Wisselschakeling met 2 led lampen werkt niet.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1240382

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met een verbouwing en heb de elektra opnieuw gedaan. Echter, nu zit ik met het volgende. Ik hoop dat jullie mij een nieuw inzicht kunnen geven in dit probleem.. Ik snap het namelijk niet meer😅

Bij voorbaad grote dank!

Mijn vraag

Onder welke voorwaarden kunnen 2 identieke ledlampen functioneren in een wisselschakeling?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

*1 Wanneer er in de beide e27 fittingen 2 ouderwetse gloeilampen worden gedraaid, branden ze beiden.

*2 Wanneer 1 gloeilamp en 1 led lamp gemonteerd zijn in de wisselschakeling brand alleen de led.

*3 Wanneer ik de lampen van *2 verwissel van fitting, zelfde conclusie als bij *2.

*4 Met de multimeter meet ik bij *3 altijd 3V bij de gloeilamp en 225V bij de led over het kroonsteentje voor de fitting

Mvg Hans

Beste antwoord (via Anoniem: 1240382 op 09-08-2019 10:17)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

Je hebt de lampen in serie geschakeld?

Ik denk dat je de wisselschakeling niet goed hebt bedraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb middels een 3gaats lasklem de fase doorverbonden naar de lampen. En ben ook zo weer terug gegaan met de nul.
Dan ben ik toch parallel geschakeld? De - van de eerste lamp is immers niet direct verbonden met de + van de 2e lamp.

Er bestaat overigens nog een *5

*5 Wanneer 2 led lampen gemonteerd zijn branden geen van beide lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Anoniem: 1240382 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:59:
Ik heb middels een 3gaats lasklem de fase doorverbonden naar de lampen. En ben ook zo weer terug gegaan met de nul.
Dan ben ik toch parallel geschakeld? De - van de eerste lamp is immers niet direct verbonden met de + van de 2e lamp.

Er bestaat overigens nog een *5

Bij een wisselschakeling (hotelschakeling) gaat er geen fase naar je lamp. Bedrading nakijken dus.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 1240382 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:59:
...Er bestaat overigens nog een *5

En laat me raden: in dat geval meet je over beide kroonsteentjes 114 Volt ;o)

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:44:
[...]

En laat me raden: in dat geval meet je over beide kroonsteentjes 114 Volt ;o)
111 en 114. Ik denk dat het lek nu wel boven water komt... ik was er vrij van overtuigd dat ik het parallel aangesloten had. Maar mag ik uit die 111 en 114 opmaken dat het dus toch serie is?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:52

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fatal
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:09
Anoniem: 1240382 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 18:35:
[...]

111 en 114. Ik denk dat het lek nu wel boven water komt... ik was er vrij van overtuigd dat ik het parallel aangesloten had. Maar mag ik uit die 111 en 114 opmaken dat het dus toch serie is?
Daar lijkt het wel op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-04 13:56

pentode

illuster en luisterrijk

Er zijn drie manieren om een wisselschakeling te maken:
Wikipedia: Wisselschakeling
Ook met twee bruine of fase draden is mogelijk.

De mens leert. De mensheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties! Ik zal de bedrading nog eens goed nakijken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20-12-2023
Heb je dit ooit weten te fixen?

Ik heb dus ook in de berging een hotelschakeling gemaakt. Twee verhuisfittingen met een gloeilamp eraan geen probleem. Nu heb ik twee yeelight ceiling lights eraan gezet (die kleine ronde diameter 26cm) types en dan brand er maar ééntje. Lampen zijn in serie geschakeld.

Zou het te maken hebben in de frequentie van de led? Dat de tweede lamp denkt -> geen spanning, laat maar zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
laue schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:48:

Ik heb dus ook in de berging een hotelschakeling gemaakt. Twee verhuisfittingen met een gloeilamp eraan geen probleem. Nu heb ik twee yeelight ceiling lights eraan gezet (die kleine ronde diameter 26cm) types en dan brand er maar ééntje. Lampen zijn in serie geschakeld.

Zou het te maken hebben in de frequentie van de led? Dat de tweede lamp denkt -> geen spanning, laat maar zitten?
Serie of parallel? Want als je ze echt in serie hebt geschakeld (dus zwarte draad van de schakelaar naar de 1e lamp, daarna doorverbonden met 1 draad naar de volgende en dan een blauwe draad naar de nul), dan heb je 110V (zoals TS ook had) per lamp en zal je raar gedrag krijgen. Wat je wilt hebben is de zwarte draad van de schakelaar naar beide lampen en dan van beide lampen een blauwe draad die samen naar de nul gaan.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
redwing schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:58:
[...]

Serie of parallel? Want als je ze echt in serie hebt geschakeld (dus zwarte draad van de schakelaar naar de 1e lamp, daarna doorverbonden met 1 draad naar de volgende en dan een blauwe draad naar de nul), dan heb je 110V (zoals TS ook had) per lamp en zal je raar gedrag krijgen. Wat je wilt hebben is de zwarte draad van de schakelaar naar beide lampen en dan van beide lampen een blauwe draad die samen naar de nul gaan.
Yep, heb ze dus echt in serie geschakeld. Maar als ik het goed begrijp kan ik dit dus oplossen door een las voor lamp 1 te zetten, zo krijgen beide lampen hun eigen fase en beide lampen moeten dan apart op de nul gezet worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:19
laue schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Yep, heb ze dus echt in serie geschakeld. Maar als ik het goed begrijp kan ik dit dus oplossen door een las voor lamp 1 te zetten, zo krijgen beide lampen hun eigen fase en beide lampen moeten dan apart op de nul gezet worden.
Yup, de zwarte draad (schakeldraad) moet via een lasdop naar zowel de 1e als de 2e lamp lopen. Van de andere kant lopen dan de 2 blauwe draden vanaf de beide lampen via een lasdop weer naar de nul terug.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

laue schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 22:35:
[...]

Ik weet niet hoor. Maar ik vind dit een hele bijzondere situatie. En om potentieel hele gevaarlijke situaties te voorkomen: teken eens een schema zoals het nu zit? Want ik vind het risico nu erg groot dat er hier mensen langs elkaar heenpraten.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laue
Als ik het goed begrijp moet hij zo worden.

Dit is wat werkt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RjIoYTB5J3vRl9yGZhoIAIaZGD4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VGrNG2NQISueceMhb0JZH0aI.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door laue op 06-03-2021 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21-06 22:59

mark-k

AKA markkNL

laue schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 21:48:

Zijn dit geen smartlights die hun situatie onthouden toevallig? Dus dat je ff die andere met de app moet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laue
mark-k schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:31:
[...]

Zijn dit geen smartlights die hun situatie onthouden toevallig? Dus dat je ff die andere met de app moet aanzetten.
Dat zijn het wel, maar het zit hem waarschijnlijk in de controllers van de LED. Als ik er een gloeilamp achter hang begint deze te knipperen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:48

remco_k

een cassettebandje was genoeg

laue schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 09:22:
Als ik het goed begrijp moet hij zo worden.

[Afbeelding]
Yep. Oude situatie is inderdaad fout. Nieuw is goed.
Of het je probleem oplost is vooraf niet te zeggen, misschien wel. Maar je moet het sowieso even ombouwen.

Als er nog steeds 1 (of 2) blijven branden dan heb je (blijkbaar) de pech dat ie kan blijven branden op minimale lekstroom. Toevallig schakelaars in gebruik met een lampje erin?

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laue
remco_k schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:07:
[...]

Yep. Oude situatie is inderdaad fout. Nieuw is goed.
Of het je probleem oplost is vooraf niet te zeggen, misschien wel. Maar je moet het sowieso even ombouwen.

Als er nog steeds 1 (of 2) blijven branden dan heb je (blijkbaar) de pech dat ie kan blijven branden op minimale lekstroom. Toevallig schakelaars in gebruik met een lampje erin?
Zojuist de schakeling omgebouwd en beide lampen werken perfect zo. Zo zie je maar, niet alle LED lampen zijn fan van een serieschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:37
Serieschakelingen gebruik je eigenlijk ook zelden (voor toepassingen als deze dan). Lampen zijn voor op 230V, niet voor 115V. Bij een gloeilamp gaat het nog wel werken, maar bij LED is die kans erg klein
Pagina: 1