[AMD Vega 56] Moeite waard met een i5 4890?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-06 16:59
Een aantal jaar terug heb ik een mid-range game PC gekocht met daarin een Intel i5-4590 (3.3GHZ met boost naar 3.7GHZ) en een Geforce GTX 960. Eerder in het jaar heb ik er 16GB geheugen bijgeprikt om alles wat vlekkelozer te laten draaien maar ik merk dat voor veel games mijn GPU niet echt meer lekker loopt. Mass Effect Andromeda had significante moeite om te draaien(en daardoor ook niet gespeeld, maar het schijnt dat ik weinig heb gemist).

Nu ben ik beetje aan het rondkijken voor een nieuwe GPU. Ik niet niet teveel geld uitgeven en heb wat benchmarks bekeken van GPUs. De Vega56 doet het stukken (37%) beter dan bijvoorbeeld een GTX1660 en ik heb goede aanbiedingen gezien waarbij de Vega56 net zo duur is als de 1660.

Ik zit totaal niet meer in de hardware, heb geen overzicht van hoe de markt eruit ziet noch hoe de hardware zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Is het de moeite om 220 euro stuk te slaan op een Vega56, gegeven de aanwezig hardware? Ik wil mijn PC bij voorkeur nog een aantal jaar blijven gebruiken maar merk dat mijn 960 toch behoorlijk gedateerd is voor veel games.

Toolmaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zorg je wel voor een fatsoenlijke voeding bij de Vega56 ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toolmaker
Ik heb sinds afgelopen maandag een Corsair TX-M Series TX650M V2 (650W PSU, 80 Plus GOLD rating) erin liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Toolmaker op 07-08-2019 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@Toolmaker Voeding is ruim afdoende. ;)

Maar welke RX Vega 56? Voor die kaarten moet je gewoon kieskeurig zijn welk model je koopt. Absoluut niet die van Gigabyte, je wil eigenlijk ook geen blower waardoor er maar een paar opties over blijven. Je beste optie is waarschijnlijk een Sapphire Pulse. Powercolor Red Dragon of ASUS ROG Strix/Arez kan ook. Van de Powercolor heb ik geen goede review kunnen vinden. De ASUS had problemen, maar die zijn kennelijk opgelost. Waarschijnlijk alsnog het beste om de Sapphire te pakken want die is ook het goedkoopst en een bekende kwaliteit.

Zie voor heel europa:
https://www.gputracker.eu...raphics-cards/amd/vega-56

In het algemeen is de RX Vega 56 een sterkte videokaart. Iets zwakker dan een RTX2060, maar zeker capabel. Een GTX960 kan niet eens in de schaduw staan van een Vega. Vega is alleen wel EOL omdat Navi er nu is met de RX5700 series. Een RX5700 is duurder en er moet waarschijnlijk nog enkele weken gewacht worden op goede modellen van de AMD partners. Het grote voordeel is een meer gebalanceerde ervaring Er zijn helaas een aantal games waar Vega relatief niet goed op draait. Zijn in de regel oudere games of games die slecht geoptimaliseerd zijn, maar het gebeurd helaas. Zal nog steeds goed zijn, en vele malen beter dan een GTX960, maar het is wel een dingetje. Aan de andere kant is Vega erg goed in de beter geoptimaliseerde games en veel nieuwere titels.

Verder moet je er rekening mee houden dat je i5 aan het einde van haar levensduur aan het raken is. Een quadcore heeft het in veel recente games (zoals Battlefield, AC, Tomb Raider, Metro) gewoon erg zwaar met framedrops en het gaat alleen maar problematischer worden. De vervanger voor eigenlijk elke i5 is nu de uitstekende AMD Ryzen 3600. Het hoeft niet per se nu al, maar hou er rekening mee dat een nieuwe, zware game zomaar niet lekker kan draaien. :)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
Ik realiseer me dat de i5 oud begint te worden. Ik wil echter op dit moment geen honderden euro's uitgeven aan nieuwe hardware. Heb een volledig nieuwe pc samengesteld en kwam toen al gauw uit op 1000 euro, iets teveel voor een pc waar ik niet de meeste recente games op speel. Soms wat Rust, Space Engineers, Subnautica.

Ik heb een MSI voor 220e in de aanbieding gezien, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Toolmaker schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 22:01:
Ik realiseer me dat de i5 oud begint te worden. Ik wil echter op dit moment geen honderden euro's uitgeven aan nieuwe hardware. Heb een volledig nieuwe pc samengesteld en kwam toen al gauw uit op 1000 euro, iets teveel voor een pc waar ik niet de meeste recente games op speel. Soms wat Rust, Space Engineers, Subnautica.

Ik heb een MSI voor 220e in de aanbieding gezien, is dat wat?
Luidruchtig tenzij je een headset draagt of de videokaart zwaar gaat ondervolten. Met een zware undervolt zijn ze stil, efficiënter en in de regel ook merkbaar sneller. :P

[ Voor 6% gewijzigd door DaniëlWW2 op 07-08-2019 22:27 ]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bavardia
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12-07 08:12
DaniëlWW2 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 21:44:
@Toolmaker Voeding is ruim afdoende. ;)

Maar welke RX Vega 56? Voor die kaarten moet je gewoon kieskeurig zijn welk model je koopt. Absoluut niet die van Gigabyte, je wil eigenlijk ook geen blower waardoor er maar een paar opties over blijven. Je beste optie is waarschijnlijk een Sapphire Pulse. Powercolor Red Dragon of ASUS ROG Strix/Arez kan ook. Van de Powercolor heb ik geen goede review kunnen vinden. De ASUS had problemen, maar die zijn kennelijk opgelost. Waarschijnlijk alsnog het beste om de Sapphire te pakken want die is ook het goedkoopst en een bekende kwaliteit.

Zie voor heel europa:
https://www.gputracker.eu...raphics-cards/amd/vega-56

In het algemeen is de RX Vega 56 een sterkte videokaart. Iets zwakker dan een RTX2060, maar zeker capabel. Een GTX960 kan niet eens in de schaduw staan van een Vega. Vega is alleen wel EOL omdat Navi er nu is met de RX5700 series. Een RX5700 is duurder en er moet waarschijnlijk nog enkele weken gewacht worden op goede modellen van de AMD partners. Het grote voordeel is een meer gebalanceerde ervaring Er zijn helaas een aantal games waar Vega relatief niet goed op draait. Zijn in de regel oudere games of games die slecht geoptimaliseerd zijn, maar het gebeurd helaas. Zal nog steeds goed zijn, en vele malen beter dan een GTX960, maar het is wel een dingetje. Aan de andere kant is Vega erg goed in de beter geoptimaliseerde games en veel nieuwere titels.

Verder moet je er rekening mee houden dat je i5 aan het einde van haar levensduur aan het raken is. Een quadcore heeft het in veel recente games (zoals Battlefield, AC, Tomb Raider, Metro) gewoon erg zwaar met framedrops en het gaat alleen maar problematischer worden. De vervanger voor eigenlijk elke i5 is nu de uitstekende AMD Ryzen 3600. Het hoeft niet per se nu al, maar hou er rekening mee dat een nieuwe, zware game zomaar niet lekker kan draaien. :)
Puur ter info, wat is zo vreselijk aan die gigabyte? Die maakten in het verleden toch redelijke kaarten?

Puur noise? Erger nog dan een blower? Of iets anders?

I7-7700k - Radeon HD 7950 Crossfire - 16 GB Ram - 512 GB SSD - Antec Nine Hunderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PEBKAC
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 07-10 21:44
Bavardia schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Puur ter info, wat is zo vreselijk aan die gigabyte? Die maakten in het verleden toch redelijke kaarten?

pricewatch: Gigabyte Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G
Bekijk de reviews, zijn heel veel mensen met deze kaart die problemen hadden met instabiliteit ;)

[ Voor 14% gewijzigd door PEBKAC op 08-08-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Bavardia schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 09:13:
[...]

Wat niet? Is niet stil, koelt matig, veel exemplaren hebben een bios die de videokaart instabiel maakt. Kies maar. :P

Het is echt een waardeloze videokaart. Gigabyte is toch al langere tijd niet goed bezig met AMD, maar deze is wel heel erg slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
@DaniëlWW2 Hoe eenvoudiger is het undervolten en in hoeverre is de mogelijkheid om te undervolten afhankelijk van de kwaliteit van het silicium?

Mijn machine staat onder mijn bureau, in een afgesloten kast (met daar omheen voldoende ruimte om vrij lucht aan te zuigen. Hoewel volume wel een ding is voor mij, gamen doe ik voornamelijk met een headset op. Dus als met ondervoltage het gros van het overvolume te fixen is dan zie ik het probleem niet zo, zeker omdat deze kaart op dit moment een goede 100 euro goedkoper is dan een ASUS Arez kaart.

https://www.notebooksbill...ikkarte+336115?nbb=45c48c

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Toolmaker schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 15:21:
@DaniëlWW2 Hoe eenvoudiger is het undervolten en in hoeverre is de mogelijkheid om te undervolten afhankelijk van de kwaliteit van het silicium?

Mijn machine staat onder mijn bureau, in een afgesloten kast (met daar omheen voldoende ruimte om vrij lucht aan te zuigen. Hoewel volume wel een ding is voor mij, gamen doe ik voornamelijk met een headset op. Dus als met ondervoltage het gros van het overvolume te fixen is dan zie ik het probleem niet zo, zeker omdat deze kaart op dit moment een goede 100 euro goedkoper is dan een ASUS Arez kaart.

https://www.notebooksbill...ikkarte+336115?nbb=45c48c
Ik heb zelf een RX Vega 56 met blower koeler. Mijn chip is zeker geen goede kwaliteit en dat maakt wel wat uit. Ik kon alsnog van de 1200mv standaard, helemaal terugzakken naar 920mv en dan is die eigenlijk niet echt te horen met een zelf ingestelde fancurve en alsnog sneller dan de standaard instelling. Dan moet ik erbij zeggen dat ik er extreem gevoelig voor ben.

Ik heb er zelf redelijk wat tijd in moeten steken, maar het kan veel simpeler zijn als je chip een beetje deugt en je er niet het maximale eruit probeert te halen.

Dit is het standaard profiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p2HPb7xO9NsuRJjnrZS8YwzO/full.jpg

En dit is wat ik heb:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eCaLnYOW86YOMHLjI7jREY9r/full.jpg

Het enige dat uitmaakt is P7. Boostfrequentie voor Vega is een onhaalbaar maximum. Wat je clockspeed bepaald is dat getal en je voltage. Simpel gezegd zal je clockspeed iets zakken met dezelfde boostclock en lager voltage. Verhoog of verlaag je ook je boostclock, dan heeft dat ook effect. Dit maakt een stabiele waarde vinden alleen veel lastiger. Mijn chip doet met deze instellingen afhankelijk van de game iets van 1400-1410MHz. Mijn chip wordt instabiel ergens tussen de 1425-1435MHz. Dit is al veel beter dan een stock Vega. Die zitten meestal ergens in de 1300MHz range, en verbruiken dan iets van 50W extra en proberen dan ook nog eens op te stijgen en je hele PC mee te nemen. :P

Een fatsoenlijke chip zal waarschijnlijk iets van 1480-1500MHz doen op 900mv. Dan zou je vrij simpel rond de 75c kunnen blijven met rond de 2000RPM ventilator snelheid. Dan zijn ze stil. Helaas heeft AMD met hun Wattman software besloten dat de ventilatorsnelheid nu in percentages wordt aangegeven. Uit mijn hoofd doet een Vega blower maximaal 4600 of 4800RPM. Zo kan je terugrekenen. Misschien staat het ook wel op de MSI website hoe snel die ventilator kan draaien. Buiten dit dingetje is de AMD driversoftware veek beter dan die van Nvidia. Nvidia zit gewoon nog in het Windows XP tijdperk.

Heb je ook een beetje fatsoenlijke chip, dan hoef je waarschijnlijk de P7 boostclock helemaal niet aan te passen. Gewoon voltage fors verlagen en dan stresstesten. Voor stresstesten kan je natuurlijk uren lang Unigine Heaven draaien en kijken of het crasht. Persoonlijk zou ik eerder The Witcher 3 spelen als je die game hebt. Ik heb gemerkt dat die game in de regel binnen 15 minuten crashed als het niet stabiel is. Kan je eenmaal die game voor een paar uur spelen, dan kan je er alsnog een paar uur Unigine Heaven draaien. Crasht het, 10mv erbij en opnieuw testen. Je kan je videokaart er niet mee slopen.

Oh en als je The Witcher 3 niet hebt, nou wat je probleem precies? Ga die game kopen. :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toolmaker
Dank je voor de uitgebreide terugkoppeling! Ik ben om en ga dat ding aanschaffen!
Pagina: 1