Waar vindt ik de EPC-waarde van mijn woning?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09-04 11:09
Goedemiddag,

Ik ben bezig met het oversluiten van mijn hypotheek en nu zie ik bij verschillende aanbieders een duurzaamheidskorting op basis van de EPC waarde van de woning. Nu ben ik al even op zoek geweest in de papieren van mijn eind 2015 opgeleverde woning, maar een EPC waarde kan ik niet vinden.

Iemand enig idee waar je over het algemeen (een specifiek document?) de EPC waarde van de woning terug kan vinden?

Ik zal thuis nogmaals de stukken doorgaan. Misschien heb ik het over het hoofd gezien. Net ook al even contact gehad met de gemeente. Ze vertelde mij dat ik het bouwdossier (á € 9,-) kan opvragen. Daar staat (eventueel?) de EPC waarde in. Iemand die dit kan bevestigen?

Op het internet lees ik nog dat ik het na kan vragen bij mijn aannemer, maar die hebben op dit moment bouwvak. Daar krijg ik nu nul op het rekest. Vanaf 26 augustus zijn ze er weer, dan word ik teruggebeld.

Beste antwoord (via Thommygun op 09-08-2019 14:48)

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Staat wel in dat dossier. Verschilt per gemeente hoe makkelijk je daar aan kunt komen. Ik heb laatst ~380 pagina's uit 2006-2007 gratis uit het archief uitvangen van de gemeente, via WeTransfer, over een gebouw uit 2007. Vreemd genoeg staat op elke bouwtekening dakisolatie Rc 3,0.. maar is de EPC berekening met Rc 2,5 gedaan.

Vergunning van tussen 1-1-2011 en 1-1-2015 zal wel EPC 0,6 zijn. Het is een minimumeis... maar dat wordt door de meeste bouwers tevens als een maximum gezien..

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• perspectivebass
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 15:10
Als je woning al voldoet aan het bouwbesluit welke inging op 1 jan 2015 dan is het minimaal 0,4.
De vergunningsaanvraag is waarschijnlijk eerder geweest en is de vraag of deze toen getoetst is op de nieuwe of oude bouwbesluit. Het bouwbesluit van voor 1-01-2015 voor gaf minimaal 0,6 EPC als verplichting.

Waarschijnlijk kun je dit nog opvragen bij de gemeente.

(zo worden er nu nog steeds woningen met gas opgeleverd omdat de vergunning van voor deze regelgeving in ging is afgegeven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
perspectivebass schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:15:
Als je woning al voldoet aan het bouwbesluit welke inging op 1 jan 2015 dan is het minimaal 0,4.
De vergunningsaanvraag is waarschijnlijk eerder geweest en is de vraag of deze toen getoetst is op de nieuwe of oude bouwbesluit. Het bouwbesluit van voor 1-01-2015 voor gaf minimaal 0,6 EPC als verplichting.

Waarschijnlijk kun je dit nog opvragen bij de gemeente.
De vergunning is volgens mij inderdaad al eerder verleent. Wat ik mij nog wel kan herinneren is dat de makelaar dan wel de aannemer mij toen heeft verteld dat er volgens het nieuwe bouwbesluit zou worden gebouwd. Nu nog ergens zwart op wit s.v.p :), dan kunnen we er ook mee naar de hypotheekverstrekker

[ Voor 7% gewijzigd door Thommygun op 07-08-2019 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sinasappel
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-04 21:08
Je kunt een energielabel laten opmaken. Dan komt een inspecteur het huin inmeten en hij kijkt welke energie besparende middelen er zijn gebruikt. Uit het programma rolt dan een EPC waarde en energie label.

VB.
https://perfectkeur.nl/diensten-overzicht/prijzen/#_Energie

[ Voor 18% gewijzigd door sinasappel op 07-08-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:59
Ik zou gewoon even in het archief van de gemeente kijken (bouwdossier) staat waarschijnlijk bij de bouwbesluit berekeningen, de epc is een berekening dus een verzameling documenten. Voor een woning gebouwd in 2015 zal het in de meeste gevallen maximaal 0,6 zijn.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Staat wel in dat dossier. Verschilt per gemeente hoe makkelijk je daar aan kunt komen. Ik heb laatst ~380 pagina's uit 2006-2007 gratis uit het archief uitvangen van de gemeente, via WeTransfer, over een gebouw uit 2007. Vreemd genoeg staat op elke bouwtekening dakisolatie Rc 3,0.. maar is de EPC berekening met Rc 2,5 gedaan.

Vergunning van tussen 1-1-2011 en 1-1-2015 zal wel EPC 0,6 zijn. Het is een minimumeis... maar dat wordt door de meeste bouwers tevens als een maximum gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thommygun
Heb inderdaad even het dossier opgevraagd bij de gemeente. Belden meteen terug: 'Wat zoekt u?'. Aangegeven dat het om de EPC-waarde gaat. Gemeente zou mij een kopie van het bewijs mailen wanneer ze de waarde in het dossier vonden. Kreeg ik een paar minuten later een mail terug dat het er niet in stond. Ik weer mailen dat het volgens mij verplicht is voor het verkrijgen van de vergunning, het moet er in staan. Waarop de gemeente antwoordde dat ze het nog een keer na gingen kijken en anders de stukken zouden mailen.

Ze konden het niet vinden en de stukken zijn nu in mijn bezit, kosteloos. In koeienletters vond ik 'EPC 0.52'. Helaas niet onder 0.4. Dat verwachtte ik wel aangezien de makelaar heeft gezegd dat de woning volgens het huidige 2015 bouwbesluit zou worden gebouwd. :(

Gisteren langs de makelaar geweest of ze mij een bewijs kunnen overleggen welke norm nu is gebruikt. (dit trouwens ook al bij de aannemer opgevraagd). Uiteraard was de persoon die daar over ging er niet en waren onlangs de harde schijven gecrasht met alle informatie over de afgelopen 10 jaar aan nieuwbouw projecten.. :X Over 2 weken wordt er contact met mij opgenomen.

Nog even terugkomend op het dossier. Ik zie dat er bij de berekening geen rekening gehouden is met het aantal zonnepanelen, maar in hoeverre dat de EPC laat dalen geen idee. Heb nog wel een aantal Rc waardes gevonden in wat papierwerk van de aannemer. Misschien dat ik zelf even een poging waag om te kijken of ik er achter kan komen of de aannemer tussen de aanvraag van de vergunning en het bouwen van de woning gewisseld is van bouwbesluit. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Thommygun op 09-08-2019 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Zonnepanelen is zo'n beetje dé goedkoopste manier om de EPC te laten dalen. Strafpunten voor veel zoninstraling in de zomer? > Extra PV paneel... overstek is duurder. HR+++ glas? Nou > zelfde reductie in EPC is goedkoper met PV. Rc 8,0 op het dak ipv Rc 6,0? Nope > PV laat de EPC goedkoper dalen...

Kan zomaar dat met het PV dus wel 0,4 is.

[ Voor 6% gewijzigd door kabeltjekabel op 09-08-2019 18:54 ]

Pagina: 1