PC start niet op na verplaatsen computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 11:19
Hallo mede-tweakers!

Een jaar of 2-3 terug heb ik zelf een Hackintosh systeem gebouwd (normale PC componenten afstemmen zodat je er met wat tweaks MacOS op kan draaien). Na heel lang proberen en testen had ik het eindelijk draaien, ik weet er niet meer veel van, maar volgens mij moest ik dingen in de bios veranderen en iets met opstart (?) EFI's (?). Na dit een poos te hebben gedraaid heb ik besloten de PC niet meer als Hackintosh te gebruiken maar weer als normale windows pc. Ik heb de SSD en HDD geformateerd, BIOS gereset naar defaut en windows geinstalleerd. Volgens mij ging dat allemaal zonder grote problemen. Windows 10 draait nu (2-3 jaar later) nog steeds als een zonnetje.

Totdat ik de computer verplaats, dus alle stekkers er uit, van het stroom, optil en ergens anders neerzet en weer aansluit. Wanneer ik dan de computer weer aan doe dan krijg ik altijd een blauw scherm: "Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info, and then we'll restart for you. Stop code: KMODE EXECPTION NOT HANDLED". Dit gebeurd ELKE keer als ik de PC verplaats.

Meestal na een paar keer rebooten komt hij er ineens door en laadt windows, soms moet ik allemaal repair dingen doen, waarvan velen mislukken, soms terugzetten naar een herstelpunt. Wanneer de pc daadwerkelijk weer in windows komt en ik zet de pc vervolgens weer uit dan start hij weer normaal op en doet het weer als vanouds zonder problemen.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen? Ik heb namelijk geen idee waar ik zou moeten beginnen met zoeken. Ik vermoed dat er iets tijdens het Hackintoshen in de BIOS / moederbord is veranderd? Of iets op mn SSD (waar windows op staat)?

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Dit is mijn systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-6700K Boxed€ 289,99€ 289,99
1MoederbordenGigabyte GA-Z170X-UD3€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 279,-€ 279,-
1Interne harde schijvenSeagate Barracuda, 3TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenNZXT H440 New Edition Wit/Zwart€ 0,-€ 0,-
1MonitorenDell Ultrasharp U2713HM (excl. Displayport kabel) Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1Processorkoelingbe quiet! Pure Rock€ 31,47€ 31,47
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 106,56€ 106,56
1VoedingenCorsair RM750x€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 850 EVO 500GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 946,89

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Zitten alle kabels intern goed vast, SATA clipjes netjes ingeklikt? Niks wat kan verschuiven bij verplaatsen?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Ik zou de PC nooit meer verplaatsen.

Als de PC eenmaal op z'n plaats staat, krijg je dan ook elke keer weer die foutmelding of is het één keer en daarna niet meer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:51
@Robinstolman1 Ik denk dat je bios batterij leeg is, en iets in de bios op default zet wat windows nu ff niet kan handelen.

De fout die jij krijgt KMODE EXECPTION NOT HANDLED is meestal een applicatie die een andere applicatie in het zelfde geheugenstuk probeert te laden, vaak te verhelpen als je Fast Startup disabled in windows.

Ook kan drivers updaten helpen.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Staat er aan het einde van de foutmelding ook een driver?

Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (DRIVER.sys)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
Jeroenneman schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:16:
Zitten alle kabels intern goed vast, SATA clipjes netjes ingeklikt? Niks wat kan verschuiven bij verplaatsen?
Heb ik niet gecheckt, kan ik straks even doen. Het lijkt me wel, want als de PC na wat reboots/repairs weer opstart dan doet hij het gewoon weer.
CappieL schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:17:
Ik zou de PC nooit meer verplaatsen.

Als de PC eenmaal op z'n plaats staat, krijg je dan ook elke keer weer die foutmelding of is het één keer en daarna niet meer?
Als de Pc na de foutmeldingen eenmaal weer een keer in windows is gekomen, dan blijft hij het daarna gewoon doen zonder problemen. Na het uitzetten start hij de volgende keer weer normaal op. Nooit meer verplaatsen zou inderdaad een oplossing zijn, echter gebeurd dat nou eenmaal zo nu en dan. Daarnaast hoort een PC gewoon te werken, ook na het verplaatsen.
Mel33 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:31:
@Robinstolman1 Ik denk dat je bios batterij leeg is, en iets in de bios op default zet wat windows nu ff niet kan handelen.

De fout die jij krijgt KMODE EXECPTION NOT HANDLED is meestal een applicatie die een andere applicatie in het zelfde geheugenstuk probeert te laden, vaak te verhelpen als je Fast Startup disabled in windows.

Kan zo'n batterij vervangen worden? Lijkt me wel toch? Die fast startup zal ik eens proberen uit te zetten. Heb je een tip om drivers te updaten? Ik was al even aan het zoeken naar een programma die automatisch scant en update, maar krijg de indruk dat dat meer malware is, of betaald.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 14:51

skoozie

SCSI

Ja die is te vervangen, het is een CR2032 batterij en op jouw moederbord zit ie hier:

edit2: hieronder zie je hem onderaan mooi spiegelen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ana03FzHhfNjthPrgfpLNC1kcxI=/i/2000648428.jpeg

[ Voor 109% gewijzigd door skoozie op 07-08-2019 12:50 ]

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
@Robinstolman1 je batterij zie je op je mbord en kan je vervangen.
Drivers updaten zou ik gewoon in apparaatbeheer van windows zelf doen (rechts klikken en dan updaten) niet een of ander prog gebruiken want das vaak troep

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robinstolman1
mrmrmr schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:32:
Staat er aan het einde van de foutmelding ook een driver?

Error: KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED (DRIVER.sys)
Nee helaas staat er geen code achter.
Mel33 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:46:
@Robinstolman1 je batterij zie je op je mbord en kan je vervangen.
Drivers updaten zou ik gewoon in apparaatbeheer van windows zelf doen (rechts klikken en dan updaten) niet een of ander prog gebruiken want das vaak troep
heb alles doorgelopen en update drivers geklikt, alleen beeldscherm drivers moesten updaten. De rest was up-to-date.
skoozie schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:45:
Ja die is te vervangen, het is een CR2032 batterij en op jouw moederbord zit ie hier:

edit2: hieronder zie je hem onderaan mooi spiegelen
[Afbeelding]
Bedankt voor de afbeelding! Lijkt me gewoon een 'normale platte batterij' die je overal kan kopen? Of is het iets speciaals?

--
Wat ik dus ga proberen:
- kast open halen en checken of alle kabels goed zitten
- Fast startup uitzetten
- Bios batterij vervangen

Bedankt voor de tips allemaal. Ik laat het morgen weten, dan wordt de PC nl weer verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 14:51

skoozie

SCSI

Robinstolman1 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:57:
[...]

Bedankt voor de afbeelding! Lijkt me gewoon een 'normale platte batterij' die je overal kan kopen? Of is het iets speciaals?

--
Wat ik dus ga proberen:
- kast open halen en checken of alle kabels goed zitten
- Fast startup uitzetten
- Bios batterij vervangen

Bedankt voor de tips allemaal. Ik laat het morgen weten, dan wordt de PC nl weer verplaatst.
Is inderdaad de standaard platte batterij die ook in die electrische theelichtjes enzo gaan.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
En na het vervangen van je batterij even je bios doorlopen en alles goed zetten, en saven uiteraard.

update windows ook, welke build zit je btw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-09 15:24
Een lege batterij zou het toch niet kunnen zijn?
Technisch gezien is je voeding dan toch ook uit, dus zou je toch bij elke nieuwe opstart (zonder je PC te verplaatsen) dit probleem moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

CappieL schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 14:18:
Een lege batterij zou het toch niet kunnen zijn?
Technisch gezien is je voeding dan toch ook uit, dus zou je toch bij elke nieuwe opstart (zonder je PC te verplaatsen) dit probleem moeten zien?
Nee, zolang je de pc niet afkapt via een stekkerblok blijft er altijd iets stroom op staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
KMODE driver is bijna altijd RAM of storage. RAM kan ook onbruikbaar zijn als de CPU niet lekker in z'n socket zit of de DC-DC op het moederbord het RAM niet goed kan voeden. In sommige gevallen crasht een kernel-mode driver als een device stuk is (GPU, Audio, Ethernet enz) maar dan zou je dat veel eerder merken door dat je bijv. geen beeld krijgt of alleen VESA 2D en verder niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-09 14:38

D4NG3R

kiwi

:)

Een lege batterij veroorzaakt ook niet dit soort problemen, de TS zou dan telkens de melding krijgen @ startup dat de BIOS naar de default values is gegaan en dat hij op F1 of F2 moet drukken om door te gaan.

De BIOS word in z'n geheel naar default gezet als de batterij leeg is, en niet 1 of 2 settings.

@johnkeates al aangeeft is KMODE driver vrijwel altijd storage/RAM gerelateerd, dus plug alle SATA/SATA power kabels en DIMM's even opnieuw in.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Robinstolman1 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:57:
Lijkt me gewoon een 'normale platte batterij' die je overal kan kopen? Of is het iets
Als je de batterij er uit haalt kun je zien wat voor getal er op staat. Meestal is het een CR2032 (20mm doorsnede, 3,2mm dik). Bij de Action haal je een blister van 10 stuks voor €0,90.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robinstolman1
Mel33 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:31:

Helemaal vergeten om te laten weten of het gelukt is. Door de Fast startup uit te zetten, lijkt het probleem opgelost! Tenminste, ik heb de PC verplaatst en hij starte warempel in 1x op! :)

Bedankt iedereen voor de tips!
Pagina: 1