Toon posts:

Fan-header onderbreken. Wat gebeurt er?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand wat er gebeurt als ik een fractie van een seconde het signaal onderbreek van de fan-header van de CPU fans?
Schakelt de PC dan uit, of lukt dat wel?

Ik wil nl. een Silverado met de verschillende weerstanden in de kabels die daarbij zitten op een schakelaar monteren zodat ik kan switchen tussen 6 volt, 9 volt, 10 volt en 12 volt. Maar dus met fan-rpm-monitoring. Op een KT7-RAID.

Alleen : kan dat überhaupt, is dat niet te complex, en hoe doe ik dat met 1 schakelaar voor de 2 fan's tegelijk?

• happy3736
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-12-2024
volgens mij zegtie dan gewoon ff 0 rpm
maar je kan het toch instellen ergens?

• nOLoGIc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-05 08:42
Ik dacht dat de powerdown op een kt7 bij lage cpu-fan rpm na 10 seconden inspringt (als de optie enabled staat).
Sowieso pas vanaf bios wz geloof ik en alleen op fan header 1.

Verwijderd

Topicstarter
Dus hij doet niet een auto-shutdown als hij FF 0 rpm aangeeft?

• nOLoGIc
  • Laatst online: 10-05 08:42
Nee!
Dat doet ie pas als je de optie aanzet en er langer dan 10 (of anders 5) sec geen (of lage?) rpm op header 1 is. Er was een bios release waar de optie standaard aanstond (en niet uit te zetten was) maar das allang geleden. Nu staat de beveiliging standaard disabled.
Optie staat onder het "System Health" oid tabblad.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

De schakelaar komt zowiezo tussen de voedingslijnen te zitten en niet in de RPM sense leiding... Die lijft gewoon aan je moederbordje gekoppeld...

Bij het schakelen zal wel ff een dipje te zien zin in de snelheid van de fan maar erg drastisch lijkt me dat niet als je gewoon snel doorschakeld..

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Mja .. maar hij wordt toch ook gevoed door de fan-header? M'n huidge Orbje wel iig.

• PsYgHo
  • Laatst online: 17-05 02:08
Ja maar je komt niet aan dat rpm signaal draad, die laat je lekker zitten..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 08:12

BrZ

jah, en je fan blijft wel ff doordraaien als je de stroom eraf haalt, en dan zal hij wle een RPM signaal moeten geven...

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:49
Ik zat eraan te denken gewoon een potmeter ertussen, kun je em ook op 7,9 en 11 volt laten draaien enzo

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 29 juli 2001 11:04 schreef psygho het volgende:
Ja maar je komt niet aan dat rpm signaal draad, die laat je lekker zitten..
:?

Een Silverado wordt toch net als mijn Orbje nu gevoedt door de fan-header? Er gaat geen molex naar een splitter van de voeding of zo.

Ik wil iets verzinnen waardoor ik m'n toekomstige Silverado met die meegeleverde draadjes met weerstanden, kan schakelen van voltage, maar dus met behoud van het rpm-signaal.

• Bierkameel
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Op zondag 29 juli 2001 13:16 schreef HlpDsK het volgende:

[..]

:?

Een Silverado wordt toch net als mijn Orbje nu gevoedt door de fan-header? Er gaat geen molex naar een splitter van de voeding of zo.

Ik wil iets verzinnen waardoor ik m'n toekomstige Silverado met die meegeleverde draadjes met weerstanden, kan schakelen van voltage, maar dus met behoud van het rpm-signaal.
Je hebt 3 draadjes aan dat stekkertje zitten.

De middelste is de RPM en de 2 buitensten + en -

Je trekt die buitenste 2 uit het stekkerste en daar ga je mee werken en die middelste steek je gewoon weer op het moederbord zodat je de RPM sensor niet kwijt bent.

Je kan de - altijd vast aansluiten dus meteen op een molex connector en dan zet je tussen de + lijn die weerstandjes.

Zo houd je dus je RPM en je kan de snelheid van je fan regelen :)

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Joy *D

/me gaat binnenkort solderen dan denkt ie :P
Pagina: 1