Hulp nodig met identificatie van insect thuis (tor/kever?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-12 09:18
Beste tweakers,

Gisterenavond ben ik geschrokken nadat ik in de late avond ineens beestjes over de vloer zag kruipen die ik enkel aan de deur naar de tuin eerder had gezien. Over het algemeen is alles proper maar had de schuifraam/deur naar de tuin open gelaten tot laat in de avond.

Ik stond gelijk recht en ging op onderzoek totdat die 2 beestjes er ineens 5 werden van verschillende grootte (1cm tot 2cm). Bang dat ik te maken had met een plaag was ik om middernacht elke hoek in de woonkamer aan het uitkammen. Ik schat dat ik er uiteindelijk 15 gevonden heb waarvan 3 aan de kant van de woonkamer die ik zag wandelen. De rest allemaal in de buurt van dat raam dat openstond.

Als iemand kan helpen of dit tor / kever / kakkerlak is dan kan ik misschien alvast bepaalde zaken uitstellen en of die inderdaad van buiten kwamen.

Ik dacht zelf aan een meelkever of een soort moriokever. Het gaat om dit beestje:

Oh nee

Alle reacties

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:35

St@m

@ Your Service

Heb je klimop? :P
Volgens mij is dit gewoon een standaard klimopkever

[ Voor 60% gewijzigd door St@m op 08-08-2019 11:15 ]

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12 14:27
Ik heb ook een keer een plaag gehad van die beestjes. Bleek in mn (oude) openhaardhout te zitten. Was langere tijd warm geweest en blijkbaar zijn ze ontpopt of genesteld of wat dan ook.
Openhaardhout de deur uit en klaar was de plaag! :)

• Elazz
St@m schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:15:
Heb je klimop? :P
Volgens mij is dit gewoon een standaard klimopkever
Onze achtertuin wordt als moestuin gebruikt sinds kort. De 50m2 werd ontdaan van onkruid, lang gras etc. vervolgens volledig omgespit. Nu groeit er tomaat, ajuin, bonen en nog een heleboel andere dingen. Vanaf dat moment kom ik allerlei insecten tegen (sinds 2 maanden geleden)

De scheiding met de buren is met een klimop heg over de hele lengte nu ik er over nadenk.
low_n_slow schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:28:
Ik heb ook een keer een plaag gehad van die beestjes. Bleek in mn (oude) openhaardhout te zitten. Was langere tijd warm geweest en blijkbaar zijn ze ontpopt of genesteld of wat dan ook.
Openhaardhout de deur uit en klaar was de plaag! :)
Ik heb geen haard maar juist buiten de schuifdeur heb ik een bak met wat hout zitten. Ik zal daar eens ga kijken na het werk.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-12 19:09

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Het is een of andere kever, in elk geval geen kakkerlak. Ik vermoed dat ze gezellig door het open raam naar binnen zijn gekomen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Die heb ik ook wel eens eentje gezien. In maart ofzo in mijn werkkamer. Daarna niet meer. Geen idee wat het is, ik had ze ook nog nooit eerder gezien. Misschien kwam die uit het parket ofzo (ik heb het huis ook pas sinds maart). Ik heb horren voor alle ramen.

[ Voor 8% gewijzigd door Marzman op 08-08-2019 11:33 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12 14:27
Volgens mij is het een variant van de hout(worm)kever!

[ Voor 5% gewijzigd door low_n_slow op 08-08-2019 11:36 ]

• Thomox
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 15-12 21:45
Lijkt iets in de richting van houtworm... toevallig iets met onbehandeld hout in je woonkamer?

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:30
Elazz schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:31:
[...]

Onze achtertuin wordt als moestuin gebruikt sinds kort. De 50m2 werd ontdaan van onkruid, lang gras etc. vervolgens volledig omgespit. Nu groeit er tomaat, ajuin, bonen en nog een heleboel andere dingen. Vanaf dat moment kom ik allerlei insecten tegen (sinds 2 maanden geleden).
Zijn de blaadjes van de bonenplant toevallig aangevreten?

• Elazz
Milo85 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:50:
[...]

Zijn de blaadjes van de bonenplant toevallig aangevreten?
Ik zal eens inspectie doen in de achtertuin. Iemand anders controleert en bewerkt de tuin maar met de vakantieperiode iets minder vaak. Zal eens controleren naar de planten want heb er niet op gelet.
Thomox schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:49:
Lijkt iets in de richting van houtworm... toevallig iets met onbehandeld hout in je woonkamer?
De volledige vloer zijn van tegels. De bankstel naast het raam is het enige hout aan die kant van de kamer, het is 9 jaar oud en heeft veel verhuis meegemaakt. Ik zal eens kijken of er daar iets mis mee is maar ik verwacht het niet.

• immetjes
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:03

immetjes

HIER is BERN-E

Is het geen meeltor? Kijk eens op deze site of je hem herkent.

Edit:
Een houtwormkever is maar 2.5mm to 5mm lang. Te klein dus voor de kever die je hebt gezien.

Meeltor:
Afbeeldingslocatie: https://images.naturalis.nl/original/245642.jpg

[ Voor 50% gewijzigd door immetjes op 08-08-2019 12:02 . Reden: Geen Houtwormkever. ]

• Elazz
immetjes schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:57:
Is het geen meeltor? Kijk eens op deze site of je hem herkent.
Lijkt er inderdaad wel een beetje op. Op een meelkever. Zou ook als notenkever kunnen gaan. Gezien er wel eens gebakt wordt of noten gegeten zal ik ook maar op beide eens gaan zoeken. Ik weet wat te doen vanavond :p

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Als je het beest nog in de buurt hebt en je hebt een Android telefoon kan je iets als Obsidentify installeren. Foto maken, en je krijgt een idee van wat het voor insect is.

https://androidworld.nl/a...secten-planten-herkennen/

[ Voor 17% gewijzigd door Resistor op 08-08-2019 12:06 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Het is een jeukkever, krijg er jeuk van :D

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online

• Elazz
Gisterenavond een massive cleaning gedaan thuis (aangezien ik 2 dagen geleden er oppervlakkig overheen ben gegaan alhoewel het allemaal al schoon is) In de uiterste hoeken achter de bank naast de schuifdeur naar de achtertuin vond ik er nog een aantal. Ik heb de bank gecontroleerd maar ziet er nog uitstekend uit van binnen en onder. Wat ik wel heb gevonden is dat in het raam naast de schuifdeur er een paar mm open ruimte is op de vloer waar het tocht. Ik heb o.a. daar een val gezet om te zien of insecten van daar naar binnen kunnen.

Heb gisteren zo'n 13 van die kevers gevonden. 4 Daarvan vond ik aan de andere kant van de kamer. Deze waren dood en uitgedroogd. Die bij de tuin waren springlevend.

Ben buiten eens gaan kijken en het ligt niet aan de heg, het is geen klimop en ziet er gezond uit. Er ligt wel een boomstronk naast het raam. Ik heb hier geen activiteit gezien. De gewassen zager er goed uit op ene na. Daar zag ik duidelijk veel gaten van volgensmij mieren. Ik ga hier nog op letten. Het enige hout leek ook in orde.

Heb ook geen resten van meel/granen of iets in die aard gevonden wat de oorzaak kan zijn. Zal vanavond opnieuw kijken of de 5 vallen hebben gewerkt maar voorlopig lijkt het van buiten af te komen gezien ze bijna allemaal uit dezelfde hoek komen en als ze iets verderop geraken het niet meer redden.
Pagina: 1