Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Audiopoorten (jacks) werken niet op GB Z390 Aorus Ultra

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:18
Een buurmeisje van m'n moeder een paar huizen verderop heeft een systeem laten samenstellen door een "ICTer". (Nu help ik in dit geval meestal niet, maar dit is een apart geval waardoor ik wel graag wil helpen).

Haar systeem werkt gewoon goed, alleen de jackplugs werken niet, althans, alles werkt behalve dat er geen geluid uit d'r koptelefoon komt op de jackplugs. Ze heeft daarop een (volgens mij) HD-Ready TV scherm aangesloten en als ze d'r koptelefoon aansluit op d'r TV dan werkt het gewoon. Ik ben geen hardcore techneut maar dacht dat ik dit wel even in 5 minuten kon fixxen, maar vergistte mij daarin.

(Specs van het systeem staan onderin de TS).

Beginnen met troubleshooten dus. Wat heb ik allemaal gedaan. Allereerst even gekeken of de juiste Realtek drivers geïnstalleerd stonden, heb zelf meerdere versies ook geprobeerd. Snap overigens ook niet waarom er niet gewoon recente drivers staan op de Realtek site maar goed, dat is een ander probleem. Bij meerdere drivers werkt het niet.

Vervolgens heb ik op zowel het frontpanel als het backpanel de hoofdtelefoon aangesloten, er wordt ook netjes een hoofdtelefoon herkent door de driver, dus aan de poorten kon het niet liggen (dacht ik in 1e instantie). De output in Windows is ook netjes de herkende koptelefoon en in de drivers staat ook alles netjes op de koptelefoon dus zover ik kan zien geen conflict tussen driver->windows die gaan vechten om de output. In volumemixer zie je ook dat er daadwerkelijk geluid afgespeeld wordt (Althans; je ziet de kleine EQ op en neer gaan bij geluid, dit zal wel softwarematig zijn en niet daadwerkelijke output op de lijn, maar toch, denk vermeld het even).

Raar probleem dacht ik, zag dat de ICTér CCcleaner had geïnstalleerd en was bang dat die iets te rigoreus te werk was gegaan dus even Linux USB Stickje gemaakt en even een Live omgeving geboot. Daar had ik helemaal geen geluid (bekende HDMI sound issue, maar wou dat niet helemaal gaan troubleshooten omdat dat het probleem ook niet is). Wel werd de koptelefoon in Linux gewoon herkent en gaf Linux ook gewoon output aan de herkende koptelefoon. Maar wederom geen geluid.

Je zou zeggen dat het moederbord een probleem heeft, aangezien het hetzelfde probleem zowel onder Windows als onder Linux voorkomt. In het bios staat ook alles op enabled wat er evt mee te maken zou kunnen hebben. Ik zeg voor 99% zeker dat die poort geen audio doorgeeft ook al herkent die poort de koptelefoon wel (Zowel frontjack als op het mobo zelf). Heb ook best wel wat gegoogled of er meer mensen zijn met het probleem, want dan kun je misschien gerichter gaan denken, maar ook helemaal niets kunnen vinden. Daarom als laatste poging dit topic voordat ik adviseer om het mobo terug te sturen (en ik waarschijnlijk dat ding uit kan gaan bouwen waar ik eigenlijk weinig zin in heb omdat ik hem niet in elkaar heb gezet en omdat ik het sowieso al een belachelijk systeem vind, maargoed)

Wat is er met die ICTér gebeurd? (Zoals hun het zelf zo mooi zeggen); die laat niets meer van zich weten en heeft gezegd dat voor hem de kous af was en dat ze er maar mee moet leren leven. Nou is het niet echt een doorsnee meisje en ze was best wel verdrietig dus ik vond het eigenlijk ook best wel lullig.

De specs van het systeem:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-8700 Boxed€ 325,-€ 325,-
1MoederbordenGigabyte Z390 Aorus Ultra€ 232,-€ 232,-
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 2070 Gaming OC€ 499,-€ 499,-
1BehuizingenSharkoon T3-W Blauw€ 39,90€ 39,90
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 76,52€ 76,52
1VoedingenAntec HCG850 Bronze (EU-stekker)€ 89,-€ 89,-
1Solid state drivesXPG Gammix S5 1TB€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.416,91

Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en alle stappen voldoende heb uitgelegd, maar mocht ik nog wat aan kunnen / moeten vullen roep gerust :)

Alle reacties

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Duidelijk genoeg ;-)

Schakel eens "Disable front panel jack detection." uit en eventueel kijken of er conflicterende drivers van IDT geinstalleerd zijn in het software paneel.
En je moet btw je "output device" op headphones zetten, standaard prefereert windows HDMI.

En probeer eerst eens met de drivers die op site staan van moederbord, niet de laatste van realtek site.

In slechtste geval. Ga eens in aparaatbeheer, zoek "Realtek High Definition Audio", rechtermuis erop -> update drivers -> kies op eigen computer -> toon compatibele aparaten.

En kies daar de native windows driver "High Definition Audio" niet die van realtek. En probeer dan nog eens

[ Voor 14% gewijzigd door SadisticPanda op 06-08-2019 17:09 ]

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-11 12:18
SadisticPanda schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:05:
[...]

Duidelijk genoeg ;-)

Schakel eens "Disable front panel jack detection." uit en eventueel kijken of er conflicterende drivers van IDT geinstalleerd zijn in het software paneel.
En je moet btw je "output device" op headphones zetten, standaard prefereert windows HDMI.

In slechtste geval. Ga eens in aparaatbeheer, zoek "Realtek High Definition Audio", rechtermuis erop -> update drivers -> kies op eigen computer -> toon compatibele aparaten.

En kies daar de native windows driver "High Definition Audio" niet die van realtek. En probeer dan nog eens
Ga ik vanavond even proberen, heb alle outputs overigens geprobeerd, om er zeker van te zijn dat het niets met Windows te maken heeft die HDMI voorkeur geeft. Toch ga ik vanavond eens kijken of ik die TV niet anders kan aansluiten zodat het HDMI-issue die veel mensen hebben helemaal uit te sluiten.

Heb zelf hetzelfde probleem gehad en dat was opgelost met een DisplayPort kabel, maar dat zal op een oude TV geen mogelijkheid zijn denk ik (Misschien DVI-D met wat geluk).

[ Voor 8% gewijzigd door RedHat op 06-08-2019 17:10 ]

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:21
RedHat schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 17:09:
[...]

Ga ik vanavond even proberen, heb alle outputs overigens geprobeerd, om er zeker van te zijn dat het niets met Windows te maken heeft die HDMI voorkeur geeft. Toch ga ik vanavond eens kijken of ik die TV niet anders kan aansluiten zodat het HDMI-issue die veel mensen hebben helemaal uit te sluiten.

Heb zelf hetzelfde probleem gehad en dat was opgelost met een DisplayPort kabel, maar dat zal op een oude TV geen mogelijkheid zijn denk ik (Misschien DVI-D met wat geluk).
Je kunt prima je beeld en geluid scheiden bij HDMI.
De reden dat het met een DisplayPort-kabel wel werkte is dat er op een monitor op Dispalyport meestal geen speakers zitten die zich aanmelden als audio-device. Dus blijft de audio gewoon naar de uitgang gaan die je daarvoor had aangewezen.

Bij HDMI komt er via de HDMI-kabel een audio-device bij (een tv heeft normaliter beeld en geluid :) ), waar Windows de voorkeur aan geeft. Als je dan je sounddevice wijzigt krijg je gewoon beeld op HDMI met geluid op een andere uitgang.