Docker via Unraid of Synology [advies?]

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Mijn vraag is wat jullie als tweakers aanraden om te gebruiken en desnoods aan te schaffen als het gaat om het hebben van een systeem dat kan fungeren als NAS en vooral een goede docker functionaliteit heeft. Ik kom op dit moment uit op de keuze tussen Unraid of een Synology NAS, maar wellicht zijn er veel betere opties?

Op dit moment gebruik ik Proxmox met 2 VMs (win en linux) en een LXC container (turnkey-fileserver), maar ik wil zaken minder in VMs draaien, weinig onderhoud/omkijken hebben en zaken makkelijk kunnen afsplitsen in 4 dockers. Ik wil ook liever ontwijken om binnen 1 VM docker te draaien. Docker bare-metal op de hypervisor draaien lijkt mij niet verstandig.

Velen om mij heen hebben mij aangeraden om dan een Synology NAS aan te schaffen omdat daar ook docker functionaliteit op zit en omdat DSM super gebruiksvriendelijk is. Ik heb echter twijfels over de performance van zoveel dockers op 1 systeem met de specs van Synology (referentie is DS918+ op dit moment) en lees ook niet zoveel blije berichten over docker op het forum bij Synology: https://community.synology.com/enu/forum/15/post/120966
Vervolgens kom ik bij Unraid uit als veelal geprezen systeem voor het draaien van docker, maar misschien is dat te kort door de bocht.

Ik hoop tips te vernemen. Mijn dank is groot. _/-\o_

Beste antwoord (via jinglewood op 07-08-2019 14:12)

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Ik ben van Synology naar Xpenology gegaan om uiteindelijk naar Unraid te verhuizen en heb niet meer teruggekeken.

Ik draai op mijn hpGen8 micro wat ik wil. Draaien volgens mij iets van 20 dockers tegelijk en wat wel prettig is bij Unraid en de docker implementatie is dat je de images via aangeboden scripts via de gui kunt zeggen, update de docker images dagelijks, of wacht x dagen na de update met het doorvoeren ervan.

Ik heb denk ik een uptime van inmiddels 180 dagen geloof ik. Ik kijk er op het moment eigenlijk ook niet echt naar om haha, alles loopt en heb eigenlijk geen sysadmin activiteiten hoeven in te zetten de laatste maanden.

(draai er 3 websites, plex en bijbehorende media-providers op, teamspeak, commenting-server voor de websites, etc. op).

Standaard zijn er vele docker containers te krijgen via linuxserver.io, die geschikt zijn voor Unraid.

Een reden om geen unraid te nemen is als je striped RAID arrays heel belangrijk vindt.

Met synology was het altijd maar weer afwachten wanneer er een update kwam, en al helemaal met xpenology, wat er mooi tussenin zat (ook zorgen over synology hardware dus liever zelf want sneller en goedkoper, maar ja synology was wel handig), of unraid.

Je hebt nog wel wat alternatieven zoals openmediavault etc., maar bij Unraid is de docker implementatie prettiger naar mijn idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivebunny op 07-08-2019 11:29 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Ik ben van Synology naar Xpenology gegaan om uiteindelijk naar Unraid te verhuizen en heb niet meer teruggekeken.

Ik draai op mijn hpGen8 micro wat ik wil. Draaien volgens mij iets van 20 dockers tegelijk en wat wel prettig is bij Unraid en de docker implementatie is dat je de images via aangeboden scripts via de gui kunt zeggen, update de docker images dagelijks, of wacht x dagen na de update met het doorvoeren ervan.

Ik heb denk ik een uptime van inmiddels 180 dagen geloof ik. Ik kijk er op het moment eigenlijk ook niet echt naar om haha, alles loopt en heb eigenlijk geen sysadmin activiteiten hoeven in te zetten de laatste maanden.

(draai er 3 websites, plex en bijbehorende media-providers op, teamspeak, commenting-server voor de websites, etc. op).

Standaard zijn er vele docker containers te krijgen via linuxserver.io, die geschikt zijn voor Unraid.

Een reden om geen unraid te nemen is als je striped RAID arrays heel belangrijk vindt.

Met synology was het altijd maar weer afwachten wanneer er een update kwam, en al helemaal met xpenology, wat er mooi tussenin zat (ook zorgen over synology hardware dus liever zelf want sneller en goedkoper, maar ja synology was wel handig), of unraid.

Je hebt nog wel wat alternatieven zoals openmediavault etc., maar bij Unraid is de docker implementatie prettiger naar mijn idee.

[ Voor 3% gewijzigd door Jivebunny op 07-08-2019 11:29 ]

Pixel 9 Pro XL | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Suzuki Swift 1.2 (2013)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jinglewood
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dank voor de uitgebreide reactie!
Op dit moment heb ik op Proxmox het filesystem ZFS met data scrubbing e.d.
Natuurlijk is een discussie omtrent data-behoud en backups weer een ander verhaal, maar bedoel je dat bij Unraid je iets minder zwaar aan je data moet tillen? Ik heb zelf het idee om bij Unraid dan 2 pariteitsdisks en een cache disk toe te voegen, maar wellicht is dat overkill?
Jivebunny schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:22:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

jinglewood schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:21:
Dank voor de uitgebreide reactie!
Op dit moment heb ik op Proxmox het filesystem ZFS met data scrubbing e.d.
Natuurlijk is een discussie omtrent data-behoud en backups weer een ander verhaal, maar bedoel je dat bij Unraid je iets minder zwaar aan je data moet tillen? Ik heb zelf het idee om bij Unraid dan 2 pariteitsdisks en een cache disk toe te voegen, maar wellicht is dat overkill?

[...]
Nee hoor dat is geen overkill. Ik draai enkele pariteit en enkele cache. Ik backup elke nacht de bestanden die ik echt belangrijk vind (persoonlijke media) naar een externe harde schijf. Daarnaast nog naar een cloud storage. Andere media zal wel goedkomen als er iets gebeurd. Stel je pariteitsdisk begeeft het, en je hebt er maar 1, dan kan je alsnog je pariteitsdisk opnieuw laten opbouwen op basis van je storage disks. Moet er alleen niet nog 1 kapot gaan terwijl je dat doet natuurlijk. Andersom kan de pariteitsdisk alle overige disks repareren.

Als je gewoon veel data hebt die je lief is, dan is een dubbele pariteitsdisk + eventueel dubbele cache (cache is verder niet van invloed op behoudt van je data, maar wel voorkomt het spinups van dingen die je draait, omdat je die op de cache gooit), en dan loopt het prima snel en zal er vrijwel geen data verloren gaan hoor. Ik heb het nog nooit gehad iig. Tevens zit er in de GUI gewoon SMART testen ed. die je kan laten draaien. Zie je ook aankomen wanneer en disk veel bad sectors begint te krijgen. Hang er nog een kleine UPS voor en alles zal wel goed zitten.

Heb 1 keer stroomuitval gehad door sluiting van een stopcontact buiten en na reboot wilde ie wel even de pariteit checken, maar verder ging het goed.

Het fijne denk ik van unraid is dat je zolang je aansluitingen voor harde schijven hebt, je ze er gewoon bij kan gooien, alleen je pariteitsdisk moet wel altijd de grootste zijn van alle losse disks naast elkaar.

En ja, ik gebruik dan ook wel ECC geheugen op een Xeon CPU, dus ik geloof wel dat wat er geschreven wordt op mijn schijven, zal kloppen. Dat scheelt ook een hoop denk ik.

[ Voor 6% gewijzigd door Jivebunny op 07-08-2019 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

jinglewood schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:14:
Mijn vraag is wat jullie als tweakers aanraden om te gebruiken en desnoods aan te schaffen als het gaat om het hebben van een systeem dat kan fungeren als NAS en vooral een goede docker functionaliteit heeft. Ik kom op dit moment uit op de keuze tussen Unraid of een Synology NAS, maar wellicht zijn er veel betere opties?
Wat betreft een goede Docker functionaliteit kan ik je een RPi3B+ aanraden, zeker als je Armbian van OpenMediaVault als basis neemt. Als NAS is dat wat minder geschikt (maar daar kwam ik pas achter, toen ik de NAS al had opgezet en voordat ik aan Docker begon).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT