Wespennesten in de tuin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 28-04 21:38
Ik heb 2 wespennesten in de tuin. Ze hebben 2 verlaten (muizen)hollen gebruikt.
Ik lees dat je deze het beste met een poeder kunt bestrijden, omdat dit door de wespen door het hele nest wordt meegenomen. Alleen ik vind nergens een poeder. Enkel de sprays bij de bouwmarkten.

De fik erboven op was leuk, maar dat werkt niet. :) Voor de mensen die graag met vuur aan de slag gaan. Ben er zelf ook een O-)

Wie heeft dit wel eens gedaan? En welke poeder heb je gebruikt? En waar heb je die gekocht? En was je missie succesvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Mijn ervaring met een nest in de grond was daar de wespen veel agressiever waren dan de nesten die ik ergens anders tegenkom. Ik heb het dan ook door een expert weg laten halen.

Het poeder wat vaak gebruikt wordt is permas D.

[ Voor 6% gewijzigd door Fly-guy op 06-08-2019 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Welk poeder ik heb gebruikt weet ik niet meer (van de buren gekregen) maar het werkte wel. Was gewoon standaard verkrijgbaar spul.
Gewoon even jezelf goed inpakken en de ingang vol spuiten. Dan hard weg rennen!
Binnen 1-2 dagen zijn ze allemaal dood :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:10

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik heb nog 1 potje van dit:
Afbeeldingslocatie: https://myshop.s3-external-3.amazonaws.com/shop3772300.pictures.Bayer%20wespenpoeder%2075%20gram.jpg

Maar volgens mij mag dat niet meer verkocht worden.

Denk er inderdaad om dat grondwespen sterker en agressiever zijn. Professioneel laten verwijderen is wellicht een beter idee. Vaak werken die mensen met garantie, ze komen net zo lang terug tot je van je wespen af bent.

Ah, is inderdaad verboden:
UPDATE 2019: wespenpoeder is verboden verklaard, omdat er veel bijen aan sterven. Wespenspray of een wespenval zijn nog 2 legale en effectieve middelen om wespen te bestrijden.
Ik lees daar dat je 50 tot 100 gram poeder moet gebruiken om ze te bestrijden. :o Ik gebruik altijd een paar dagen een beetje bij de ingang(en) van het nest en dat werkt voldoende.
Dit jaar gelukkig nog geen last gehad van wespen.

[ Voor 37% gewijzigd door Beekforel op 06-08-2019 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:11
Ze zitten dus in de grond? Gewoon kokend water erin gieten met chloor? En dan een steen erop dat ze er niet uit kunnen?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 320788

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How to Destroy Wasp, Yellow Jacket Ground Nest Video - naturally using soap and water

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Casting GIANT Underground Wasp Nest with Molten Aluminum

Bekijk op YouTube
Getting Rid of a Yellow Jacket Nest

Mijn persoonlijke favoriet. Kippengaas en stroom.
Werkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Wij hadden er een in de tuin. Poeder haal je bij Boerenbond / Welkoop. Een gemiddelde dierenwinkel heeft het denk ik ook wel, en anders het tuincentrum.

Bij ons was de pijp zo groot als een konijnenhol. Dat spul moet je er in blazen. Wij hebben daarvoor een lange elektrabuis gepakt, die gevuld met poeder en er dan in blazen. Wel even iets van bescherming over je heen, klamboe ofzo. Paar daagjes laten zitten, wespen trekken het spul mee het nest in en de hele bende overlijdt. Dan uitgraven, met zand en al in een vuilniszak en benzine er over als je daar gelegenheid toe hebt.

Linkje: https://www.tijdvoorjetui...s-het-beste-wespenpoeder/

[ Voor 7% gewijzigd door The Eagle op 06-08-2019 20:52 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +31 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 19:54

World Citizen

FreeReef.nl

Serieus. Bel een verdelger betaal hem 35 euro.

Ik had er ook ooit een. Indertijd had ik een huisgenoot. Wij lol... "laten we dat zelf bestrijden".

Uiteindelijk hingen we allerlei constructies van hout boven het nest met slangen, brandstoffen, poeders en andere zooi die we konden bedenken... en waren 4 weken verder.

Als een stel mietjes rende we snel naar binnen als een van onze geniale plannen toch ineens niet zo goed uitpakte. De tuin hebben we dus ook 4 weken niet fatsoenlijk kunnen bereiken... en toen de buren eenmaal aanbelden met de melding dat we een wespennest hadden... hebben we maar een verdelger gebeld.

Wij 2 stoelen voor het raam gezet... potje bier en zak chips erbij. Belt de verdelger aan.. en het zag er niet zo imposant uit. Ik was wat teleurgesteld.

Hij loopt naar het nest.. spuit er in 5 seconden iets op... en loopt naar binnen. Wij natuurlijk helemaal verbaast op onze stoel met een volle pot bier en zak chips .... Zegt die vent "klaar".

Ik heb mijzelf nog nooit zo dom gevoeld :)

Bel ze en je bent er vanaf. Die 35 euro is niet eens een topic waard als je erover nadenkt :D

FreeReef.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• President
World Citizen schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:02:

Ik had er ook ooit een. Indertijd had ik een huisgenoot. Wij lol... "laten we dat zelf bestrijden".

Uiteindelijk hingen we allerlei constructies van hout boven het nest met slangen, brandstoffen, poeders en andere zooi die we konden bedenken... en waren 4 weken verder.

Als een stel mietjes rende we snel naar binnen als een van onze geniale plannen toch ineens niet zo goed uitpakte. De tuin hebben we dus ook 4 weken niet fatsoenlijk kunnen bereiken... en toen de buren eenmaal aanbelden met de melding dat we een wespennest hadden... hebben we maar een verdelger gebeld.

Wij 2 stoelen voor het raam gezet... potje bier en zak chips erbij. Belt de verdelger aan.. en het zag er niet zo imposant uit. Ik was wat teleurgesteld.

Hij loopt naar het nest.. spuit er in 5 seconden iets op... en loopt naar binnen. Wij natuurlijk helemaal verbaast op onze stoel met een volle pot bier en zak chips .... Zegt die vent "klaar".

Bel ze en je bent er vanaf. Die 35 euro is niet eens een topic waard als je erover nadenkt :D
toon volledige bericht
Haha, dat is toch een fantastische herinnering? Had je die herinnering liever niet gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

President schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:16:
[...]

Haha, dat is toch een fantastische herinnering? Had je die herinnering liever niet gehad?
Nee want ik heb een stuk of 5 44x44mm balken van een meter of 2 naar de knoppen gezaagd voor een kantel constructie, een liter of 2 remmenreiniger, chloor, koningswater en bleek verbruikt(opgevangen) en veel te veel adrenaline opgewekt. Ik denk dat ik er 10 jaar minder door leef.

Het heeft gewoon geen zin. We hebben het afgefikt, vergiftigt, uitgerookt, doorgeprikt en overgoten met de meeste ranzige rotzooi die je kunt bedenken.... maar het deed niks.

Dat poedertje wat ze hebben bij de verdelger, en wellicht de ervaring van het correct spuiten en doseren... werkt gewoon perfect. Ik vond 35 euro op zich een bedrag waar ik wel voor zou gaan Tweaken (zelf doen), maar uiteindelijk is 35 euro niet zo duur. Als je dat spul moet uitzoeken, kopen en correct aanbrengen ben je talloze uren verder. Danwelniet avonden.

Pff wat een geklooi. Leuk verhaal, maar ik heb er toch echt spijt van.

Het is echt een "Been there, done that.. don't do it"... en dan draai ik om en loop weg. Keus is aan jouw :D

Ow en @fm77 ... de verdelger spoot bij mij in 5 seconden de poeder in het nest... en 5 min later was 99% dood. Enkel de wespen die terug naar het nest moesten vliegen was even wachten. Hij adviseerde 2 dagen alvoor de restanten te verwijderen. We zagen inderdaad nog 2 dagen af en toe een wesp naar het nest vliegen.. en binnen luttele tientallen seconden dood gaan.

@TS ik heb een adres van mijn verdelger, maar kom uit Brabant....

[ Voor 19% gewijzigd door World Citizen op 01-08-2020 12:19 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
World Citizen schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:26:
[...]

Ow en @fm77 ... de verdelger spoot bij mij in 5 seconden de poeder in het nest... en 5 min later was 99% dood. Enkel de wespen die terug naar het nest moesten vliegen was even wachten. Hij adviseerde 2 dagen voor de restanten te verwijderen. We zagen inderdaad nog 2 dagen af en toe een wesp naar het nest vliegen.. en binnen luttele tientallen seconden dood gaan.

@TS ik heb een adres van mijn verdelger, maar kom uit Brabant....
Ben het met je eens dat je het beter uit kunt besteden. Helemaal nu het sterke gif ook niet echt makkelijk meer te verkrijgen is voor normale consumenten. (wat misschien ook maar beter is. Denk niet dat het spul gezond is voor een nieuwsgierige buurtkat/hond die z'n neus even in het hol stopt...)
Ik denk alleen dat het best moeilijk is om iemand te vinden voor €35...
Helemaal rond deze tijd van het jaar waar je misschien zelfs met een wachttijd te maken krijgt vanwege drukte :p Wespen zijn nu massaal irritant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
World Citizen schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:02:

toon volledige bericht
Briljant verhaal!

De prijzen die ik vond zijn wat anders dan 35 euro. Ook 80 zou ik nog net okay vinden. Ik trof prijzen van 125 euro. De nesten zitten in de grond, die moet je dus ook echt checken of je klaar bent. Anders kun je (als je het zelf doet) opnieuw beginnen.
De wespen zijn rustig dus dacht een poedertje zou mooi zijn. Maar die zijn ook niet goedkoop. De andere kant is wel, dat er best wel wat (lege) hollen zijn. Dus dat een wespennest elders start acht ik zeer groot. Het nadeel van landelijk wonen. Als ik er zelf enigzins succesvol mee kan zijn. Is wel beter voor de portemonee, voor de lange termijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Mrjraider

Ach er zijn zat oplossingen waarvan de verdelger er een van is. Een cliënt van mij (wijkverpleegkundige ben ik) deed zo'n zak over het hoofd waarin je beugel bh en sokken kan doen om de wasmachine te beschermen, schep mee, hairspray en een aansteker en ging aan de slag. Nest van de dakgoot afgemept en vervolgens de vlammenwerper erop. Ik heb mij bescheurd van het lachen

OFFLINE enkele berichten geedit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-05 10:49

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb even zitten lezen naar dat verbod op wespen poeder. Wat mij betreft helemaal terecht. Gelukkig heb je wel wat anders. Met schuimspray kun je het nest afsluiten zodat de wespen er niet meer uit kunnen en dan het rietje door het schuim steken om het nest helemaal te vullen. Wel zoals andere methoden 's avonds doen.

https://www.bestrijdingsm...3lPA24EAQYASABEgIkY_D_BwE

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
fm77 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:49:
[...]
:p Wespen zijn nu massaal irritant...
Tja, het is nu voor hun ook vakantie.
Het werk is gedaan, de koningin is klaar met haar eitjes en bevruchtingen ( whatever comes first ) en de werksters zijn overbodig.

En wat doe je als je klaar met werken bent - de kroeg in, feest vieren.

Die wespen zijn op zoek naar zoetigheid, een lekkere snack tussendoor ( ze vangen ook muggen :) )
Ik heb in een verre hoek van de tuin een cocktailbar geopend, speciaal voor hen ...
Een schaaltje met lekker (rottend) fruit, na een paar dagen 'herkennen' ze de route, en zitten ze niet bij mijn biertje / eten, maar zoeken ze het lekkere gistende fruit op.

De verdwaalde eigenwijs, tja die krijgt te maken met de mepper ...

Ik heb de afgelopen jaren maar één nest hoeven verwijderen, mijn schuur/berging is geen B&B voor wespen ;)
Koste 60€, en de man kwam 3 weken naderhand nog eens controleren of het echt wag was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

FreshMaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:25:
[...]

Het werk is gedaan, de koningin is klaar met haar eitjes en bevruchtingen ( whatever comes first ) en de werksters zijn overbodig.

Die wespen zijn op zoek naar zoetigheid, een lekkere snack tussendoor ( ze vangen ook muggen :) )
Ik heb in een verre hoek van de tuin een cocktailbar geopend, speciaal voor hen ...
Een schaaltje met lekker (rottend) fruit, na een paar dagen 'herkennen' ze de route, en zitten ze niet bij mijn biertje / eten, maar zoeken ze het lekkere gistende fruit op.

Ik heb de afgelopen jaren maar één nest hoeven verwijderen, mijn schuur/berging is geen B&B voor wespen ;)
Koste 60€, en de man kwam 3 weken naderhand nog eens controleren of het echt wag was
toon volledige bericht
Fijn als je zo een post tegenkomt :) Leest leuk!

Ik had die ruimte niet in de tuin .... Op zich hoef ik wespen niet perse meer dood, maar ik ben dan ondertussen ook geen student meer die overal de lol wel in ziet.

@Upbeat78 Je maakt wel een punt door te zeggen dat je landelijk woont. Ik weet niet precies wat je daarmee bedoeld, maar ben je de enigste die hier last van heeft in je omgeving?

Ik zou verwachten dat er om je heen ook mensen zijn die hier mee strijden, en wellicht kun je daar aanhaken.. meedoen.. iets regelen?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 22:25:
[...]

toon volledige bericht
Je kan idd best lachen om de interacties tussen mensen en wespen. Maar als je een nest hebt op een plek waar je dagelijks meerdere keren langs moet wordt het al een stuk minder leuk :p
Wespen zijn best nuttig. Zoals je zegt dat ze muggen vangen. Maar volgens mij stoppen ze daarmee als hun "vakantie" begint...
Dus voor mij is hun nuttigheid dan officieel voorbij. Enige wat ze zoeken is zoetigheid. En daar hebben we helaas genoeg van in de nazomer lekker in de tuin...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
fm77 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:37:
[...]

Je kan idd best lachen om de interacties tussen mensen en wespen. Maar als je een nest hebt op een plek waar je dagelijks meerdere keren langs moet wordt het al een stuk minder leuk :p
Wespen zijn best nuttig. Zoals je zegt dat ze muggen vangen. Maar volgens mij stoppen ze daarmee als hun "vakantie" begint...
Dus voor mij is hun nuttigheid dan officieel voorbij. Enige wat ze zoeken is zoetigheid. En daar hebben we helaas genoeg van in de nazomer lekker in de tuin...
Daarom, in de schuur werden ze verwijderd, te gevaarlijk voor de kinderen en onszelf.
Verder is het even behelpen, er is al zo weinig 'ok' om ons (de mens) heen.
Alles moet maar wijken, ik heb een wat andere mening.
( Waarschijnlijk vind iemand in de buurt het ook niet zo fijn dat ik een insectenhotel in.diezelfde hoek heb, wel de hele zomer al bijtjes, en nu sporadisch wat vlinders )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Laatst online: 23:50
Permethrin in poedervorm werkt goed :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Puch-Maxi schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 00:10:
Permethrin in poedervorm werkt goed :).
Tenzij je katten hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Niet online
FreshMaker schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 23:58:
[...]

Daarom, in de schuur werden ze verwijderd, te gevaarlijk voor de kinderen en onszelf.
Verder is het even behelpen, er is al zo weinig 'ok' om ons (de mens) heen.
Alles moet maar wijken, ik heb een wat andere mening.
( Waarschijnlijk vind iemand in de buurt het ook niet zo fijn dat ik een insectenhotel in.diezelfde hoek heb, wel de hele zomer al bijtjes, en nu sporadisch wat vlinders )
Ik ben dat met je eens hoor. Zolang ze geen overlast creëren moet je ze lekker laten leven. Ik doe ook zeer m'n best om in m'n tuin de locale insecten te ontzien als ik er doorheen loop.
Maar wespen zijn (vooral deze tijd van het jaar) een ander kaliber insect... Ze vragen er behoorlijk om om gehaat te worden...
:p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJakeis
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-04 15:38
Mierenpoeder werkt ook. Paar uren tot een week wachten (afhankelijk van het vliegweer), en dan zouden ze allemaal dood moeten zijn. Zo niet, nog een keer herhalen. Het probleem zal zijn om dicht genoeg bij het nest te geraken om het aan te brengen bij de ingang... Het voorstel om een lange pvc buis of iets dergelijks te gebruiken is niet slecht, maar veiligheid primeert altijd. Mocht je er niet gerust in zijn, of mocht het niet goed lukken, schakel dan een professional in! Je zal niet de eerste zijn die sterft bij het DHZ-verdelgen van een wespennest.

Bron: in België worden wespennesten door de brandweer verwijderd, en ik heb inmiddels heel wat ervaring kunnen opdoen als vrijwillig brandweerman. In sommige zones is deze interventie zelfs kosteloos.

Extra info: Niet gebruiken in de nabijheid van water! Gevaar voor het aquatisch milieu!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:54

Bob Popcorn

Plop!

Of de buren. Mensen, bel een professional. Ga niet zelf lopen zooien met vergif.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
President schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:40:
Ze zitten dus in de grond? Gewoon kokend water erin gieten met chloor? En dan een steen erop dat ze er niet uit kunnen?
Gaan ze dan niet ergens anders een andere opening graven? (Daarom ook nooit wespennesten dichtpurren o.i.d. Ze maken gewoon een nieuwe ingang.) Natuurlijk moeten ze dan niet levend verbranden om dat te kunnen doen, maar ik vraag me af hoe snel kokend water effectief is en of het alles uitroeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 13:43
Upbeat78 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 21:49:
[...]

Briljant verhaal!

De prijzen die ik vond zijn wat anders dan 35 euro. Ook 80 zou ik nog net okay vinden. Ik trof prijzen van 125 euro. De nesten zitten in de grond, die moet je dus ook echt checken of je klaar bent. Anders kun je (als je het zelf doet) opnieuw beginnen.
De wespen zijn rustig dus dacht een poedertje zou mooi zijn. Maar die zijn ook niet goedkoop. De andere kant is wel, dat er best wel wat (lege) hollen zijn. Dus dat een wespennest elders start acht ik zeer groot. Het nadeel van landelijk wonen. Als ik er zelf enigzins succesvol mee kan zijn. Is wel beter voor de portemonee, voor de lange termijn.
Ik betaalde zelf een bedrag rond de 50,-. Hierbij kreeg ook nog eens een jaar garantie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
hoi1234 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:09:
[...]

Gaan ze dan niet ergens anders een andere opening graven? (Daarom ook nooit wespennesten dichtpurren o.i.d. Ze maken gewoon een nieuwe ingang.) Natuurlijk moeten ze dan niet levend verbranden om dat te kunnen doen, maar ik vraag me af hoe snel kokend water effectief is en of het alles uitroeit.
Geen idee, daar kom je vanzelf wel achter... En dan probeer je wat nieuws :D

Lukt het dan ben je blij, lukt het niet dan kan je altijd nog iemand inhuren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Volspuiten met PUR, dan kunnen ze ook niet gaan graven :P

Of een verdelger bellen....

Een nest dat niet in de grond zit kun je zelf nog wel gemakkelijk elimineren met een onkruidbrander. Maar als je niet bij het nest kan (een nest is van een papierachtig materiaal wat de wespen zelf maken) dan is verbranden lastig om te doen, en heb je ook iets van bescherming nodig die een professional ook heeft als je aan de slag gaat. Zo'n beschermpak is duurder dan een professional inhuren...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:27
Ik heb ook paar jaar geleden een wespennest in de tuin gehad in de grond, 's avond bij schemerduister (wespen zijn rustig en allemaal in het nest) een flinke duw mierenpoeder erin/op blazen en na paar dagen was zelfs de laatste verdwaalde wesp weg.
Ondertussen is tuin bijzonder vlinder- en bijvriendelijk gemaakt, en heb ik al 2 jaar geen enkele wesp in de tuin gezien (wel massa's solitaire bijen en hommels, die zijn vriendelijk en totaal niet geïnteresseerd in zoetigheid of menseneten, alleen in bloemen; doordat ze solitair zijn hebben ze geen nest te verdedigen). Blijkbaar zijn wespen en bijen geen goeie vrienden, als je voldoende bijen kan lokken jagen die voor jou de wespen weg. Ga nu wel niet gaan imkeren, want honingbijen lijken me sneller geneigd om lastig te doen als je dichtbij het nest komt (of ze honger hebben en je iets zoets eet).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Worstman
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-04 23:24
President schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:27:
[...]

Geen idee, daar kom je vanzelf wel achter... En dan probeer je wat nieuws :D

Lukt het dan ben je blij, lukt het niet dan kan je altijd nog iemand inhuren :+
Nooit het nest afsluiten. De wespen graven zich altijd weer een weg naar buiten. Vervolgens zijn ze dan boos en extra agressief. Een verdelger zal jou dit ook niet in dank afnemen.

Kom je uit regio Amersfoort? Dan weet ik ook een goed adres voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Ik had ooit een nest onder de schuur in een oude muizengang, flinke klots benzine er in was voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swaxie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-05 13:35
Theo schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 10:00:

Een nest dat niet in de grond zit kun je zelf nog wel gemakkelijk elimineren met een onkruidbrander. Maar als je niet bij het nest kan (een nest is van een papierachtig materiaal wat de wespen zelf maken) dan is verbranden lastig om te doen, en heb je ook iets van bescherming nodig die een professional ook heeft als je aan de slag gaat. Zo'n beschermpak is duurder dan een professional inhuren...
Zeker met deze droogte een onkruidbrander gebruiken, zal zeker goed werken, voor je hele tuin als je niet uitkijkt.
Bel gewoon een professional joh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-04 23:18
Nu te laat, maar ik heb begin dit jaar zo'n nep-nest opgehangen. Schijnt dat wespen territoriaal zijn, en niet in de buurt van een ander nest gaan bouwen. Daarnaast in deze periode van het jaar gaan ze snel weg uit de buurt als ze een "concurrerend" nest zien.

Zak kostte me minder dan een tientje, en heb het hele jaar nog geen wesp gezien in de tuin.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryRaven
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 17:40
Wij hebben ook altijd last van wespennesten op het dak en we gebruikten altijd daar wespenpoeder voor.

Nu kan je het goede effectieve poeder niet meer krijgen, maar een collega wees me op poeder wat gebruikt wordt tegen mieren.
Daar schijnt een stof in te zitten waar wespen ook van doodgaan.

Dus als ik nu weer een nest zie, dan pak ik dat poeder erbij, even in het nest blazen en binnen 2 weken was er geen wesp meer te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jean Paul
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15-04 19:47

Jean Paul

Reservebelg

Heb eens een nest gehad in de houten border van m'n plantenbak. Reed er met het maaien wekelijks langs en af en toe blies de uitlaat (benzinemaaier) in het nest, deden ze ff zoemen en klaar. Nooit wat gemerkt van agressie gelukkig. Jaar erna waren ze weer vertrokken en heb ze al drie jaar niet meer gezien.

Ofwel laat ze zitten en ze zijn volgend jaar hoogstwaarschijnlijk weg, of een van de vele tips hier volgen.

Damn ye, you are a sneaking puppy, and so are all those who will submit to be governed by laws which rich men have made for their own security

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:23

inhico

pw

Wat ook prima werkt zijn die HG-spuitbussen tegen wespen. 's Avonds goed in de ingang spuiten en je bent er vanaf. Meestal laat ik de wespen met rust, maar soms zitten ze op een vervelende plek. Bijvoorbeeld onder een dakpan bij een dakraam. Ik heb toen van buitenaf ingeschat waar ze zaten, vervolgens vanuit de binnenkant een klein gaatje geboord in mijn dakbeschot (dak was toen nog niet geïsoleerd) en daar doorheen spuiten met de spuitbus. Werkte ook feilloos.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
YoGi_Berra schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 09:18:
[...]

Ik betaalde zelf een bedrag rond de 50,-. Hierbij kreeg ook nog eens een jaar garantie :D
Weet jij welk bedrijf het was?

Ik neig nu sterk om het te laten uit besteden. Ik kan de poeder niet vinden. Enkel schuim, maar dan moet ik wel heel erg dichtbij komen. Met een risico. Daar heb ik niet zo'n trek in. Een paar 10tjes vind ik dan geen ramp. Scheelt mij een hoop gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:02
Ik zou gewoon een verdelger bellen. Het is vaak een vrij goedkoop klusje. Er is een relatief geringe hoeveelheid gif voor nodig. En enkel en alleen de aanschafkosten die jezelf zou moeten maken voor het gif maakt het nauwelijks de moeite waard om het zelf te doen. Bovendien, mocht het niet succesvol zijn dan zie je vaak dat ze onder 'garantie' terug komen om het werk af te ronden.
Bob Popcorn schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 08:37:
[...]
Of de buren. Mensen, bel een professional. Ga niet zelf lopen zooien met vergif.
offtopic:
Ook de kat van de buren behoort niet in jouw tuin. Naast dit soort poeders zijn er tenslotte ook tich plantensoorten giftig voor katten. En in de keuze van mijn tuin, hoeft deze als niet kat eigenaar nu echt niet kat vriendelijk te zijn. Dit is een risico dat katteneigenaren voor lief moeten nemen zodra ze van een kat een buitenkat maken. Zo zijn bijvoorbeeld lelies best mooie planten voor in de tuin. Maar hartstikke giftig voor katten. Je kunt van een niet kat eigenaar niet verwachten dat deze rekening gaat houden met het welzijn van ongevraagde katten in zijn of haar tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:39
Beekforel schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 20:36:
Ik heb nog 1 potje van dit:
[Afbeelding]

Maar volgens mij mag dat niet meer verkocht worden.

Denk er inderdaad om dat grondwespen sterker en agressiever zijn. Professioneel laten verwijderen is wellicht een beter idee. Vaak werken die mensen met garantie, ze komen net zo lang terug tot je van je wespen af bent.

Ah, is inderdaad verboden:

[...]

Ik lees daar dat je 50 tot 100 gram poeder moet gebruiken om ze te bestrijden. :o Ik gebruik altijd een paar dagen een beetje bij de ingang(en) van het nest en dat werkt voldoende.
Dit jaar gelukkig nog geen last gehad van wespen.
toon volledige bericht
Tsja, Bayer, niet verrassend. Die wisten 80 jaar geleden al hoe je het beste dodelijk poeder kon ontwerpen (toen nog vanuit IG Farben / BASF)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoGi_Berra
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-05 13:43
Upbeat78 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 18:57:
[...]

Weet jij welk bedrijf het was?

Ik neig nu sterk om het te laten uit besteden. Ik kan de poeder niet vinden. Enkel schuim, maar dan moet ik wel heel erg dichtbij komen. Met een risico. Daar heb ik niet zo'n trek in. Een paar 10tjes vind ik dan geen ramp. Scheelt mij een hoop gedoe.
Vraag even na bij de gemeente, voorheen was dit namelijk een taak van hen (dus kosteloos). Echter in mijn gemeente (Den Helder) was dit sinds een jaar niet meer zo. Ik werd wel verwezen naar wie het voorheen deed en die rekende schappelijke prijzen incl. garantie. Volgens mij rijden ze ook wel blokje om, tenzij je ergens in Limburg woont ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Mijn gemeente doet dat ook niet meer.
De offerte die ik heb gekregen zou uitkomen op 102 euro voor de 2 nesten.

De prijzen die hier genoemd zijn. Ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer iCy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-05 13:20

Meneer iCy

swarma

Upbeat78 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:55:
Mijn gemeente doet dat ook niet meer.
De offerte die ik heb gekregen zou uitkomen op 102 euro voor de 2 nesten.

De prijzen die hier genoemd zijn. Ben ik nog niet tegen gekomen.
Op marktplaats kijken. Wellicht dat daar wat onbekende ZZP bestrijders staan die goedkoper zijn.

Steam id is ijsie \\ Xbox Live GT: Meneer iCy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Het is idd meestal tientjeswerk.
Hier lokaal zit ook een bedrijf wat dit doet:
https://www.megades.nl/pl...ersing/wespenbestrijding/

Vergeet daarbij ook niet de tip van de roosters in je stootvoegen.
Zo hadden wij een paar jaar geleden wel eens last van wespen/bijen nesten in de spouwmuur. Nu zijn bijen niet zo erg, maar dat irritante gezoem was behoorlijk angstaanjagend.

Een dot gif in het gat en de volgende dag was al dat kruipende gespuis opgeruimd. En daarna het hele huis voorzien van bijenbekjes. In de jaren daarna nooit meer het probleem gehad.
Wel grondbijen in de tuin, maar dat vind ik niet zo'n probleem.

En, als je alsnog op zoek bent naar gif wat wel werkt; op b.v. amazon.de is nog voldoende giftig gif te koop. Let wel op dat je jezelf niet vergiftigd... ;)
De werkzame stof is vrijwel altijd een combinatie van Permethrin, Pyrethrin en Piperonylbutoxid. Afhankelijk van de concentraties en de manier van toedienen, is het al dan niet effectief.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Woon in Almere zal dat bedrijf eens vragen naar de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
Ook dat bedrijf vraagt 70 euro per nest. Dat is dan 140 euro. Dure grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Upbeat78 Als je lang genoeg wacht, is het probleem al weer over... ;)

Maarre, wat is 'duur' t.o.v. zelf doen c.q. zelf risico lopen? :?
Ze moeten naar je toe komen, met een bedrijfsbusje. Ze dienen zich te verantwoorden voor het gebruikte gif. Ze passen hun ervaring toe bij het bestrijden van het vliegend gespuis. Ze gebruiken bedrijfskleding, etc.
En dan vind je 70 euro/nest duur? Tja... :/

[ Voor 47% gewijzigd door ehtweak op 08-08-2019 13:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upbeat78
70 euro per nest. Ze hoeven niet in datzelfde busje naar het andere nest te rijden. Dat is er 4 meter vandaan.
Ben bang dat er zomaar nog een 3e nest is. Dan wordt 3x 70. Heb op het dak nog niet gekeken. Ze schijnen ook nog wel eens onder de zonnepanelen te zitten. En heb een flinke tuin.

Elders zijn er bedrijven die 70 euro hanteren voor de 2 nesten. Voor Almere nog niet gevonden. 100 euro klinkt dan schappelijk. Die rekent 70 euro voor het eerste nest en daarna 30 euro voor elk extra nest. Sowieso goed om even te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:36

Punkrocker

Mostly harmless

In de grond, dat nest...
Beter dan in je auto. 8)

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-04 13:19
Upbeat78 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:04:
70 euro per nest. Ze hoeven niet in datzelfde busje naar het andere nest te rijden. Dat is er 4 meter vandaan.
Ben bang dat er zomaar nog een 3e nest is. Dan wordt 3x 70. Heb op het dak nog niet gekeken. Ze schijnen ook nog wel eens onder de zonnepanelen te zitten. En heb een flinke tuin.

Elders zijn er bedrijven die 70 euro hanteren voor de 2 nesten. Voor Almere nog niet gevonden. 100 euro klinkt dan schappelijk. Die rekent 70 euro voor het eerste nest en daarna 30 euro voor elk extra nest. Sowieso goed om even te vergelijken.
Het goedkoopste wat ik gezien heb was €45,- per nest dus een totaal van €102 voor 2 nesten is geen gekke prijs.

Anders zelf doen met poeder, het gif wat vaak gebruikt wordt is Permas-D (zit inderdaad ook in veel mierenpoeders).
Extra gratis tip: Wacht tot het donker is dan zijn ze minder actief en zitten de meeste wespen in het nest. En als je niet zeker weet of je allergisch bent zorg voor een EpiPen.

https://www.uwtuinendier....rmas-d-mierenpoeder/4Q99K
of als je extreem wilt gaan >:)
https://www.schippers.nl/permas-d-5-kg-2309201.html

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

Twee weken geleden had ik hierboven zelf het advies gegeven om met een wespennest in de grond een verdelger langs te laten komen. Afgelopen weekend vond ik zelf ook een wespennest in de tuin die zeer actief in gebruik was; er vlogen elke seconde wel een wesp in of uit. Ik heb 'm'n eigen advies in de wind geslagen :P Vooral eigelijk omdat ik nog wat mierengif had liggen; en dat spul eerst proberen is makkelijker en sneller dan een verdelger laten komen.

Op avond 1 heb ik veel ECOstyle mierenpoeder in de nestopening gegooid. De avond erna heb ik HG mierenspray in de opening gespoten. Gevolg is dat er nu een berg dode wespen vóór het nest liggen, en dat de invlieg/uitvlieg na 2 dagen al bijna weg is; er vliegt misschien 1 wesp per minuut in/uit het nest.

Dus voor éénieder die wél zelf een wespennest in de grond wil bestrijden; bij mij werken de volgende mix van middelen erg goed:
Op avond 50-100 gram van onderstaand poeder in het nest en de plek waar de wespen landen voor het nest gegooid.
https://www.hornbach.nl/s...400g/6195329/artikel.html

Op avond twee (ik gok 1/10e van een volle bus, er zat niet heel veel meer in) van onderstaande bus leeggespoten in het nest.
https://nl.hg.eu/producte...en/hgx-spray-tegen-mieren
Dit is een spray waarop staat dat deze alleen geschikt is voor binnenshuis; waarschijnlijk omdat deze erg giftig is voor buiten (lees= erg effectief!)
Bij mieren werkt de spray veel effectiever dan het poeder, maar geen idee hoe dat bij wespen zit. De mix van beide werkte iig erg goed.

Belangrijk is dat het niet gaat regenen; anders kan het gif wegspoelen. En dat je het uiteraard niet overdag doet; want dan zijn de wespen actief en krijg je een boze wesp achter je aan :+

Maar het is wel een makkelijke en effectieve methode om een wespennest uit te roeien (tenminste; in mijn tuin)

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 21-08-2019 10:02 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

"Bel een professional" :O Alsof dat geleerden zijn die een 4 jarige HBO studie wespenverdelger hebben gedaan.

Die hebben ook gewoon, bij wijze van, gegoogeld wat een goed werkend gif is tegen grondwespen. Niet zo gek dus om het eens hier te vragen. Het internet is groot, er is vast wel een "professional" die het ergens in een video uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Anoniem: 36835 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:08:
"Bel een professional" :O Alsof dat geleerden zijn die een 4 jarige HBO studie wespenverdelger hebben gedaan.

Die hebben ook gewoon, bij wijze van, gegoogeld wat een goed werkend gif is tegen grondwespen. Niet zo gek dus om het eens hier te vragen. Het internet is groot, er is vast wel een "professional" die het ergens in een video uitlegt.
'tuurlijk... ik google ook alle problemen van mijn klanten en bied de oplossing op als mijn eigen kennis. Mijn werkgever trapt daar ook al jaren in :Y
En zo laat ik mijn ramen ook wassen...

Ik heb jarenlang PC's in elkaar gezet, tot de PC-boer dat voor 25 gulden ook deed. Dat was het moment dat het niet meer interessant was, want dat geeltje was de moeite niet. En zo denk ik ook over de tijd, energie en frustratie die er gaat zitten in het wegwerken van iets dat ik (met wat Google-fu) vast zelf kan. Na een tochtje naar de bouwmarkt. En die twee acties zijn al meer dan de professional ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Upbeat78 schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 14:04:

Heb je ze gebeld of trek je dit van de site?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 36835

Jester-NL schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:51:
[...]
'tuurlijk... ik google ook alle problemen van mijn klanten en bied de oplossing op als mijn eigen kennis. Mijn werkgever trapt daar ook al jaren in :Y
En zo laat ik mijn ramen ook wassen...

Ik heb jarenlang PC's in elkaar gezet, tot de PC-boer dat voor 25 gulden ook deed. Dat was het moment dat het niet meer interessant was, want dat geeltje was de moeite niet. En zo denk ik ook over de tijd, energie en frustratie die er gaat zitten in het wegwerken van iets dat ik (met wat Google-fu) vast zelf kan. Na een tochtje naar de bouwmarkt. En die twee acties zijn al meer dan de professional ;)
Die beweegreden snap ik en zou ik ook doen, uit gemak en geen zin in zo'n klus.

Maar ik doelde meer op de gevaar-reacties "Absoluut niet zelf doen, schakel een professional in" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

@Anoniem: 36835
Als je weet dat veel mensen wespen proberen te verdelgen zoals @World Citizen dat doet (World Citizen in "Wespennesten in de tuin") dan is het vrij logisch om mensen een professional aan te raden; ook omdat deze personen vaak beter spul hebben dan dat je als Jan de Consument kunt kopen; plus wespen gaan hard in de verdediging als je ze probeert te verdelgen, en zijn daar met hun gesteek gewoon erg goed in. En soms heb je apparatuur nodig die in aanschaf duurder is dan zijn karweitarief. Dus vanuit dat point of view snap ik wel dat men adviseert om een pro in te schakelen.

Mijn voorbeeld genomen; ik had het gif nog in huis liggen. Zou ik het moeten halen dan was ik ruim 25 euro kwijt geweest voor het spul, had ik niet de zekerheid dat het werkt, en dat het nest weg blijft. Voor 35 euro koop je de garantie dat het nest weg is, weg blijft en dat de wespen tijdens het verdelgen het niet op mij gemunt hebben. De delta is slechts een tientje, en voor die delta koop je de garantie dat het werkt.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:01
Anoniem: 36835 schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 10:08:

Ga je eens verdiepen in Plaagdieren management(Ongediertebestrijding) dan zul je versteld staan van wat die lui allemaal moeten weten voordat zij die gifspuit of rattenkorrels aan mogen raken.

Soms weet ik het ook niet meer.........

Pagina: 1