Vaatwasser wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-05 18:52

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste medetweakers,

Mijn vaatwasser wordt niet meer warm. De vaat komt er nat en niet helemaal schoon uit. Nu wil ik zelf graag gaan kijken of ik dit kan oplossen, aangezien het apparaat vermoedelijk zo'n 15 jaar oud is en professionele hulp waarschijnlijk niet uit kan. Ik heb daarbij wel een klein beetje hulp nodig, aangezien ik als werktuigbouwer met name op het gebied van elektronica niet heel handig ben.

Mijn vraag:
Welke stappen kan ik het beste doorlopen om dit euvel op een kostenefficiënte manier te tackelen?

Relevante hardware die ik gebruik
AEG FAVORIT 44060 VIL

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Allereerst heb ik verschillende programma's geprobeerd, bij geen van de programma's lijkt de vaatwasser warm te worden.

Tot op heden heb ik op internet 2 mogelijke oorzaken gevonden:
1. Warmte-element kapot
2. Defecte printplaat

Zijn er nog meer mogelijke oorzaken en hoe kan ik ze uitsluiten?

Note: Multimeter heb ik niet, maar wil wel even halen, is een goedkoop ding van een 10je afdoende? En waar haal ik zo'n ding? Gamma oid?

Steam/Discord: Flimovic

Beste antwoord (via FeaR op 24-01-2021 02:08)

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 11:21

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Als je geen multimeter hebt vraag ik me af of je hier aan moet beginnen...

Water, elektra en -no offense- onkunde zijn meestal geen goede combi.

Wil je het toch zelf proberen heb je absoluut een meter nodig...ik zou beginnen met een multimeter of het verwarmingselement te zetten, standje spanning. Dan een programma draaien en kijken of het element wel spanning krijgt...

Als dat zo is, is het element kapot..anders de sturing...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 08:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Mike2k schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:25:
Als je geen multimeter hebt vraag ik me af of je hier aan moet beginnen...

Water, elektra en -no offense- onkunde zijn meestal geen goede combi.
Non taken! Ik heb een uitstekend begrip van techniek in het algemeen en een redelijk begrip van elektronica in het bijzonder. Dingen zoals solderen zijn echter niet aan mij besteed. Een multimeter heb ik regelmatig in mijn handen gehad, maar heb er nog niet zelf 1, maar dat gaat snel veranderen ;)
Wil je het toch zelf proberen heb je absoluut een meter nodig...ik zou beginnen met een multimeter of het verwarmingselement te zetten, standje spanning. Dan een programma draaien en kijken of het element wel spanning krijgt...

Als dat zo is, is het element kapot..anders de sturing...
Is het doormeten van de weerstand niet makkelijker om mee te beginnen (ergens gelezen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Flimovic schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:32:
[...]

Is het doormeten van de weerstand niet makkelijker om mee te beginnen (ergens gelezen)
Dat kan ook maar weet jij welke waarde je zou moeten meten ? Alles onder de 1 (oneindige weestand) zou dan kunnen kloppen...

Oh, en als je een MM gaat kopen, neem er dan een met auto scaling...is makkelijk...

[ Voor 11% gewijzigd door Mike2k op 08-08-2019 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Mike2k schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:46:
[...]

Dat kan ook maar weet jij welke waarde je zou moeten meten ? Alles onder de 1 (oneindige weestand) zou dan kunnen kloppen...

Oh, en als je een MM gaat kopen, neem er dan een met auto scaling...is makkelijk...
Ik wilde eigenlijk kijken of de weerstand ergens in de buurt lag van wat ik hieronder bereken (correct me if I'm wrong!)

Ik weet het Voltage en het Wattage van mijn element

I = P / U

I = 2000 / 230 = 8,7A

Verder:

R = U / I

R = 230 / 8,7 = 26,5 Ohm

Dus als ik iets in die buurt meet zou het er op (kunnen?) duiden dat mijn element nog werkt.

Hoef ik iig niet te meten aan een apparaat dat aan staat. Wel zo veilig.

[ Voor 5% gewijzigd door Flimovic op 08-08-2019 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:00

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Ik heb dezelfde vaatwassen gehad en die had hetzelfde probleem. Bij mij was de oorzaak en oplossing zoals genoemd in de link van xinix03.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22

KhaZ

Alfa Romeo

Voordat er echt een onderdeel stuk is: kun je het filter goed controleren? We hebben wel eens gehad dat we dachten dat-ie stuk was, maar er papierresten van potjes babyvoeding achtergebleven waren in het filter.

AMD 5800X3D | MSI B450 Tomahawk MAX | 16GB DDR4 Crucial 3.200Mhz CAS 16 | PNY GeForce RTX 2060 | Samsung 970 Evo Plus 500GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike2k

Mike2k

Flimovic schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:54:
[...]

Ik wilde eigenlijk kijken of de weerstand ergens in de buurt lag van wat ik hieronder bereken (correct me if I'm wrong!)

Ik weet het Voltage en het Wattage van mijn element

I = P / U

I = 2000 / 230 = 8,7A

Verder:

R = U / I

R = 230 / 8,7 = 26,5 Ohm

Dus als ik iets in die buurt meet zou het er op (kunnen?) duiden dat mijn element nog werkt.

Hoef ik iig niet te meten aan een apparaat dat aan staat. Wel zo veilig.
wat je zegt klopt opzich wel alleen de waarde kan aardig afwijken bij een koud versus warm element maar het is zeker het proberen waard.

Als je er niet makkelijk bij kunt komen kun je ook het relais nakijken wat zorgt voor de sturing van het verwarmingselement..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
ohno_nl schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:59:
[...]

Ik heb dezelfde vaatwassen gehad en die had hetzelfde probleem. Bij mij was de oorzaak en oplossing zoals genoemd in de link van xinix03.
Bedankt voor de tip! Ik heb hetzelfde type, dus het relais is zeker 1 van de hoofdverdachten.
KhaZ schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:01:
Voordat er echt een onderdeel stuk is: kun je het filter goed controleren? We hebben wel eens gehad dat we dachten dat-ie stuk was, maar er papierresten van potjes babyvoeding achtergebleven waren in het filter.
Dit hebben we reeds gecontroleerd, filter was helemaal schoon.
Mike2k schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:08:
[...]

wat je zegt klopt opzich wel alleen de waarde kan aardig afwijken bij een koud versus warm element maar het is zeker het proberen waard.

Als je er niet makkelijk bij kunt komen kun je ook het relais nakijken wat zorgt voor de sturing van het verwarmingselement..
Klopt, wordt hierboven ook genoemd als mogelijke oplossing.

@allen:

Bedankt voor het meedenken allemaal _O_

Ik ga kijken of ik wat kan meten aan het warmte-element en ga kijken of de printplaat met het relais nog OK is. Zodra ik hier meer over weet meld ik mij weer d:)b

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
Printplaat was inderdaad niet lekker meer. Heb met een vriend samen t contact van de relais weer vast gesoldeerd. Vaatwasser doet het nu weer _O_

Bedankt allemaal!

Foto's:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FuJTkRwSugCx8ma2qcxQIzK4/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wR9d76ibNSvDglnlH1gnzLiT/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBXlSE6STXr4R4xe15Fnnd4j/full.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:00

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

Easy Fix als je het eenmaal weet :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:19
Als de soldeer van die relais los loopt, wordt die warmer dan dat is bedoeld denk ik.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
chaoscontrol schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:55:
Als de soldeer van die relais los loopt, wordt die warmer dan dat is bedoeld denk ik.
Hoe bedoel je? Het contactje op de printplaat? Of temperatuur van het water?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:19
Flimovic schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Hoe bedoel je? Het contactje op de printplaat? Of temperatuur van het water?
Het zwart geblakerde contact op de printplaat.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
chaoscontrol schreef op maandag 12 augustus 2019 @ 13:58:
[...]

Het zwart geblakerde contact op de printplaat.
Dan begreep ik het toch goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdgroote
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-04 01:05
Waar zit die printplaat in de deur? Onder de knoppen waar je het vaatwasprogramma kiest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
fdgroote schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 23:12:
Waar zit die printplaat in de deur? Onder de knoppen waar je het vaatwasprogramma kiest?
Ja precies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fdgroote
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 22-04 01:05
Hmm, niet in de mijne zo te zien (AEG FAVORIT 55600 VI1P). Achter de keuzeknoppen in de deur van de vaatwasser zit er (in een doosje) een veel kleinere printplaat zonder brede printbanen. Er zitten maar enkele kabeltjes aan vast, geen heleboel. Zijn er nog plekjes waar ik moet kijken?

Afbeeldingslocatie: https://www.klusidee.nl/Forum/attachments/aeg-01-jpg.13244/

[ Voor 0% gewijzigd door fdgroote op 24-01-2021 01:38 . Reden: verschrijving ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flimovic

Flimovic

Topicstarter
@fdgroote Volgens mij moest ik destijds de halve deur uit elkaar schroeven om er bij te kunnen, maar weet dit niet meer zeker. Je hebt zie ik ook een ander type dan ik, dus ik durf niet te zeggen of dit bij jou ook moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMX2000
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-05-2021
fdgroote schreef op zondag 24 januari 2021 @ 01:38:
Hmm, niet in de mijne zo te zien (AEG FAVORIT 55600 VI1P). Achter de keuzeknoppen in de deur van de vaatwasser zit er (in een doosje) een veel kleinere printplaat zonder brede printbanen. Er zitten maar enkele kabeltjes aan vast, geen heleboel. Zijn er nog plekjes waar ik moet kijken?

[Afbeelding]
Ik ben ook op zoek naar die printplaat met relais etc. d'r op. (AEG Favorit F55342VI0) Heb ook in deur een 'smalle' versie achter de bedieningsknoppen. Heb je die andere al gevonden? Mijn vaatwasser is 5/6 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-05 21:19
BMX2000 schreef op zondag 2 mei 2021 @ 11:46:
[...]

Ik ben ook op zoek naar die printplaat met relais etc. d'r op. (AEG Favorit F55342VI0) Heb ook in deur een 'smalle' versie achter de bedieningsknoppen. Heb je die andere al gevonden? Mijn vaatwasser is 5/6 jaar oud.
Ik heb recent mijn F55000VI1P uit elkaar geschroeft.
Daar zat alle elektronica ook in 1 doos achter de bedieningsknoppen. Hier zaten 4 van die witte relais in.
Klote werk om eruit te halen en om terug te plaatsen. Heb geen andere printplaat in de vaatwasser weten te ontdekken.

Print zag er bij mij goed uit, maar bij lange programma's wordt de vaat ook niet meer warm.
Bij een kort programma wel. Schijnt dan te liggen aan de tacho-sensor. Bij mijn type vaatwasser is daar geen vervangend onderdeel voor te krijgen, maar dan moet ik de gehele recirculatiepomp vervangen a 150 euro. Dat is die vaatwasser van 7 jaar niet meer waard. Ding heeft al vaker kuren gehad...

Voor nu wassen we gewoon met het korte programma zolang hij het vol houdt... De vaat wordt er net zo schoon van en ook nog eens droog voor de verandering. En daarna is het tijd voor een nieuwe.
Pagina: 1