Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Mijn vraag
Ik wil een foto laten printen op aluminium (50x100cm). Ik maak daarom een crop uit het origineel (16MP) waarbij de hoogte maximaal blijft. De breedte wordt dus teruggebracht om de gewenste verhouding te bereiken.
Nu kan ik bij het aanpassen van de imagegrootte in photoshop kiezen voor resampling zodat de resolutie 300ppi blijft. Zonder resampling wordt dit ~88.

Gezien het formaat van de foto ga ik hier natuurlijk niet op 30cm afstand naar kijken en ik zou daarom met een lagere resolutie toekunnen. Volgens deze website is 80 genoeg voor het formaat dat ik wil. Zij raden ook af om te resamplen.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee en of ik dit wel moet willen. Mijn angst is uiteraard dat ik geld weggooi omdat het een waardeloze print blijkt te worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Photoshop voor fotobewerking, de foto is genomen met een 16MP oly systeemcamera.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-09 12:02

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Waarom moet je resampelen als je alleen maar cropt? :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Topicstarter
Het is niet alleen croppen, de hoogte is ca 40cm en moet dus naar 100.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:15
Volgens mij maakt het niet zoveel uit of jijzelf resampled, of dit laat doen door het bedrijf wat de foto afdrukt. Zover ik weet hanteren de meesten een minimale ppi/dpi, maar dat zegt meer iets over de oorspronkelijke foto, dan over de aangeleverde foto.

Je kunt een crop van effectief 80ppi wel upscalen naar 300ppi, maar daar wordt de print volgens mij niet beter van. Qua fotokwaliteit blijf je beperkt tot die 80ppi, het enige wat resampling dan doet is pixels bij verzinnen (met onscherpte als gevolg) ipv de pixels vergroten (pixels van 1x1 worden 4x4 bijvoorbeeld). Maar ik ga er van uit dat het afdrukbedrijf zelf wel resampled, mocht de foto niet aan de minimale eisen voldoen. In dit geval dus niet van toepassing, omdat de foto aan de minimale 80ppi voldoet.

Een hogere ppi van de oorspronkelijke foto, betekent wél meer scherpte/kwaliteit van de print, maar ook weer niet eindeloos. Op een gegeven moment loop je tegen de resolutie van de printer aan en geeft een hogere ppi volgens mij niet langer een betere print.

Ik zou de maximale resolutie zonder resampling aanleveren. Desnoods neem je even contact op met het betreffende afdruk bedrijf, als er verder niets over in de FAQ staat.

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 07-08-2019 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:53
Het voordeel van zelf resamplen is dat je het proces zelf in de hand hebt, en kan zien wat je krijgt voordat het geprint is. Een tool/plugin als ON1 Resize wordt voor dit soort dingen gebruikt om billboardformaat afbeeldingen te maken. Ik zou het zelf wel doen maar moet toegeven dat ik weinig ervaring heb met print.

Even een voorbeeld:

Deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8HuXZcLezBlTOsrl0Ex4QTdW/thumb.jpg

Heb ik verkleind naar 800px:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1SFZYxt2BsvTVRH5xnYDoaaj/thumb.jpg

En vervolgens met ON1 Resize opgeblazen naar 4000px:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RcDyjJV2O4TuaXnnrBOBKDLB/thumb.jpg

Perfect? Nope! Maar toch best aardig, voor 25x (5x5) vergroting.

[ Voor 50% gewijzigd door Wormaap op 07-08-2019 19:12 ]

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
@DirtyBird: Tevens even een schopje naar Workflow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Wormaap schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:09:
Het voordeel van zelf resamplen is dat je het proces zelf in de hand hebt, en kan zien wat je krijgt voordat het geprint is. Een tool/plugin als ON1 Resize wordt voor dit soort dingen gebruikt om billboardformaat afbeeldingen te maken. Ik zou het zelf wel doen maar moet toegeven dat ik weinig ervaring heb met print.

Even een voorbeeld:

Deze foto:

[Afbeelding]

Heb ik verkleind naar 800px:

[Afbeelding]

En vervolgens met ON1 Resize opgeblazen naar 4000px:

[Afbeelding]

Perfect? Nope! Maar toch best aardig, voor 25x (5x5) vergroting.
Ik zou juist zeggen laat het door het afdruk bedrijf doen. Zij hebben er waarschijnlijk meer ervaring mee, waarom als hobbyist zelf gaan rommelen als ervaren mensen het voor je kunnen doen :?

Gabriël AM5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:03

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

sapphire schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:56:
[...]

Ik zou juist zeggen laat het door het afdruk bedrijf doen. Zij hebben er waarschijnlijk meer ervaring mee, waarom als hobbyist zelf gaan rommelen als ervaren mensen het voor je kunnen doen :?
Waarom zelf je foto editten als Kruidvat een "optimaliseer beeld' functie heeft.....het klinkt overdreven, maar een beeld vergroten is niet een goed/fout klusje, maar nogal smaak gevoelig.
Zij zullen een standaard upscale doen en een zeer lichte sharpening, maar de keuze is veel groter. Je kan meegeven bij het vergroten dat de harde overgangen/lijnen moeten blijven, handig voor architectuur maar onbruikbaar bij een portret bijvoorbeeld.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wormaap
sapphire schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:56:
[...]

Als die ervaren mensen dat inderdaad doen, dan ben ik het er helemaal mee eens. Maar zoals Nomad ook al aangeeft: zij trappen je foto gewoon door een preset en printen hem, niemand gaat daadwerkelijk naar je plaat kijken en besluiten wat het beste is. Dat geeft ongetwijfeld een beter resultaat dan resamplen met Paint, maar als serieuze hobbyist kun je beter.

Pagina: 1