Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalcoBoy
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 18-09-2022
Hebben mensen hier ervaring met, of kennen jullie anderen die werken via, detacheerders die niet IT'ers opleiden zoals: Calco, Qquin, Qquest, Sogeti, Procam ect.

Zelf heb ik Biologie gestudeerd en in mijn eigen tijd Python en Java geleerd om een overstap te maken naar de IT. Ben aangenomen bij Calco met te intentie om meer de technische kant op te gaan (dit heb ik ook vermeld bij de solicitatie). Ik moet zeggen dat vooral het niveau van de technische kant heel er tegen valt en voor mijn gevoel meer een test is. Ik krijg les in Visual Basics en Java van iemand zonder achtergrond in IT en zelf de Calco Masterclass net afgerond heeft. Daarnaast is er nog een leraar die op het MBO les heeft gegeven en 1 die zelf al jaren gedetacheerd is geweest. Ik heb qua programmeren niks nieuws geleerd, maar heb wel meer een idee gekregen hoe het geïmplementeerd wordt in het bedrijfsleven. Ook hameren ze er heel erg op dat je niks moet doen in je vrije tijd, wat mij doet vermoeden dat ze willen testen op welk niveau je zit en hoe snel je leert.

Er is heel veel focus of soft skills, wat natuurlijk ook heel belangrijk is, maar mijn doel met de traineeship is dat ik goed word in het ontwikkelen van software de komende twee jaar. Ik begin te twijfelen of Calco wel een goede plek is hiervoor. Iedereen is jong en onervaren en je wordt verkocht aan klanten door andere jong en onervaren accountants (die volgens mij geen flauw idee hebben wat het werk inhoud).

Kunnen jullie je ervaringen delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik ken die Calco traineeship niet maar heb zelf die van Capgemini doorlopen. Het was toen kleinschaliger dan het nu is (1 maand vs 6 maanden nu), maar ging zeker de techniek in en nagenoeg niet over business. Eerste week was Object Oriented Programming, daarna dieper .NET in met C#, HTML, CSS, wat javascript en database dingetjes erbij. De java class deed een vergelijkbare opdracht maar dan in Java.

Soft skills heeft Cap wel veel trainingen voor, maar die horen niet tot de masterclass en kan je zelf voor kiezen of je ze wil volgen of niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-05 14:44
CalcoBoy schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 16:25:
[...]

Ik moet zeggen dat vooral het niveau van de technische kant heel er tegen valt en voor mijn gevoel meer een test is. Ik krijg les in Visual Basics en Java van iemand zonder achtergrond in IT en zelf de Calco Masterclass net afgerond heeft. [...]
Hoe hoog is die amortisatie eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-05 16:15

Don Quijote

El Magnifico

Ik moet zeggen dat ik op zich wel te spreken ben over Calco. Niet zozeer op wat de trainees technisch specifiek leren (het echte leren gebeurt toch pas op de job), maar ze hebben een neusje voor gedreven en snel lerende mensen aan te nemen. Heb inmiddels redelijk wat Calco’ers over de vloer gehad en in alle gevallen zijn het goede krachten gebleken die snel in te passen waren in de teams.

Wel is het belangrijk om te beseffen dat jouw ontwikkeling niet echt een prioriteit is. Op het moment dat je geplaatst bent is de missie eigenlijk volbracht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 14:21
Ik heb het bij een nog kleinere partij gedaan met wat query basis kennis en wat Python gerommel, dus ik was die gast die dat instapniveau WEL nodig had. Realistisch gezien is dat ook het niveau bij de meeste detacheerders op dit moment lijkt mij. Cap krijgt misschien de beste aanwas qua naamsbekendheid met studenten die IT gerelateerde studies hebben gedaan. Dus ik begrijp wel dat voor gasten die zelf al bezig zijn geweest het niveau wat tegen kan vallen.

Voor jou is het belangrijk om die 'kans' te krijgen die je misschien niet zou krijgen als je je gewoon aanmeld bij een bedrijf als 'biologie student die wat gespeeld heeft met Python/Java' (Zelfs dan zijn er bedrijven die het aandurven met je).

Je bent aangenomen, dus in dienst en daarom zou ik zeggen; go with the flow en volg de cursus als een enthousiasteling en ga vooral ook zelf aan de slag in je vrije tijd (ondanks dat ze zeggen van niet ;)). Ik denk dat nu de indruk die je achter laat bij de mensen die je gaan plaatsten belangrijker is dan wat je wel/niet leert tijdens de traineeship. Daarna ben je zelf de baas van je zelfontwikkeling en kun je je eigen route uitstippelen, ondanks dat sommige managers je sommige dingen proberen te verplichten. Key is om enthousiast te blijven en dat doe je alleen maar door je eigen weg te bepalen. E.g. de een gaat tig certificaten halen en de ander zet de ene na de andere app in elkaar en overtuigd met pure skills.

Softskills is overigens erg leerzaam en belangrijk imo. Mensen leren 'lezen', weten dat zelfbeeld soms ver van het beeld af staat wat je collega's van je hebben, hoe verdeel je je werk goed en dat soort dingen. Voor mij echte eye openers geweest in bepaalde dingen. Geen zweverige onzin dus zoals veel mensen rondom mij heen zeggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:02
Zoek een specifiedkJava/.net of wat dan ook traineeship.
Hou goed in de gaten waar Calco je op zou willen plaatsen en hoe de amortisatieregeling in elkaar zit. Is due nog stress so hoog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalcoBoy
SmurfLink schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:41:
Ik ken die Calco traineeship niet maar heb zelf die van Capgemini doorlopen. Het was toen kleinschaliger dan het nu is (1 maand vs 6 maanden nu), maar ging zeker de techniek in en nagenoeg niet over business. Eerste week was Object Oriented Programming, daarna dieper .NET in met C#, HTML, CSS, wat javascript en database dingetjes erbij. De java class deed een vergelijkbare opdracht maar dan in Java.

Soft skills heeft Cap wel veel trainingen voor, maar die horen niet tot de masterclass en kan je zelf voor kiezen of je ze wil volgen of niet.
Klinkt vergelijkbaar, maar dan 2 maanden. 2e maand is vooral zelfstudie trouwens.
t_captain schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:50:
[...]

Hoe hoog is die amortisatie eigenlijk?
18k 8)7
Don Quijote schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 20:55:
Ik moet zeggen dat ik op zich wel te spreken ben over Calco. Niet zozeer op wat de trainees technisch specifiek leren (het echte leren gebeurt toch pas op de job), maar ze hebben een neusje voor gedreven en snel lerende mensen aan te nemen. Heb inmiddels redelijk wat Calco’ers over de vloer gehad en in alle gevallen zijn het goede krachten gebleken die snel in te passen waren in de teams.

Wel is het belangrijk om te beseffen dat jouw ontwikkeling niet echt een prioriteit is. Op het moment dat je geplaatst bent is de missie eigenlijk volbracht ;)
Furion2000 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 23:17:

Je bent aangenomen, dus in dienst en daarom zou ik zeggen; go with the flow en volg de cursus als een enthousiasteling en ga vooral ook zelf aan de slag in je vrije tijd (ondanks dat ze zeggen van niet ;)). Ik denk dat nu de indruk die je achter laat bij de mensen die je gaan plaatsten belangrijker is dan wat je wel/niet leert tijdens de traineeship. Daarna ben je zelf de baas van je zelfontwikkeling en kun je je eigen route uitstippelen, ondanks dat sommige managers je sommige dingen proberen te verplichten. Key is om enthousiast te blijven en dat doe je alleen maar door je eigen weg te bepalen. E.g. de een gaat tig certificaten halen en de ander zet de ene na de andere app in elkaar en overtuigd met pure skills.

Softskills is overigens erg leerzaam en belangrijk imo. Mensen leren 'lezen', weten dat zelfbeeld soms ver van het beeld af staat wat je collega's van je hebben, hoe verdeel je je werk goed en dat soort dingen. Voor mij echte eye openers geweest in bepaalde dingen. Geen zweverige onzin dus zoals veel mensen rondom mij heen zeggen ;)
Dus Calco is meer een voet tussen de deur dan echt een opleider? De klant weet zeker dat ik het werk wel aankan omdat ik de sollicitatie en de twee maanden door ben gekomen (de test). En ik heb een baan in de IT dat ik niet zou kunnen krijgen met mijn huidige biologie achtergrond omdat ik geen bewijs heb dat ik het aankan. De klant koopt risico weg, ik krijg relatief laag salaris voor een IT'er, en Calco vangt de rest?

Softskills zijn idd wel handig. Uit ervaring weet ik dat ik wel aan mijn communicatie vaardigheden mag werken, helemaal als ik met moeilijke mensen werk.
Jealgu schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 08:17:
Zoek een specifiedkJava/.net of wat dan ook traineeship.
Hou goed in de gaten waar Calco je op zou willen plaatsen en hoe de amortisatieregeling in elkaar zit. Is due nog stress so hoog?
Veel mensen vinden het stressvol. Maar de stress zit hem meer in dat je zo ontslagen kan worden, niet zozeer wat je doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15-05 14:21
CalcoBoy schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:38:
Dus Calco is meer een voet tussen de deur dan echt een opleider? De klant weet zeker dat ik het werk wel aankan omdat ik de sollicitatie en de twee maanden door ben gekomen (de test). En ik heb een baan in de IT dat ik niet zou kunnen krijgen met mijn huidige biologie achtergrond omdat ik geen bewijs heb dat ik het aankan. De klant koopt risico weg, ik krijg relatief laag salaris voor een IT'er, en Calco vangt de rest?

Softskills zijn idd wel handig. Uit ervaring weet ik dat ik wel aan mijn communicatie vaardigheden mag werken, helemaal als ik met moeilijke mensen werk.
Ik vind dat alle detacheerders die traineeships dat doen wel zijn ja, ze hebben een verdienmodel en je betaald ze niet (direct) voor de opleiding. Ze doen alsof ze je helemaal opleiden, maar het enige wat ik leerde tijdens de traineeship is de 'vocabulaire' van java en heb de rest geleerd door er gewoon fulltime mee bezig te zijn on the job. Als een redelijke autodidact zichzelf 2 weken met een basis boek in een donker kamertje zou stoppen zou hij hetzelfde kunnen leren denk ik.

Dus ja ik ben van mening dat ze je opening zijn voor de IT wereld en dat ze voor die service flink aan jou verdienen. Nog steeds een goede trade ( ik zat 1 jaar vast aan die amortisatie), want je wil gewoon graag die kans binnen de IT, maar ze hoeven niet bij mij aan te komen dat ze je vormen en dingen echt leren en daarom je kunnen sturen. Daarom ook lekker je eigen ding blijven doen thuis en straks on the job jezelf gaan bewijzen bij je collega’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CalcoBoy
Ik zit 2 jaar (2 maand opleiding, 22 maand detachering) vast aan de amortisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningsGap
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-05 13:05
Furion2000 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 12:59:
[...]

Ik vind dat alle detacheerders die traineeships dat doen wel zijn ja, ze hebben een verdienmodel en je betaald ze niet (direct) voor de opleiding. Ze doen alsof ze je helemaal opleiden, maar het enige wat ik leerde tijdens de traineeship is de 'vocabulaire' van java en heb de rest geleerd door er gewoon fulltime mee bezig te zijn on the job. Als een redelijke autodidact zichzelf 2 weken met een basis boek in een donker kamertje zou stoppen zou hij hetzelfde kunnen leren denk ik.

Dus ja ik ben van mening dat ze je opening zijn voor de IT wereld en dat ze voor die service flink aan jou verdienen. Nog steeds een goede trade ( ik zat 1 jaar vast aan die amortisatie), want je wil gewoon graag die kans binnen de IT, maar ze hoeven niet bij mij aan te komen dat ze je vormen en dingen echt leren en daarom je kunnen sturen. Daarom ook lekker je eigen ding blijven doen thuis en straks on the job jezelf gaan bewijzen bij je collega’s.
Ik heb dezelfde mening over het java traineeship van YoungCapital inderdaad. Leuke, niet hele brede basis, maar wel degelijk een grote partij achter je die jou bij andere bedrijven binnenkrijgt.
Pagina: 1