Toon posts:

WTW-ventilatie zomers koelen m.b.v. grond-warmtepomp

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• mcaklein
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 12-04 20:20
Dag allen,

Sinds enkele jaren hebben wij een grond-warmtepomp. In de zomer kan deze passief koelen en er voor zorgen dat water van 17 graden door het CV systeem (wandverwarming) gaat. Omdat we op de bovenverdieping convectoren hebben, wordt daar niet gekoeld.

Wij willen nu een ventilatiesysteem aanleggen (type D). Tijdens de recente warme periode bedacht ik dat het ideaal zou zijn als het ventilatiesysteem zomers enigszins gekoelde lucht zou geven. Volgens mij zou het niet moeilijk moeten zijn om het gekoelde CV-water te gebruiken om de inkomende verse lucht een paar graden af te koelen. De eventuele aansturing kan ik zelf wel regelen via m’n Domoticz systeem dat ik ook aan de warmtepomp heb gekoppeld.

Omdat ik nog weinig ervaring heb met ventilatiesystemen, heb een aantal vragen:
  1. Is het idee wat ik hierboven schets mogelijk of zie ik iets over het hoofd?
  2. Zijn er kant-en-klare water-lucht warmtewisselaars beschikbaar die ik in het ventilatiesysteem in zou kunnen bouwen (ik heb ze nog niet gevonden)?
  3. Zo nee, dan dacht ik iets te bouwen op basis van een Jaga convector in een plastic box. De convector zou dan in het midden zitten en de lucht zou er onderin aan de ene kant ingeblazen worden en bovenin aan de andere kant eruit. Hebben jullie tips of adviezen voor zo’n zelfbouw-project?
  4. Is het beter de warmtewisselaar voor (buiten-kant) of na de WTW (binnen-kant) te plaatsen?
  5. ’s Winters zou hetzelfde systeem natuurlijk de inkomende lucht een paar graden op kunnen warmen. Zouden jullie adviseren dat te doen of het ‘s winters uit te schakelen (bijv. door een bypass te maken)?
Dank voor het meedenken!

Michel

5400 Wp, 4,5GJ zonneboiler, B/W warmtepomp, wandverwarming, regenwatersysteem

Beste antwoord (via mcaklein op 07-08-2019 11:52)

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-12 01:14

DJKroon

Fikkiestoker

1. Jazeker, echter nog zeer weinig gebruikt.
2. Ja, je moet zoeken op een rond kanaalkoeler. Deze zou je na de wtw in het toevoerkanaal kunnen zetten. Let met koelen op de aanwezigheid van een condensafvoer aansluiting!
3. Zou ik gewoon aanschaffen.
4.in het apparaat is natuurlijk makkelijker. Er is van Zehnder de artic of comfocool koelmodule beschikbaar voor op bepaalde wtw modellen.
5. Door een changeover of regeling zou je kunnen koelen en naverwarmen.

Kanaalkoelers:
https://www.google.com/se...6i131j0i10i67.OH_idLdS_ug

[Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 06-08-2019 13:01]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• DJKroon
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 06-12 01:14

DJKroon

Fikkiestoker

1. Jazeker, echter nog zeer weinig gebruikt.
2. Ja, je moet zoeken op een rond kanaalkoeler. Deze zou je na de wtw in het toevoerkanaal kunnen zetten. Let met koelen op de aanwezigheid van een condensafvoer aansluiting!
3. Zou ik gewoon aanschaffen.
4.in het apparaat is natuurlijk makkelijker. Er is van Zehnder de artic of comfocool koelmodule beschikbaar voor op bepaalde wtw modellen.
5. Door een changeover of regeling zou je kunnen koelen en naverwarmen.

Kanaalkoelers:
https://www.google.com/se...6i131j0i10i67.OH_idLdS_ug

[Voor 4% gewijzigd door DJKroon op 06-08-2019 13:01]

1530 wp SF @ SE2200 ZO en 765 wp @ Soladin 600 ZW PVOutput: http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=52736&sid=47955

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee