Thermbanen versus ECB dakbedekkiing. Welke doen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 31-08-2023
Hallo allemaal

Ik wil momenteel een nieuw dakbedekking leggen op een plat dak (80m2).
Nou heb ik 2 bedrijven een offerte gevraagd, ze zijn alle 2 komen kijken en ze willen alle 2 wat anders.

Bedrijf 1 wil ECB leggen. .
Bedrijf 2 wil Thermbanen leggen.

Gezien ik geen flauw benul hebt van deze materialen ben ik wat uit gaan zoeken wat de verschillen zijn.
Lang verhaal kort, ECB heeft bijna dubbele levensduur (40 jaar) en heeft het meer andere voordelen als ik het internet moet geloven.
Het verschil tussen deze 2 is ongeveer 500 euro (wat niet zoveel lijkt als de voordelen vergelijkt)

MAAR nu komt het, Het bedrijf wat thermbanen wil leggen verteld mij dat ze geen ECB dakbedekking meer plaatsen wegens slechte ervaringen (omdat het nogal krimpt)

Dus ik wou eerst voor ECB gaan maar nu twijfel ik dus enorm.
Ik weet ook niet of dit een lul verhaal of om mij over te halen om klant te worden want tja... wat weet ik ervan, ik ben maar een ouwe rot dat meest geloofd in de ouderwetse dakpannen...

Ik vroeg mij af of hier mensen zitten die ervaring hebben met dit soort materialen en mij beetje kunnen adviseren wat te doen?

Fijne dag.

[ Voor 3% gewijzigd door tweakmember op 08-08-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
ECB is Kunstof en Thermbanen is ouderwets?

Ik heb onlangs gewoon traditionele dakbedekking laten leggen welke er dus opgebrand wordt op advies van mijn dakdekker. Levensduur is prima. bestendigheid tegen nederlands weer ook door toevoeging van kunstof waardoor het soepeler blifjt in de winter en niet wegsmelt in de zomer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Reloader schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:02:
ECB is Kunstof en Thermbanen is ouderwets?

Ik heb onlangs gewoon traditionele dakbedekking laten leggen welke er dus opgebrand wordt op advies van mijn dakdekker. Levensduur is prima. bestendigheid tegen nederlands weer ook door toevoeging van kunstof waardoor het soepeler blifjt in de winter en niet wegsmelt in de zomer
Thermbanen is bitumen
Ecb is een mix van pvc en bitumen.

Waar is jou traditionele dakbedekking van gemaakt?
Wat versta je onder prima levensduur?
Als het erop gebrand word is het waarschijnlijk de ouderwetse bitumen thermbanen maar aan de andere kant het je het over toevoeging van kunststof, dan kan het weer ECB zijn maar dat word niet op het dak gebrand.

[ Voor 16% gewijzigd door tweakmember op 08-08-2019 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:51

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik doe het topic naar WVB.

Thermbanen worden gebruikt bij renovatie van oude dakbedekking, waar vocht in zit. Door de strepen op de bitumen rollen, wordt de thermbaan niet volledig gekleefd. Hierdoor is er ruimte voor het vocht om uit te zetten en is er minder kans op blazen.

Met deze achtergrond wordt ook de ECB voorgeschreven. Deze wordt ook niet volledig gekleefd, maar mechanisch bevestigd in de overlap en daarna wordt de overlap gefohnd.

Misschien is er een andere oplossing mogelijk, maar dan hebben we meer informatie nodig over de huidige dakbedekking, dakopbouw en misschien wat foto's.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-06 19:07
tweakmember schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:40:
[...]

Thermbanen is bitumen
Ecb is een mix van pvc en bitumen.

Waar is jou traditionele dakbedekking van gemaakt?
Wat versta je onder prima levensduur?
Als het erop gebrand word is het waarschijnlijk de ouderwetse bitumen thermbanen maar aan de andere kant het je het over toevoeging van kunststof, dan kan het weer ECB zijn maar dat word niet op het dak gebrand.
Ik heb zelf nieuwe dakplaten gelegd (hout) daarop is een laag geschroefd en daaroverheen is een laag gebrand met een gladde afwerking. Kan de offerte niet meer vinden :P levensduur was tussen de 20 en 30 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
tweakduke schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:05:
Ik doe het topic naar WVB.

Thermbanen worden gebruikt bij renovatie van oude dakbedekking, waar vocht in zit. Door de strepen op de bitumen rollen, wordt de thermbaan niet volledig gekleefd. Hierdoor is er ruimte voor het vocht om uit te zetten en is er minder kans op blazen.

Met deze achtergrond wordt ook de ECB voorgeschreven. Deze wordt ook niet volledig gekleefd, maar mechanisch bevestigd in de overlap en daarna wordt de overlap gefohnd.

Misschien is er een andere oplossing mogelijk, maar dan hebben we meer informatie nodig over de huidige dakbedekking, dakopbouw en misschien wat foto's.
Huidige dakbedekking is app (bitumine)
dakopbouw is plat.
Hoe upload ik hier een foto? (fotoalbum werkt niet wegens tekort aan karma?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakmember schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 17:29:
[...]

Huidige dakbedekking is app (bitumine)
dakopbouw is plat.
Hoe upload ik hier een foto? (fotoalbum werkt niet wegens tekort aan karma?)
Als je het fotoalbum nog niet kan gebruiken, kun je bijvoorbeeld een dienst als imgur gebruiken. Er zijn er nog wel meer, maar ik heb daar zelf weinig ervaring mee.

Weet je hoe oud de APP bedekking ondertussen is? Ik heb vaak gerenoveerd door alle plooien en blazen weg te snijden en weer dicht te maken, voordat de nieuwe laag erover heen ging. Dan is een thermobaan of een andere renovatierol niet eens nodig.
Maar voor we die conclusie kunnen trekken, graag foto's. Hopelijk lukt het :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
tweakduke schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:07:
[...]

Als je het fotoalbum nog niet kan gebruiken, kun je bijvoorbeeld een dienst als imgur gebruiken. Er zijn er nog wel meer, maar ik heb daar zelf weinig ervaring mee.

Weet je hoe oud de APP bedekking ondertussen is? Ik heb vaak gerenoveerd door alle plooien en blazen weg te snijden en weer dicht te maken, voordat de nieuwe laag erover heen ging. Dan is een thermobaan of een andere renovatierol niet eens nodig.
Maar voor we die conclusie kunnen trekken, graag foto's. Hopelijk lukt het :)
klik eens op deze link.
https://upload.vaa.red/As...f47aabb62a9e81f652c4bcade

APP is rond 15 a 20 jaar oud (gok ik), heb al 2x lekkage gehad.
Dus ik gok dat er niks anders erop zit dan totale nieuwe dakbedekking.
Het bedrijf dat thermbanen wil plaatsen had ook over om eerst de plooien en blazen weg te snijden en daarna eroverheen nieuwe thermbanen overheen te branden.

Maar mijn vraag blijft dus hoeveel het waar is dat ECB krimpt
Wat het bedrijf dat thermbanen wilt plaatsen dus verteld, of dit gewoon een lul verhaal is om mij als klant te willen)

[ Voor 25% gewijzigd door tweakmember op 09-08-2019 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:12:
[...]

klik eens op deze link.
https://upload.vaa.red/As...f47aabb62a9e81f652c4bcade

APP is rond 15 a 20 jaar oud (gok ik), heb al 2x lekkage gehad.
Dus ik gok dat er niks anders erop zit dan totale nieuwe dakbedekking.
Het bedrijf dat thermbanen wil plaatsen had ook over om eerst de plooien en blazen weg te snijden en daarna eroverheen nieuwe thermbanen overheen te branden.

Maar mijn vraag blijft dus hoeveel het waar is dat ECB krimpt
Wat het bedrijf dat thermbanen wilt plaatsen dus verteld, of dit gewoon een lul verhaal is om mij als klant te willen)
De eerste versies van ECB hadden last van krimp, omdat de glasvlieslaag niet goed verwerkt was in de rol. Tegenwoordig mag dit geen probleem meer zijn.

Persoonlijk zou ik wel voor een normale bitumen oplossing kiezen. Bitumen blijft het makkelijkst in onderhoud. Ik vind het wel apart dat ze meteen kiezen voor een thermbaan. Het dak goed droogmaken, plooien en blazen eruit halen en je zou het wel af moeten kunnen met een normale APP / SBS bedekking.
Zorg ook dat je de afvoeren laat vernieuwen, dan moet alles weer 20 jaar mee kunnen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
tweakduke schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:38:
[...]

De eerste versies van ECB hadden last van krimp, omdat de glasvlieslaag niet goed verwerkt was in de rol. Tegenwoordig mag dit geen probleem meer zijn.

Persoonlijk zou ik wel voor een normale bitumen oplossing kiezen. Bitumen blijft het makkelijkst in onderhoud. Ik vind het wel apart dat ze meteen kiezen voor een thermbaan. Het dak goed droogmaken, plooien en blazen eruit halen en je zou het wel af moeten kunnen met een normale APP / SBS bedekking.
Zorg ook dat je de afvoeren laat vernieuwen, dan moet alles weer 20 jaar mee kunnen.
wat valt er precies onder onderhoud? en wat is het verschil kwa onderhoud met ECB?
Je zou niet voor ecb gaan gezien de levensduur dubbel zo lang is? (thermbanen 20 vs ecb 40 jaar) dit maar 500 euro scheelt kwa aankoop/plaatsing.
Ook staat het dak onder bomen wat je kan zien zoals op de foto.
(lijkt misschien erop dat ik mijn keuze al gemaakt hebt maar dat is het niet)

[ Voor 7% gewijzigd door tweakmember op 09-08-2019 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:09:
[...]

wat valt er precies onder onderhoud? en wat is het verschil kwa onderhoud met ECB?
Je zou niet voor ecb gaan gezien de levensduur dubbel zo lang is? (thermbanen 20 vs ecb 40 jaar) dit maar 500 euro scheelt kwa aankoop/plaatsing.
Ook staat het dak onder bomen wat je kan zien zoals op de foto.
(lijkt misschien erop dat ik mijn keuze al gemaakt hebt maar dat is het niet)
De verwachte levensverwachting met kunststof, ECB daken of bijvoorbeeld EPDM daken komt lang niet altijd uit.

Met het onderhoud doel ik op de mogelijkheid om een reparatie in de toekomst uit te voeren. Dit gaat met bitumen makkelijker dan met ECB of een andere kunststof.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
tweakduke schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:17:
[...]

De verwachte levensverwachting met kunststof, ECB daken of bijvoorbeeld EPDM daken komt lang niet altijd uit.

Met het onderhoud doel ik op de mogelijkheid om een reparatie in de toekomst uit te voeren. Dit gaat met bitumen makkelijker dan met ECB of een andere kunststof.
ok, pff moeilijk dit. Ik ging er dus eigenlijk wel uit dat ECB betere keuze zou zijn maar nu twijfel ik weer haha.
Kan je op Bitumen lange tijd water op laten staan? (dak loopt niet lekker af 1 of ander manier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:23:
[...]

ok, pff moeilijk dit. Ik ging er dus eigenlijk wel uit dat ECB betere keuze zou zijn maar nu twijfel ik weer haha.
Kan je op Bitumen lange tijd water op laten staan? (dak loopt niet lekker af 1 of ander manier)
De dilatatie in het midden van het dak is die voor scheiding met de buren?

Volgens mij heb je weinig mogelijkheden om het afschot van het dak te verbeteren, er is immers ook bijna geen opstand.
In principe is voor het geen enkele dakbedekking goed om lang water op te laten staan, maar als het niet anders kan..
Simpele dingen wat misschien wel kan, afvoeren beter verdiepen en wellicht een paar afvoeren erbij.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
Blijft ook een moeilijke keuze voor een "leek" ik zou persoonlijk net als tweakdude ook gaan voor een gewone app, en zoals ook gezegd door hem. Vervang ook alle ontluchtingen/afvoeren en andere doorvoeren.

ECB is leuk. Maar een eventuele reparatie in de toekomst wordt stuk lastiger als op APP. Plus waneer je kunstof, waar ECB onder valt niet goed aanbrengt heb helemaal "lol".

Wat voor dakdekking is je aangeboden voor thermbaan? In ieder merk zit ook heel veel verschil.

En onderhoud is trouwens ook het reinigenen van je dak. Wat in jouw geval dus wel verstandig in 2x per jaar. Bladvrij maken.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
tweakduke schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:31:
[...]

De dilatatie in het midden van het dak is die voor scheiding met de buren?

Volgens mij heb je weinig mogelijkheden om het afschot van het dak te verbeteren, er is immers ook bijna geen opstand.
In principe is voor het geen enkele dakbedekking goed om lang water op te laten staan, maar als het niet anders kan..
Simpele dingen wat misschien wel kan, afvoeren beter verdiepen en wellicht een paar afvoeren erbij.
'De dilatatie in het midden van het dak'
Het zijn 2 units tegen elkaar, daaronder zit 1 grote ruimte.

Bij ecb worden de afvoeren vergroot is mij verteld. Dus minder kans dat er vuil/blad ophoopt.
M4uSzi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:39:
Blijft ook een moeilijke keuze voor een "leek" ik zou persoonlijk net als tweakdude ook gaan voor een gewone app, en zoals ook gezegd door hem. Vervang ook alle ontluchtingen/afvoeren en andere doorvoeren.

ECB is leuk. Maar een eventuele reparatie in de toekomst wordt stuk lastiger als op APP. Plus waneer je kunstof, waar ECB onder valt niet goed aanbrengt heb helemaal "lol".

Wat voor dakdekking is je aangeboden voor thermbaan? In ieder merk zit ook heel veel verschil.

En onderhoud is trouwens ook het reinigenen van je dak. Wat in jouw geval dus wel verstandig in 2x per jaar. Bladvrij maken.
Bij het plaatsen van nieuwe ECB of nieuwe app worden zowiezo alle afvoeren vervangen voor nieuwe.
Voordeel van ecb is dat de afvoeren zelfs groter zijn. (of heb je het over de pijpen?)
Ik heb geen idee wat voor soort materiaal thermbanen word gebruikt.
Misschien dat hij het wel verteld heeft maar ik het niet meer weet.
Wat voor soorten zijn er allemaal?
tweakduke schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:17:
[...]

Op een ander forum (klus forum) word ergens verteld dat levenduur van 40 jaar dik het minimum is en makkelijker langer door kan als het maar goed aan elkaar last is (om de 25 cm h.o.h.)

niet dat ik je nu probeer ongelijk te geven maar nu heb ik dus 2 mensen die wat anders zeggen haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke

tweakduke

tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:16:

Op een ander forum (klus forum) word ergens verteld dat levenduur van 40 jaar dik het minimum is en makkelijker langer door kan als het maar goed aan elkaar last is (om de 25 cm h.o.h.)

niet dat ik je nu probeer ongelijk te geven maar nu heb ik dus 2 mensen die wat anders zeggen haha
Ik vind het nogal gewaagd om te zeggen dat een plat dak langer dan 40 jaar mee gaat. Er zijn zoveel invloeden die de levensduur kunnen verkorten.
Persoonlijk vind ik een termijn van 20 jaar veel realistischer.
Maar uiteindelijk moet je je eigen afweging maken wat jij wilt doen met je dak :)

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
dit dak is inderdaad ook geschikt voor een app(bitumen) renovatie. dat is wat sterker dan thermobanen.
thermobanen zijn van sbs. (werkt hetzelfde als bitumen maar is wat flexibeler)
een plooi of blaas is inderdaad dat er vocht onder zit, ik kan de keuze voor thermobanan wel verklaren.
als je dan net niet al het vocht verwijderd wat in een blaas of een plooi zit blijft het dak toch goed liggen ipv dat er nieuwe blazen ontstaan. maar als je zorgvuldig te werk gaat kan je prima een app renovatie doen.

de optie om het dak volledig te slopen en helemaal overnieuw te beginnen vindt ik wat te ver gaan.
maar dat zou je ook nog kunnen overwegen.

de levensduur van daken kan inderdaad erg verschillen.
of het goed gebrand is, of even snel afgeraffeld.
het gebeurt regelmatig dat een dak voortijdig op is.
het gebeurt ook dat een dak 2 keer zou oud als de bestemde levensduur.
(vroeger wisselde de kwaliteit nog weleens van de gebruikte materialen.)
tegenwoordig is dat gelukkig niet meer zo.
nu heb je alleen nog te maken met of het goed gelegd is en de weersinvloeden.

tegenwoordig zit er kunststof in de bitumenbrandrollen(app) de bitumen is hierdoor flexibeler en steviger.
dit zat er 20 jaar terug niet in.

[ Voor 5% gewijzigd door miciel op 09-08-2019 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
miciel schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 14:33:
dit dak is inderdaad ook geschikt voor een app(bitumen) renovatie. dat is wat sterker dan thermobanen.
thermobanen zijn van sbs. (werkt hetzelfde als bitumen maar is wat flexibeler)
Nou je verteld over sbs herinner ik mij ineens dat het bedrijf ook over sbs thermobanen had idd ja.

bedrijf 1 wil sbs thermobanen leggen
Bedrijf 2: ECB
En wat ik dus eigenlijk moet hebben is app...? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
M4uSzi schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 12:39:

ik heb nog wat info gevonden over reperatie van ECB gevonden op het klus forum.
"Mocht er na de garantie periode een lek zijn kan je dat in 99% van de gevallen voorlopig dicht maken met Shell Tixophalt. Een heel grote beschadiging zou je voorlopig met deze kit en een stuk plastic kunnen repareren. Een stukje bitumen op de ECB branden kan ook, niet te gek stoken"

Ervaring hiermee?

hoe meer ik erin verdiep hoe moeilijker de keuze/juist beslissing word

[ Voor 55% gewijzigd door tweakmember op 09-08-2019 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M4uSzi
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 02-02-2021
tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

"Mocht er na de garantie periode een lek zijn kan je dat in 99% van de gevallen voorlopig dicht maken met Shell Tixophalt. Een heel grote beschadiging zou je voorlopig met deze kit en een stuk plastic kunnen repareren. Een stukje bitumen op de ECB branden kan ook, niet te gek stoken"

Ervaring hiermee?

Mijn ervaring blijft dat Kunstoffen moeilijk blijven te repareren naar enkele jaren. En 40 jaar levensduur ECB? Hmm. Daar geloof ik niet in.

En op ECB mag je niet branden. Dus stuk bitumen op branden gaat gewoon niet lukken. Dan moet je alsnog de fohn gebruiken,

Over afvoeren groter maken. Het is leuk als de uitloop van 80 mm naar bijv 100 mm gaat. Maar als de standleiding 80 blijft zie ik het nut niet heel erg. Wat wel aan te raden is het verdiepen van de afvoeren.

En je vraag wat voor soorten zijn er. Poeh, er zijn zoveel soorten. Je hebt tegenwoordig zoveel merken. Daarom was het mooi geweest als de beste man jouw een offerte op papier had gedaan.

Ik was voor een mechanische bevestigde onderlaag gegaan, met daarop een volledige gebrande app toplaag gegaan van hoogwaardige kwaliteit. Heb je het zelfde effect als een thermbaan. Want eventueel vocht kan nog alle kanten op, en je hebt een goede toplaag.

PSN - M4uSzi // -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 02-06 14:28
tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:35:
[...]

Ervaring hiermee?

nee helaas niet met het branden op zulke daken, bison lekkagekit werkt ook erg goed.
eventueel heb je bison rubberseal met tetielweefsel waar ik ook erg goed over te spreken ben.
maar beide moet je zien als een nood reparatie. (als het dak op is.)
tweakmember schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 15:22:
[...]

Nou je verteld over sbs herinner ik mij ineens dat het bedrijf ook over sbs thermobanen had idd ja.

bedrijf 1 wil sbs thermobanen leggen
Bedrijf 2: ECB
En wat ik dus eigenlijk moet hebben is app...? 8)7
ja eigenlijk wel. en dat is ook wat tweakerdude en relouder bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakmember
Hoe zit het met het gebruik van een houtkachel.
Is thermbaan of app bestand tegen al het roet en vuil dat uit de pijp komt?
Pagina: 1