[Aankoopadvies] Toyota LC Prado GX10

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-11 19:05
Een collega biedt een 2010 Prado aan voor 5000€. Het lijkt me leuk om en paar trips te doen met een LC. Wil een 4x4 club joinen en mijn driving skills verbeteren. Heb er 1 voor een jaar in Australië gehad en dat was fantastisch. Puur gevoel en hobby aankoop wordt het dus. Geen daily driver.

Mijn vraag:
Wat ik niet weet is of er kleine lettertjes zijn. Zijn er bekende problemen bij een LC na X jaar/km? Gaat deze auto een nachtmerrie worden of toch een leuke auto om....40.000km mee te rijden? Daarna verkoop ik hem weer.
Het is een tropische versie. Maar gebruik zal Balkan zijn. Hete zomers, diepe sneeuw in de winter. Kan dit nadelig zijn voor de auto?
Lijkt me een ideaale auto voor een 4x4 club?

Wat heb ik zelf gevonden?

Tropische versie lijkt enkel te slaan op de AC. Grotere en sterkere radiator. Maar ik zie ook een enkeling schrijven dat de isolatie zwakker is een daardoor ongeschikt voor de winter. Klopt dit?

Problemen....de radiator gaat relatief snel stuk. Veel problemen, of eigenlijk vervanging, zie ik na 100- duizenden kilometers. Maar deze heeft net 75k op de teller.

Wat details van de auto:

Toyota Land Cruiser Prado GX10 Power Pack 3.0D

75.342 km
Model Code LJ120L-GKMEE – Tropical Specification
Engine 2.986 Diesel, 4 cylinder-OHC, EFI Diesel Max output/Torque 101/4.000 HP/RPM, 20.5/2.400 Dimensions LxWxH 4810x1790x1850
Gross vehicle weight 2900 Kg
Wheel base / Ground clearance 2.790 mm / 205 mm Transmission / 4WD 5 Speed Manual, Part Time 4WD Suspension Front: Double wishbone, Back: 4-link coil Brakes Disc/disc Tires and disc wheel 225/70 R17, New winter and AT tires sets, Steel rims, Steel Seats 10 Seats, 3 Front, Rear 3+4 (Split foldable and Centre armrest) fabric material
Fuel tank capacity 180L dual tank (87L+93L) Doors 5 doors

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Alle reacties

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09:20
Ik kan inhoudelijk niet vertellen over de betrouwbaarheid (wellicht naar toyota/ LC forum beter?)
Maar even een dingetje... Een Prado is eigenlijk geen "echte" LC..
Hij zit tussen Fortuner (Hilux) en "echte" LC.
Begrijp me niet verkeerd, hij is nog steeds een capabele 4x4 dat wel!
Maar als het voor hobby is en om skills te verbeteren kan je denk ik beter zoeken juist naar klasse lager, met name de Hilux/ Fortuner.

Life is too short to drive boring cars

• EektheMan
Goed punt, ik weet enkel dat ze of Prado genoemd worden of Lexus GX. Ikzelf zie de Prado vooral als een slanke Land Cruiser. Wat mijns inziens dan weer meer geschikt is off-road. Want je kunt dan smallere paden nemen, vooral in bossen.

Of zijn er grotere verschillen die ik mis?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:39
Als je niet van plan bent om hardcore offroad te gaan zul je waarschijnlijk niet veel merken van enig verschil.

Ik heb geen ervaring met LC's, maar als eigenaar van een 4x4 kan ik je wel aanraden om een gezonde dosis cash achter de hand te hebben voor onderhoud en brandstof. :P
De mijne mag volgende week voor een 180.000km beurt wat me dik 700 euro kost alleen al voor het standaard onderhoud, de 200.000 is nog hoger want dan moet de distributieriem. Je zei balkan dus ik weet niet waar het onderhoud gedaan moet worden, maar wees gewaarschuwt.

En als je van plan bent om aanpassingen te doen aan en road trips met de nodige bepakking gaat het er niet beter op worden. :+

[ Voor 24% gewijzigd door MewBie op 06-08-2019 14:49 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• EektheMan
Hardcore, lastig begrip. Denk inderdaad dat ik in vergelijking met andere tweakers niet hardcore rijdt. Met mijn Suzuki Grand Vitara 2006&2016 wel door bv off road woestijn, bossen, bergen en steppe gereden. Maar nooit meer dan een maand. En vaak toch met enige back up voorhanden. Binnen 80km lopen naar hulp.

De Grand Vitara is misschien even capabel, maar de Prado heeft meer ground clearance. Ik hoop op meer mogelijkheden in bergachtig/rots gebied. Modder rijden houd ik niet van. Een riviertje meepakken is wel leuk.
Ook is ie iets groter. Daar heb ik ook niet voldoende ervaring mee in West-Europa. Hier zijn de ruimtes gewoon kleiner op de normale weg en parkeerplaatsen.

Qua onderhoudskosten met de Suzuki is het met dat merk heel laag. 700 Euro heb ik nog niet bereikt in 3 jaar samen. Bij Toyota weet ik het niet, dat zou wel eens aan kunnen tikken inderdaad.

[ Voor 11% gewijzigd door EektheMan op 06-08-2019 15:03 ]

Verwijderd

5000 euro voor een Landcruiser uit 2010 met 75000km op de klok, doe daar mij ook maar 10 stuks van.

• EektheMan
Meh, blijft een oud barrel voor mij. 9 jaar oud inmiddels. Prijs lijkt me OK kijkend naar de leeftijd. Kilometers is inderdaad lekker laag. Misschien ben ik te angstig aangelegd wat betreft oudere auto's, vandaar dat ik wat zekerheid zoek hier.

• Dieken Taffert
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23-10 06:13
Die collega is knettergek dat hij hem weggeeft voor 5000 euro. Heeft ie een rode muts en een lange witte baard?

Het is geen Volkswagen of Audi, 9 jaar is peanuts voor zo'n Toyota.

• EektheMan
Hahaha, misschoien wel. Ik ken hem niet en ik lig nu op het strand. Heb de auto en verkoper dus nog nooit gezien. Toen ik hem belde over de 4WD mogelijkheden wist hij me te vertellen dat er een CD speler in zat...... zo'n type dus. Maar wel in het onderhoudsboekje een stempel voor alle 5000km. Geen deuken, dus ik hoop dat ie er voorzichtig mee om is gegaan. 4x4 doe je meestal meer mee, maar wat ik van hem begreep heeft hij vooral in Mali over zandwegen gereden.

Verwijderd

EektheMan schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:41:
Hahaha, misschoien wel. Ik ken hem niet en ik lig nu op het strand. Heb de auto en verkoper dus nog nooit gezien. Toen ik hem belde over de 4WD mogelijkheden wist hij me te vertellen dat er een CD speler in zat...... zo'n type dus. Maar wel in het onderhoudsboekje een stempel voor alle 5000km. Geen deuken, dus ik hoop dat ie er voorzichtig mee om is gegaan. 4x4 doe je meestal meer mee, maar wat ik van hem begreep heeft hij vooral in Mali over zandwegen mijnenvelden gereden.
:+
5k is geen geld voor zo'n ding, als hij in Nederland zou staan. Maar ik neem aan dat dat niet het geval is?

• EektheMan
Verwijderd schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 12:52:
[...]

:+
5k is geen geld voor zo'n ding, als hij in Nederland zou staan. Maar ik neem aan dat dat niet het geval is?
Staat op dit moment geregistreerd in Macedonië. Ik zal nog moeten kijken of ik dat zo hou of het importeer naar een ander land.

De auto heeft geen geblindeerde ramen en 10 stoelen. We zijn met z'n tweetjes, dus er kunnen er wel een paar stoeltjes minder wmb. Past er meer wijn in >:). Met de suzuki GV lukt het wel met de wijn, maar nog net geen jaarvoorraad....Wacht, koop ik nu een auto voor de wijn? Moet bekennen dat dat meespeelt.... O-)

Haha, mijnenveld. Zie nu pas. Dacht hetzelfde, moet ik controleren op ied schade.

[ Voor 5% gewijzigd door EektheMan op 07-08-2019 13:45 ]

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:14

-tom-562

Oliesjeik

Dat is echt geen geld voor zo'n apparaat!
BTW je weet wat zo'n ding doet in de MRB? In minder 1,5 jaar heb je al meer betaald aan MRB dan de aanschafprijs :+

Vaak bu'j te bang!

• EektheMan
MRB motor en rijtuigen belasting? Zit gelukkig niet in NL/BE, maar idd dat had een negatief puntje kunnen zijn.

Ik heb quote aangevraagd bij een importeur van een geheel nieuwe LC120. 16500 ex. BTW voor hetzelfde pakket, maar natuurlijk met 0km pp de teller. 5000 Euro is dus redelijk denk ik.

Ik ga vanavond de knoop doorhakken. Alle tips welkom.

• wowter1976
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:17
vraag me af in welk land ie voor 16500 te koop is nieuw? Hier kost een kale 3 deurs in ieder geval minimaal 28k nieuw (ex btw/bpm) inclusief btw/bpm overigens 76.600 euro........ 8)7

[ Voor 18% gewijzigd door wowter1976 op 07-08-2019 19:21 ]

• EektheMan
wowter1976 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 19:18:
vraag me af in welk land ie voor 16500 te koop is nieuw?
Niet heel ver weg denk ik. Antwerpen:
http://www.weiku.com/prod...r_4x4_120_Prado_GX10.html

14950 voor de auto. CD speler 400, en dan winterbandensetje en wat papierwerk. Komen misschien nog afleverkosten oid bij. Heb niet doorgevraagd.

Heb inmiddels mijn ja-woord gegeven. Kom volgende week thuis van vakantie. Nog even bedenken en nagaan welk kenteken het beste is. Met een beetje geluk kan ik eind augustus gaan rijden. Moet dan wel 1 van mijn andere 2 auto's dumpen. Wss bij mijn schoonouders. Wordt ook nog wel een ritje en weer geregistreer en importeer onzin.

Mocht ik nog bedrogen uitkomen.... meld ik het voor de schadefreudeliefhebbers hier nog wel ff. In ieder geval dank aan allen tot zover!

Pagina: 1