook een aantal zonnepanelen (19 stuks) en triple HR glas worden geplaatst á €12000. Nu is de aannemer niet bereikbaar (bouwvak), maar we moeten volgende week aangeven of we van die optie gebruik willen maken. We willen er toch wel zo'n 15 jaar blijven wonen.

Op zich kan ik prima de terugverdientijd uitrekenen, maar ik moet natuurlijk ook de warmtepomp meenemen in de berekening en daar kom ik niet echt uit. Ik heb van de warmtepomp dus erg weinig info.

Ben onder andere al druk bezig geweest met de COP/SPF van de warmtepomp enzo en ik heb onder andere onderstaande websites doorgespit, maar heel duidelijk vindt ik die ook niet:

https://warmtepompplein.nl/
https://warmtepomp-weetje...ergie-verbruik-berekenen/

Gegevens:

- lucht/water warmtepomp 7kW (geen verdere gegevens)
- WTW installatie
- Gebr. opp. 120m2
- Zonnepanelen optie: 19 panelen (310Wp) + triple HR glas €12000
- Woonduur 15jr+
- Gezinssamenstelling: 2 volwassenen en kind (2,5jr)
- Betreffende dakzijde ligt op het zuiden

Ik zou dus de terugverdientijd willen uitrekenen en weten wat de energie kosten zijn met de panelen optie en zonder de panelen optie.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat je teveel in een glazen bol wilt kijken, vergeet niet dat je triple HR glas ook het nodige doet in zomer en winter. Wat de energie prijzen gaan doen is lastig te voorspellen maar ik voorzie meer stijging dan daling.
Heb je het geld liggen of moet je extra lenen. Heb je ruimte om op termijn eigen accu pakket neer te zetten. Persoonlijk zou het mij niet verbazen dat het straks op een normale zonnige dag zover komt dat je bijna moet betalen om van je stroom af te komen en dat 's avonds het veel meer kost. Zou vooral mijn onderbuik gevoel laten spreken in deze en als het even kan de extra investering doen. Maar vooral ook kijken of die warmtepomp het huis ook koel kan houden. Wordt ook belangrijk in de toekomst.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik vind het een redelijk net bedrag voor 19 PV-panelen en triple glas. Een nieuwbouwhuis koop je naar mijn mening niet om er kort te wonen, en ik zou dan zeker voor maximale toekomstbestendigheid gaan. Dus doen. Hoe beter geïsoleerd, hoe beter.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scr33x0r
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 06-06 13:46
Wel benieuwd naar wat de standaard EPC is zonder 0 op de meter optie?

Ik heb er geen verstand van, maar als ik denk 12k, dan moet je dus in 15 jaar zeg een 1000 euro per jaar uitsparen (rente etc). Das best fors. Als ik even naar het project kijk dan zal je niet een eigen oprit met een elektrische auto hebben en ga je dus niet elektrisch laden? Als het nou 4-5k was geweest qua investering.. Ik zou lekker een paneeltje of 15-16 erop leggen, daarmee kan je volgens mij redelijk doen, dubbelglas normaal lijkt me ook prima..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 17:59

digiman

reboot...

Die 12k hoef je toch niet perse terug te verdienen in 15 jaar? Als het goed is zie je een deel van de investering terug in de verkoopprijs over 15 jaar.
Dat gezegd hebbende: ik zou denk ik zelf gaan shoppen voor panelen na oplevering.
En bedenk je bij triple glas dat dit iets slechter scoort op geluidwering.
Geen idee of dat bij jullie project een issue is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
Frogmen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:42:
Ik denk dat je teveel in een glazen bol wilt kijken, vergeet niet dat je triple HR glas ook het nodige doet in zomer en winter. Wat de energie prijzen gaan doen is lastig te voorspellen maar ik voorzie meer stijging dan daling.
Heb je het geld liggen of moet je extra lenen. Heb je ruimte om op termijn eigen accu pakket neer te zetten. Persoonlijk zou het mij niet verbazen dat het straks op een normale zonnige dag zover komt dat je bijna moet betalen om van je stroom af te komen en dat 's avonds het veel meer kost. Zou vooral mijn onderbuik gevoel laten spreken in deze en als het even kan de extra investering doen. Maar vooral ook kijken of die warmtepomp het huis ook koel kan houden. Wordt ook belangrijk in de toekomst.
Het zou extra bij het bouwdepot in gaan, natuurlijk moet je dan eigenlijk meer terugleveren omdat je ook rente over de aanschaf betaald omdat deze in het bouwdepot meegenomen wordt.
TKroon schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:52:
Ik vind het een redelijk net bedrag voor 19 PV-panelen en triple glas. Een nieuwbouwhuis koop je naar mijn mening niet om er kort te wonen, en ik zou dan zeker voor maximale toekomstbestendigheid gaan. Dus doen. Hoe beter geïsoleerd, hoe beter.
Daar heb je gelijk in, uiteindelijk hoef ik natuurlijk de totale kosten niet perse in de opbrengst terug te zien, maar eventueel ook ik de verkoop.
Scr33x0r schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:55:
Wel benieuwd naar wat de standaard EPC is zonder 0 op de meter optie?

Ik heb er geen verstand van, maar als ik denk 12k, dan moet je dus in 15 jaar zeg een 1000 euro per jaar uitsparen (rente etc). Das best fors. Als ik even naar het project kijk dan zal je niet een eigen oprit met een elektrische auto hebben en ga je dus niet elektrisch laden? Als het nou 4-5k was geweest qua investering.. Ik zou lekker een paneeltje of 15-16 erop leggen, daarmee kan je volgens mij redelijk doen, dubbelglas normaal lijkt me ook prima..
Dat is een goede vraag, het is een energiezuinig huis, meer info hebben we niet echt. We hebben inderdaad geen oprijlaan, dus in principe geen elektrische auto.
digiman schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:21:
Die 12k hoef je toch niet perse terug te verdienen in 15 jaar? Als het goed is zie je een deel van de investering terug in de verkoopprijs over 15 jaar.
Dat gezegd hebbende: ik zou denk ik zelf gaan shoppen voor panelen na oplevering.
En bedenk je bij triple glas dat dit iets slechter scoort op geluidwering.
Geen idee of dat bij jullie project een issue is natuurlijk.
Inderdaad hoeft het natuurlijk niet terug verdiend te zijn binnen 15 jaar.

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Triple glas scoort juist beter op geluidswering! Ook daarom is het beter dan dubbel glas. Wat je vaak ziet bij woningen aan een spoor, is dat ze dubbel glas hebben aan 3 kanten, en aan de spoorkant triple glas. De techniek is om 1 van de 3 ruiten dikker te maken, waardoor deze een andere eigenfrequentie heeft. Daardoor isoleert het beter geluid.

En inderdaad, nog los van of je het terugverdient in energiekosten, betaalt het zich zeker ook terug in restwaarde. Daarnaast zijn er hypotheekverstrekkers die rentekorting bieden bij bepaalde EPC-waardes. Dus ook via die weg kan het renderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Weet je zeker dat je 19 extra krijgt of zitten er al standaard een paar op?
Maakt voor de prijs van 12k nogal uit.

Trouwens over een paar jaar wordt de terug lever subsidie op de schop gegooid dus de vraag is of je t gaat terug verdienen.

[ Voor 35% gewijzigd door Sport_Life op 08-08-2019 23:59 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
TKroon schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:07:
Triple glas scoort juist beter op geluidswering! Ook daarom is het beter dan dubbel glas. Wat je vaak ziet bij woningen aan een spoor, is dat ze dubbel glas hebben aan 3 kanten, en aan de spoorkant triple glas. De techniek is om 1 van de 3 ruiten dikker te maken, waardoor deze een andere eigenfrequentie heeft. Daardoor isoleert het beter geluid.

En inderdaad, nog los van of je het terugverdient in energiekosten, betaalt het zich zeker ook terug in restwaarde. Daarnaast zijn er hypotheekverstrekkers die rentekorting bieden bij bepaalde EPC-waardes. Dus ook via die weg kan het renderen.
Driedubbel glas met drie keer dezelfde ruitdikte scoort meestal iets slechter op vlak van geluidswering. En dat verkoopt men ook gewoon dus je moet je daarover wel informeren als dat een belangrijke eigenschap is.

Ik weet dat je eigenlijk hetzelfde zegt maar de eerste zin is wat kort door de bocht en een misvatting dat veel mensen hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-08-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Goed punt, dat kan TS dan beter even navragen. Niks is zeker in de bouw, maar je zou hopen dat als het een betaalde extra optie is, dat het goed zou moeten zijn.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaw
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06-06 13:58
Ik weet niet hoe je hele hypotheek situatie is maar als je als je een huis die nul op de meter is kun je extra hypotheek krijgen 20.000 euro;

https://bieb.knab.nl/hypo...ige-woning-omlaag-in-2019

How to Beat Putin & The American Origins of Putin's Madness

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 28-05 13:26
Ik denk dat ik zou gaan voor 3 dubbel glas. Dit doe je later nooit meer tenzij je de kozijnen vervangt. De zonnepanelen zou ik later regelen, er zijn ook veel gemeentes die hier subsidie op geven of een zeer gunstige duurzaamheidslening verstrekken (lagere rente dan hypotheek). Dit gaat meestal alleen samen met "bestaande" woningen. Met andere woorden na de oplevering :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:59

MadEgg

Tux is lievvv

Ik zou ervoor gaan, nette prijs! Zeker icm het driedubbel glas.

Zware warmtepomp wel, trouwens. Onze nieuwbouw-tweekapper die vorig jaar is opgeleverd van 150 m² gebruiksoppervlak met dubbelglas heeft een warmtepomp van 4 kWh en daar houden we het prima warm (en koel in de zomer) mee. Wel W/W maar dat zou voor de verwarmingscapaciteit niet uit moeten maken, alleen voor de COP.

Tja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
TKroon schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:07:

Idd, er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Sport_Life schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 23:58:
Weet je zeker dat je 19 extra krijgt of zitten er al standaard een paar op?
Maakt voor de prijs van 12k nogal uit.

Trouwens over een paar jaar wordt de terug lever subsidie op de schop gegooid dus de vraag is of je t gaat terug verdienen.
De makelaar had het over 1 standaard paneel op het dak, maar dat lijkt me erg weinig, volgens mij kan daar net de vaatwasser een jaar op draaien. Volgens mij is die 19 gebaseerd op een gemiddeld gezin met twee kinderen.
Admiral Freebee schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 08:41:
[...]

Driedubbel glas met drie keer dezelfde ruitdikte scoort meestal iets slechter op vlak van geluidswering. En dat verkoopt men ook gewoon dus je moet je daarover wel informeren als dat een belangrijke eigenschap is.

Ik weet dat je eigenlijk hetzelfde zegt maar de eerste zin is wat kort door de bocht en een misvatting dat veel mensen hebben.
Tnx, van dat glas dikte had ik nog niet eens aan gedacht.
TKroon schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:54:
Goed punt, dat kan TS dan beter even navragen. Niks is zeker in de bouw, maar je zou hopen dat als het een betaalde extra optie is, dat het goed zou moeten zijn.... ;)
Idd, net als met de keuken, ze hebben een "lokale" familiezaak (60+ jaar bestaand) voor de keuken in het project en wij dachten "doe maar casco, toch te duur daar". Uiteindelijk na drie uur ontwerpen toch daar een mooie keuken voor een voor ons goede prijs gekregen.
klaw schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:16:
Ik weet niet hoe je hele hypotheek situatie is maar als je als je een huis die nul op de meter is kun je extra hypotheek krijgen 20.000 euro;

https://bieb.knab.nl/hypo...ige-woning-omlaag-in-2019
Voor de panelen optie zouden we het bouwdepot nog wat moeten ophogen, maar die ruimte hebben we.
UdiBenLudi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:29:
Ik denk dat ik zou gaan voor 3 dubbel glas. Dit doe je later nooit meer tenzij je de kozijnen vervangt. De zonnepanelen zou ik later regelen, er zijn ook veel gemeentes die hier subsidie op geven of een zeer gunstige duurzaamheidslening verstrekken (lagere rente dan hypotheek). Dit gaat meestal alleen samen met "bestaande" woningen. Met andere woorden na de oplevering :).
Dat kan ook, maar dan moet ik kijken of ik apart de kozijnen/glas kan doen.
MadEgg schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:40:
Ik zou ervoor gaan, nette prijs! Zeker icm het driedubbel glas.

Zware warmtepomp wel, trouwens. Onze nieuwbouw-tweekapper die vorig jaar is opgeleverd van 150 m² gebruiksoppervlak met dubbelglas heeft een warmtepomp van 4 kWh en daar houden we het prima warm (en koel in de zomer) mee. Wel W/W maar dat zou voor de verwarmingscapaciteit niet uit moeten maken, alleen voor de COP.
In het boekje staat op een eerdere bladzijde 5kW en verderop 7kW :F

Punt is vooral dat ze zo slecht zijn in de informatiestroom, misschien ook omdat het allemaal nog alleen op tekening staat en er nog niets is aangekocht. Je wilt toch weten hoe het zit met garanties en welke fabrikanten ze gebruiken voor de installatie.

Ik krijg wel het idee dat zet als met de keuken, dat ze geen Chinese prul gaan leveren omdat het ook wel een prestige project is (net als Doornsteeg fase1).

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03:52
[...]

Heb hier eens naar gezocht en kan eigenlijk enkel vinden dat het beter scoort op het vlak van geluidsisolatie, dan gewoon HR++. Heb je hier een bron van, want wij krijgen ook driedubbelglas in onze nieuwe woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Het is overigens een goed teken als er standaard zo weinig mogelijk PV-panelen op je dak liggen. Vaak is dit voor de aannemer goedkoper dan beter te isoleren om de EPC-waarde te behalen. Als je dus geen of maar één PV-paneel hebt bij EPC 0, dan zit het wel goed met je isolatie (vloer, muren, dak, ramen). Neemt niet weg dat meer isolatie altijd beter is.

@Vipertje
Hier kun je in het dropdownmenu zien welke varianten er zijn. 4-4-4 is dus elke glaslaag even dik, etc.

Hier staat het volgende:
Triple glas ook voor geluidwering

Triple glas dat is opgebouwd met 3 bladen van dezelfde dikte glas, levert in het algemeen geen betere geluidwerende prestaties dan dubbelglas met dezelfde glasdikte. Een glasplaat houdt een bepaalde frequentie van geluid tegen en het toevoegen van een extra plaat met dezelfde dikte betekent geen verbetering van de isolatie, het is zelfs zo dat door de geluidstrillingen het glasblad zelf kan gaan resoneren. Om een betere geluidwerende prestatie te behalen, moet dus triple glas worden gebruikt met platen van verschillende diktes of moet er gelaagd glas met een speciale geluidwerende folie worden gebruikt.

Wanneer u dus HR+++ triple glas wilt toepassen om niet alleen een optimale warmte-isolatie en energiebesparing te bereiken, maar ook een goede geluidsisolatie te bereiken, moet u kiezen voor speciale uitvoeringen van triple glas, die getest zijn op geluidwerende eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Laatst online: 23:46
Eraser127 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:17:

De makelaar had het over 1 standaard paneel op het dak, maar dat lijkt me erg weinig, volgens mij kan daar net de vaatwasser een jaar op draaien. Volgens mij is die 19 gebaseerd op een gemiddeld gezin met twee kinderen.
Zoals iemand hierboven al aanstipte; dit werkt alleen zolang je nog kunt salderen, en dat zal zeker geen 15 jaar meer gaan duren. Zodra dat afgelopen is moet je dan de afwasser laten lopen als de zon schijnt, en accepteren dat de elektriciteitsbehoefte van je warmtepomp maar voor een heel klein deel gedekt zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-06 09:58
ASW1 schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

Zoals iemand hierboven al aanstipte; dit werkt alleen zolang je nog kunt salderen, en dat zal zeker geen 15 jaar meer gaan duren. Zodra dat afgelopen is moet je dan de afwasser laten lopen als de zon schijnt, en accepteren dat de elektriciteitsbehoefte van je warmtepomp maar voor een heel klein deel gedekt zal worden.
Inherent aan de afschaffing van salderen verwacht ik dat de kostprijs van thuisaccu's een flinke drop gaat doen. Dan kun jij gewoon 's avonds en 's nachts je was draaien en je vaatwasser aanzetten.

zeroxcool.net - curity.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
@Eraser127
de panelen 19x310Wp, met meenemend jouw lokatie, goed zuid dak en alles wat je geeft.
dat levert waarschijnlijk wel een +/-6000kWh op.
dat is ongeveer 6000x0,21€=1260€ per jaar wat je niet hoeft te betalen.

6000kWh zou je ook in de warmtepomp kunnen stoppen.
1m3 gas = virtueel 9,2-9,6kWh, maar gasketels zijn geen 110% effectief.
dus maak daar maar een 1m3=8kWh van.
dus met een elektra kachel maak je daar 750m3 gas van wat weer 750x0,65€=487.5€ besparing is.
een warmtepomp werkt gelukkig met een COP van vaak 4.
dan is 1m3 gas = 8/4 = 2kWh, dus met 6000kWh kun je ook 3000m3 gas besparen, wat weer 1950€ is.
dit is een slechte manier van rekenen, want lucht/water warmtepompen hebben geen stabiele COP, als het koud is(lees weinig vocht in de lucht) dan zakt de COP een beetje.
dus vaak geven die dingen ook nog een sCOP aan.
hier in is het seizoen dus wel mee genomen en die is dus iets lager als gewone COP.
vaak zie je dan een sCOP van 3.

nu moet ik gokken, maar ik denk dat een huis zoals je wil gaan bouwen.
ongeveer 1000m3 gas nodig heeft om erg lux je huis altijd warm te hebben.
dus 1000X8/3= +/- 2650kWh per jaar voor de warmtepomp.

dus 6000kWh jaar opbrengst - 2650kWh voor warmtepomp = 3350kWh over voor overig gebruik.
ja, dat klink wel als ongeveer een gemiddeld gezin gebruik.
(veel tweakers zitten daar wel boven, heeft met de hobbies van hun te maken computer gebruiken gewoon elektra)
reken ik het uit dan kom ik op:
1000m3 gas besparing = 650€
3350kWh besparing = 700€
dit is per jaar.

(neem de cijfers die ik schrijf wel met een korreltje zout(+/-5kilo), zie het meer als een richtlijn.
in de afrondingen en onduidelijkheden kunnen gewoon aardige verschillen zitten. ;) )

het klopt, salderen word straks afgeschaft.
(er zijn plannen om het af te schaffen. of dat ook echt door gaat is nog een vraag.)
vanaf 2023 stopt salderen en word vervangen voor een andere regels.
wat er tot nu toe bekend is:
elektra prijs bestaat uit 3 componenten+BTW.
de kale elektra prijs (0,06ct) de energiebelasting(EB) (€ 0,09863) en de opslag duurzame energie(ODE) (€ 0,0189)
en daar op gooien we nog 21% BTW.
dan kom je uit op ongeveer 0,21€ per kWh.
van af 2023 tot 2030 gaat de EB + ODE in stapjes verlaagt worden tot ??? (mischien wel 0?)
dus in 2022 krijg je nog 0,21ct/kWh en in 2030 nog maar +/-0,08€/kWh.
maar dan heb je alles al terugverdiend als het goed is.
dit is helaas erg koffie dik kijken, er kan van alles veranderen in zo een lange tijd.
(ik ben geen tegen stander van het afschaffen van salderen.
ja het levert mij minder geld op en dat is jammer.
maar ik zie ook hoe goedkoop Wp is geworden.
een los paneel kost maar 80-150€ en dan kun je 280-330Wp voor hebben.
dit kun je dus bijna al terugverdienen met die lage energie prijs na salderen.
het heeft waarschijnlijk de komende 15 jaar nog geen zin om aan accu's te denken. )

de tabelen voor de belasting:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110

edit:
persoonlijke mening.
probeer meer panelen op dak te krijgen als het kan.
je kunt niet te veel hebben.
oke een overschot levert je maar 0,08€/kWh op, maar dat is voldoende om het terug te verdienen.
en mischien wil je straks wel een elektra auto of een andere hobby die elektra kost.
het is zo lekker om die luxe te hebben.
ik wek zelf een 6000kWh op en reken maar 500kWh per jaar af + 300m3 gas.
dus ik ga nog wat meer panelen op het schuurtje leggen volgend jaar om echt op 0 op de rekening te komen of beter.
("0 op de rekening" is niet "0 op de meter" ;)
ik wil ook de aansluitkosten er weer uit terug verdienen.
het spul is zo goedkoop geworden dus het kan, als je de investering kunt dragen. >:) )

ik zo nog eerder "dure" zonnepanelen leggen als een dure keuken kopen.
een keuken verdiend je 0€ per jaar terug. ;)

[ Voor 39% gewijzigd door migjes op 09-08-2019 14:26 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
zeroxcool schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Inherent aan de afschaffing van salderen verwacht ik dat de kostprijs van thuisaccu's een flinke drop gaat doen. Dan kun jij gewoon 's avonds en 's nachts je was draaien en je vaatwasser aanzetten.
Met een thuisaccu kun je in de zomer inderdaad 's prima nachts een vaatwasserbeurtje draaien, maar je kunt er niet in december en januari je warmtepomp op laten draaien, en dat is wel waar de bulk van je verbruik zal zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:53
Op een accu zou ik niet rekenen.
In B wordt de regeling zo dat je voor stroomafname ca 28ct gaat betalen per kWh, en voor injectie krijg je 6ct.
Dus je hebt er alle belang bij om zo veel mogelijk direct te gebruiken, maar dat lukt toch niet.

Enkel wassen en vaatwas is verbruik dat je een beetje kan sturen, en ook dat is beperkt. Je kan niet een hele winter was opsparen tot in de zomer, en als je je wasmachine start om 11h (als je gaat werken), en het regent die dag ben je er ook aan voor de moeite.

Maar ik zou de investering wel doen. Zeker het 3-dubbel glas is de moeite waard, en gaat ook comfort verhogen.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 20:37

AMDFreak

Intel is zo..

Vergeet niet dat je de btw over je zonnepanelen ook weer terug kan vragen.. dus je investering is minder dan 12k.

Verder zou ik het doen.

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiman
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-06 17:59

digiman

reboot...

[...]

Ik ging in mijn reactie inderdaad uit van standaard tripleglas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 12:27
AMDFreak schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 17:52:
Vergeet niet dat je de btw over je zonnepanelen ook weer terug kan vragen.. dus je investering is minder dan 12k.

Verder zou ik het doen.
@Eraser127

jep, maar wel even opletten:
zijn het geitegreerde panelen of niet.
en welke partij doet de BTW aangifte.
en is er al een BTW nummer of niet.

zie voor info:
https://www.belastingdien...genaren-van-zonnepanelen/

niet al te ingewikkeld, maar die 21% korting is wel lekker ;)
(die waarschijnlijk op maar 6k€ zal zijn. maar slecht te gokken met de info die beschikbaar is.)

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 09-08-2019 18:54 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
BTW is een goede inderdaad, moet ik nog kijken of dat ook geld bij een systeem zonder eigen factuur (als in meenemen in de nieuwbouw).

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
De factuur moet je bij de aannemer opvragen soms gaat dat wat moeilijk en bij sommige gaat het makkelijk. Daarnaast mag je tegenwoordig ook een deel van de kosten/arbeid voor het dak opgegeven dus dat is nog een extraatje

Die 12k is echt een koopje heb zelf mijn rijtjes woning laten renoveren h+++ glas met kozijnen en 21 panelen en een 8kw warmtepomp en was inclusief arbeid 39/40k kwijt. Dit hebben we doormiddel van een hypotheek gedaan wat rond 130 euro per maand extra is maar we betalen nu geen gas/elektra meer wat ook 125 euro was dus bij heft zich elkaar goed

Voor die 12k extra bij nieuwbouw zou ik het altijd doen en dat kost je maar 40 euro per maand extra hypotheek daar kun je geen elektra/gas/stadsverwarming voor een heel huis voor krijgen. En als het kan zou ik zoveel mogelijk panelen neerlaten legen als kan. Wat je ook goed moet checken is dat ze goed luchtdicht bouwen ivm de WTW ventilatie en goed isoleren dat is het beginpunt.

[ Voor 11% gewijzigd door aegis op 09-08-2019 20:06 ]

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wexel
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-01 16:52
@Eraser127 Bepaalt de aannemer bij jou aan welke kant ze de zonnepanelen plaatsen? Wij zijn momenteel ook aan het kijken naar nieuwbouw, maar dan leggen ze de zonnepanelen aan de meest optimale kant. Snap ik natuurlijk wel, maar in de zomer werken wij allebei en gaan ‘s avonds de apparaten aan. De zon staat dan niet meer op de meest optimale zijde en heb je dus 0 opbrengst. De warmtepomp houdt het natuurlijk wel warm en koud wanneer de zon schijnt ‘s middags. Maar misschien wil je het wel verdelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:24
wexel schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:38:
@Eraser127 Bepaalt de aannemer bij jou aan welke kant ze de zonnepanelen plaatsen? Wij zijn momenteel ook aan het kijken naar nieuwbouw, maar dan leggen ze de zonnepanelen aan de meest optimale kant. Snap ik natuurlijk wel, maar in de zomer werken wij allebei en gaan ‘s avonds de apparaten aan. De zon staat dan niet meer op de meest optimale zijde en heb je dus 0 opbrengst. De warmtepomp houdt het natuurlijk wel warm en koud wanneer de zon schijnt ‘s middags. Maar misschien wil je het wel verdelen?
Je wilt altijd de meest optimale positie natuurlijk voor een zo hoog mogelijke opbrengst. Je kan beter je apparaten anders aanzetten dan die panelen verschuiven. Zeker met de salderingsregeling momenteel en als die komt te vervallen met de tijd kan je het beter in accu’s gaan opslaan verwacht ik.

Verdelen naar een slechte kant kost je echt procenten rendement wat niet opweegt tegen het uitstellen van je vaatwasser.

[ Voor 6% gewijzigd door GeeMoney op 10-08-2019 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Maar dat is natuurlijk sowieso een grote vraag, ga je uit van salderen of gaat het er vooral om je eigen productie te consumeren, uit idealisme of met het oog op de toekomst (met het einde aan salderen).
Zo lang je kunt salderen zou ik altijd de zijde met de hoogste gemiddelde productie kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
Het zal inderdaad vast staan waar de panelen liggen.
GeeMoney schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:48:
[...]

Je wilt altijd de meest optimale positie natuurlijk voor een zo hoog mogelijke opbrengst. Je kan beter je apparaten anders aanzetten dan die panelen verschuiven. Zeker met de salderingsregeling momenteel en als die komt te vervallen met de tijd kan je het beter in accu’s gaan opslaan verwacht ik.

Verdelen naar een slechte kant kost je echt procenten rendement wat niet opweegt tegen het uitstellen van je vaatwasser.
Idd, schaduw is funest in vergelijking met een volle zon dag heb ik al gelezen
ASW1 schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 18:53:
[...]

Maar dat is natuurlijk sowieso een grote vraag, ga je uit van salderen of gaat het er vooral om je eigen productie te consumeren, uit idealisme of met het oog op de toekomst (met het einde aan salderen).
Zo lang je kunt salderen zou ik altijd de zijde met de hoogste gemiddelde productie kiezen.
Vooral eigen productie, dat het salderen gaat stoppen wordt al rekening mee gehouden

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaboom1555
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-06 16:07
Is het in dak of op dak systeem? Ik had een project verder bij jou indak maar heb dat na oplevering laten ombouwen en uitbreiden naar opdak gelet op de vele nadelen van indak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met salderen maakt het niks uit. Vervalt dat... leg je toch aan de andere kant nog meer PV. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
Alleen al om tripple HR glas icm lage temp VVW en WP zou ik dat al doen. Ik heb geen triple hr en vind het comfort te laag. Teveel koudeval van de ramen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
@ArievanderHarst ik denk dat na een jaar TS er al bijna in woont en weinig meer te kiezen heeft ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Hsb-3 op 23-08-2020 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArievanderHarst
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-11-2024
@Hsb-3
Hsb-3 schreef op zondag 23 augustus 2020 @ 12:12:
@ArievanderHarst ik denk dat na een jaar TS er al bijna in woont en weinig meer te kiezen heeft ;)
Maar een forum is om van te leren toch? Er zijn misschien andere mensen die nog moeten kiezen toch?
Ik heb nu 12 jaar een WWWP, wellicht dat er toch ergens mensen zijn die van mijn ervaring willen leren, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Dat kan, maar om daarvoor een topic te kicken? Dan kan je beter verder in één van de bestaande topics of het nieuwbouw topic.

Deze kan inmiddels wel dicht. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.