Vast in Windows 10 installatie nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 02-09 07:28
Beste Tweakers,

Al regelmatig heb ik pc-builds gemaakt maar dit keer sta ik voor een nieuwe uitdaging. De installatie van Windows 10 verloopt niet goed. Het ligt er een beetje aan hoe ik de installatie start maar ik sta ofwel op een blauw scherm te wachten
Afbeeldingslocatie: https://thewindowsclub-thewindowsclubco.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2018/12/Windows-10-install-is-stuck-during-Installation.png

of de ronddraaiende cirkels net voordat de installatie begint.
Afbeeldingslocatie: https://www.minitool.com/images/uploads/articles/2018/09/win-10-stuck-on-loading-screen/win-10-stuck-on-loading-screen-1.png
Dus wel nadat de installatie vanaf de USB is gestart. De draaiende cirkels lopen visueel echt vast. De build was wel een succes. Alles word herkend en er staan geen gekke waardes qua temperaturen o.i.d.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

Intel Core i5-9600K Boxed
MSI MPG Z390 Gaming Edge AC
MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G
be quiet! Dark Rock 4
Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16
Corsair RM650x (2018) Zwart
Samsung 970 Evo Plus 1TB
Windows 10. Deze boot USB is gemaakt met de nieuwe Windows 10 tool. Ik wil het nog even proberen met de tool die ze daarvoor hadden. Die werkte voor mij altijd prima.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Aangezien ik, op de videokaart na, dezelfde build heb, heb ik de BIOS instellingen precies zo ingesteld als uit mijn build. Hier verliep de installatie vlekkeloos. Helaas zonder resultaat. Daarna heb ik het internet afgezocht maar de oplossingen die worden geboden zijn enorm divers. Nou moet ik ze in principe gewoon nalopen. Zelf heb ik al een hele hoop dingen geprobeerd. Ik ga er niet allemaal naar linken. Het waren voornamelijk BIOS instellingen. Maar ik zou toch willen vragen of iemand eenzelfde ervaring heeft gehad. En zo zo, wat de oplossing was.

Wat ik sowieso nog wil proberen:

- BIOS nog een keer helemaal goed doorspitten.
- Nieuwe Windows 10 boot USB maken.
- Minimale componenten in de pc laten en kijken of het dan wel lukt.( een issue wat ik vaak las met dit Windows installatie probleem was defecte RAM
- Een andere suggestie was om de installatie gewoon te laten draaien. In sommige gevallen gaf die na 5 uur pas licht. Houd ik liever als laatste optie.
...

Ik ga er vanavond weer mee aan de slag. Suggesties zijn dus alvast meer dan welkom!

Beste antwoord (via Septimamus op 11-08-2019 15:20)

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik verwacht zelf juist niet dat het iets met de SSD is, maar is nooit verkeerd dingen uit te sluiten.

Heb je toevallig een toetsenbord met lampjes beschikbaar?
Ik verwacht namelijk dat hij drivers aan het laden is en dat hij blijft hangen tijdens dit.
Een van de meer voorkomende driver hangs zijn de usb drivers welke heel zichtbaar zijn door er een bijv toetsenbord met lampjes aan te hangen.
Deze gaan namelijk uit als windows switched van native (bios) naar driver usb control.

Maar 2 keer draaien komt bij mij dus over als een driver failed to load.
En dit kan zowel een hardware als driver probleem zijn dan.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRedbeard op 07-08-2019 18:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Mogelijk komt de installatie niet goed op de SSD.
Heb je nog een HDD of SSD liggen om die te gebruiken voor een nieuwe installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Erazher schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:44:
Mogelijk komt de installatie niet goed op de SSD.
Heb je nog een HDD of SSD liggen om die te gebruiken voor een nieuwe installatie?
Ik heb een 2TB HDD liggen die ik kan gebruiken. Je idee is dan om de installatie daar op te zetten en later de SDD toe te voegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erazher
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 02-08 21:50
Septimamus schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:57:
[...]

Ik heb een 2TB HDD liggen die ik kan gebruiken. Je idee is dan om de installatie daar op te zetten en later de SDD toe te voegen?
Idee was meer om te kijken of het aan je SSD ligt en dat daarmee iets is.
Je kan later de SSD toevoegen om het te controleren en mogelijk zelf nog clonen van HDD naar SSD om te kijken hoe het gaaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 08:49
Hoeveel geheugen reepjes gebruik je 1 of 2.
Bij 1 check dan even of deze wel in het juiste slot zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Ik heb er nu 1 reepje inzitten. Precies dezelfde plek als waar ik de module ook heb zitten in mijn build. Het gekke is dat de draaiende cirkels van Windows het breekpunt is. Die draaien twee keer rond en dan blijfven de cirkels hangen en de computer ook. Ik heb de videokaart eruit gehaald en de SSD. Toch nog hetzelfde resultaat. Ik heb de CMOS batterij er even uitgehaald en weer terug. Vervolgens heb ik de pc aangezet en ging die zelf weer spontaan uit en aan. Vervolgens krijg ik een scherm met de melding "all settings were reset to defaukt values."

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-09 08:58

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik verwacht zelf juist niet dat het iets met de SSD is, maar is nooit verkeerd dingen uit te sluiten.

Heb je toevallig een toetsenbord met lampjes beschikbaar?
Ik verwacht namelijk dat hij drivers aan het laden is en dat hij blijft hangen tijdens dit.
Een van de meer voorkomende driver hangs zijn de usb drivers welke heel zichtbaar zijn door er een bijv toetsenbord met lampjes aan te hangen.
Deze gaan namelijk uit als windows switched van native (bios) naar driver usb control.

Maar 2 keer draaien komt bij mij dus over als een driver failed to load.
En dit kan zowel een hardware als driver probleem zijn dan.

[ Voor 9% gewijzigd door ErikRedbeard op 07-08-2019 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean luc Picard
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14-09 08:49
Laat dit eens draaien om hardware fouten uit te sluiten.

https://www.guru3d.com/files-details/prime95-download.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
De SSD is in orde. Die werd netjes aangegeven in de bios. Dat is uitgesloten.
Ik begin steeds meer het moederbord te verdenken. De onboard HDMI port deed het ook al niet. Alleen displayport. Hij loopt elke keer op hetzelfde stuk vast. In de bios kan ik niet raars vinden maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Ik ga vrijdag even langs mijn oude werk. Is een computerreparatie zaak. Hier hoop ik er met wat oud collega's wel uit te komen. Ik zal de eventuele uitkomst updaten. Bedankt allemaal zo ver voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septimamus
Mocht het iemand nog kunnen helpen, de oplossing was een bios upgrade.
Het klinkt een beetje stom dat ik dat niet heb uitgevoerd.

Ik had zelf dit moederbord gebruikt in mijn build een kleine tijd terug. Vrijwel een identieke build, waardoor ik er niet vanuit ging dat dit nodig was. Achteraf had ik het gewoon moeten proberen natuurlijk.

Bedankt voor het meedenken allemaal!
Pagina: 1