Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11-07 09:27
Als ik in het foute topic zit, gelieve dit dan even te verplaatsen.

Voordat ik mijn vraag stel even mijn setup delen:

Windows 10 professional 64bit
GeForce GTX 680 4GB
Intel Core i7-4770K CPU@3.50GHz
32 GB Ram
2x Dell u2713H via mini displayport
Moederbord Asus Z87 - Expert met laatste Bios
SSD 1: Samsung 860 EVO 2.5" (500 Go)
SSD 2: Samsung 860 QVO 1TB 2,5 inch

Hopelijk kan iemand mij advies geven bij het zoeken van een oplossing voor volgend probleem:

Vandaag bij het werken op de pc kon ik opeens mijn toetsenbord en muis niet meer gebruiken (beide via dezelfde usb dongle aangesloten (unify logitech)).

Ik dacht eerst dat mijn pc vastgelopen was en voerde een reset uit, de pc startte opnieuw op maar kwam zelfs niet tot aan het opstartscherm van de bios en het moederbord gaf de foutcode 64 door.

Dan maar alles afgekoppeld en een harde reset uitgevoerd.
Pc startte wel opnieuw op maar Windows opstarten duurde veel langer dan normaal.
Uiteindelijk leek alles wel te werken. Enkel het minimaal noodzakelijke aangesloten (muis en toetsenbord én 1 dongle die ik nodig heb om permissie te krijgen voor een programma). Echter na anderhalf uur opnieuw hetzelfde probleem. Muis en toetsenbord werkten niet meer. Ik ben dan eens de usb en PS2 poorten gaan testen en ook daar kreeg ik geen voeding op). Dit terwijl het moederbord en alle andere spullen wel stroom kregen.

Ik vermoed dat er een hardwarematig probleem is maar ben niet 100% zeker.
Welke stappen kan ik ondernemen om het probleem te lokaliseren?
(Moederbord defect? Ram defect? Voeding defect? Of toch softwarematig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:26
ook geprobeerd zonder die 'dongle voor permissie voor een programma' geprobeerd?

'kreeg ik geen voeding op' is dat gemeten met een voltmeter?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Tens schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:32:
ook geprobeerd zonder die 'dongle voor permissie voor een programma' geprobeerd?

'kreeg ik geen voeding op' is dat gemeten met een voltmeter?
Ook geprobeerd zonder de dongle.
Voeding niet gemeten met een een voedingmeter, ik heb een extern numeriek toetsenbord van op mijn labtop genomen om even alle poorten af te gaan.

Vergeten vermelden dat er geen aanpassingen zijn gebeurd aan de pc. Zowel softwarematig als hardwarematig niet.
Ook geen problemen gemeld via het virusprogramma.

Net terug opgestart, opnieuw erg lang opstarten, maar nu werkt mijn (vast) netwerk niet terwijl dit nog wel voor het vastlopen zo was en alle andere pc's thuis geen problemen ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:19

jgj82

Ja, maar = nee

Ekfad schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:44:
[...]

Ook geprobeerd zonder de dongle.
Voeding niet gemeten met een een voedingmeter, ik heb een extern numeriek toetsenbord van op mijn labtop genomen om even alle poorten af te gaan.

Vergeten vermelden dat er geen aanpassingen zijn gebeurd aan de pc. Zowel softwarematig als hardwarematig niet.
Ook geen problemen gemeld via het virusprogramma.

Net terug opgestart, opnieuw erg lang opstarten, maar nu werkt mijn (vast) netwerk niet terwijl dit nog wel voor het vastlopen zo was en alle andere pc's thuis geen problemen ondervinden.
Probeer eens met een Ubuntu live CD of iets dergelijks te testen om Windows uit te sluiten?
Het klinkt als een stervend moederbord maar testen is weten in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
de foutmelding kan nog van alles betekenen, maar ik vrees ook voor het moederbord zelf.
Het moederbord heeft moeite met 'een' apparaat, het kan ook zijn dat er te laat of een te lage spanning ergens binnenkomt.

wat je nog kunt doen:
- zoals hierboven gezegd probeer iets met linux,
-minder ram
- andere voeding
-bios naar 'optimized defaults'
Toevallig niet problemen sinds laatste bios update?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Ik ben even bezig geweest met het uitzoeken en heb ondertussen de pc terug lopende.
Niet echt zeker wat het probleem precies is. Wat ik wel merk is dat de sequentiële schrijfsnelheid van de primaire SSD erg laag is. Ik kom op 4,2 Mb/sec lezen en 3,6 Mb/sec schrijven. (Random zit ik op 114 en 72 wat gezien mijn setup wel ok is)

De schijf is ongeveer 3 maanden oud en de SMART test geeft geen fouten weer.

Zou het kunnen dat de sata poort niet meer ok is op het moederbord?

Zal eens kijken wat ik krijg met een nieuwe kabel en op een andere poort.

[ Voor 7% gewijzigd door Ekfad op 10-08-2019 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ekfad schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:03:
Ik ben even bezig geweest met het uitzoeken
Heb je iets gedaan met de voorgestelde tests?

En ja, het kan goed zijn dat de foutmelding van het moederbord iets te maken heeft met het sata gebeuren.

plug je ssd eens in een ander kleurtje sata poort (= andere chip)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
Tens schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 12:46:
[...]

Heb je iets gedaan met de voorgestelde tests?

En ja, het kan goed zijn dat de foutmelding van het moederbord iets te maken heeft met het sata gebeuren.

plug je ssd eens in een ander kleurtje sata poort (= andere chip)
Ubuntu heb ik niet geprobeerd omdat ik bij de herstart had gezien dat er een update van windows niet was doorgegaan. Die uitgevoerd en momenteel geen vastlopers. Ook de driver van de SSD geupdate en de test gedaan met de hierboven vermelde resultaten. Als ik dit weekend even tijd heb zal ik de sata kabels vervangen, andere poort proberen en test opnieuw uitvoeren.

Edit:
Afgelopen weekend de sata kabels vervangen en andere poorten gebruikt. Geen invloed op de ssd.
Nadien een nieuw binnengekomen update geïnstalleerd en opeens is de lees en schrijfsnelheid opnieuw zoals het hoort.

Ook geen vastlopers meer gehad nadien.

Wat ik wel heb is dat windows soms lijkt te stotteren. Gedurende een seconde of 20 vertraagt alles dan, daarna loopt alles soepel.
Ik ben even gaan kijken in apparaatbeheer en heb daar een probleem met de intel management interface. Verwijderen en opnieuw zoeken naar apparaten lost dat probleem slechts tijdelijk op. Soms keert het uitroepteken terug na 1 minuut, soms na 10 minuten. Ik weet het dus niet goed waar ik moet zoeken of wat er aan de hand is.

[ Voor 33% gewijzigd door Ekfad op 21-08-2019 21:46 ]

Pagina: 1