Mede Tweakers,
Bij deze eens een keer een topic vanuit mijn kant.
Ik ben opzoek naar een klein beetje hulp voor een nieuw systeem/upgrade dat ik in de nabije toekomst wil aanschaffen. De keuze AMD of Intel bezorgd mij bijna hoofdpijn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de €1000
Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja, componenten:
Videokaart: Sapphire Tri-X R9 390X 8G D5
Vervanging van de videokaart komt later, dit zal een 2070/80 of vergelijkbaar iets worden.
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
HDD: WD Black (2010, SATA-600), 2TB
DVD Drive: LG GH22NS50 Zwart (Opa wilt nog graag CD’s en DVD’s)
Randapparatuur:
Scherm, muis en toetsenbord, speakers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Moederbord
Geheugen
Case
Koeler
Voeding
M2 SSD (deze keuze staat wat mij betreft vast)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja, voorkeuren:
CPU: AMD/Intel
Moederbord: Asus/MSI met X570/Z390 chipset
Geheugen: Corsair
Case: Persoonlijke smaak dus sla maar over
Voeding: Coolermaster/Corsair
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB
Waarom? : Eerdere ervaringen, persoonlijke voorkeur, merken in huidige setup waar ik zeer tevreden over ben, misschien een tikje autistisch, Coolermaster zit hier om de hoek dus makkelijk met support.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Wellicht relevant:
Voorlopig zal ik op 1920x1080 gamen op 60Hz
Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk een 1440p of 4k opstelling gaan worden op 144hz.
Ga je overklokken?
Nopes
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog wat twijfels betreft wat componenten en hoop dat jullie daarin iets kunnen betekenen :
- Ga ik voor de i7 9700k of een van de nieuwe Ryzen CPU's, en welke dan?
Ik zie dat de 9700k in de meeste benchmarks qua gaming de beste optie is, echter, is het wellicht verstandig de AMD te kiezen, i.v.m. PCI-e 4.0?
- Is de voeding die ik gekozen heb een goede optie? Of totale overkill? Of juist niet krachtig genoeg wanneer ik een sterkere GPU neem?
- De koeling: Momenteel heb ik een Hyper 212 EVO in mijn systeem. Temps zijn prima met deze lucht koeler, echter vind ik persoonlijk zo’n groot, lomp gevaarte op mijn moederbord niet echt mooi uit zien. Wellicht dat daarom de gekozen waterkoeling een optie is?
Bij deze eens een keer een topic vanuit mijn kant.
Ik ben opzoek naar een klein beetje hulp voor een nieuw systeem/upgrade dat ik in de nabije toekomst wil aanschaffen. De keuze AMD of Intel bezorgd mij bijna hoofdpijn
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen
Wat mag het systeem gaan kosten? Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke?
Rond de €1000
Assemblage doe ik zelf.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Wees specifiek en noem merk en model.
Ja, componenten:
Videokaart: Sapphire Tri-X R9 390X 8G D5
Vervanging van de videokaart komt later, dit zal een 2070/80 of vergelijkbaar iets worden.
HDD: Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB
HDD: WD Black (2010, SATA-600), 2TB
DVD Drive: LG GH22NS50 Zwart (Opa wilt nog graag CD’s en DVD’s)
Randapparatuur:
Scherm, muis en toetsenbord, speakers.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
CPU
Moederbord
Geheugen
Case
Koeler
Voeding
M2 SSD (deze keuze staat wat mij betreft vast)
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Ja, voorkeuren:
CPU: AMD/Intel
Moederbord: Asus/MSI met X570/Z390 chipset
Geheugen: Corsair
Case: Persoonlijke smaak dus sla maar over
Voeding: Coolermaster/Corsair
SSD: Samsung 970 EVO Plus 500GB
Waarom? : Eerdere ervaringen, persoonlijke voorkeur, merken in huidige setup waar ik zeer tevreden over ben, misschien een tikje autistisch, Coolermaster zit hier om de hoek dus makkelijk met support.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik, beeldschermresolutie, gewenste fps, etc.)
Wellicht relevant:
Voorlopig zal ik op 1920x1080 gamen op 60Hz
Uiteindelijk zal dit waarschijnlijk een 1440p of 4k opstelling gaan worden op 144hz.
Ga je overklokken?
Nopes
Wat verwacht je van ons?
Ik heb nog wat twijfels betreft wat componenten en hoop dat jullie daarin iets kunnen betekenen :
- Ga ik voor de i7 9700k of een van de nieuwe Ryzen CPU's, en welke dan?
Ik zie dat de 9700k in de meeste benchmarks qua gaming de beste optie is, echter, is het wellicht verstandig de AMD te kiezen, i.v.m. PCI-e 4.0?
- Is de voeding die ik gekozen heb een goede optie? Of totale overkill? Of juist niet krachtig genoeg wanneer ik een sterkere GPU neem?
- De koeling: Momenteel heb ik een Hyper 212 EVO in mijn systeem. Temps zijn prima met deze lucht koeler, echter vind ik persoonlijk zo’n groot, lomp gevaarte op mijn moederbord niet echt mooi uit zien. Wellicht dat daarom de gekozen waterkoeling een optie is?
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i7-9700K Boxed | € 394,90 | € 394,90 |
| 1 | Moederborden | Asus ROG Strix Z390-F Gaming | € 190,- | € 190,- |
| 1 | Behuizingen | Corsair Obsidian 450D | € 96,90 | € 96,90 |
| 1 | Waterkoeling | Cooler Master MasterLiquid Lite 120 | € 41,95 | € 41,95 |
| 1 | Geheugen intern | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 89,90 | € 89,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V Series V750 | € 110,- | € 110,- |
| 1 | Solid state drives | Samsung 970 Evo Plus 500GB | € 112,95 | € 112,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.036,60 | ||