Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Autonome zonnepanelen installatie, 2 mppt regelaar 1 paneel?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen er 2 mppt regelaars met elk hun batterij op 1 (of reeks serie geschakelde) zonnepaneel gebruikt worden?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een vraag ivm de zonnepanelen op mijn boot:

Huidige situatie,
325Wp paneel, victron 100/30 mppt regelaar, 12v leefbatterij
325Wp paneel, victron 75/15 mppt regelaar, 24v batterijen boegschroef

Vraag,
Mag ik de twee 325Wp panelen in serie verbinden (= samen <100v) en deze ZOWEL verbinden met een 100/50 mppt regelaar voor de leefbatterij, ALSOOK met een 100/30 mppt regelaar voor de 24v boegschroef batterij?

Reden:
De boegschroef batterij is veel sneller opgeladen dan de leefbatterij, en de leefbatterij wordt eigenlijk bij bewolkt weer te weinig opgeladen. Voor een 3de zonnepaneel heb ik geen plaats.

Kan dit zomaar? 
Zoja, dien ik deze regelaars dan in serie of parallel te schakelen met de zonnepanelen?
Zal de zwakste batterij dan het meeste vermogen uit de panelen krijgen, of zullen de twee afzonderlijke regelaars elkaar constant ontregelen?

Dank,

Geert

Verwijderd

Topicstarter
Via deze link eens uitgetekend wat ik bedoel:

https://we.tl/t-5QWJF0s8tn

Dank,

Geert

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-11 12:29

TheBorg

Resistance is futile.

Als je weet wat een MPPT doet dan snap je ook dat het zeer onwaarschijnlijk is dat dit gaat werken.

Je kunt ook de 24 Volt accu vervangen voor nog een 12 Volt accu en de twee accu's in serie pakken voor de boegschroef en één van de accu's voor de rest.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie!

Veel weet ik er niet van, enkel dat een mppt constant het beste rendement opzoekt.
Wat ik begrepen had is dat de mppt snel reageert als er bewolking op komt en verschil is van lichtsterkte. (Verschil vermogen)

Als ik die 2 regelaars in parallel schakel, doen die dan niet gewoon wat ze moeten doen, onafhankelijk van elkaar het beste vermogen zoeken?
Als het nu de lichtsterkte op het paneel is, of een andere regelaar die het vermogen laat variëren, komt dit niet op hetzelfde uit?

24v batterij voor de boegschroef zijn momenteel twee 12v batterijen in serie.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
wat denk je hiermee te winnen aan de zonnepanelen kant behalve een hoger voltage op je regelaar?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Topicstarter
Dat beide panelen kunnen gebruikt worden voor het laden van de zwakke accu eens de andere batterij volledig is opgeladen.

Op beide tekeningen zijn de panelen in serie geschakeld.
De regelaars kunnen deze spanning aan, en lijkt me beter te gaan voor een hogere spanning dan voor een hogere stroom (panelen parallel)

Hoger voltage = hoger vermogen, batterij meer/sneller opgeladen

Maar vraag me dus af als die 2 regelaars kunnen werken...

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2019 19:24 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:37
Verwijderd schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 18:39:

Hoger voltage = hoger vermogen, batterij meer/sneller opgeladen
Dat valt mee, er wordt gewoon geladen met een vast voltage, 1 paneel levert dat voltage ruimschoots en je regelaar bepaalt het uiteindelijke voltage wat je accu ingaat voor het laden.
Je kunt het gewoon eens proberen lijkt me. Ik kan niet bedenken of het wel of niet zal werken, maar ik kan ook niet bedenken dat het stuk zou gaan van het testen.
Je geeft aan dat je Victron regelaars hebt, bel Victron om het te overleggen, dat is een bedrijf wat erg behulpzaam is en waar erg veel kennis zit.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het antwoord dus ik hoor graag de uitkomst van je telefoongesprek

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Verwijderd

Topicstarter
No Hands schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:47:
[...]

Dat valt mee, er wordt gewoon geladen met een vast voltage, 1 paneel levert dat voltage ruimschoots en je regelaar bepaalt het uiteindelijke voltage wat je accu ingaat voor het laden.
Je kunt het gewoon eens proberen lijkt me. Ik kan niet bedenken of het wel of niet zal werken, maar ik kan ook niet bedenken dat het stuk zou gaan van het testen.
Je geeft aan dat je Victron regelaars hebt, bel Victron om het te overleggen, dat is een bedrijf wat erg behulpzaam is en waar erg veel kennis zit.
Ik ben erg nieuwsgierig naar het antwoord dus ik hoor graag de uitkomst van je telefoongesprek
Een PWM regelaar kan inderdaad niets doen bij extra spanning, een MPPT echter wel, deze bekijkt constant waar het maximaal vermogen uit te halen is.

Bij victron zeggen ze dat ik mijn dealer moet die vraag stellen, maar deze weet het ook niet...

Heb alvast twee stekkers besteld waarmee ik eenvoudig de twee panelen in serie en de regelaars parallel mee kan schakelen.
Bij een bewolkte dag (om de regelaars niet te overbelasten) zal ik dit dan wel eens proberen
Pagina: 1