Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:30
binnen het bedrijf waar ik werk hebben we een aantal applicaties die de java JRE nodig hebben om te werken. Oracle heeft aangegeven dat JRE niet meer gratis is voor commercieel gebruik en is goed in het voor meerdere interpretaties vatbaar noteren van licentievoorwaarden en het bang maken van klanten voor audits.
kortom: ik blijf het liefste ver weg van alles wat met oracle te maken heeft.

Bij de overnamen van (SUN) Java door oracle is OpenJDK ontstaan, wellicht is die client te gebruiken icm de applicaties die java nodig hebben. zijn er andere bruikbare alternatieven?

Maar de belangrijkste vraag: hoe hebben jullie dit opgelost?

Beste antwoord (via burnedhardware op 09-08-2019 07:10)

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-09 14:37
Simpel, een variant van OpenJDK installeren.
Bijv. AdoptOpenJDK, Red Hat OpenJDK, Amazon Corretto en zo zijn er nog een aantal.

Veel werkt gewoon met OpenJDK, ik ben tot nu toe een enkel software pakket tegengekomen dat niet goed werkte ermee.
Ik neem aan dat je een Test of Acceptatie omgeving hebt waar je dit kunt uitproberen? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Meekoh op 07-08-2019 10:55 ]

Computer says no

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Meekoh
Simpel, een variant van OpenJDK installeren.
Bijv. AdoptOpenJDK, Red Hat OpenJDK, Amazon Corretto en zo zijn er nog een aantal.

Veel werkt gewoon met OpenJDK, ik ben tot nu toe een enkel software pakket tegengekomen dat niet goed werkte ermee.
Ik neem aan dat je een Test of Acceptatie omgeving hebt waar je dit kunt uitproberen? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Meekoh op 07-08-2019 10:55 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:27

nelizmastr

Goed wies kapot

Meekoh schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:54:

Dat speelt vrijwel niet in MKB, dus dat kan je helaas niet zomaar aannemen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
nelizmastr schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:18:
[...]

Dat speelt vrijwel niet in MKB, dus dat kan je helaas niet zomaar aannemen.
Dan nog, kun je makkelijk even een VM maken in Virtual box of zo, kijken of het werkt en daarna weer wegmieteren.

En als je niet wilt betalen voor een T of A omgeving, dan maar testen in Productie. Vraag je downtime van een paar uur aan. Wissel van Java versie, werkt het niet installeer je de oude weer.

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je hoeft toch alleen te betalen voor oudere versies van de JRE? Voor Java 11 speelt dat pas als er weer een nieuwe LTS versie is. Dus gewoon snel upgraden.

Maar als je perse bij een verouderde Java versie wilt/moet blijven dan moet je inderdaad betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-09 21:30
het is niet zozeer mkb (maar een multinational besataande uit allerlei lokale vestigingen van 5-200 medewerkers) , het is meer de enorme hoeveelheid applicaties die we hebben waarvan we geen lijst hebben met afhankelijkheden naar de JRE. tot nu toe werd de jre standaard geinstalleerd op alle pc's zodat alle vage 3rd party apps werken.

edit: we gaan natuurlijk een aantal werkplekken inrichten met een alternatieve java client en kijken welke applicaties niet meer werken, maar als een deeel van de functionaliteit niet meer werkt dan moet je verder testen dan "ik zie de interface", en dat is een *&^%*%^$ klus. vervolgens langzaam uitrollen en testen middels het befaamde "piep-systeem"

dat maakt het handiger om te beginnen met een beproefd concept, vandaar dus mijn vraag :)

[ Voor 40% gewijzigd door burnedhardware op 07-08-2019 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

burnedhardware schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 11:56:
het is niet zozeer mkb (maar een multinational besataande uit allerlei lokale vestigingen van 5-200 medewerkers) , het is meer de enorme hoeveelheid applicaties die we hebben waarvan we geen lijst hebben met afhankelijkheden naar de JRE. tot nu toe werd de jre standaard geinstalleerd op alle pc's zodat alle vage 3rd party apps werken.

edit: we gaan natuurlijk een aantal werkplekken inrichten met een alternatieve java client en kijken welke applicaties niet meer werken, maar als een deeel van de functionaliteit niet meer werkt dan moet je verder testen dan "ik zie de interface", en dat is een *&^%*%^$ klus. vervolgens langzaam uitrollen en testen middels het befaamde "piep-systeem"

dat maakt het handiger om te beginnen met een beproefd concept, vandaar dus mijn vraag :)
Stel jezelf dan ook de vraag of dit economisch wel te verantwoorden is. Het afkopen van het probleem is soms de beste oplossing voor de korte termijn. En dan voor de toekomst stappen zetten om grip op het probleem te krijgen.
Pagina: 1