[ISP] Overstappen naar KPN glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-07 08:00
Goedemiddag allen,

Na een aantal jaren met gematigde tevredenheid bij Ziggo te hebben gezeten, begin ik daar toch wel moe te worden van de vele prijsstijgingen en heeft KPN momenteel een goede aanbieding lopen.

Nu heb ik alleen het volgende probleem:

1. Huidige situatie:
Kabel/Coax komt aan de achterzijde van het appartement (achter-rechts; tegen de gevel)het huis binnen; hier zit door middel van de standaard aansluiting een Ziggo modem (bridge) en mijn Horizon box op aangesloten. Achter de Ziggo modem heb ik mijn eigen Router geplaatst (Netgear Blackhawk); van hier uit verdeel ik mijn netwerk bekabeld over het huis:
- 2x UTP naar de voorkant (voor-rechts; trunked naar managed switch waar oa NAS, home server, game pc, HEOS, etc aan hangen);
- 1x UTP naar tv-meubel (ligt een unmanaged switch met daar aan tv, ps4, HUE adapter, HEOS, etc)
- 1x UTP naar slaapkamer (achter-links; HEOS)

Alle mobile devices etc. verbinden gewoon met WiFi en de dekking hiervan is prima in orde.

2. Nieuwe situatie:
Glasvezel komt bij ons in de meterkast binnen, welke aan de galerij-kant zit (voor-links). Van hier uit worden gangbare utilities verdeeld over de woning. De uitdaging is nu dat KPN hun Experiabox standaard zo dicht mogelijk bij de NTU plaatst, het WiFi inschakelt (test dat het in huis werkt) en eventueel een PowerLine adapter plaatst voor ipTV - verder succes ermee. Om meerdere redenen ben ik hier natuurlijk niet heel gelukkig mee... Voor zover ik de setup van KPN momenteel begrijp:
- NTU > ExperiaBox (WAN - 2 VLANS: 6 Tagged voor internet; 4 Untagged voor iptv)
- Experiabox > ipTV receiver (LAN - Untagged VLAN ?)
- Experiabox > endpoints (LAN - Untagged VLAN 6)

Nu dus het grote dilemma:
Hoe ga ik het meest efficient mijn bestaande netwerk koppelen aan de nieuwe KPN aansluiting. Belangrijkste zorgen:
- Ik wil geen modem/router in mijn meterkast hebben, vanaf de galerij te bereiken, waar iemand met een netwerkkabeltje gewoon verbinding kan maken met LAN;
- Ik wil niet afhankelijk zijn van WiFi dat in de verste uithoek van de woning wordt uitgezonden in mijn appartement (jaren 70 betonbouw...), dat is vragen om performance problemen;
- Bij voorkeur zou ik geen nieuwe kabels willen trekken door het huis; dat vraagt een halve verbouwing.
- PowerLine zou voor mij wel een optie zijn, aangezien de bandbreedte voor Internet (500 mbit) en iptv (paar mbit op FHD) makkelijk gerealiseerd zou moeten kunnen worden, ook onder minder optimale omstandigheden.

Risico lopend dat ik nu aan het over-engineren ga, zou volgens mij het volgende een oplossing moeten zijn:

Optie 1:
NTU (VLAN 4,6 Tagged) > Powerline 01 (GbE) >
Powerline 02 (GbE) > Managed Switch 01 (a: Trunk VLAN 4,6; b: VLAN4 Untagged + c: 1x VLAN6 Untagged)
b > Nighthawk router (WAN)
c > ipTV receiver

Optie 2: Zou eventueel kunnen zijn om de Experiabox wel in de meterkast te hangen met een managed switch er naast. Hier zou ik TV en Internet samen laten komen (in seperate VLANs) en dan over PowerLine naar de Nighthawk laten lopen. Ik weet alleen niet in hoeverre het de stabiliteit/kwaliteit ten goede komt om de Untagged ports van de Experia over die managed switch te laten lopen en vervolgens weer uit te splitsen aan de andere kant.

Ik verwacht dat Optie 1 mogelijk moet zijn, maar ben niet voldoende thuis in beperkingen/specifieke factoren om mezelf hier aan te commiteren (helaas kan testen alleen wanneer de KPN aansluiting er is, met alle gevolgen van dien).

Ik hoop dat hier iemand iets zinnigs over kan zeggen en me een zetje de goede kant op kan geven. En misschien zie ik een voor de hand liggende oplossing volledig over het hoofd en is er een oneindig beter idee.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 11:48
Kun je geen glasvezel trekken naar de plek waar je Netgear staat en dan daar de KPN router aan de Netgear? (Dus de rest van je netwerk hetzelfde laten)

Of een UTP kabel trekken van de meterkast naar de Netgear zodat de KPN router vanuit de meterkast aan de Netgear zit en de rest van je netwerk hetzelfde blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urk_forever
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-10 15:53
Heb je een UTP kabel vanuit de meterkast naar je appartement liggen? Dan zou je de ExperiaBox uit de meterkast kunnen halen en die in je appartement zetten. Zo heb ik ook mijn ExperiaBox in de woonkamer staan met een UTP kabel naar de NTU in de meterkast.
Werkt gewoon op die manier.

Hail to the king baby!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
Bedankt voor jullie beiden reacties. Helaas ligt er momenteel geen UTP vanuit de meterkast naar de plek waar de Netgear staat. Ook geen andere loze buizen en/of telefoonlijn die ik weg zou kunnen halen (niet eens in de buurt).

Toen ik naar deze woning verhuisde, heb ik alle wcd's vervangen en wat ik me kan herinneren liggen de pvc buizen ook behoorlijk vol; ik weet niet hoe goed ik daar een UTP kabel bij ga krijgen.

Ik zou met kabelgoot en gaten boren het huis door kunnen, maar dit moet dan door 4 betonnen muren (kortste route) en ca. 20-25 meter afstand waarbij ook ('vaste') meubels verplaatst moeten worden. Heeft zeker niet de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@PRoeske - (...) De uitdaging is nu dat KPN hun Experiabox standaard zo dicht mogelijk bij de NTU plaatst
(...)
Ik wil geen modem/router in mijn meterkast hebben, vanaf de galerij te bereiken, waar iemand met een netwerkkabeltje gewoon verbinding kan maken met LAN
Ik probeer een voorstelling te maken hoe dit er uitziet.

Als ik het goed begrijp zou iedereen met toegang tot de gallerij (dus ook mede-huurders of mede-eigenaars in het gebouwencomplex) fysieke toegang hebben tot je LAN?

Een (semi-)publiek toegankelijke fysieke toegang tot je netwerk lijkt mij voor niemand acceptabel.

Heb je KPN al eens gebeld (of nog beter: gemailed) hoe zij dit zien?

Dan moet er toch een alternatief mogelijk zijn, zou ik zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
De meterkast is wel afsluitbaar vanaf de galerij (individuele sleutels), maar ik heb toch minder vertrouwen in de deur van de meterkast dan mijn eigen voordeur. Deze manier van bouwen schijnt redelijk normaal te zijn in jaren-70 flats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PRoeske schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 17:17:
De meterkast is wel afsluitbaar vanaf de galerij (individuele sleutels), maar ik heb toch minder vertrouwen in de deur van de meterkast dan mijn eigen voordeur. Deze manier van bouwen schijnt redelijk normaal te zijn in jaren-70 flats.
Ik zou ze eerst eens bellen om dat uit te leggen. Niet geschoten is altijd mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PRoeske
KPN gebeld; zij geven aan te begrijpen dat het niet wenselijk is om de Experiabox in de meterkast te hebben hangen, maar tegelijkertijd zeggen ze ook niet veel te kunnen doen.

NTU - Powerline - Experiabox is niet iets wat zij standaard ondersteunen en dat installeren ze dus ook niet. Mocht het niet werken zit je dan wel mooi aan een jaarcontract vast, dus zelf proberen is niet echt een optie.

Je kan een verzoek indienen om een aansluiting voor nutsvoorzieningen te laten verplaatsen, maar dat is blijkbaar extreem duur, waardoor het hele idee om een goedkopere provider te zoeken een beetje wegvalt.

Mijn ideeën zijn dan ook een beetje op aan het raken; ken ook niemand met een KPN aansluiting waar ik zou kunnen testen.

Iemand hier nog een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:48
NTU - Powerline - Experiabox werkt wel maar zeer storing gevoelig naja gewoon 100% kans op vastlopers.

Hoe hebben anderen het opgelost ? Heb je al eens met vve gesproken of die opties weten ?. Kan me namelijk niet voorstellen dat er geen enkele loze leiding vanaf de meterkast komt.

[ Voor 20% gewijzigd door Jan-man op 08-08-2019 22:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjaft
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01:23
Power line in een appartement (en zeker als de voeding voor je hele netwerk) is in mijn ogen een nogo. Waar zit je ISRA punt ergens? Ook in de meterkast of in je woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PRoeske schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 16:18:
KPN gebeld; zij geven aan te begrijpen dat het niet wenselijk is om de Experiabox in de meterkast te hebben hangen, maar tegelijkertijd zeggen ze ook niet veel te kunnen doen.
Dat klinkt vrij definitief.
Iemand hier nog een goed idee?
Meterkast
Kan de Experia niet in bridge? Dan blijft er waarschijnlijk ook maar 1 switch poort over.zoals de Ziggo box.

Eventueel een tweede fysieke “slot” (niet erg tamper-proof denk ik):
https://ww2.siemon.com/e-..._ID=wa_lockit-outlet-lock

Als je alleen een NAT router achter de Experia hangt is je netwerk als het goed is niet toegankelijk.vanuit de meterkast. Als je een scherp afgestelde ping watchdog instelt met een notificatie, weet je ook of iemand je kabel eruit heeft gehaald.

Transport
Powerline is meestal niet zo’n succes, maar dit kun je toch ook testen zonder de NTU? Kost je wel powerline adapters. Verder sluit ik me aan bij @Jan-man om te overleggen met VVE (koop) of verhuurder (huur) over extra aansluitingen vanuit de meterkast.

Of je het goeie ideeën vindt laat ik aan jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:05

Ryan1981

Je ne sais pas

Zat n.a.v. wederom een prijsverhoging weer eens te kijken of het tijd voor overstappen maar kwam dus ook tot de conclusie dat dat veel duurder gaat worden dan blijven zitten bij Ziggo. Helaas :(

Wel een flinke verborgen kostenpost hoor, je huis verbouwen om overal UTP ipv Coax te krijgen.

Wel goed om te weten als ik straks een huis ga kopen in ieder geval.
Pagina: 1