• KoningsGap
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:18
Beste Tweakers,

per eind augustus zal ik uit dienst treden bij mijn huidige werkgever. Ik rij momenteel een leaseauto, ook privé, dus de bijtelling is van toepassing.

Ik ben van plan om eind augustus nog een week op vakantie te gaan (bestemming Italië) met deze auto en gezien het feit dat ik alleen een tankpas heb voor gebruik in 't binnenland zal ik zelf kosten maken voor het bijtanken in het buitenland. Normaal gezien kan ik deze bonnen inleveren bij mijn werkgever, en wordt dit verrekend met de bruto bijtelling. Het is echter zo dat ik eind augustus uit dienst zal gaan, en dus 30 augustus de auto in mag leveren. Ook krijg ik 25 augustus mijn laatste salaris uitbetaald.

Voor ik deze vraag bij mijn eigen HR/salaris-afdeling drop, wilde ik even weten of hier mensen zijn met dezelfde ervaring.

Weet iemand of ik deze buitenlandse tankkosten alsnog kan laten verrekenen met de bijtelling op de een of andere manier?

• FireDrunk
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 04-12 23:22

FireDrunk

BBG'er
Je bent officieel in dienst t/m 31e. Dus als je daarna (de 25e) nog iets doet wat je werkgever behoort te betalen / verrekenen, behoor je volgens mij gewoon een 'eindafrekening' te krijgen waarin dat verwerkt zit. Je krijgt daar bijvoorbeeld ook je opgebouwde vakantiegeld uitbetaald.

[Voor 4% gewijzigd door FireDrunk op 08-08-2019 10:16]

Even niets...

• SinergyX
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:29

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voor ik deze vraag bij mijn eigen HR/salaris-afdeling drop, wilde ik even weten of hier mensen zijn met dezelfde ervaring.
En waarom dat?

Genoeg die ervaring hiermee hebben, maar waarschijnlijk niemand bij hetzelfde bedrijf in dezelfde situatie, dat regeltjes in jouw bedrijf anders zijn dan elders.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• KoningsGap
SinergyX schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:18:
[...]

En waarom dat?

Genoeg die ervaring hiermee hebben, maar waarschijnlijk niemand bij hetzelfde bedrijf in dezelfde situatie, dat regeltjes in jouw bedrijf anders zijn dan elders.
Het verrekenen van eigen kosten en bijtelling is iets wettelijks in NL, en ik werk voor een Nederlandse entiteit met een moederbedrijf en bijbehorende HR afdeling in het buitenland, waar dit niet altijd goed bekend is. Ik wil dus even een klein beetje 'munitie' hebben als ze dwars gaan liggen.
FireDrunk schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:15:
Je bent officieel in dienst t/m 31e. Dus als je daarna (de 25e) nog iets doet wat je werkgever behoort te betalen / verrekenen, behoor je volgens mij gewoon een 'eindafrekening' te krijgen waarin dat verwerkt zit. Je krijgt daar bijvoorbeeld ook je opgebouwde vakantiegeld uitbetaald.
Dit is in mijn ogen ook hoe het zou moeten :) , dank!

[Voor 27% gewijzigd door KoningsGap op 08-08-2019 10:22]

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 11:23

Croga

The Unreasonable Man

KoningsGap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:13:
Ook krijg ik 25 augustus mijn laatste salaris uitbetaald.
Hoewel dat je laatste "maandelijkse salaris" is, krijg je gegarandeert nog een eind afrekening (met vakantiegeld, vakantiedagen, wellicht nog wel andere bedragen....) De declaraties kunnen gewoon daar mee verrekend worden.

Wat er in feite gebeurt is niet zo zeer het wegstrepen tegen de bijtelling alswel de declaratie netto uitbetalen van je bruto salaris. Je bijtelling is geld wat je niet krijgt maar wel belasting over betaald; een declaratie is geld wat je wel krijg waar je geen belasting over betaald.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 08:25
KoningsGap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:20:
[...]

Het verrekenen van eigen kosten en bijtelling is iets wettelijks in NL, en ik werk voor een Nederlandse entiteit met een moederbedrijf en bijbehorende HR afdeling in het buitenland, waar dit niet altijd goed bekend is. Ik wil dus even een klein beetje 'munitie' hebben als ze dwars gaan liggen.
Eigen kosten en bijtelling verrekenen is echt niet iets wettelijks in NL.
Het enige wat verrekend wordt met de bijtelling is een Eigen bijdrage, maar daar vallen benzine kosten (die je sowieso al kon declareren) zeker niet onder!

Computer says no

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:24

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Croga schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:27:
[...]

Hoewel dat je laatste "maandelijkse salaris" is, krijg je gegarandeert nog een eind afrekening (met vakantiegeld, vakantiedagen, wellicht nog wel andere bedragen....) De declaraties kunnen gewoon daar mee verrekend worden.

Wat er in feite gebeurt is niet zo zeer het wegstrepen tegen de bijtelling alswel de declaratie netto uitbetalen van je bruto salaris. Je bijtelling is geld wat je niet krijgt maar wel belasting over betaald; een declaratie is geld wat je wel krijg waar je geen belasting over betaald.
Jupz, en ook bijvoorbeeld overuren gemaakt in de laatste maand en een eventuele afkoopboete voor de leaseauto worden nog na het laatste salarisstrookje verrekend via de eindafrekening.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• lasharor
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 03-12 15:43

lasharor

7 december 2004

KoningsGap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:20:
[...]

[...]

Dit is in mijn ogen ook hoe het zou moeten :) , dank!
Of je vraagt gewoon, neemt de informatie in je op en bedenkt daarna wat je antwoord gaat zijn. je hoeft niet per direct antwoord te geven op wat HR beweert.

• KoningsGap
Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Het enige wat verrekend wordt met de bijtelling is een Eigen bijdrage, maar daar vallen benzine kosten (die je sowieso al kon declareren) zeker niet onder!
Jawel toch?

Van: https://www.hr-kiosk.nl/h...igen-bijdrage#Accessoires
Aftrekposten van de fiscale bijtelling

Wie een eigen bijdrage aan de werkgever betaalt, kan dit bedrag - mits dit bedrag betrekking heeft op het privégebruik - in de belastingaangifte is opgeven. Dit bedrag wordt dan afgetrokken van de bijtelling. Ook andere kosten die aan de werkgever worden betaald, kunnen in mindering worden gebracht:

kosten van parkeren/stalling;
kosten accessoires;
de werknemer rijdt in een auto uit een duurdere klasse;
kosten van zelf betaalde brandstof in het buitenland;
de afkoopsom ('boete') die een werknemer betaalt wanneer hij het leasecontract eerder wil beëindigen;
de eigen bijdrage bij schade, mits deze schade geen gevolg is van onrechtmatig of onzorgvuldig handelen
van de werknemer.

Op de bijtelling komen eveneens in mindering:

door de werknemer zelf betaalde autokosten (benzine, tol, autowassen, stalling);
een aan de werkgever betaalde bijdrage in de brandstofkosten

• Meekoh
Er staat:
Ook andere kosten die aan de werkgever worden betaald
Jij betaalt niets AAN je werkgever voor de brandstof kosten. De werkgever moet JOU kosten voor brandstof vergoeden mits dat is afgesproken. Gaat dus niet van je bijtelling af ;)

[Voor 3% gewijzigd door Meekoh op 08-08-2019 10:47]

Computer says no

• KoningsGap
Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:46:
[...]

Er staat:

[...]

Jij betaalt niets AAN je werkgever voor de brandstof kosten. De werkgever moet JOU kosten voor brandstof vergoeden mits dat is afgesproken.
Goed punt.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:46:
Er staat:

[...]

Jij betaalt niets AAN je werkgever voor de brandstof kosten. De werkgever moet JOU kosten voor brandstof vergoeden mits dat is afgesproken. Gaat dus niet van je bijtelling af ;)
Er staat ook:
Op de bijtelling komen eveneens in mindering:

door de werknemer zelf betaalde autokosten (benzine, tol, autowassen, stalling);
......

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 04-12 22:36
Ik ben hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest. Volgens mij is het idee dat je het bedrag niet letterlijk 'aan' je werkgever betaalt, maar wel voor/namens je werkgever. Uit je arbeidsovereenkomst volgt namelijk dat ook de brandstofkosten in het buitenland worden vergoed, echter heeft je werkgever ervoor gekozen om geen brandstofpas met de benodigde functionaliteit te verstrekken. Je werkgever had het dus moeten betalen, maar feitelijk betaal jij het.

In mijn geval zijn de brandstofkosten uit het buitenland door mijn werkgever verrekend met mijn netto-bijtelling (en dat werd weer omgerekend naar bruto? snap er nog steeds weinig van).

Ik heb wel een tip voor je:

Als je inlogt bij je leasemaatschappij, dan kan je waarschijnlijk 100% van je brandstofkosten vergoed krijgen, in plaats van dat het verrekend wordt met je netto bijtelling.

Je netto bijtelling mag niet lager worden dan nul, dus dat is ook het maximum van de brandstofkosten die je vergoed kan krijgen (heb ik mij laten vertellen). Een retourtje Italië kost aan brandstof waarschijnlijk meer dan je netto bijtelling. Als je echter je tankbonnen rechtstreeks inlevert bij je leasemaatschappij, krijg je gewoon 100% op je rekening uitgekeerd. Dat is in elk geval mijn ervaring bij Leaseplan.

• KoningsGap
Sefyu schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:04:
Ik ben hier een tijdje geleden ook mee bezig geweest. Volgens mij is het idee dat je het bedrag niet letterlijk 'aan' je werkgever betaalt, maar wel voor/namens je werkgever. Uit je arbeidsovereenkomst volgt namelijk dat ook de brandstofkosten in het buitenland worden vergoed, echter heeft je werkgever ervoor gekozen om geen brandstofpas met de benodigde functionaliteit te verstrekken. Je werkgever had het dus moeten betalen, maar feitelijk betaal jij het.

In mijn geval zijn de brandstofkosten uit het buitenland door mijn werkgever verrekend met mijn netto-bijtelling (en dat werd weer omgerekend naar bruto? snap er nog steeds weinig van).

Ik heb wel een tip voor je:

Als je inlogt bij je leasemaatschappij, dan kan je waarschijnlijk 100% van je brandstofkosten vergoed krijgen, in plaats van dat het verrekend wordt met je netto bijtelling.

Je netto bijtelling mag niet lager worden dan nul, dus dat is ook het maximum van de brandstofkosten die je vergoed kan krijgen (heb ik mij laten vertellen). Een retourtje Italië kost aan brandstof waarschijnlijk meer dan je netto bijtelling. Als je echter je tankbonnen rechtstreeks inlevert bij je leasemaatschappij, krijg je gewoon 100% op je rekening uitgekeerd. Dat is in elk geval mijn ervaring bij Leaseplan.
Dit bedoel ik inderdaad! Ik kan zelf niet inloggen bij mijn leasemaatschappij omdat het een tijdelijke poolbak is. Ik rij diesel en het wordt Noord-Italie, dus ik heb hoop dat ik binnen m'n bijtellingsgrenzen blijf, en vziw zou je het mogen verrekenen met de bijtelling van de maand(en) daarvoor, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.

Ik heb in ieder geval voldoende informatie te pakken en zal HR nog even aan z'n jasje trekken.

Dank allen!

• Meekoh
Croga schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:59:
[...]

Er staat ook:

[...]

......
Gaat niet op als je deze declareert en dus vergoed krijgt van je werkgever.

Computer says no

• KoningsGap
Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:23:
[...]

Maar ik declareer niet. Ik lever m'n bonnen in zodat ze 't kunnen verrekenen met m'n bijtelling.

• Meekoh
KoningsGap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:45:
[...]

Maar ik declareer niet. Ik lever m'n bonnen in zodat ze 't kunnen verrekenen met m'n bijtelling.
Ik lever bonnen in om te declareren. Klinkt dus nogal hetzelfde ;)

Computer says no

• GrooV
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 03-12 15:06
Bijtelling betaal je niet meer bij de eindafrekening dus er valt ook niks meer te verrekenen.

Dit zal met de laatste salarisbetaling moeten worden verrekend anders is dit niet meer mogelijk. Daarom wordt vaak ook als je bijvoorbeeld een deel eigen bijdrage moet terug betalen met de laatste salarisronde gedaan en niet met de eindafrekening

[Voor 63% gewijzigd door GrooV op 08-08-2019 11:50]

• YakuzA
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 09:24

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

GrooV schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:49:
Bijtelling betaal je niet meer bij de eindafrekening dus er valt ook niks meer te verrekenen
Op je eindafrekening komt dan in principe gewoon een correctie van '-zoveel' bruto plus de belasting correctie te staan.
Op je jaaroverzicht van komende januari is toch alleen het totaal van de posten dit jaar relevant.

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

• FiXeR.nl
  • Registratie: februari 2005
  • Niet online
Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:33:
[...]

Je kunt wel degelijk alle privé betalingen die je doet aan een zakelijke auto aftrekken van de bijtelling. Daar vallen dus ook benzine en tol uit het buitenland onder.

De werkgever kan er voor kiezen om deze niet te vergoeden (Tankpas in NL, buitenland kan je prive KM's niet declareren) maar moet dan wel de kosten verrekenen met de bijtelling en/of eigen bijdrage.

Dus de vraag van de TS is wel degelijk terecht.

Hoe HR hier mee omgaat kun je maar op 1 ding achter komen, vraag het ze. :P

• KoningsGap
Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:48:
[...]

Ik lever bonnen in om te declareren. Klinkt dus nogal hetzelfde ;)
Ik lever ze in om te laten verrekenen :P

Maar bueno, ik snap je. Misverstandje.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Meekoh schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:23:
Hij krijgt het niet vergoed van zijn werkgever. Dus waar heb je het nou over?
Hij declareert het zodat het tegen de bijtelling weggestreept kan worden. Dat is heel wat anders dan vergoed krijgen van de werkgever.

• Sefyu
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 04-12 22:36
KoningsGap schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:06:
[...]

Dit bedoel ik inderdaad! Ik kan zelf niet inloggen bij mijn leasemaatschappij omdat het een tijdelijke poolbak is. Ik rij diesel en het wordt Noord-Italie, dus ik heb hoop dat ik binnen m'n bijtellingsgrenzen blijf, en vziw zou je het mogen verrekenen met de bijtelling van de maand(en) daarvoor, maar dat weet ik dus niet helemaal zeker.

Ik heb in ieder geval voldoende informatie te pakken en zal HR nog even aan z'n jasje trekken.

Dank allen!
Bel je leasemaatschappij anders, wellicht kan je het per e-mail bij ze declareren. Het zal hun waarschijnlijk een worst wezen, zij factureren 't 1-op-1 door aan je werkgever.

• sjaak86
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 13-03-2020
Brandstofkosten kun je niet zomaar verrekenen met de bijtelling. Je werkgever mag de brandstofkosten (buitenland) wel belastingvrij aan je vergoeden.

• sham27
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:34
FiXeR.nl schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 11:57:
[...]

Je kunt wel degelijk alle privé betalingen die je doet aan een zakelijke auto aftrekken van de bijtelling. Daar vallen dus ook benzine en tol uit het buitenland onder.

De werkgever kan er voor kiezen om deze niet te vergoeden (Tankpas in NL, buitenland kan je prive KM's niet declareren) maar moet dan wel de kosten verrekenen met de bijtelling en/of eigen bijdrage.

Dus de vraag van de TS is wel degelijk terecht.

Hoe HR hier mee omgaat kun je maar op 1 ding achter komen, vraag het ze. :P
Je werkgever MOET de kosten helemaal niet verrekenen met de bijtelling, maar mag dit doen als deze kosten zijn gemaakt voor prive gebruik. Zo werkt mijn werkgever hier bijvoorbeeld ook niet aan mee.

Werkgever van TS gelukkig wel, maar ik denk dat TS dit gewoon even aan HR moet vragen. Ik zie geen issue. Vraag je werkgever om je vakantiegeld/dagen uit te betalen in september ipv augustus en met dezelfde uitbetaling een correctie te doen op je salarisstrook van augustus voor wat betreft de bijtelling.

Polestar 2 ‘20 | AWD | Performance | Pilot | Plus | Void - BMW R1200GS Rallye '17 - VW e-Golf ‘20

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee