Toon posts:

[diesel] tankdop open, regenbui

Pagina: 1
Acties:

• Stefke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21:48
Gisteren ben ik na het tanken de tankdop van mijn Landrover Defender vergeten terug te zetten, kwam ik vanmorgen achter. Dus tankdop erop gezet.

Ik realiseerde me zojuist ineens dat de auto gisteren na de tankbeurt in R-dam in een flinke regenbui heeft gestaan.
Gisterenavond - na de regen - ben ik naar huis gereden (100km) en vanmorgen ben ik weer naar R-dam gereden, nu met tankdop erop.

Het kan dus zijn dat er regenwater in de tank is gekomen. Sindsdien heb ik al weer 250km gereden. Is het verstandig om de tank (alsnog) preventief te laten legen??

[Voor 6% gewijzigd door Stefke op 08-08-2019 10:31]

• Roozzz
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 22:49

Roozzz

Plus ultra

Als je alweer 250km gereden hebt zal het wel loslopen. De brandstofaansluiting naar de motor zit onderin de tank en diesel drijft op water; dus het water wordt als eerste aangezogen, dus als er echt veel water in gelopen zou zijn had je al stil gestaan.

Waarschijnlijk valt de hoeveelheid water die ingeregend is heel erg mee.

• Blinkiej
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 29-11 21:01
stefijn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:30:

Het kan dus zijn dat er regenwater in de tank is gekomen. Sindsdien heb ik al weer 250km gereden. Is het verstandig om de tank (alsnog) preventief te laten legen??
Zit je tankdop/tankgat bovenop je auto dan? Of aan de zijkant van je auto? Zijdelings zal het wel erg minimaal moeten zijn wat er in kan regenen, lijkt mij?
Roozzz schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:37:
Waarschijnlijk valt de hoeveelheid water die ingeregend is heel erg mee.
Ik zou verwachten dat het water verdampt? Misschien wel risico op corrosie vorming binnen in?

Simpel google opdrachtje komt uit op goedjes die water uit je tank verwijderd (Bardahl Fuel Water Remover), maar verder geen ervaringen mee.
Mja als het water al verdampt is, zal er ook wel niets te verwijderen zijn ;)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Nu online
Zit er geen klepje in de vulpijp die je open drukt met het vulpistool? Op zich is het wel oppassen met water in je diesel, vooral nu het aandeel biodiesel steeds groter wordt.

• StapelPanda
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 30-11 14:06
Hangt een beetje af van het jaar en type van de Defender, sommige hebben hier zelfs een sensor voor en laten het op het dashboard zien als er water in het filter zit. Anders staat er wel in de handleiding hoe je dit zelf controleert. Als het goed is zit bij een van de achterwielen het filter met een wit dopje onderop

• lithoijen
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:12
We hebben hier 300 liter diesel opgereden die vermengt was met ca 100l water. Zo nu en dan ging het lampje van de waterafscheider branden en moest je die even leeg pompen, verder 0 problemen. Let wel dit was in een oude toyota, met een klassieke dieselmoter, zonder pompverstuivers of andere kwetsbare onderdelen.

Zit er in jou auto een waterafscheider in het brandstofsysteem?

• Stefke
Nee, het is een open gat met een draaidop. De opening zit in een "nisje", en de dop zit onder een hoek van 45 graden in die nis, maar valt wel binnen/onder de carosserie

Normaal gesproken zal er geen water in komen. Als de regen van de rechterkant komt en dan onder een hoek, dan regent het recht het gat in. Maar ik weet natuurlijk niet hoe de regen gisteren viel.

Btw, het gaat om een 2001 TD5 110

edit: er is een landrover forum waar ze ongetwijfeld precies weten hoe en wat, maar tegen de tijd dat ik daar een reactie krijg is de tank al weer 2x leeggereden ;) (is een wat traag forum :) )

Volgens een topic daar heeft een TD5 geen waterafscheider

[Voor 20% gewijzigd door Stefke op 08-08-2019 10:57]

• StapelPanda
lithoijen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:53:
We hebben hier 300 liter diesel opgereden die vermengt was met ca 100l water. Zo nu en dan ging het lampje van de waterafscheider branden en moest je die even leeg pompen, verder 0 problemen. Let wel dit was in een oude toyota, met een klassieke dieselmoter, zonder pompverstuivers of andere kwetsbare onderdelen.

In de Defender zit inderdaad een waterafscheider en vervolgens nog een filter, op pagina 97 van de gebruikershandleiding staat zelfs hoe je dit moet uitvoeren: https://www.gebruikershan...iding-752964.html?page=97

• lithoijen
StapelPanda schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

In de Defender zit inderdaad een waterafscheider en vervolgens nog een filter, op pagina 97 van de gebruikershandleiding staat zelfs hoe je dit moet uitvoeren: https://www.gebruikershan...iding-752964.html?page=97
Dan lijkt het me echt geen enkel probleem, mocht er wat water ingeregend zijn dan zou het nooit de motor mogen bereiken. Alhoewel een landrover is natuurlijk geen toyota :P

• Koekfabriek
  • Registratie: juni 2011
  • Nu online

Koekfabriek

King Billy's on the wall

lithoijen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:53:

Zonder enige kennis van zaken vraag ik mij vooral af waarom je water met diesel mengt?

• Stefke
StapelPanda schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:57:
[...]

Dat betreft " TDI engines", ik denk dan een 300TDI (of 200). Ik heb een TD5, volgens een bericht op het landroverforum heeft die geen afscheider

edit: van wat ik kan vinden heeft een TD5 een sensor voor water (met waarschuwingslampje) maar werkt die in de praktijk vaak slecht (en kan zomaar verwijderd zijn)

Stel ik ga er vanuit dat er water in zit: tank leegpompen en nieuwe diesel erin voldoende? Ook na 300k rijden?

[Voor 20% gewijzigd door Stefke op 08-08-2019 11:08]

• lithoijen
Koekfabriek schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

Zonder enige kennis van zaken vraag ik mij vooral af waarom je water met diesel mengt?
Afgebrand voertuig, met een gesmolten tankdop. Gevolg heel veel bluswater in de brandstof tank. Je kunt dan twee dingen doen, afvoeren als chemisch afval, of oprijden ;)

• TheBrut3
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 23-11 15:40
Zoveel water kan er echt niet in komen tijdens een regenbui en zo te lezen rij je ook voldoende. Gewoon weer lekker volgooien en doorgaan.

• Charles Nasi
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 20:27
Onderin je dieselfilter zit de sensor voor de waterafscheider. Als die vocht detecteert, gaat op je dashboard het vochtindicatorlampje branden. Die werkt hyperactief en is zover ik weet in nieuwere defenders weggehaald (omdat het gewoon niet goed werkt: te vaak/altijd aan staat).

Wil je zeker zijn: plug uit je brandstoftank, en dan flushen. Ik zou zelf gewoon doorrijden.

Geniet van je laro. Gewoon een prachtige hobby :-)

• StapelPanda
stefijn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:02:
[...]

Dat betreft " TDI engines", ik denk dan een 300TDI (of 200). Ik heb een TD5, volgens een bericht op het landroverforum heeft die geen afscheider

edit: van wat ik kan vinden heeft een TD5 een sensor voor water (met waarschuwingslampje) maar werkt die in de praktijk vaak slecht (en kan zomaar verwijderd zijn)

Stel ik ga er vanuit dat er water in zit: tank leegpompen en nieuwe diesel erin voldoende? Ook na 300k rijden?
Zelf zou ik het filter even nalopen. Even kraantje onderop open, wachten, kraantje dicht. En erna de laro zichzelf laten ontluchten. Gezien ik blijkbaar de verkeerde handleiding had check je eigen boekje even.

Hieronder twee links waarop er toch bij een TD5 bij het achterwiel een tweede filter zit :?
- https://forum.lrch.nl/viewtopic.php?t=8840
- http://defendertd5.weebly.com/fuel-filter-change.html

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

stefijn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:30:
Gisteren ben ik na het tanken de tankdop van mijn Landrover Defender vergeten terug te zetten, kwam ik vanmorgen achter. Dus tankdop erop gezet.

Ik realiseerde me zojuist ineens dat de auto gisteren na de tankbeurt in R-dam in een flinke regenbui heeft gestaan.
Gisterenavond - na de regen - ben ik naar huis gereden (100km) en vanmorgen ben ik weer naar R-dam gereden, nu met tankdop erop.

Meestal zit er een klepje als je gaat tanken in de 'tanksleuf'. er regent niet zomaar een lading regenwater naar binnen

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• timpy007
  • Registratie: maart 2011
Ik meen mij te herinneren dat je een bepaald middel hebt dat je in de tank kan gooien dat het water oplost in de brandstof. Uiteindelijk verdeelt het dan over alles wat je in de tank hebt zitten.
Maar zoals aangegeven, het kan nooit veel zijn en na zoveel km zal je het vast al wel hebben gemerkt als er teveel water in was gekomen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 23:28
Hackus schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:21:
[...]

Meestal zit er een klepje als je gaat tanken in de 'tanksleuf'. er regent niet zomaar een lading regenwater naar binnen
Bij benzine ja, fijn als je een brandstof additief wilt toevoegen met een flesje met te korte hals daarvoor.
Diesel is gewoon een groot gat zonder extra klepje. Is ook niet nodig want dieseldamp ontbrandt niet zomaar terwijl benzine dat wel doet.

• Rrob
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 18:41
Volgens het KNMI is er op 7aug. 1mm regen gevallen, dat betekend dus 1liter per m2 (=10.000 cm2). Met een tankopening van 4cm in doorsnee (12,6 cm2) is er maximaal 12,6 / 10.000 = 0,00126 liter in je tank gekomen.

Volgens de norm (EN 590) mag diesel uit de pomp 200 mg/kg water bevatten dus in een volle tank van een defender (93liter) mag schone diesel al 93*0,84*200 = 15,6g water bevatten, in denk niet dat die extra 1,2 gram je auto de das om zal doen. Wel even zsm je tank volgooien om de boel te verdunnen :)

-specs-

• Stefke
Het iets meer dan 1mm toen ik naar buiten keek ;) Maar ik zal vanmiddag nog eens tanken en dan hou ik t er bij

• Waarnemer
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 16:11
stefijn schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 13:05:
Het iets meer dan 1mm toen ik naar buiten keek ;) Maar ik zal vanmiddag nog eens tanken en dan hou ik t er bij
Bij de meesten is het ook meer dan 15cm als ze naar beneden kijken...

:+

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Waarnemer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:36:
[...]

8cm ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• OmeJoyo
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 19:44

OmeJoyo

This is me

Waarnemer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:36:
[...]

Tijd voor het grote lengtetopic ? UIteraard met Poll :+

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee