Toon posts:

Artifacts met een GTX 780 TI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers, ik heb weer een twijfelachtige situatie. Ik heb een MSI GTX 780 ti 3GB Gaming liggen die begint te artifacten bij het installeren van de drivers.

Na het installeren komt de PC in een bootloop terecht na het vastlopen. Ik heb de videokaart een enkele keer Unigene Heaven kunnen laten afdraaien na een flinke hoeveelheid reboots, maar de PC liep vast na enkele seconden. Ik weet vrijwel zeker dat deze videokaart niet functioneel meer is, maar misschien dat iemand hier nog een goede ingeving heeft.

De voeding die ik gebruik is een Be Quiet Pure power 100 500W. Systeem werkt met andere componenten goed. Misschien niet genoeg stroomtoevoer van de voeding? Lijkt me stug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:37
Hitte probleem? Koeler eraf halen, schoonmaken en verse thermalpaste erop. En voorzichtig met eventuele thermal pads tussen de heatsink en het geheugen enzo.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NitroX infinity schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:01:
Hitte probleem? Koeler eraf halen, schoonmaken en verse thermalpaste erop. En voorzichtig met eventuele thermal pads tussen de heatsink en het geheugen enzo.
Heb alles netjes nagelopen, nieuwe laag arctic ceramique 2 aangebracht en netjes uitgesmeerd. Kaart is stofvrij gemaakt en netjes in elkaar geschroefd zoals het hoort. Een hitteprobleem lijkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Dan is de kaart waarschijnlijk gewoon op. Hij is niet stabiel meer op zijn fabriekssnelheden. Wat je nog kan doen is een aangepaste BIOS maken met lagere clocks en die erop flashen in de hoop dat-ie nog weer even draaien wil.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:09

Nemesizz

Untouchable

Als ik de MSI versie vergelijk met wat een stock 780Ti hoort te doen, is dat ding van de fabriek af (MSI) al behoorlijk opgefokt (GPU core althans, geheugen is wel gelijk).
Stock doet een 780Ti 875Mhz op de core 928Mhz boost, en MSI doet 1020Mhz core 1085Mhz boost, nu lijkt dat weinig, maar dat is toch behoorlijk veel (reden dat ik nooit fan was van factory OC, ze plempen een bepaalde snelheid op alle kaarten, terwijl de ene GPU de andere niet is en het vaak zat problemen gaf dat kaarten niet op de factory OC snelheid stabiel bleven).

Ik zou underclocken proberen (op de GPU core), maar verwacht eigenlijk wel dat het richting einde verhaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga dan nog proberen om een lager geklokte bios er op te zetten, of manueel een underclock te doen. Ik zal de resultaten terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, heb een lager geklokte BIOS geflasht, de standaard kloksnelheden van een reference kaart van MSI. Hij pakt hem wel, maar de kaart blijft hetzelfde gedrag vertonen. Hij is op zijn einde helaas. Ik moet maar kijken of een techneut deze kaart nieuw leven in kan blazen. De PCB ziet er in orde uit, dus het zullen waarschijnlijk defecte weerstandjes of condensatoren zijn. Ik heb helaas de apparatuur niet liggen om een diagnose te doen, dus hij gaat maar defect op V&A voor een liefhebber.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-08-2019 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Artifacts komen meestal door defect geheugen. In sommige gevallen door de solderingen van het geheugen waarbij de kaart in de oven stoppen helpt, geen idee hoe dat bij deze kaart zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Micro breukjes kan (komt overigens bij meer gesoldeerde apparaten voor dan alleen videokaarten, monitoren kunnen er ook wat van), maar dan kun je net zo goed naar een andere kaart gaan kijken want de 'oven fix' is altijd maar tijdelijk.

Gezien de leeftijd van de kaart is het ook niet de moeite waard tenzij je van een beetje knutselen houdt.
Ten tijde van de Geforce 8800 periode was het nog interessant omdat die kaarten toen nog goed mee konden komen, en je nog even vooruit kon totdat je nieuwe kaart binnen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 10:29:
Micro breukjes kan (komt overigens bij meer gesoldeerde apparaten voor dan alleen videokaarten, monitoren kunnen er ook wat van), maar dan kun je net zo goed naar een andere kaart gaan kijken want de 'oven fix' is altijd maar tijdelijk.

Gezien de leeftijd van de kaart is het ook niet de moeite waard tenzij je van een beetje knutselen houdt.
Ten tijde van de Geforce 8800 periode was het nog interessant omdat die kaarten toen nog goed mee konden komen, en je nog even vooruit kon totdat je nieuwe kaart binnen was.
Ik houd wel van knutselen, maar heb helaas de tools niet liggen. Voor zover ik weet is de verhitting middels een oven geen goede manier om het probleem mee op te lossen. Vanwege het feit dat je de de hele printplaat onnodig loopt te verhitten. Vaarwel videokaart. ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

De meeste componenten kunnen wel tegen de hitte, maar dingen zoals elco's gaan aanzienlijk in levensduur achteruit (vaak rated voor 105ºC, en je over moet op ~200ºC).

Heb zelf wel een paar keer kaarten gebakken, resultaten waren wisselend, ene hield het een week uit, ander hield het een jaar uit. Heatgun zelfde verhaal (kun je iets gerichter te werk gaan), maar ook daar tijdelijk lapmiddel.

Bij laptops en game consoles kan het nog wel interessant zijn (anders moet je het hele apparaat weg kieperen), bij desktop videokaarten niet zo meer (kaart vervangen is zo gepiept).
Beetje midrange nieuwe kaart kan vaak al zat mee komen met een oude high-end.
Tijdens de 'mining craze' had het misschien even weer interessant geweest, maar dat is gelukkig ook weer zo goed als voorbij :P
Pagina: 1