Radio/CD-speler op scooter

Pagina: 1
Acties:
  • 2.231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Milenco
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12 20:16
Ik ga in oktober op voor m'n scooter-certificaat, maar ik heb al een Peogeot (:?) Vivacity van me moeder gekregen, een bromscooter die 30 loopt (ik laat hem gewoon zo lopen, mooi zonder helm).
Nou wil ik daar een cd-speler of radio in gaan bouwen aan de voorkant (bij het stuur daar maar dan iets eronder, daar zit ook zo'n vakje, daar wou ik het gaan inmaken). Maar nou vroeg ik me af of dat wel kan/mag. Mag het officieel? Dus dat ik bij de APK keuring geen gedonder krijg? En zou de scooter-accu dat kunnen trekken, zo'n radio of CD-speler erachter?

Ik zat zelf te denken aan een Auto-radio en misschien eentje met cd-speler erin. Die dingen zijn niet meer zo duur en voor 100 piek heb je al een goeie 2de-hands. Die dingen zijn volgens mij 12 volt, dus in principe moeten ze wel op die accu kunnen?

Zijn er meer mensen die hier aan denken of dit al eens hebben geprobeerd?

Thanks
Milenco

PS: Dit leek me de meest goeie plaats voor het topic, anders moet die maar ff ergens anders naar worden gekicked

Verwijderd

Kweenie of het mag, het zou niet moeten mogen vind ik, maar da's weer een ander verhaal.

Verwijderd

uhhhhhhhhhhhh scooter en apk ????

mijn brommer is nog nooit gekeurd hoor da hoeft nie

dus mag gewoon

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Het mag er wel in, maar je mag het niet aan hebben terwijl je rijd. Wel als je stil staat. Ik zou voor een kleine versterker gaan. Een autoradio trekt stroom voor 4 kanalen, een versterker voor 2. En je kan er cd, radio, md en cassette op aansluiten.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
Op zondag 29 juli 2001 09:51 schreef JT het volgende:
Het mag er wel in, maar je mag het niet aan hebben terwijl je rijd. Wel als je stil staat. Ik zou voor een kleine versterker gaan. Een autoradio trekt stroom voor 4 kanalen, een versterker voor 2. En je kan er cd, radio, md en cassette op aansluiten.
het stroomverbruik valt wel mee. als die extra kanalen niet belast worden trekt ie echt niet zoveel meer.

waar ga je veel naar luisteren? een autoradio heeft over het algemeen veel betere radioontvangst dan een normale tuner. die zijn berekend op kabel, en niet zo gevoelig.

ik zou een autoradio met cd-speler zoeken. bandjes ga je waarschijnlijk toch niet luisteren, dan heb je aan cd en radio genoeg lijkt me.

Verwijderd

Als je rijdt kan het sowieso, omdat je accu dan wordt bijgeladen. Als je stilstaat kan het ook nog een tijdje, totdat je accu leeg is. Reken er dan niet op dat je startmotor nog werkt, maar die dingen hebben niet voor nix een kickstarter.

Ik weet niet hoeveel volt jouw scootercircuits zijn, maar ik zou een radio nemen die p dat voltage werkt. Je kan je dan nog afvragen of je boxen wilt gebruiken, of alleen een uitgang voor een set oordopjes maakt. Kortom: Wil je hem gebruiken als mobile-disco, of om zelf muziek te luisteren?

Als je een autoradio neemt (die 12 volt draait, past waarschijnlijk leuk bij je scoot), kan je de 4 boxen aansluiten, of 2 boxen aan de 4 uitgangen, mocht je dat prettiger vinden.
Weet trouwens niet zeker of dat werkt, *schaam*.

• Milenco
Ik heb nog even zitten kijken, maar ik kan hem niet voorin doen (want daar zit helemaal niet zo'n vakje in). Ik doe hem denk ik gewoon in de buddy(:?, dat ding waar je op zit, dat vakje daaronder).

Ik heb gehoort dat autoradio's 13.6 v trekken, maar zou het wel moeten werken met 12v? En hebben alle (nieuwe) (snor)scooters een 12v. accu? Er zit wel een accu in, want ik kan hem gewoon starten via startknop+rem, en niet perse via de kickstart.

Ik (ik ik ik >:))was van plan om er gewoon 1 goeie box in te doen die niet al te duur is, en dan gewoon de 2 kanalen samen te voegen tot 1 mono signaal. Weet iemand waar ik deze kan plaatsen voor het beste geluid? Ik zat zelf te denken gewoon voorin onder het stuur, maar dan moet ik wel een gat maken :( (wat ik het liefst niet doe).

Ik Luister trouwens het liefst naar trance en top 40 muziek.

Milenco

Verwijderd

waar:
'k heb al bij heel wat luitjes auto radio in gebouwd en je zal hem toch echt in je buddy mote bouwen want je auto radio is niet (spat)water dicht en hou rekening met vandelisme dus in je buddy.

power:
je kan hem dus direkt op de accu aansluiten maar zet er altijd een zekering tussen!
sluit je het verkeerd aan dan wilt het wel is goed vekeerd gaan (worst case: je scooter fikt af!)
en ja je accu is 12v en of dat nou 10v of 14v hij zal niet super kieskeurig zijn.
en jah hij kan behoorlijk wat vermogen trekken (ligt aan radio+boxen+hoe hard staan ze)
let er op dat je accu niet leeg trekt want (gel)lood-accu's kunnen daar niet tegen. (de capiciteit gaat sterk achteruit)

hmm hoop dat ik je een beetje geholpen heb anders ICQ# 36791833

• Milenco
Op zondag 29 juli 2001 22:55 schreef NogooD het volgende:
waar:
'k heb al bij heel wat luitjes auto radio in gebouwd en je zal hem toch echt in je buddy mote bouwen want je auto radio is niet (spat)water dicht en hou rekening met vandelisme dus in je buddy.

power:
je kan hem dus direkt op de accu aansluiten maar zet er altijd een zekering tussen!
sluit je het verkeerd aan dan wilt het wel is goed vekeerd gaan (worst case: je scooter fikt af!)
en ja je accu is 12v en of dat nou 10v of 14v hij zal niet super kieskeurig zijn.
en jah hij kan behoorlijk wat vermogen trekken (ligt aan radio+boxen+hoe hard staan ze)
let er op dat je accu niet leeg trekt want (gel)lood-accu's kunnen daar niet tegen. (de capiciteit gaat sterk achteruit)

hmm hoop dat ik je een beetje geholpen heb anders ICQ# 36791833
Thanks, ik neem contact je ff op ICQ

Verwijderd

Om te zorgen dat je niet teveel stroom trekt zou ik een speaker met een hoog rendement nemen (goh). Als die spec niet vermeld wordt moet je zoeken naar een hoge gevoeligheid. Misschien is zo'n lowbudget PA-speaker wat voor je?

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-12 00:00

Kirpeknots

Wazzup!

Ik zou bij een watersportzaak "Marine" speakers kopen van bijvoorbeeld Sony. En de radio in je buddy monteren. Ik zou wel 2 speakers gebruiken. Bij gebruik van 1 speaker loop je het risico dat je de eindtrap van je radio opblaast (vooral als hij hard staat).

Voor de meeste radio's is een stuurbediening te leveren. Plaats die aan de voorkant van je Buddy aan de buitenkant en verzin een manier om die waterdicht te houden.

En zet je radio niet te hard. Er zijn mensen, zoals ik, die dat heeeeel erg irritant vinden. Die gatjes die midden op het plein met die pleurisherrie in hun scooters staan. Dan smaakt je biertje op het terrasje gewoon net iets minder.

• DipStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-12 16:08

DipStick

HHmmm, nice ;)

Op zondag 29 juli 2001 22:38 schreef Milenco het volgende:
...
Ik (ik ik ik >:))was van plan om er gewoon 1 goeie box in te doen die niet al te duur is, en dan gewoon de 2 kanalen samen te voegen tot 1 mono signaal
...
Ik zou hierbij ook goed opletten wat je doet hoor, want als een autoradio z'n vermogen niet goed kwijt kan, kan zijn levensduur rap over zijn.

Ik weet niet pcies op welk aantal Watt en Ohm je moet letten, want dat is "gelukkig" bij elke radio weer anders, dat moet je maar ff checken.

Ik geloof niet in bijgeloof, dat brengt ongeluk
Vroeger was ik een twijfelaar. Ik ben daar nu niet meer zo zeker van.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-06 11:28
Op zondag 29 juli 2001 09:23 schreef Courage het volgende:
Kweenie of het mag, het zou niet moeten mogen vind ik, maar da's weer een ander verhaal.
geheel mee eens ordina........... ;)

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• Milenco
Thanks
Ik moet dus zoeken naar spatwatervaste speakers? (ik neem er denk ik toch wel 2). Ik wil ze tussen de buddy en de kappen plaatsen maar ik weet niet of er dan nog fatsoenlijk geluid uit komt. Ik heb laatst wel speakers gezien (35-20000h) voor 50 piek, waren 150 watt, en 15 cm groot.

Met zo'n 'stuurafstandsbediening', kan je daart ook geluid enzo mee instellen?

Weet iemand trouwens nog goeie argumenten om me ma over te halen? :P

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-12 23:36
waarom neem je ook niet meteen een 2e accu? je buddyseat is toch useless met een versterker dr in, en plaats voor een accu is dr ook nog wel...

scooter alarmen bijvoorbeeld trekken enorm aan je accu... sommige accu's worden dr compleet door ontregeld zelfs! (en dan bedoel ik niet dat ze wat sneller leeg zijn, maar ik heb t dan over scooters die op eens zomaar zonder reden beginnen te loeien, of tijdens het rijden er plotseling mee stoppen, etc.)

neem gwoon een 2e accu, en laadt dat ding thuis op ofzo!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Die scooters met geluid zijn inderdaad irritant. Doe mij maar een auto met een flinke sub erin :)

Verwijderd

Op donderdag 02 augustus 2001 17:03 schreef Tu-Tone het volgende:
waarom neem je ook niet meteen een 2e accu? je buddyseat is toch useless met een versterker dr in, en plaats voor een accu is dr ook nog wel...

scooter alarmen bijvoorbeeld trekken enorm aan je accu... sommige accu's worden dr compleet door ontregeld zelfs! (en dan bedoel ik niet dat ze wat sneller leeg zijn, maar ik heb t dan over scooters die op eens zomaar zonder reden beginnen te loeien, of tijdens het rijden er plotseling mee stoppen, etc.)

neem gwoon een 2e accu, en laadt dat ding thuis op ofzo!
dat een scooter alarm veel stroom trekt is nieuw voor mij :P
het enigste wat er slecht voor is al je hem gedurende lange tijd stille laat staan zonder de accu in conditie te houden.
dus rijden of je accu gewoon los koppelen.
en een tweed accu is ook een goed idee maar( argh wat zit ik te zeiken :D )
als je die accu helmaal leeg speeld met je radio dat gaat de levens duur sterk achteruit.
dus je zou een schakeling kunne maken die automaticsh over schakelt naar je 2de en 1e accu als die leeg raken of gewon je radio automaticsh uit laten schakelen.

btw let niet op de typo's ik was vroeg op vandaag :)

• wizzard
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-05 07:23
mischien wel wreed ze verkopen bij SA (stage acompagny ) een soort van kloppertjes die kun je normaal op de bodemplaat van je auto bevestigen en dan dreunt hij wat door.

(niet dmv speakers maar door kloppertjes ) heb het wel eens gevoeld is wel tof.

ik weet niet hoe duur ze zijn maar kijk het wel even na (is ook nog een klein kastje dus overal te bevestigen ook op je scooter )

MMO-Cataclysm We need people who can write !!!! want to be a news poster do ask :)

• Leipo
  • Niet online
veel audio zaken zeggen dat je accu het niet zal trekken en dat hij binnen 5 minuten leeg is..

nou heb ik het zelf ook een keer ingebouwd in mijn scooter (discman, supertech 2*50watt autoversterker en een 120 watt box) en dat aangesloten op mijn accu en tijdens het instaleren had ik de muziek aanstaan en viel mijn sleutel in me buddy en viel me buddy dicht |:(

de muziek heeft ruim 2 uur gedraait en toen kreeg ik eindelijk me buddy open.. ik kon ook gewoon nog kickstarten...

- en nee ik kon de reserve sleutel niet vinden :(

trouwens: je mag geen muziek installatie van de politie in je scooter hebben die aanstaat.
je doet er dan ook verstandig aan een schakelaartje in te bouwen zodat als je juten tegenkomt je de hele instalatie uit kan schakelen door gewoon die schakelaar om te halen.
dat schakelaartje heb je ook altijd nodig als je je scooter neerzet en de radio niet aanstaat: die radio vraagt nog steeds stroom en zal dus ook ej accu leegzuigen..
trust me: i know :)

Verwijderd

Nou als je klaar bent il ik wel wat pic's zien(indien mogelijk)

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Ik heb vroeger ook wel wat met die shit lopen knoeien. Wij werkten altijd met een radio in de buddy, speakers in het handschoenenkastje en een vaag 12v versterkertje om de boel wat op te peppen. Werkte prima, maar echt volle bastonen gaat 't nooit geven.

Be a maniac en scheur rondt met die teringherrie vol aan :(

• Milenco
Kick :)

Oke, volgende week dinsdag ga ik op, nog steeds die Vivacity. Project heeft een tijdje stil gelegen maar ik begin er toch weer mee.

De speakers die gaan in m'n voorkap, discman in de buddy, en tussen m'n benen komt een aan/uit schaklelaar en volumeregelaar.

Ik heb dit nodig:
-kleine krachtige versterker (zodat ik het geluid nog goed kan horen als de motor draait)
-schakelaar (tussen voeding en versterker)
-1 of 2 kleine goedkope goede boxen.
-volumeregelaar. Kmoet ff kijken hoe ik dat het beste kan doen, wat voor ding ik precies moet aansluiten. (tussen versterker en boxen :?)

Wie heeft goed advies over wat ik het beste kan kopen?

Verwijderd

Op zondag 29 juli 2001 08:47 schreef Milenco het volgende:
Ik ga in oktober op voor m'n scooter-certificaat, maar ik heb al een Peogeot (:?) Vivacity van me moeder gekregen, een bromscooter die 30 loopt (ik laat hem gewoon zo lopen, mooi zonder helm).
Nou wil ik daar een cd-speler of radio in gaan bouwen aan de voorkant (bij het stuur daar maar dan iets eronder, daar zit ook zo'n vakje, daar wou ik het gaan inmaken). Maar nou vroeg ik me af of dat wel kan/mag. Mag het officieel? Dus dat ik bij de APK keuring geen gedonder krijg? En zou de scooter-accu dat kunnen trekken, zo'n radio of CD-speler erachter?

Ik zat zelf te denken aan een Auto-radio en misschien eentje met cd-speler erin. Die dingen zijn niet meer zo duur en voor 100 piek heb je al een goeie 2de-hands. Die dingen zijn volgens mij 12 volt, dus in principe moeten ze wel op die accu kunnen?

Zijn er meer mensen die hier aan denken of dit al eens hebben geprobeerd?

Thanks
Milenco

PS: Dit leek me de meest goeie plaats voor het topic, anders moet die maar ff ergens anders naar worden gekicked
tuurlijk 12Volt dat kan makkelijk. Antenne derop. alleen ff wat vaker met de kick starten zo spaar je wat accu spanning. en euhh kijk uit voor veel vocht als je um aan hebt die radio cd-speler dan en owja overslaan, dat doet ie zeker!! suc6

• Milenco
Op donderdag 18 oktober 2001 20:32 schreef The-ZeroCool het volgende:

[..]

tuurlijk 12Volt dat kan makkelijk. Antenne derop. alleen ff wat vaker met de kick starten zo spaar je wat accu spanning. en euhh kijk uit voor veel vocht als je um aan hebt die radio cd-speler dan en owja overslaan, dat doet ie zeker!! suc6
Met antishock protectie heeft die minder last van schokken :). Ik ga er dus een discman instoppen, en ik moet idd oppassen met vocht.
Misschien als ik er van dat vochtafstotende spul (voor de schoenen) op spuit?

• Milenco
nobody?

• Milenco
Op Friday 19 October 2001 18:33 schreef Milenco het volgende:
nobody?
ARG!

:* please? :*

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

All weather speakers, zeer kleine versterkers (zelfbouw klasse of zo).

• Cheater
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:17
Ik heb ook speakers in m'n scooter
(ik mag met trots zeggen:) Een 4.1 set erin.
Eerst zaten er 2 versterkers in, maar de 2 hield er plots mee op. De ene die er nu nog in zit werkt als een zonnetje. Ik heb een schakelaar aan de buitenkant (iedereen beweert dattie kei goed opvalt):SMUL

Over cheapy boxen gesproken. DOE DIT NIET !
ik heb ook kleine speakers erin (wel 4) maar dit werkt voor geen meter (en ik rijd er nog meer rond) Ik ben van plan 1 grote speaker (er 5.1 van maken dus) in te bouwen in m'n buddyseat. En m'n discman slaat als de tering over. Als kleine oplossing heb ik er maar een hoop handoeken in gedaan. :7.

Ik wil wel PICS posten, maar moet effe digicam van m'n vaders kamer zoeken (en jatten. (lees: lenen))

• JT
  • Laatst online: 15-12 16:03

JT

VETAK y0

Op zondag 03 maart 2002 00:38 schreef Cheater het volgende:
Ik heb ook speakers in m'n scooter
(ik mag met trots zeggen:) Een 4.1 set erin.
Eerst zaten er 2 versterkers in, maar de 2 hield er plots mee op. De ene die er nu nog in zit werkt als een zonnetje. Ik heb een schakelaar aan de buitenkant (iedereen beweert dattie kei goed opvalt):SMUL

Over cheapy boxen gesproken. DOE DIT NIET !
ik heb ook kleine speakers erin (wel 4) maar dit werkt voor geen meter (en ik rijd er nog meer rond) Ik ben van plan 1 grote speaker (er 5.1 van maken dus) in te bouwen in m'n buddyseat. En m'n discman slaat als de tering over. Als kleine oplossing heb ik er maar een hoop handoeken in gedaan. :7.

Ik wil wel PICS posten, maar moet effe digicam van m'n vaders kamer zoeken (en jatten. (lees: lenen))
Waarom schop je dit topic omhoog ?

En ik zou er zowiezo geen dure speakers indoen...alles gaat dan rammelen met dat plastic als het hard gaat.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Op zondag 03 maart 2002 00:38 schreef Cheater het volgende:
En m'n discman slaat als de tering over. Als kleine oplossing heb ik er maar een hoop handoeken in gedaan. :7.
Een MP3 speler doet wonderen

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dan word je scooter nog eerder gestolen... CD spelertje er "gratis" bij, kan niet missen.

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Cheater
kheb maar CD speler met 20 seconde antishok. binnen 20 minuten leeg :) maar ik heb em via een speciale volt-regulator op 5 volt gekregen.

En waarom mag ik niet reageren op een topic (dat is toch niet omhoog schoppen) je legt het verband verkeert geloof ik

Verwijderd

ik wil ook boxen in mun scooter bouwen alleen zit ik met een andere vraag denk.

ik heb wel 2 goeie speakers ervoor en draden alles alleen wat het probleem is dat ik een versterker nodig heb die gewoon klein is, zodat ik wat ruimte heb ik mun buddy.

er moet alleen een aansluiting op zitten voor je mp3 speler dus een line in.

dus ik zoek een versterker met een line in die klein is en die je makkelijk aan je mp3 speler kan aansluiten

• Cheater
Wat dacht je van:
Afbeeldingslocatie: http://www.kijkshop.nl/online/images/catalog/zoom_images/KS87550b.gif

Die versterker zit onder andere OOK in m'n scooter om m'n voorspeakers van muziek te voorzien.

SuperTech is een bagger merk, en iedereen zal het je afraden maar het is een aanrader om ermee te BEGINNEN, want 19,99 is amper weggegooid geld ... toch?

Onder andere heb ik een versterker van 400 watt onder m'n scooter hangen voor m'n subwoofer in de buddyseat, die 350 watt met gemak opzuipt ;)

Al bij al, bouw je op, en begin je klein, want bij het begin is het toch ietswat experimenteren, want het blijft zelfbouw.

Overigens, op scooterfreaks.nl [dacht ik] staat een kleine maar leuke tutorial om muziek in je scooter te bouwen.
Pagina: 1