Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

RAM verkeerde snelheid, SSD's "hot swappable" nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:

• Broodje_Aap
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-11 15:23

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Goedemorgen Tweakers,

Ik heb sinds gister een nieuw systeem in elkaar gezet, welke in principe prima draait, maar toch heb ik een aantal dingen die ik tot op heden niet op heb kunnen lossen.

Het gaat om de volgende componenten:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 345,05€ 345,05
1MoederbordenMSI MPG X570 Gaming Plus€ 185,99€ 185,99
1VideokaartenMSI GeForce RTX 2070 Super Gaming X Trio€ 625,05€ 625,05
1BehuizingenNZXT H500 Zwart€ 75,59€ 75,59
1WaterkoelingCooler Master MasterLiquid ML240L RGB€ 57,05€ 57,05
1VentilatorenNZXT AER F - 120MM, Twin Pack€ 23,15€ 23,15
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2Z3600C18€ 110,90€ 110,90
1VoedingenCorsair RM550x (2018) Zwart€ 90,55€ 90,55
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 500GB€ 112,95€ 112,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.626,28

De videokaart is op dit moment nog niet geleverd, hiervoor gebruik ik een GTX1070.
Als opslag gebruik ik naast de NVMe ook nog 2 HDD's en 2 SSD's (840 en 850 evo).

Nu heb ik 5 vragen:
1. Mijn systeem draait op 2666 MHz, maar is volgens de specs van Tweakers en Corsair capabel voor 3600 MHz, hoe kan ik dit het beste toepassen?
2. Heb ik de pomp en cpu fans correct aangesloten? De pomp is aangesloten op CPU_FAN1, de ventilatoren op PUMP_FAN1.
3. Hoe kan ik de RGB van de CPU Koeler aansturen? De connector is aangesloten op JRAINBOW1, maar hij komt nergens in de settings voor.

4. In Windows zijn mijn SSD's welke in sata port 1 en 2 van het moederbord zitten "hot swappable". Windows detecteert ze als ejectable, terwijl ze dat toch echt niet zijn...
5. Kan ik zomaar de cpu-koeler fans vervangen?

Toelichting, wat ik al heb geprobeerd:
1. Ik heb in de settings gekeken en daar wilde ik wel het een en ander aanpassen, maar aangezien ik dit nog nooit heb gedaan, heb ik het niet gedaan omdat ik graag niet mijn ram kaarten in rook op zou willen zien gaan... Wel weet ik dat het op 2666 MHz draait, omdat dat de SPD speed is en het systeem dat dus herkent. Mijn vraag is dus welke settings ik moet aanpassen in het MSI BIOS om de ram kaarten wel stabiel op 3600 MHz te laten draaien?
2. In de BIOS settings kan ik de pomp snelheid (gelukkig) niet aanpassen, ik denk dat het daarom ook niet zoveel uitmaakt waarop ik de fans en pomp heb aangesloten, maar vraag het toch voor de zekerheid even.
3. Ik heb gekeken of ik specifieke software moest installeren, maar heb tot op heden niets hiervoor gevonden.
4. Ik heb in de BIOS door de settings lopen neuzen, maar heb niets kunnen vinden wat een oorzaak hiervoor kan zijn. Ook heb ik de AMD RAID Drivers geupdate, maar ook dat heeft niets gedaan...
5. Die fans maken best een tering herrie... Had ik reviews gelezen dat dit geluid inderdaad best hoorbaar kan zijn, maar wist niet dat het zo erg was...

Als jullie mij kunnen helpen met het beantwoorden van deze vragen, zou ik dat erg op prijs stellen!

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

Verwijderd

3: er staat letterlijk PUMP in en je sluit de pomp er niet op aan. Ik denk dat je die zelf wel kan beantwoorden.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:32:
3: er staat letterlijk PUMP in en je sluit de pomp er niet op aan. Ik denk dat je die zelf wel kan beantwoorden.
Ja achteraf gezien wel, maar aangezien er PUMP_FAN staat dacht ik de fans van de CPU koeler...

"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:00
Broodje_Aap schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:28:

Nu heb ik 5 vragen:
1. Mijn systeem draait op 2666 MHz, maar is volgens de specs van Tweakers en Corsair capabel voor 3600 MHz, hoe kan ik dit het beste toepassen?
XMP profiel instellen in het bios. Zal er vast eentje van 3600 bij zitten.
2. Heb ik de pomp en cpu fans correct aangesloten? De pomp is aangesloten op CPU_FAN1, de ventilatoren op PUMP_FAN1.
Pomp sluit je aan op PUMP, lijkt mij logisch. De fans sluit je aan op CPU_FAN.
3. Hoe kan ik de RGB van de CPU Koeler aansturen? De connector is aangesloten op JRAINBOW1, maar hij komt nergens in de settings voor.
Misschien een instelling in het bios?
4. In Windows zijn mijn SSD's welke in sata port 1 en 2 van het moederbord zitten "hot swappable". Windows detecteert ze als ejectable, terwijl ze dat toch echt niet zijn...
Is dit niet in te stellen in het bios hoe de opslag aan de diverse connectors herkent moet worden?
5. Kan ik zomaar de cpu-koeler fans vervangen?
Dat kan maar ik zou adviseren de AIO te vervangen voor een goed luchtkoeler. De ML240L RGB is namelijk een waardeloos ding van slechte kwaliteit. De fans zijn verre van stil zoals je hebt gemerkt en de pomp slijt snel met lekkage als gevolg en itt tot bijv Corsair vergoed CM niet de schade aan je systeem dat veroorzaakt is door vloeistof uit de AIO.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:38:

[...]

Misschien een instelling in het bios?

[...]

Is dit niet in te stellen in het bios hoe de opslag aan de diverse connectors herkent moet worden?

[...]

Dat kan maar ik zou adviseren de AIO te vervangen voor een goed luchtkoeler. De ML240L RGB is namelijk een waardeloos ding van slechte kwaliteit. De fans zijn verre van stil zoals je hebt gemerkt en de pomp slijt snel met lekkage als gevolg en itt tot bijv Corsair vergoed CM niet de schade aan je systeem dat veroorzaakt is door vloeistof uit de AIO.
Ik kan niets van instellingen veranderen van de JRGB of JRAINBOW headers.

Ik had in de BIOS gekeken en kon ook niets bij de instellingen van de SSD's en HDD's veranderen.

Ik had voor een waterkoeler gekozen omdat de mooier in de case staat, omdat je dan niet een gigantisch aluminium blok in je kast ziet. Maar als dat inderdaad waar is dat deze koeler snel slijt dan ben ik wel van plan om deze te gaan vervangen ja...

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
1. Dit is zoals aangevegen een kwestie van xmp aanzetten in de bios.dit us een knop op het eerste scherm dat je krijgt in de bios. (Links boven)

2. Dit maakt verder niks uit bij msi kan je alle poorten gewoon instellen. Het is alleen wat onhandig als je niet onthoud wat je aan welke poort heb aangesloten.

3. JRAINBOW1 is volgens mijn msi boekje bedoeld voor een RGB controller niet voor een directe aansluiting. En met de controller en software stuur je dus de RGB aan.

4. In je bios ga je naar advanced (F7) dan naar settings \ advanced \ intergrated peripherals en daar staat als her goed is een onderdeel SATA Configuration en voor iedere poort een optie hot plug. Disable deze allemaal.

5. Tuurlijk kan je fabs vervangen maar let op niet iedere koeler is een goede koeler. Je heb high en low static presure koelers de 1 is bedoeld voor radiatoren en cpu koelblokken en de ander is bedoeld voor kast fans. Over het algemeen is een high static de betere fan.

Een beter idee is echter in de bios de RPM instellen.
Ze draaien waarschijnlijk full speed.
Ga hiervoor naar easy mode als je nog in advanced zit (F7).
Klik links op Fan Info en dan in het rechtervak 1 van de tandwieltjes. De rest moet je zelf doen maar hou de fans op een oplopend profiel! Zet ze nooit in een vaste lage stand! Als je pc de koeling nodig heeft moeten ze harder kunnen draaien.
Mijn profiel staat op
50% bij 30 graden.
65% bij 50 graden.
80% bij 70 graden.
100% bij 85 graden.
(De temps zijn gebaseerd op de cpu)
In idle is hij dan stil tijdens gamen is er een normaal volume. En als hij het echt heet krijgt wat in gamen nooit echt gebeurd gaat hij naar standje straaljager en als je deze setup nog te luid vind is het misschien tijd om andere fans of betere cpu koeling aan te schaffen.

• Broodje_Aap

Broodje_Aap

Professioneel prutser

Topicstarter
computerjunky schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 13:13:
1. Dit is zoals aangevegen een kwestie van xmp aanzetten in de bios.dit us een knop op het eerste scherm dat je krijgt in de bios. (Links boven)

2. Dit maakt verder niks uit bij msi kan je alle poorten gewoon instellen. Het is alleen wat onhandig als je niet onthoud wat je aan welke poort heb aangesloten.

3. JRAINBOW1 is volgens mijn msi boekje bedoeld voor een RGB controller niet voor een directe aansluiting. En met de controller en software stuur je dus de RGB aan.

4. In je bios ga je naar advanced (F7) dan naar settings \ advanced \ intergrated peripherals en daar staat als her goed is een onderdeel SATA Configuration en voor iedere poort een optie hot plug. Disable deze allemaal.

5. Tuurlijk kan je fabs vervangen maar let op niet iedere koeler is een goede koeler. Je heb high en low static presure koelers de 1 is bedoeld voor radiatoren en cpu koelblokken en de ander is bedoeld voor kast fans. Over het algemeen is een high static de betere fan.

Een beter idee is echter in de bios de RPM instellen.
Ze draaien waarschijnlijk full speed.
Ga hiervoor naar easy mode als je nog in advanced zit (F7).
Klik links op Fan Info en dan in het rechtervak 1 van de tandwieltjes. De rest moet je zelf doen maar hou de fans op een oplopend profiel! Zet ze nooit in een vaste lage stand! Als je pc de koeling nodig heeft moeten ze harder kunnen draaien.
Mijn profiel staat op
50% bij 30 graden.
65% bij 50 graden.
80% bij 70 graden.
100% bij 85 graden.
(De temps zijn gebaseerd op de cpu)
In idle is hij dan stil tijdens gamen is er een normaal volume. En als hij het echt heet krijgt wat in gamen nooit echt gebeurd gaat hij naar standje straaljager en als je deze setup nog te luid vind is het misschien tijd om andere fans of betere cpu koeling aan te schaffen.
1., 2. en 3. zijn inmiddels opgelost. voor punt 4. In de BIOS van mijn MSI X570 bord heb je inderdaad settings voor SATA schijven onder het kopje "integrated peripherals" echter kan ik daar alleen de settings van hot swappable veranderen voor SATA 3-6. Betekent dit dat SATA 1 en 2 altijd hot swappable zijn? Heb ook al rondgeneusd in het moederbord boekje maar heb daar ook niets in kunnen vinden.

Voor punt 5. Als de koeler inderdaad snel slijt ga ik denk over een maand of 2 een mooi ander exemplaar kopen. Ik vind het nadeel van een luchtkoeler alleen dat het zo'n gigantisch blok midden in je kast is en dat vind ik zonde... Maar aan de andere kant, een Ryzen 3700x overklokken geeft een 4% extra boost, dat vind ik het niet waard om door al die "moeite" te gaan, maar om daar nou een 140 euro kostende waterkoeler op te plempen vind ik ook weer zo wat...

Lastige keuze...

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:18
Broodje_Aap schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:24:
[...]

1., 2. en 3. zijn inmiddels opgelost. voor punt 4. In de BIOS van mijn MSI X570 bord heb je inderdaad settings voor SATA schijven onder het kopje "integrated peripherals" echter kan ik daar alleen de settings van hot swappable veranderen voor SATA 3-6. Betekent dit dat SATA 1 en 2 altijd hot swappable zijn? Heb ook al rondgeneusd in het moederbord boekje maar heb daar ook niets in kunnen vinden.
Ik zou de drives dan even aan de porten hangen waar je dit voor kan uitschakelen en kijken wat er gebeurd.
Misschien kan je het simpelweg niet veranderen als er een schijf aan hangt?

Ik ben zelf nog niet tegen gekomen dat het niet voor alle poorten kan maar er zal wel een reden voor zijn. Ik heb een intel systeem dus kan zijn dat bij amd de layout net wat anders is.
Pagina: 1