Zou een RTX 2080 gebottlenecked worden door een R5 2600X?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 08-03 10:23
Ik weet dat de meeste builds met een RTX 2080 meestal een stuk betere CPU er in hebben zitten. Ik wil echter niet gelijk 2 componenten upgraden omdat ik niet in één keer zoveel geld wil uitgeven. Ik game op 1440p dus dan krijg je sowieso minder snel een CPU bottleneck, omdat hogere resoluties meer GPU demanding zijn. Ik ga eerst nog even wachten tot 2020 om te kijken welke betere AMD Radeon cards nog worden released en tegen welke prijs. Maar ik wou in ieder geval gaan voor een GPU met ongeveer de performance van een RTX 2080. Zou ik een bottleneck krijgen als ik deze pair met een Ryzen 5 2600X CPU tijdens gamen op 1440p resolutie? Op dit moment gebruik ik een GTX 1070 Ti met mijn R5 2600X.

Daarnaast vroeg ik me nog wat af, bij benchmarks zie je meestal staan dat de GPU op 100% runt, terwijl de CPU maar op 20-50% runt. Heb je technisch gezien nooit een CPU bottleneck als deze nooit op 100% komt? Of moet je met nog meer factoren rekening houden?

[ Voor 3% gewijzigd door TJRK op 07-08-2019 03:55 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:49

Umbrah

The Incredible MapMan

Benchmarks zijn juist dat... benchmarks. Ze testen een specifiek component. Zelfs in-game benchmarks hoeven niet representatief zijn voor de game zelf. Tenzij je het over Ashes oid hebt...

Of je CPU (waarom niet een 3600?) een bottleneck is? Het hangt er van af. Soms wel, soms niet. Elke game is weer anders, je CPU heeft een multithreading voordeel, veel native DX12 titels hebben daar voordeel bij, bijvoorbeeld. Je kunt tegenwoordig niet meer zo zwart/wit claimen: deze CPU is een bottleneck. En voor wie dat wel doet, ga ik het volgende zeggen:

Patience 200fps 0-lag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
@Umbrah die heeft hij al.

Je 2600x zal hem niet bottlenecken.

En je kan een cpu bottleneck hebben zonder 100% gebruik, aangezien games eigenlijk nooit alle threads van je cpu kunnen gebruiken als je meer dan 4 cores/8 threads hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-10 13:03

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@TJRK even heel bot gezegd, er is altijd sprake van een bottleneck in een systeem. Er zal namelijk altijd een onderdeel zijn die je PC beperkt. Dat hoeft niet alleen je CPU of videokaart te zijn zijn, dat kan ook je monitor zijn. Zet V-Sync maar eens aan op een 1080p60 monitor en je zal zien dat zowel je CPU als videokaart niet op 100% draaien.

Over dat 100% load, een multicore CPU krijg je alleen op 100% load met goede multithreaded toepassingen. Games zijn dat historisch gezien niet, dus een CPU op 20% load kan nog steeds een bottleneck vormen als 1 enkele thread volledig belast wordt.

Wat er bottlenecked is afhankelijk van je gekozen resolutie en de games die je speelt. Wil je CS:GO spelen op een 1080p240 monitor? Dan kan je beter een andere CPU nemen. Wil je Shadow of the Tomb Raider spelen op 4k60? Dan kan je het met geen enkele 6-core 12 thread CPU verkeerd doen.

Maar dat zijn extreme voorbeelden. In de meeste gevallen zal een 2600x meer dan snel zat zijn voor alle moderne games. Zelfs de heavy hitters op je CPU zoals Assassin's Creed Odyssey.

Ter vergelijking, ik heb een Ryzen 2600 (non X) in mijn woonkamer systeem zitten, gepaard met een 1080Ti. En die draait de meeste games gewoon strak op 60fps no problemo. De oudere games zelfs gewoon op 4k.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
Umbrah schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 05:47:
Benchmarks zijn juist dat... benchmarks. Ze testen een specifiek component. Zelfs in-game benchmarks hoeven niet representatief zijn voor de game zelf. Tenzij je het over Ashes oid hebt...

Of je CPU (waarom niet een 3600?) een bottleneck is? Het hangt er van af. Soms wel, soms niet. Elke game is weer anders, je CPU heeft een multithreading voordeel, veel native DX12 titels hebben daar voordeel bij, bijvoorbeeld. Je kunt tegenwoordig niet meer zo zwart/wit claimen: deze CPU is een bottleneck. En voor wie dat wel doet, ga ik het volgende zeggen:

Patience 200fps 0-lag!
Bedankt voor je antwoord. Zoals er werd gecomment, heb ik de 2600X al in mijn systeem zitten. Als ik nu een nieuwe build zou bouwen dan zou ik uiteraard voor een 3rd gen CPU gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
Blaat schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:32:
@TJRK even heel bot gezegd, er is altijd sprake van een bottleneck in een systeem. Er zal namelijk altijd een onderdeel zijn die je PC beperkt. Dat hoeft niet alleen je CPU of videokaart te zijn zijn, dat kan ook je monitor zijn. Zet V-Sync maar eens aan op een 1080p60 monitor en je zal zien dat zowel je CPU als videokaart niet op 100% draaien.

Over dat 100% load, een multicore CPU krijg je alleen op 100% load met goede multithreaded toepassingen. Games zijn dat historisch gezien niet, dus een CPU op 20% load kan nog steeds een bottleneck vormen als 1 enkele thread volledig belast wordt.

Wat er bottlenecked is afhankelijk van je gekozen resolutie en de games die je speelt. Wil je CS:GO spelen op een 1080p240 monitor? Dan kan je beter een andere CPU nemen. Wil je Shadow of the Tomb Raider spelen op 4k60? Dan kan je het met geen enkele 6-core 12 thread CPU verkeerd doen.

Maar dat zijn extreme voorbeelden. In de meeste gevallen zal een 2600x meer dan snel zat zijn voor alle moderne games. Zelfs de heavy hitters op je CPU zoals Assassin's Creed Odyssey.

Ter vergelijking, ik heb een Ryzen 2600 (non X) in mijn woonkamer systeem zitten, gepaard met een 1080Ti. En die draait de meeste games gewoon strak op 60fps no problemo. De oudere games zelfs gewoon op 4k.
Ja ik ben me ervan bewust dat het heel erg verschilt per resolutie en game etc. (Ik gaf daarom ook aan dat ik op 1440p game). Ik game erg gevarieerd. Bijvoorbeeld Rocket League en Call of Duty maar ook af en toe AAA single player titles die vaak veel load op je GPU zetten.

Ik snap dat er altijd wel een bottleneck zal zijn. Zelfs als je systeem in theorie 100% gebalanced is, zal je in sommige games waarschijnlijk een CPU bottleneck krijgen en in andere games juist weer een GPU bottleneck. Wat ik met mijn vraag eigenlijk bedoel, is of de CPU bottleneck zo erg aanwezig zou zijn op 1440p dat het bijna zonde is om voor die RTX 2080 (of AMD equivalent) te gaan. Maar uit jouw voorbeeld te lezen lijkt het me dat dit niet het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:30
Ik merkte met mijn 2600X toch wel dat hij een bottleneck vormde voor mijn 1080TI tijdens BF5.
Nu is dat wel een leuke multicore slurper. maar mijn GPU stond maar op 78% te draaien waar de cpu ergens in de 80% zat te draaien.

ik game op een 165Hz monitor dus dat kon de cpu in ieder geval niet aan.
hij haalde op alles ultra 1440P wel constand meer dan 60 fps het gemiddelde zal zo op een 80/90 fps zitten, verschilt aan de map en andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRK
jeppekroezen schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 00:39:
Ik merkte met mijn 2600X toch wel dat hij een bottleneck vormde voor mijn 1080TI tijdens BF5.
Nu is dat wel een leuke multicore slurper. maar mijn GPU stond maar op 78% te draaien waar de cpu ergens in de 80% zat te draaien.

ik game op een 165Hz monitor dus dat kon de cpu in ieder geval niet aan.
hij haalde op alles ultra 1440P wel constand meer dan 60 fps het gemiddelde zal zo op een 80/90 fps zitten, verschilt aan de map en andere dingen.
60 fps met 1080 Ti? Ik haal met mijn 1070 Ti overal op Ultra 1440p al minstens 80 fps, enige uitzondering tot nu toe is Assassin's Creed Oddyssey.. Maar heb misschien niet de meest zware games erop gespeeld om het te testen. Heb je ook andere games getest voor die bottleneck?

Ik wil uiteindelijk misschien wel een R7 3700x erbij kopen. Maar voorlopig in ieder geval niet. Als die 1080 Ti van jou alleen bij BF gebottlenecked wordt dan is het verder voor mij geen probleem.

[ Voor 15% gewijzigd door TJRK op 08-08-2019 02:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:37
Bf5 is, met name in grote maps met veel spelers online, heel erg afhankelijk van single core prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeppekroezen
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20:30
TJRK schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 02:11:
[...]

60 fps met 1080 Ti? Ik haal met mijn 1070 Ti overal op Ultra 1440p al minstens 80 fps, enige uitzondering tot nu toe is Assassin's Creed Oddyssey.. Maar heb misschien niet de meest zware games erop gespeeld om het te testen. Heb je ook andere games getest voor die bottleneck?

Ik wil uiteindelijk misschien wel een R7 3700x erbij kopen. Maar voorlopig in ieder geval niet. Als die 1080 Ti van jou alleen bij BF gebottlenecked wordt dan is het verder voor mij geen probleem.
ruim meer dan 60 fps. ik zat met alles ultra op een gemiddelde van 80/90/ afhankelijk van de maps en rookbommen.
Pagina: 1