Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11:18
Mijn I5-2500K systeem uit 2011 gaat naar mijn dochter en ik wil nog minstens 1 keer (leeftijd) een nieuw systeem bouwen dat 8-10 (indien mogelijk) jaar mee moet gaan.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ontwikkel in Python m.b.v. PyCharm en Jupyter Notebooks t.b.v. mijn IoT hobby, ontwikkel foto's in Lightroom, teken in Visio Professional. Verder heb ik behalve het gebruikelijke Office werk (Excel, PowerPoint) regelmatig 300-500 tabs openstaan in FireFox, waarvan een aantal met zware Grafana dashboards.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Budget is ongeveer 3K, inclusief randappparatuur.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Het bestaande systeem gaat naar mijn dochter/kleinkinderen. Ik neem alleen mijn pricewatch: Logitech MX Ergo mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Omdat mijn laatste build uit 2011 is, heb ik sinds begin juni mijzelf weer up to date moeten brengen. Ik heb met veel plezier dit forum en anderen gelezen en dat heeft geresulteerd in de volgende lijst:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,-€ 345,-
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 271,-€ 271,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G€ 161,-€ 161,-
1BehuizingenFractal Design Define R6 White€ 109,90€ 109,90
1MonitorenLG 34WK95U Zilver, Zwart€ 1.037,85€ 1.037,85
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 64,40€ 64,40
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 145,05€ 145,05
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 166,82€ 166,82
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,05€ 90,05
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 209,-€ 418,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.809,07

Hierbij de volgende toelichting:

processor: net als in 2011 met de I5-2500K zoek ik de sweet spot. Ik meen deze met de 3700X gevonden te hebben.

moederbord: vind ik lastig. Ik heb lang gekeken naar de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC. Om een aantal redenen (meer toekomstvastheid, minder te verwachten BIOS en memory problemen) ben ik uiteindelijk toch voor een pricewatch: MSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi gegaan. Ik heb voor MSI gekozen o.a. vanwege de goede koeling en reputatie.

video: de moeilijkste keuze. Dit wordt geen gaming build maar ik wil wel uitstekende 2D en browser performance. Verder wil ik een stille kaart. Ik had eerst een pricewatch: Asus ROG Strix GeForce GTX 1650 Advanced uitgezocht maar dat is wellicht overkill. Uiteindelijk ben ik op een pricewatch: MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G uitgekomen. Deze is stil en relatief goedkoop. Omdat ik een 5K2K scherm wil aansluiten is een 1030 geen optie. Dit blijft voor mij allemaal nog steeds gokwerk. Ik heb nergens een betrouwbare bron kunnen vinden die iets zinnigs zegt over de subjectieve performance bij mijn soort gebruik. Ik wil best iets meer betalen als het maar stil en zuinig is en minstens 25% merkbaar meer performance geeft.

behuizing: mijn huidige build zit in een Fractal Design Define R3. Omdat dit een hele fijne en stille kast is, kies ik nu voor de R6.

monitor: de LG uit de lijst is een placeholder. Ik wil eigenlijk de aangekondigde MSI Prestige PS341WU maar die is nog steeds niet verkrijgbaar en er zijn ook nog geen reviews. Tot die tijd doe ik het met mijn Dell 2407.

CPU koeler: ik wil een stille en lichte koeler en de pricewatch: Noctua NH-U14S is dat. De stock koeler maakt veel te veel herrie.

keyboard: ik heb veel reviews gelezen en er een aantal uitgeprobeerd. Op basis daarvan is het de pricewatch: Corsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US) geworden.

memory: ik neem genoegen met 3200C16. De pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB zijn goed en betaalbaar. Ik weet dat de 16GB die ik nu heb, regelmatig tekort schieten; vandaar 32GB.

voeding: de pricewatch: be quiet! Straight Power 11 450W is stil en aanbevolen. 450W zou genoeg moeten zijn.

SSD: ik heb onderzoek gedaan naar Intel, Kingston, PNY en Samsung. Ik heb tot nu toe 2 x Samsung gekocht (behalve mijn huidige build ook voor mijn Intel Linux NUC) en samen met de software bevallen deze uitstekend. Ik betaal graag een premium voor de garantie, betrouwbaarheid en software. Ik configureer 2 x pricewatch: Samsung 970 Evo Plus 1TB vanwege de extra flexibiliteit die dat oplevert. Een 500Gb boot drive is voor mij niet voldoende. Alles wat niet op de SSD's pas gaat naar mijn NAS.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Zie hierboven.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een systeem dat stil, koel, zuinig en snel is. Omdat ik niet weet of ik gezien mijn leeftijd over 8 jaar nog een nieuw systeem wil/kan bouwen (voorspellen is moeilijk, vooral als het over de toekomst gaat :) ), wil ik graag dat het zo lang mogelijk meegaat.

Ga je overklokken?
Waarschijnlijk niet of minimaal.

Wat verwacht je van ons?[i]
  1. graag een compatibiliteits/sanity check. Is dit een gebalanceerd systeem voor mijn toepassingen, voldoe ik aan mijn eigen wensen, gaat dit allemaal goed werken?
  2. heeft iemand een onderbouwde (met bronnen) mening over de keuze voor de grafische kaart?
  3. kan het beter?
Alle adviezen en terugkoppeling zijn welkom en zullen met veel belangstelling gelezen worden. Alvast bedankt zover - ik zou zonder dit forum nooit zover gekomen zijn.

12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-07 09:27
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Dit is iets goedkoper dan de straight power. misschien niet super relevant. maar is een tientje goedkoper.

GPU betreft ik zou geen 1050ti nemen. neem dan anders een rx 570 of rx 580. deze zijn sterker en voor goed/zelfde prijs.

dit is meer een persoonlijke voorkeur : corsair toetsenborden ben ik niet super blij mee. luid die toetsen. ik heb zelf de logitech g413. beetje barebone maar is niet super luid en werkt heel fijn om mee te typen. g513/g613 komt met meer accesoires/rgb.

verder is het niet een verkeerde setup. 32GB is een goeie zet gezien de tabs die je wilt gebruiken. moederbord vind ik zelf aan de dure kant. maar het is zeker een goeie moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
agittunc schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:27:
pricewatch: BitFenix Whisper BWG450M

Dit is iets goedkoper dan de straight power. misschien niet super relevant. maar is een tientje goedkoper.

GPU betreft ik zou geen 1050ti nemen. neem dan anders een rx 570 of rx 580. deze zijn sterker en voor goed/zelfde prijs.

dit is meer een persoonlijke voorkeur : corsair toetsenborden ben ik niet super blij mee. luid die toetsen. ik heb zelf de logitech g413. beetje barebone maar is niet super luid en werkt heel fijn om mee te typen. g513/g613 komt met meer accesoires/rgb.

verder is het niet een verkeerde setup. 32GB is een goeie zet gezien de tabs die je wilt gebruiken. moederbord vind ik zelf aan de dure kant. maar het is zeker een goeie moederbord.
PSU: die had ik ook gevonden. Bij vergelijking had ik een lichte voorkeur voor de Be Quiet maar vraag me niet waarom (was voor mijn vakantie).

GPU: ik heb naar de 570/580 gekeken maar die gebruiken veel meer vermogen, dus warmer dus meer geluid. Op basis hiervan ben ik voor Nvidia gegaan. Begrijpelijke keus?

Keyboard: ik heb gisteren de 613 geprobeerd en die was best aardig. Ik heb wel behoorlijk wat onderzoek gedaan naar deCherry MX keys en op basis daarvan gekozen voor de MX Brown. Deze is niet zo "clicky". Wellicht heb jij de Blue ge probeerd?

MoBo: bedankt voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
cville schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:35:
[...]

PSU: die had ik ook gevonden. Bij vergelijking had ik een lichte voorkeur voor de Be Quiet maar vraag me niet waarom (was voor mijn vakantie).

GPU: ik heb naar de 570/580 gekeken maar die gebruiken veel meer vermogen, dus warmer dus meer geluid. Op basis hiervan ben ik voor Nvidia gegaan. Begrijpelijke keus?

Keyboard: ik heb gisteren de 613 geprobeerd en die was best aardig. Ik heb wel behoorlijk wat onderzoek gedaan naar deCherry MX keys en op basis daarvan gekozen voor de MX Brown. Deze is niet zo "clicky". Wellicht heb jij de Blue ge probeerd?

MoBo: bedankt voor de bevestiging.
PSU is een beetje een whatever. je wilt kwaliteit hebben met hardware van deze budget.

GPU : ik zou alsnog geen 1050 TI nemen. een rx 580 van sapphire non oc is prima kwa warmte en geluid.

product: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5

Keyboard : elke cherry is toch luidruchtiger dan de romer G switches van logitech. het is ook omdat cherry mx keys ouder is dan Romer G.

Dit is natuurlijk persoonlijk hoor, mijn voorkeur gaat toch naar logitech :).

heb je zelf WiFi nodig voor je pc? b450 pro carbon max komt ook bijna aan. kost je minder en is meteen ready voor 3rd gen ryzen.

UPDATE : YouTube: GTX 1050 Ti vs. RX 570 (Test in 9 Games)
YouTube: GTX 1060 vs RX 580 vs RX 570 vs GTX 1050 Ti in 2019

check maar eens. dit is een rx570 4gb rond 130-140 euro. en de rx 580 is ong 180-190 euro.

[ Voor 10% gewijzigd door agittunc op 08-08-2019 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
agittunc schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:43:
[...]

PSU is een beetje een whatever. je wilt kwaliteit hebben met hardware van deze budget.

GPU : ik zou alsnog geen 1050 TI nemen. een rx 580 van sapphire non oc is prima kwa warmte en geluid.

product: Sapphire Nitro+ Radeon RX 580 8GD5

Keyboard : elke cherry is toch luidruchtiger dan de romer G switches van logitech. het is ook omdat cherry mx keys ouder is dan Romer G.
Klopt, maar iets meer "clicky" vind ik juist fijn.
Dit is natuurlijk persoonlijk hoor, mijn voorkeur gaat toch naar logitech :).

heb je zelf WiFi nodig voor je pc? b450 pro carbon max komt ook bijna aan. kost je minder en is meteen ready voor 3rd gen ryzen.
Ik heb zowel een apart WiFi netwerk als BT nodig voor het configureren en testen van mijn IoT devices. Volgens mij komt er van de pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC geen MAX versie; waarom weet ik niet.
UPDATE : YouTube: GTX 1050 Ti vs. RX 570 (Test in 9 Games)
YouTube: GTX 1060 vs RX 580 vs RX 570 vs GTX 1050 Ti in 2019

check maar eens. dit is een rx570 4gb rond 130-140 euro. en de rx 580 is ong 180-190 euro.
Ik ga hier nog eens naar kijken; je brengt me aan het twijfelen :) Vindt je dus ook dat een 1660Ti overkill is voor mijn toepassingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@agittunc: een snelle vergelijking van het energieverbruik:

kaart, idle, load
MSI GeForce GTX 1050 TI GAMING X 4G, 8, 75
Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 8GB, 16, 206

Forse verschillen. Het blijft moeilijk als je bedenkt dat het (althans voor mij) niet duidelijk is of een van deze kaarten tekort schiet, precies goed is of overkill voor het bedoelde non-gaming gebruik (om het maar niet over een GTX1650Ti te hebben).

Heeft iemand anders daar nog een mening over?

[ Voor 4% gewijzigd door cville op 08-08-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:58
Betreft keyboards; heb er 4 stuks van Corsair besteld waaronder de K70. Uiteindelijk zelf gekozen voor de platinum ivm de usb passthrough en de 6 extra toetsen: pricewatch: Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)

Betreft cpu: Op basis van wat ik in het ervaring topic lees is stil en koel momenteel voor sommige gebruikers toch wel als probleempunt bij hun ryzen gen 3 setup genoemd. Heeft o.a. te maken met snel op warmen mede door de manier waarop gemeten wordt waar vervolgens de bios dan overtrokken reageert. Wellicht iets om je even in te verdiepen. Weet niet hoe belangrijk dit voor je is... Of gewoon een koeler pakken die je per definitie niet kan horen zoals een Mugen PCGH editie.

Betreft gpu: Met 200-300 tabs neem ik aan dat je een multi monitor setup hebt? Dan valt AMD eigenlijk snel af ivm het hoge idle verbruik van 40+W. Betreft welke Nvidia, zie even deze tabel voor wat je nodig denkt te hebben mbt NVENC: https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix De nieuwste generatie heeft wat extra's.

[ Voor 4% gewijzigd door sdk1985 op 08-08-2019 21:14 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
sdk1985 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:13:
Betreft keyboards; heb er 4 stuks van Corsair besteld waaronder de K70. Uiteindelijk zelf gekozen voor de platinum ivm de usb passthrough en de 6 extra toetsen: pricewatch: Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US)

Betreft cpu: Op basis van wat ik in het ervaring topic lees is stil en koel momenteel voor sommige gebruikers toch wel als probleempunt bij hun ryzen gen 3 setup genoemd. Heeft o.a. te maken met snel op warmen mede door de manier waarop gemeten wordt waar vervolgens de bios dan overtrokken reageert. Wellicht iets om je even in te verdiepen. Weet niet hoe belangrijk dit voor je is... Of gewoon een koeler pakken die je per definitie niet kan horen zoals een Mugen PCGH editie.

Betreft gpu: Met 200-300 tabs neem ik aan dat je een multi monitor setup hebt? Dan valt AMD eigenlijk snel af ivm het hoge idle verbruik van 40+W. Betreft welke Nvidia, zie even deze tabel voor wat je nodig denkt te hebben mbt NVENC: https://developer.nvidia....decode-gpu-support-matrix De nieuwste generatie heeft wat extra's.
K95: ik heb hier ook naar gekeken maar heb de extra toeten en pass-through niet nodig. Wel neem ik aan dat de volgens mij niet-standaard mapping van de '>' en '<' toetsen via software aangepast kan worden. Kun je dat bevestigen?

CPU: ik heb vooral gekeken naar de 65W TDP en neem aan dat de idle temps - zo dat niet het geval is - via BIOS updates en settings onder controle gebracht kunen worden.

GPU: ik heb geen multi-monitor setup maar ben wel van plan om een 34" ultra-wide 5K2K scherm te kopen. Ik begrijp de NVENC referentie niet; dat is toch niet mijn use case?

Bedankt voor je antwoorden zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:58
cville schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:23:
[...]

K95: ik heb hier ook naar gekeken maar heb de extra toeten en pass-through niet nodig. Wel neem ik aan dat de volgens mij niet-standaard mapping van de '>' en '<' toetsen via software aangepast kan worden. Kun je dat bevestigen?
Zelf kan ik sinds deze topper niet zonder extra toetsen ;)

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/41BYHW2PV6L.jpg
Remappen is inderdaad geen probleem.
CPU: ik heb vooral gekeken naar de 65W TDP en neem aan dat de idle temps - zo dat niet het geval is - via BIOS updates en settings onder controle gebracht kunen worden.
Ga ik geen uitspraken over doen, ik zou zeggen houd het ervaring topic in de gaten daar wordt heel actief gepost.
GPU: ik heb geen multi-monitor setup maar ben wel van plan om een 34" ultra-wide 5K2K scherm te kopen.
Dan vervalt de multiple monitor bug.
Ik begrijp de NVENC referentie niet; dat is toch niet mijn use case?
In je startpost heb je het over lightroom. Lightroom is een NVENC geaccelereerd stuk stoftware: https://www.nvidia.com/en...zation/creators/software/

Verder staat op de NVENC pagina ook NVDEC. Aangezien je momenteel een CPU zonder IGP hebt gekozen ben je van de videokaart afhankelijk voor het renderen van video. Alleen de nieuwste generatie ondersteund H.265 (HEVC) 4:4:4. Of je dat nodig hebt mag je zelf beslissen. Ik bouw in de regel geen systemen die 8 jaar mee moeten gaan maar ik kan me zo voorstellen dat dit voor jouw use-case een stuk zwaarder mee telt.

Of je aan encoding doet weet ik niet (general purpose who knows), daar kan ik in ieder geval over kwijt dat de NVENC in de nieuwere geforce reeks ongeveer twee keer krachtiger is.
Bedankt voor je antwoorden zover.
Geen probleem.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
sdk1985 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 21:41:
[...]

Zelf kan ik sinds deze topper niet zonder extra toetsen ;)

[Afbeelding]
Remappen is inderdaad geen probleem.

[...]

Ga ik geen uitspraken over doen, ik zou zeggen houd het ervaring topic in de gaten daar wordt heel actief gepost.

[...]

Dan vervalt de multiple monitor bug.

[...]

In je startpost heb je het over lightroom. Lightroom is een NVENC geaccelereerd stuk stoftware: https://www.nvidia.com/en...zation/creators/software/

Verder staat op de NVENC pagina ook NVDEC. Aangezien je momenteel een CPU zonder IGP hebt gekozen ben je van de videokaart afhankelijk voor het renderen van video. Alleen de nieuwste generatie ondersteund H.265 (HEVC) 4:4:4. Of je dat nodig hebt mag je zelf beslissen. Ik bouw in de regel geen systemen die 8 jaar mee moeten gaan maar ik kan me zo voorstellen dat dit voor jouw use-case een stuk zwaarder mee telt.

Of je aan encoding doet weet ik niet (general purpose who knows), daar kan ik in ieder geval over kwijt dat de NVENC in de nieuwere geforce reeks ongeveer twee keer krachtiger is.

[...]

Geen probleem.
Het ervaring topic: ik ben al sinds 7 juli een fanatieke lezer :) Tot nu toe erg nuttig geweest.

NVENC : dat wist ik niet; bedankt voor deze nuttige info. Ik neem het zekere voor het onzekere en ga voor een 1660Ti (stil, zuinig). Dat is mogelijk overkill maar better safe than sorry. Op z'n minst maakt dat nog apps zoals Flight Simulator en games voor de kleinkinderen mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
@agittunc & @sdk1985: bedankt voor jullie bijdragen; ik heb zojuist besteld (behalve de monitor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agittunc
@cville mooi! stuur een lijstje wat heb je gekocht?

btw, je kan ook nog de 49 inch super ultra wide halen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cville
agittunc schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 07:21:
@cville mooi! stuur een lijstje wat heb je gekocht?

btw, je kan ook nog de 49 inch super ultra wide halen :D
Dit is het geworden:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,00€ 345,00
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Pro Carbon WiFi€ 275,05€ 275,05
1VideokaartenAsus ROG Strix GeForce GTX 1660 Ti Advanced Edition€ 346,00€ 346,00
1BehuizingenFractal Design Define R6 White€ 113,05€ 113,05
1ProcessorkoelingNoctua NH-U14S€ 67,04€ 67,04
1ToetsenbordenCorsair K70 RGB MK.2 (Cherry MX Brown, US)€ 149,00€ 149,00
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 175,95€ 175,95
1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 450W€ 90,05€ 90,05
2Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 209,00€ 418,00
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.990,99

34" is wel het maximum voor mij en daar wacht ik nog even mee.

EDIT: prijzen veranderd in betaalde prijzen zonder verzendkosten; totaalbedrag is met verzendkosten.

[ Voor 3% gewijzigd door cville op 09-08-2019 10:11 ]

Pagina: 1