Trapgat schilderen - hoe kom ik veilig bovenin?

Pagina: 1
Acties:
  • 76.264 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacide
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-10-2024
Beste allen,

Over een week heb ik vakantie, en dan ga ik ons huis opknappen. Zo ongeveer het hele interieur wordt vernieuwd, of anders ingericht. En ik ga me vooral bemoeien met de schilderwerken. Dus plafonds en muren.

Nu zit ik in dubio over ons trappengat. Hier wil ik graag het plafond opnieuw witten, en de muren verven.
Je raad t al... Ik kom niet tot bovenin.

Rondje googlen leert mij dat er meerdere opties zijn. Ook merk ik dat de verschillende benamingen beetje door elkaar gebruikt worden.

Zoals ik het nu zie kan ik het volgende huren/kopen:

Kopen:
Trapplatform (koop +/- 100 euro)

Huren:
-Trapgatsteiger (dus een klassieke steiger, met ongelijke/oneven poothoogte. Bovenop indien nodig weer een reguliere trapladder plaatsen.
- Plateutrap
- telescopische vouwladder
- Vouwladder die je als een soort plateau opstelt, en daar dan weer een gewone trapladder op plaatsen
- Rolsteigers voor trapgat

Wat is jullie ervaring? Hoe doen jullie dit?

Dit wordt sowieso de eerste keer dat ik echt ga schilderen. Dus ik ben benieuwd hoe het zal verlopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dacide op 08-08-2019 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:15
Ik heb wel eens de muur in een trapgat geschilerd door een plateau te maken die een lat aan de "achterkant" had (om de ladder tegen te houden) welke met meerdere lijmklemmen aan de trap trede werd vastgehouden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-05 16:38

Superflip

*pwiet*

Ik had hetzelfde probleem in ons vorig huis. Gewoon een schildersladder gebruikt en met een beetje acrobatie ging dit best vlot.

De meeste schilders gebruiken trouwens gewoon een lange steel aan de rol. Geen nood voor zulke platformen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mark-k
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-05 17:00

mark-k

AKA markkNL

Gewoon de roller aan een bezemsteel vastmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
dank alvast voor jullie suggesties.

Vanaf de overloop van 1e verdieping gemeten is het hoogste punt (gokje) circa 2,5 meter hoger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-05 21:37
Heb je aan de overkant iets om wat op te leggen? een raam met vensterbank bijvoorbeeld?
Anders kun je een schuifplank overwegen, zijn voor schilders tegenwoordig verboden maar particulier ideaal :)

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
Helaas niet nee.
Anders zou dit een optie kunnen zijn (en daar bovenop een gewone ladder plaatsen).

Afbeeldingslocatie: https://www.livios.be/media/103728/nl/8808-klussen-op-moeilijk-bereikbare-plaatsen-320.jpg

De trap heeft een draai onderin... bovenstaande optie gaat dus helaas niet. En vanaf waar t mannetje staat op de tekening, moet ik circa 2,5 meter de hoogte in om bij het plafond te komen.

[ Voor 31% gewijzigd door Dacide op 08-08-2019 13:38 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Pazo

Mroaw?

Beetje creatief zijn met ladders. Misschien niet helemaal arbotechnisch verantwoord, maar het ging wel :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ygS9kDet4rAnXfOX3DHEo0oD/full.jpg

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
ik heb inderdaad zon ding liggen:
Afbeeldingslocatie: https://www.lemerij.nl/img/uploads/lemerij_verhuur_20140703082852_-061401_Schuifplank_1.jpg

Mijn trap heeft een kozijn/raam met vensterbank waar ik die plank op kan leggen. Andere kant op iets wat mijn trap / vloer beschermd en lopen maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skai21
Pazo schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:39:
Beetje creatief zijn met ladders. Misschien niet helemaal arbotechnisch verantwoord, maar het ging wel :X

[Afbeelding]
Dat muurtje had ik toch gewoon met de roller op steel gedaan denk ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
skai21 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

Als het plafond een andere kleur heeft, moet je er toch een keer bij om het af te plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grove den
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 17:44
Mij is het inderdaad altijd gelukt met een telescopische steel van een paar euro bij de Action.
Ik zou het eerst daarmee proberen voordat je gekke constructies gaat bouwen.
Eventueel een kwastje eraan tapen voor de hoekjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Patrick_6369
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-05 15:47
Dacide schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:25:
Dit wordt sowieso de eerste keer dat ik echt ga schilderen. Dus ik ben benieuwd hoe het zal verlopen.
Dan zou ik het trapgat als allerlaatste doen. Dan heb je in ieder geval wat ervaring met de kwast of roller in de hand.

Hier zou een handtekening kunnen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Grove den schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:54:
Mij is het inderdaad altijd gelukt met een telescopische steel van een paar euro bij de Action.
Ik zou het eerst daarmee proberen voordat je gekke constructies gaat bouwen.
Eventueel een kwastje eraan tapen voor de hoekjes.
Die is veel te kort, ik heb deze ook, maar uiteindelijk in de bouwmarkt een Sencys verlengsysteem gekocht.

Nu kom ik met gemak zelfs op de zolder tegen het dak die ruim 3 meter hoog is. Klungelen met trappen moet je echt niet willen. Je moet tenslotte ze ook verplaatsen, in de dagen van de vorige maand waarin ik zowel voorstrijk als verf heb aangebracht waren de telescopische stelen echt onmisbaar. Daarbij was die van de Action wel weer praktischer voor de kamers die tot 2.5m hoog waren, de Sencys moest ik namelijk steeds inkorten.

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:42

Pazo

Mroaw?

skai21 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:51:
[...]

Ging om het dak / schuine kant, die groene platen moesten wit.
En vanaf de vaste trap is het dan wel heel hoog boven je hoofd met steelroller.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-05 22:33

Theo

moederbord

Bedenk wel dat als je gaat hobbyen met ladderconstructies boven een trapgat dat als je valt omdat het instort je niet lichtgewond raakt; je valt een paar meter en komt op traptreden terecht. Met een beetje geluk breek je een paar botten. Met een beetje pech ook je rug.

Gebruik een goede ladder, stevige steiger of een roller met een steel. Ga niet zelf iets verzinnen.

"Jamaar dit is toch stevig?"
Klopt. Maar is het ook stevig als je schrikt omdat er iemand tegen één van de poten aanloopt (bijv een klein kind, hond, of je vriendin die een stapje naar achter zet) waardoor de constructie begint te wankelen en jij dat ook gaat doen?

"Jamaar het gaat altijd goed"
Het hoeft ook maar één keer fout te gaan.....

"Jamaar het leunt op de vensterbank"
Is deze hol van binnen? Hoe zit deze gemonteerd IN de muur? En vooral; is het gemaakt om een persoon te dragen? In 99% van de gevallen niet...

"Jamaar [ander argument]"
Gewoon Nee. Riskeer je leven/rug niet voor een laagje verf. Of wil je blijvend invalide worden omdat die houten plaat die je als opstelling bedacht had toch niet stevig genoeg was?

Ga niet lopen kloten met hobbydingen boven je trapgat waar je op gaat staan.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
gewoon de ladder op de trap zetten en iemand de ladder omhoog laten houden.
Zo deed ik dat met de stukadoor, (ladder kon natuurlijk niet tegen de muur).

Niet arbo verantwoord en ook niet doen als je heel ielig bent (dan kan je beter de schilder zijn)

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide

Kopen:
Trapplatform (koop +/- 100 euro)

Huren:
-Trapgatsteiger (dus een klassieke steiger, met ongelijke/oneven poothoogte. Bovenop indien nodig weer een reguliere trapladder plaatsen.
- Plateutrap
- telescopische vouwladder
- Vouwladder die je als een soort plateau opstelt, en daar dan weer een gewone trapladder op plaatsen
- Rolsteigers voor trapgat
Allereerst dank voor alle suggesties, tips, ervaringen...
Ik geef echter de voorkeur aan een veilige stevige oplossing. Ik wil geen onnodig risico lopen.

Dit in acht nemend, lijkt me de trapsteiger nog altijd de meest solide en veilige oplossing. Echter wel de meest complexe oplossing denk ik.

Plafond heeft idd andere kleur dan muren. Dus ontvetten met st marc, afplakken met tape, schilderen etc... het moet allemaal gebeuren.
Er is een kleine kans dat de muren en/of plafond niet gedaan hoeven te worden (mocht het resultaat na een wasbeurt met st marc echt positief zijn. Maar dan moet ik nog altijd de muren en plafond kunnen wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21-05 10:23
Trapgatsteiger (dus een klassieke steiger, met ongelijke/oneven poothoogte. Bovenop indien nodig weer een reguliere trapladder plaatsen.
Vraag aan de balie meteen of je er een goede uitvaartverzekering en afbouwgarantie bij kan afsluiten. Een verbouwing kost al genoeg en dan kan een uitvaart behoorlijk ongelegen komen, ook wel lekker als iemand het voor je afmaakt want John Williams komt echt niet langs als ze niemand hebben om voor lul te zetten.

Even serieus, NEE! Niet doen, dat je het overweegt doet me al twijfelen of je er wel aan moet beginnen.

Waarom huur je geen schilder in voor je trapgat? Kost de wereld niet en die doet het 5x sneller, kan jij ondertussen wat anders doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacide
De Rikster schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:41:
[...]

Even serieus, NEE! Niet doen, dat je het overweegt doet me al twijfelen of je er wel aan moet beginnen.

Waarom huur je geen schilder in voor je trapgat? Kost de wereld niet en die doet het 5x sneller, kan jij ondertussen wat anders doen.
Ik heb een paar dagen lang gegoogled naar mogelijkheden om bovenin het trapgat te komen. En deze optie werd op diverse websites aanbevolen als meest solide/minste risico oplossing.

Maar dank voor je reactie. Want klaarblijkelijk zie ik hier iets over het hoofd. Waar doel je precies op? Want ik kan me voorstellen dat een stevige steiger veiliger is dan iets met een laddertje.

Wellicht doel je op het stukje dat ik mogelijk een ladder bovenop de steiger wilde plaatsen. Maar dat idee is alweer achterhaald. kun je beter gewoon een hogere steiger nemen.

Ik ga eerst aan de slag met verfwerk in slaapkamers etc... en benedenverdieping. En mijn alternatief is om idd, bij tegenvallende resultaten etc. een schilder in te huren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:36
interessant topic. Ik zit met een soortgelijk probleem, ware het niet dat ik daadwerkelijk in de nok boven het trapgat moet zijn om wat af te werken met gipsplaat. Schilderen met lange steel is dus geen optie.

@Dacide je hebt het al opgezocht maar ik ben verbaasd dat zo'n trapplatform niet te huur is. Lijkt me een simpele (en mits goed gebruikt ook stabiele) oplossing.

ik ga ieg ook nog eens nadenken hoe ik het bij mij ga oplossen. Heeft gelukkig geen haast.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Misschien kan deze youtube video je helpen

YouTube: How To change a stairwell light fixture safely and easily

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23-05 19:28
Ik heb zelf een constructie gemaakt van 44x69 balken en een plaat underlayment. Gewoon 4 poten met wat schoren ertussen en nog wat draagbalkjes bovenin onder de underlayment. Ik kon er het hele trapgat mee dicht leggen, uitgezonderd een stukje ruimte bij de muren. Zo was het niet meer dan een verlengstuk van de verdiepingsvloer (waar hij ook aan vast zat) en kon ik veilig 6m omhoog stuken en schilderen.

Ik zou het niet aanraden want als je er naar moet vragen ben je waarschijnlijk ook niet in staat om een veilige constructie te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 08:35
Ik had uiteindelijk meerdere steigerplanken op de balustrade gelegd. Een kennis van mij die het voor zijn beroep doet zei dat ik het ook kon doen door de ladder schuin tussen de muur en de balustrade te zetten. Dus de poten van de ladder tussen de spijlen zodat het niet kan glijden.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

• r0bert93
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-01 22:29
Wat ook goed werkt is een riem met een verfhouder. Je hebt nu èèn hand vrij om je zelf goed vast te houden en je hoeft je niet meer te concentreren op je verfblik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dS7Lt_zP8bwrfu2mXhIv_tvdSZQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4xtEY3v7geEvHLPlUm1ydgVz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rE8DSS_auqpFBnnA163WLW-Qt0w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qfu01MPpi7Gm6KsTuFb0JkJA.jpg?f=fotoalbum_tile

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:41

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Goed bedoeld, maar oude topics hoef je hiervoor niet omhoog te halen. Ik doe hem dan op slot.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.