Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Vraag
Alle reacties
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Je kunt een crop van effectief 80ppi wel upscalen naar 300ppi, maar daar wordt de print volgens mij niet beter van. Qua fotokwaliteit blijf je beperkt tot die 80ppi, het enige wat resampling dan doet is pixels bij verzinnen (met onscherpte als gevolg) ipv de pixels vergroten (pixels van 1x1 worden 4x4 bijvoorbeeld). Maar ik ga er van uit dat het afdrukbedrijf zelf wel resampled, mocht de foto niet aan de minimale eisen voldoen. In dit geval dus niet van toepassing, omdat de foto aan de minimale 80ppi voldoet.
Een hogere ppi van de oorspronkelijke foto, betekent wél meer scherpte/kwaliteit van de print, maar ook weer niet eindeloos. Op een gegeven moment loop je tegen de resolutie van de printer aan en geeft een hogere ppi volgens mij niet langer een betere print.
Ik zou de maximale resolutie zonder resampling aanleveren. Desnoods neem je even contact op met het betreffende afdruk bedrijf, als er verder niets over in de FAQ staat.
[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 07-08-2019 19:04 ]
Even een voorbeeld:
Deze foto:

Heb ik verkleind naar 800px:

En vervolgens met ON1 Resize opgeblazen naar 4000px:

Perfect? Nope! Maar toch best aardig, voor 25x (5x5) vergroting.
[ Voor 50% gewijzigd door Wormaap op 07-08-2019 19:12 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Ik zou juist zeggen laat het door het afdruk bedrijf doen. Zij hebben er waarschijnlijk meer ervaring mee, waarom als hobbyist zelf gaan rommelen als ervaren mensen het voor je kunnen doenWormaap schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:09:
Het voordeel van zelf resamplen is dat je het proces zelf in de hand hebt, en kan zien wat je krijgt voordat het geprint is. Een tool/plugin als ON1 Resize wordt voor dit soort dingen gebruikt om billboardformaat afbeeldingen te maken. Ik zou het zelf wel doen maar moet toegeven dat ik weinig ervaring heb met print.
Even een voorbeeld:
Deze foto:
[Afbeelding]
Heb ik verkleind naar 800px:
[Afbeelding]
En vervolgens met ON1 Resize opgeblazen naar 4000px:
[Afbeelding]
Perfect? Nope! Maar toch best aardig, voor 25x (5x5) vergroting.
Waarom zelf je foto editten als Kruidvat een "optimaliseer beeld' functie heeft.....het klinkt overdreven, maar een beeld vergroten is niet een goed/fout klusje, maar nogal smaak gevoelig.sapphire schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:56:
[...]
Ik zou juist zeggen laat het door het afdruk bedrijf doen. Zij hebben er waarschijnlijk meer ervaring mee, waarom als hobbyist zelf gaan rommelen als ervaren mensen het voor je kunnen doen
Zij zullen een standaard upscale doen en een zeer lichte sharpening, maar de keuze is veel groter. Je kan meegeven bij het vergroten dat de harde overgangen/lijnen moeten blijven, handig voor architectuur maar onbruikbaar bij een portret bijvoorbeeld.
Als die ervaren mensen dat inderdaad doen, dan ben ik het er helemaal mee eens. Maar zoals Nomad ook al aangeeft: zij trappen je foto gewoon door een preset en printen hem, niemand gaat daadwerkelijk naar je plaat kijken en besluiten wat het beste is. Dat geeft ongetwijfeld een beter resultaat dan resamplen met Paint, maar als serieuze hobbyist kun je beter.sapphire schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 07:56:
[...]
Ik zou juist zeggen laat het door het afdruk bedrijf doen. Zij hebben er waarschijnlijk meer ervaring mee, waarom als hobbyist zelf gaan rommelen als ervaren mensen het voor je kunnen doen