Huizen-indexatie websites; mag dat allemaal zomaar?

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Ik denk dat iedereen die weleens naar woningen heeft gezocht bekend is met websites die e.e.a. indexeren. O.a. Jaap.nl is natuurlijk retehandig omdat je daar kunt zien dat een woning bijv. al 2 jaar te koop staat hoewel de woning onlangs opnieuw op Funda is geplaatst...

Dat gezegd hebbende vraag ik mij ook af of dat allemaal zomaar mag. Wanneer ik op mijn eigen adres zoek (woning iets meer dan 2 jaar geleden gekocht) dan kom ik alle verkoopinformatie van toen tegen waaronder ook bijv. de toenmalige foto's van Funda. Dus rest mij de vraag; mag dat zomaar?

Ik vind het toch wel een beetje bizar dat iedere wildvreemde die mijn adres googled precies kan zien wat de indeling van mijn woning is en waar mijn slaapkamer zich bevindt...

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:54
Nee, niet alles mag. Er zijn beperkingen op basis van bijvoorbeeld de Databankwetgeving. Daarover zijn ook rechtzaken gevoerd met o.a. Jaap en Funda als partij als ik het me goed herinner. Een andere bekende casus is van Miljoenhuizen waarbij een zaak is geweest over de vraagprijshistorie, vanuit het belang van het individu.

Als je deze zaken opzoekt dan gaat er een wereld voor je open en krijg je een beter beeld van wat wel en niet mag.

In veel gevallen mogen dingen trouwens, maar kan een ander op basis van een gerechtvaardigd belang bijvoorbeeld na enige tijd redelijkerwijs vragen om verwijdering.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zie o.a. https://www.bright.nl/nie...de-prijzen-koophuis-tonen
De Rotterdamse rechtbank gaf Miljoenhuizen gelijk, zo meldt de site woensdag. Dat is goed nieuws voor huizenkopers en misschien minder fijn voor verkopers en makelaars. Kopers kunnen zo zien of de koopprijs is gezakt of juist gestegen. Geniepig je woning van een huizensite afhalen en een week later met een andere prijs weer herpubliceren heeft geen zin meer.

Volgens de rechter is de prijsgeschiedenis van een woning geen persoonsgegeven. Privacytoezichthouder CBP vond dat eerder juist wel. Dezelfde rechter verbood Miljoenhuizen.nl overigens te twitteren vanuit de rechtszaal. Dat was wel privacyschendend?