nieuwe pc issues

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 08-07 13:32
Mijn vraag
Geachte Tweakers,
(sorry als ik niet voldoe (sorry nederlands ) aan de regelenmenten voor deze post)

Vorige week heb ik bij Azerty een nieuwe PC gekocht (ryzen 3600, sapphire nitro+ rx580 8gb en mobo: MSI B450M mortar, voeding: seasonic focus plus gold 550) etc. Vandaag was de dag zo ver dat hij binnen kwam jippie. Dus ik heb braaf windows geinstalleerd (aangezien ik er dat niet bij had zitten), via de cd de drivers voor de grafische kaart geinstalleerd, en daarna ook nog eens via de amd website, alsmede de drivers voor de processors, de videokaart (opnieuw) en t platform.
Echter heb ik nu 4 problemen (heb windows nog niet geactiveerd, probeer oude pc key te pakken).
1. mijn internet valt steeds weg (bedraad), ik heb een ethernetkabel splitter ertussen zitten, zou dit het probleem kunnen zijn?
2. (en nog veel erger), vaak doet mn beeldscherm output het niet. Ik gebruik een oude sony bravia tv als monitor op het moment. Ik plug steeds de HDMI kabel erin en hij doet het vaak maar voor 5 minuten, dan beginnen issues zoals op de volgende foto te komen: https://imgur.com/RkuEgRY (heb niet genoeg karma voor foto-album ). of ik krijg van mijn tv de melding: "buiten bereik", of hij flikkert gewoon hele tijd in groene of roze kleurtinten, dit is onafhankelijk van de gebruikte HDMI kabel. Heeft enig iemand een idee wat er mis kan zijn?? Heb ik iets gemist met de installatie procedure of is er een probleem met mijn TV en/of computer?
3. De windows boot manager komt niet als optie in mijn bios te staan.
4. die reset knop bij de front i/o blijft maar knipperen, weet niet of dat een issue is maar heb daar nog niet naar gekeken.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Opnieuw installeren van de drivers
andere HDMI kabel

Ik hoop dat iemand mij hierbij zou kunnen helpen.
Met vriendelijke groeten en bij voorbaat dank!

Edit:
- internet issue is verholpen door splitter weg te halen.
- HDMI issue is na paar keer opnieuw opstarten vrijwel weg, maar wordt soms roze t scherm, ff erin en eruit helpt, maar is nogsteeds sub optimaal.
...

[ Voor 5% gewijzigd door anoniem987654 op 06-08-2019 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
> ik heb een ethernetkabel splitter ertussen zitten
Ethernetkabelsplitters bestaan niet. Althans, er zijn wel dingen die zo verkocht worden, maar die doen niet wat jij wilt. Je moet een switch er tussen plaatsen om een ethernetverbinding te splitsen.

>Ik gebruik een oude sony bravia tv als monitor op het moment.
Gebruikte je deze TV eerder ook met HDMI input? Kun je een andere monitor proberen?

> De windows boot manager komt niet als optie in mijn bios te staan.
Wat probeer je precies te doen in je BIOS?

>Die reset knop bij de front i/o blijft maar knipperen,
In mijn kast zit daar ook het lampje voor HDD/SSD activiteit in verwerkt, kan dat bij jou ook het geval zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-08-2019 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
@Cpt.Morgan
Dankuwel voor uw reactie.
Ik had dit ding ertussen zitten van de praxis: https://www.praxis.nl/ger...lig-rj45-cat6-wit/5620896, vanaf de beneden verdieping loopt er een ethernetcable (cat7) door gewapend beton naar de 1e verdieping. Daar wouden we hem splitsen naar de pc in kwestie en verder laten gaan naar de zolder als een wifi versterker, wat een slaapkamer is.

Ik kom nog uit 2009 qua m'n recentste bios ideeën, daar was t altijd USB of Windows boot manager die je moest kiezen, nu staat er allemaal UEFI hard drive etc. Ipv Windows boot manager, maar kom bij opstarten ook gewoon op Windows uit.

Ik denk dat het knopje ook meer te maken heeft met SSD activiteit etc., na een langere observatie periode.

[ Voor 7% gewijzigd door anoniem987654 op 06-08-2019 21:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Het probleem met de TV komt vaker voor met AMD kaarten i.c.m. sommige tv's. Vaak is dit even een kwestie van het juiste Pixel Format instellen in je AMD Radeon settings:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-007

Weet even niet uit m'n hoofd welke je precies moet hebben. Volgens mij 'RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB)' als die daar nog niet op staat, maar anders kun je de verschillende opties even uitproberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
anoniem987654 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:49:
@Cpt.Morgan
Ik had dit ding ertussen zitten van de praxis: https://www.praxis.nl/ger...lig-rj45-cat6-wit/5620896, vanaf de beneden verdieping loopt er een ethernetcable (cat7) door gewapend beton naar de 1e verdieping. Daar wouden we hem splitsen naar de pc in kwestie en verder laten gaan naar de zolder als een wifi versterker, wat een slaapkamer is.
Die doet dus niet wat je wilt. Ik snap dat het verwarrend is, maar dit soort splitters kun je NIET gebruiken om een ethernetsignaal te splitsen naar 2 apparaten. Die dingen kunnen, in sommige gevallen (als slechts 4 van de 8 aders in gebruik zijn) twee kabels combineren tot 1 kabel aan de ene kant, en aan de andere kant weer splitsen in 2 kabels. Maar dat wil jij niet, jij wilt je binnenkomende ethernetverbinding (die waarschijnlijk Gbit is, en dus alle 8 aders gebruikt) splitsen naar 2 apparaten.

Je moet een switch er tussen plaatsen: categorie: Netwerk switches

Waarschijnlijk voldoet een van de allergoedkoopste Gigabit switches (bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch) voor jou al. Kost maar zo'n 20 euro, ook te koop bij Handyman/Mediamarkt/etc.
anoniem987654 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:49:
maar kom bij opstarten ook gewoon op Windows uit.
Dus dan werkt het zoals je wil :). Ik zou verder niets aan je BIOS doen, tenzij je weet wat je doet of daar een andere goede reden voor hebt.

[ Voor 48% gewijzigd door Cpt.Morgan op 06-08-2019 22:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anoniem987654
Anoniem: 683497 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:03:
Het probleem met de TV komt vaker voor met AMD kaarten i.c.m. sommige tv's. Vaak is dit even een kwestie van het juiste Pixel Format instellen in je AMD Radeon settings:
https://www.amd.com/en/support/kb/faq/dh-007

Weet even niet uit m'n hoofd welke je precies moet hebben. Volgens mij 'RGB 4:4:4 Pixel Format PC Standard (Full RGB)' als die daar nog niet op staat, maar anders kun je de verschillende opties even uitproberen.
Beste @JVRadeon ,
Uw oplossing werkte perfect! Hij sprong net op roze weer en toen instelling veranderd en sindsdien loopt het als een zonnetje :). Dit was ik waar ik me inderdaad me niet bewust van was! Daarvoor een dank van gratitude :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anoniem987654
Cpt.Morgan schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:28:
[...]

Die doet dus niet wat je wilt. Ik snap dat het verwarrend is, maar dit soort splitters kun je NIET gebruiken om een ethernetsignaal te splitsen naar 2 apparaten. Die dingen kunnen, in sommige gevallen (als slechts 4 van de 8 aders in gebruik zijn) twee kabels combineren tot 1 kabel aan de ene kant, en aan de andere kant weer splitsen in 2 kabels. Maar dat wil jij niet, jij wilt je binnenkomende ethernetverbinding (die waarschijnlijk Gbit is, en dus alle 8 aders gebruikt) splitsen naar 2 apparaten.

Je moet een switch er tussen plaatsen: categorie: Netwerk switches

Waarschijnlijk voldoet een van de allergoedkoopste Gigabit switches (bijv. pricewatch: TP-Link TL-SG1005D-5-Port Gigabit Desktop Switch) voor jou al. Kost maar zo'n 20 euro, ook te koop bij Handyman/Mediamarkt/etc.

[...]

Dus dan werkt het zoals je wil :). Ik zou verder niets aan je BIOS doen, tenzij je weet wat je doet of daar een andere goede reden voor hebt.
Beste @Cpt.Morgan ,
Achteraf gezien met beetje logisch nadenken is die rare splitter idd beetje dom, slimme korte oplossing. Zal eens naar z'n kastje kijken, voor 2 tientjes is dat nog mooi schappelijk ook :) . Blijft beter dan zo'n wifi versterker van Ziggo voor 60 euro.
Bios kom ik normaal ook gelukkig niet verder dan boot opties voor Ubuntu soms op te starten haha

Alle bedankt voor de hulp! Beginnersfoutjes/onwetendheid van mijn kant 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
anoniem987654 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:00:
[...]
Blijft beter dan zo'n wifi versterker van Ziggo voor 60 euro.
De WiFi booster via UTP kabel die Ziggo biedt (https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/) is op zich een prima ding voor een prima prijs. Die doet meer dan alleen je meer ethernetpoorten geven, maar bevta ook een extra WiFi access point, om de WiFi dekking in je huis beter te krijgen.

Maar, als je WiFi dekking op de 1e verdieping nu al goed is met alleen je Ziggo modemrouter, kan het beter zijn een accesspoint op zolder te plaatsen (zoals je aangaf van plan te zijn), maar ook een extra access point kost nog geld natuurlijk.
Pagina: 1