Is een Macbook echt zo goed voor muziek productie?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHAT!?
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-08-2022
Hallo Tweakers,

Ik ben aan het kijken naar een nieuwe laptop. Heb er nu eentje met waarvan de accu slecht is en ook is die niet echt portable.

Nu doe ik op mijn laptop 3 dingen: Veel muziek productie op Ableton, counster strike global offensive en de standaard dingen (word, excel, reddit etc.)

Nu heb ik zitten kijken naar wat de beste laptop is voor een muziek producer, en hoor ik iedereen macbook zeggen.

Ik zoek gewoon een laptop die portable is, beetje mooi uit ziet, lange accuduur heeft en de bovenstaande dingen kan uitvoeren.
Ik wil niet meer dan 1500 uitgeven en daarvoor heb ik bij Apple een miezerig i3tje of met geluk in i5je ben ong 2 ghz (of zelfs minder).

Zijn er betere opties? Of is de macbook echt zo geweldig voor muziek productie?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via WHAT!? op 06-08-2019 22:17)

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Mac gebruiker hier.
Nee, dat is al lang niet meer zo. Vroeger was Mac superieur vanwege zn CoreAudio SDK en had je in Windows ASIO nodig en dat werd niet altijd goed ondersteund. Dat is al een tijdje niet meer zo en meerdere grote DAWs zijn nu ook niet meer Mac only.

Zelf jaren lang Cubase 8 op Mac en Win gebruikt. Werkt allebei even goed,

Vergeleken met 10 jaar geleden is multitrack audio met wat plugins geen uitdaging meer voor computers.

Alleen als je super graag Logic Pro X zou willen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 06-08-2019 20:40 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Mac gebruiker hier.
Nee, dat is al lang niet meer zo. Vroeger was Mac superieur vanwege zn CoreAudio SDK en had je in Windows ASIO nodig en dat werd niet altijd goed ondersteund. Dat is al een tijdje niet meer zo en meerdere grote DAWs zijn nu ook niet meer Mac only.

Zelf jaren lang Cubase 8 op Mac en Win gebruikt. Werkt allebei even goed,

Vergeleken met 10 jaar geleden is multitrack audio met wat plugins geen uitdaging meer voor computers.

Alleen als je super graag Logic Pro X zou willen gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door armageddon_2k1 op 06-08-2019 20:40 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHAT!?
Erg bedankt, dat laat me toch open voor een stuk (spec gezien) meer mogelijkheden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

De MacbookPro range uit 2012+ was ook praktisch onverwoestbaar en liep bijna nooit vast, wat voor veel muziekproductie wel handig is. De 2018+ modellen hebben deze features helaas in mindere mate.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WHAT!?
Tja, als ik een macbook zou nemen zou ik het liefste (omdat het al zo duur is) een nieuwere willen hebben. Denk dat ik toch maar door ga kijken. Ergens richting een goedkopere razer blade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:32
WHAT!? schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:32:
Ik wil niet meer dan 1500 uitgeven en daarvoor heb ik bij Apple een miezerig i3tje of met geluk in i5je ben ong 2 ghz (of zelfs minder).
Overdrijven is ook een vak:
1) Er staat geen enkele laptop van Apple in de Pricewatch met een i3 en voor zover ik me kan herinneren is er ook nog nooit een i3 door Apple in een laptop geleverd.
2) De cpu's die Apple gebruikt zijn extra zuinige cpu's (U) en die hebben een relatief lage basissnelheid. Om zo'n plat ontwerp te kunnen maken zul je concessies moeten doen.

Apple gebruikt bovendien chips die relatief gpu-sterk zijn, daarvan ligt de basissnelheid lager om binnen de TDP-waarde van de serie te blijven (de gpu is krachtiger, dus als die vol aan het werk is, is er minder over voor het cpu- gedeelte, dus draait minder snel). Er zit echter een grote boostsnelheid op, tot 4 Ghz of hoger.

Het gaat dus helemaal niet om de basissnelheid, omdat de cpu het merendeel van de tijd veel hoger draait, dus leuk dat je maar naar 1 cijfertje kijkt, maar dat is dus zinloos.

Apple is vaak gewoon duur voor wat je krijgt en ik zie in jouw user case geen redenen om een Apple te nemen.
Pagina: 1