Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engineer88
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-05 11:02
Ik hoop dat ik het juiste forum hebt gebruikt, zo niet dan hoor ik het graag.

Het volgende:
Mijn vriend heeft sinds afgelopen week een eenmanszaak in reparatie en levering van computers en onderdelen, zowel nieuw als tweedehands. Ik help hem hierbij in eerste instantie met het opzetten van administratie en belasting. Het is allemaal nog kleinschalig, dus een boekhouder inhuren is gewoon niet zinvol.

Zijn eerste klant is opzoek naar een specifieke configuratie van een pc. Hij kan deze pc zelf samenstellen op basis van nieuwe componenten en een aantal onderdelen die hij zelf heeft liggen OF hij koopt een geschikt tweedehands systeem. Dit laatste is waar het nu om lijkt te gaan. Hij heeft een desktop op Marktplaats gevonden. Tot zover prima. Deze desktop kost meer dan €500.

Qua margeregeling voor de uiteindelijke koper is het mij eigenlijk allemaal wel duidelijk. Echter is mij niet duidelijk hoe het nu zit met een inkoopverklaring. Deze dient opgesteld te worden bij het inkopen van tweedehands goederen boven de €500. Is dit dan ongeacht de verkopende partij een particulier of ondernemer is dat deze verklaring opgesteld moet worden en dus voor alle tweedehands goederen geldt? Wanneer je een factuur (met of zonder BTW) krijgt lijkt mij de verkoopverklaring niet nodig. Klopt dit?

Hoe kun je nu het beste omgaan met tweedehands goederen via bijvoorbeeld Marktplaats wanneer je alles goed voor de belasting en je boekhouding wilt laten verlopen?

[ Voor 7% gewijzigd door engineer88 op 06-08-2019 14:46 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

engineer88 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:35:
ondernemer is dat deze verklaring opgesteld moet worden en dus voor alle tweedehands goederen geldt? Wanneer je een factuur (met of zonder BTW) krijgt lijkt mij de verkoopverklaring niet nodig. Klopt dit?
Vermeld de volgende gegevens op de inkoopverklaring:

de leverdatum
de naam en het adres van uw onderneming
de naam en het adres van uw leverancier
een duidelijke omschrijving van de goederen
bij inkoop van een motorrijtuig: het kenteken
de hoeveelheid goederen
het factuurbedrag
een verklaring dat uw leverancier over deze goederen geen btw als voorbelasting heeft afgetrokken

U geeft de inkoopverklaring aan degene van wie u de goederen koopt. Deze leverancier moet de verklaring ondertekenen. Bewaar een kopie in uw eigen administratie.
Alles behalve die handtekening kan op de factuur staan, dan is de factuur de verklaring. Je kunt je afvragen of een natte handtekening nodig is of dat een gewone elektronische handtekening (scan van de handtekening) voldoet. Of misschien 'zelfs' het overmaken onder vermelding van een factuurnummer op diezelfde factuur. (Of: als hij afhaalt toch een krabbel vragen).

/IANABelastinginspecteur

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)