Toon posts:

Internet zonder vaste aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Voor mijn broertje ben ik op zoek naar een goede oplossing voor internet op zijn nieuwe woonplek. Hij woont sinds kort op een industrieterrein, zijn pand heeft geen aansluiting op kabel, telefoon of glasvezel. Het gaat wel komen maar dat duurt in ieder geval meer dan een jaar.

Om toch TV te kunnen kijken, live of via apps, en te kunnen internetten op een laptopje mag ik op zoek naar wat oplossingen voor hem.

Wat gaat er gebruik maken van de verbinding:
* 1 smart TV
* 1 laptop of computer
* 1 telefoon

Mijn idee:
Met een 4G router TV kijken via NLZiet of NPOStart, afhankelijk van wat op de TV geïnstalleerd kan worden. Desnoods met een mediaspeler er bij als het op de TV niet lukt.

Op de 4G router zit ook wifi en een ethernetpoort zodat verder netwerk zelf gebouwd kan worden. Ik heb geen idee hoe goed de wifi van zo'n apparaat is. De ruimte waar het in komt is in ieder geval niet groot. Totaal zo'n 80m2 met houtskelet, weinig blokkade dus.

Wat ik gevonden heb:
Alleen maar T-mobile 4G voor thuis á €42,50 per maand

KPN Buitengebied is niet aan de orde, het pand ligt niet in een buitengebied. Dit is bepaald aan de hand van de postcodecheck.

Wat wil ik weten?
Wat ik wil weten is of er nog meer aanbieders zijn die 4G voor thuis aanbieden. Zo niet dan is de keuze heel simpel. Eén optie is natuurlijk nog steeds een keuze: doe ik het wel of doe ik het niet.

Ik heb mijn Google-Fu even laten zien maar er komen weinig resultaten naar boven.

Beste antwoord (via sypie op 07-08-2019 18:39)

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-03 15:44
Ik heb "4G voor thuis" van T-mobile op mijn kantoor omdat dit het enige alternatief was voor de brakke ADSL verbinding die er ligt. Ik ben er erg tevreden over moet ik eerlijk zeggen. Om te werken is het snel genoeg en ook Youtube etc werkt echt prima, ook met 2 computers tegelijk.

Alle reacties

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:58

Tens

fits the description

Digitenne op die locatie geen optie voor TV? scheelt je een hoop data.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• sypie
  • Niet online
Tens schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:04:
Digitenne op die locatie geen optie voor TV?
Zou een mogelijkheid kunnen zijn maar dan moet er nog steeds een datanetwerk opgezet worden voor de telefoon en laptop. Om dat nou met tetteren op te lossen lijkt me ook niet ideaal.

Er komt 1 telefoon op het netwerk, hoewel ze er met hun tweetjes wonen. De telefoon van mijn broertje zal nooit op de wifi komen, hij komt nu al niet door de databundel die hij heeft. Mijn broertje is echter niet altijd thuis en z'n vriendin wil ook kunnen internetten/TV kijken wanneer hij er niet is. Haar eigen data bundel is een stuk beperkter, zij is dus meer afhankelijk van de wifi.

Op TV/Netflix kijken na zijn het geen grootverbruikers. Beetje veilingen kijken, af en toe wat YouTube bekijken en wat mailen. Verder is mijn broertje druk met z'n werk, wat niks met computers te doen heeft. Z'n vriendin zit ook weinig achter de computer, doet het meeste met de telefoon.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Je geeft aan een industrieterrein:

Maar daar zijn toch wel gewoon telefoonaansluitingen mogelijk mag ik aannemen?
En als dat er is, kun je toch xDSL aanvragen?

En wat zegt:
https://netco-fpi-info.fourstack.nl/

En/of zit er geen bedrijf naast/boven/onder wat al een aansluiting heeft en kun je daar mede gebruik van maken?

[Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 06-08-2019 10:16]

Mooie Plaatjes   

• ThinClientQ
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23-03 19:09
Ik plaats wekelijks dit soort oplossingen en kan bevestigen dat T-Mobile de enigste (realistische) optie is.
Functioneert prima, afhankelijk van de locatie plaatsen we soms een externe antenne voor optimaal bereik.

• sypie
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:15:
Maar daar zijn toch wel gewoon telefoonaansluitingen mogelijk mag ik aannemen?
Op het industrieterrein zelf wel, naar het pand van mijn broertje niet. Het was in eerste instantie nooit de bedoeling om er zelf te gaan wonen. Daardoor ligt er naar zijn pand geen glas, koper of coax. Wil hij dit alsnog laten doen dan mag hij daarvoor grof geld gaan betalen en een poosje wachten.
Die zegt dat er koper ligt, distributiepunt SDF. Dat zal inderdaad ook wel kloppen wanneer naastgelegen panden voorzien zijn van een vaste aansluiting.
ehtweak schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:15:
En/of zit er geen bedrijf naast/boven/onder wat al een aansluiting heeft en kun je daar mede gebruik van maken?
De panden liggen nogal wat uit elkaar, gebruik maken van elkaars verbinding is daardoor lastig te realiseren.
ThinClientQ schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:17:
Ik plaats wekelijks dit soort oplossingen en kan bevestigen dat T-Mobile de enigste (realistische) optie is.
Functioneert prima, afhankelijk van de locatie plaatsen we soms een externe antenne voor optimaal bereik.
Dank voor de bevestiging. Als dit zo is dan gaat het denk ik toch T-Mobile worden. Een externe antenne zal geplaatst moeten worden denk ik, zijn pand is één en al staalbouw. Er is een dakdoorvoer die vlak bij zijn onderverdeelkast uitkomt waar ook zijn netwerkkabels uitkomen. (installateur heeft een stuk of wat netwerkpunten gemaakt voor het geval dat). Moet bij T-Mobile nog aangegeven worden dat er een externe antenne bij moet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SonataArctica
Ik heb "4G voor thuis" van T-mobile op mijn kantoor omdat dit het enige alternatief was voor de brakke ADSL verbinding die er ligt. Ik ben er erg tevreden over moet ik eerlijk zeggen. Om te werken is het snel genoeg en ook Youtube etc werkt echt prima, ook met 2 computers tegelijk.

• ThinClientQ
sypie schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:23:
[...]

Dank voor de bevestiging. Als dit zo is dan gaat het denk ik toch T-Mobile worden. Een externe antenne zal geplaatst moeten worden denk ik, zijn pand is één en al staalbouw. Er is een dakdoorvoer die vlak bij zijn onderverdeelkast uitkomt waar ook zijn netwerkkabels uitkomen. (installateur heeft een stuk of wat netwerkpunten gemaakt voor het geval dat). Moet bij T-Mobile nog aangegeven worden dat er een externe antenne bij moet?
Nee :)

• sypie
  • Niet online
Inmiddels is het pakket besteld. Morgen wordt het opgehaald bij een T-Mobile winkel en zaterdag ga ik het installeren. Dan ga ik ook de TV bedraad aansluiten en kijken of het 4G bereik naar behoren is. Dat is natuurlijk even afwachten.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
SonataArctica schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 10:27:
Zou je eens een speedtest willen doen? Ik wil misschien verhuizen, maar op die locatie is alleen 3mb adsl beschikbaar en daar heb ik echt niet genoeg aan.

• sypie
  • Niet online
@Ernemmer Zaterdag ga ik het pakket installeren. Dan wil ik best even een speedtest doen (als ik het niet vergeet).

Ben in ieder geval benieuwd hoe die router zich houdt binnen een staalconstructie.

• CaiGil
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 16-09-2020
sypie schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:53:
@Ernemmer Zaterdag ga ik het pakket installeren. Dan wil ik best even een speedtest doen (als ik het niet vergeet).

Ben in ieder geval benieuwd hoe die router zich houdt binnen een staalconstructie.
Naast de snelheid ben ik ook benieuwd of het stabiel is, en vooral hoe de ping is bijv. Kan je dat misschien ook laten weten?

• SonataArctica
Ernemmer schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 22:13:
[...]

Zou je eens een speedtest willen doen? Ik wil misschien verhuizen, maar op die locatie is alleen 3mb adsl beschikbaar en daar heb ik echt niet genoeg aan.
Ik ben momenteel aan het verhuizen, wanneer ik toevallig weer op kantoor ben en er aan denk zal ik dat doen maar het kan even duren dus. Volgens mij haalde ik in het verleden van de 25/25 meestal iets van 22/23 of iets in die richting. Viel enorm mee dus, maar het ligt er uiteraard vooral aan waar je je router zet en waar je woont :-)

• sypie
  • Niet online
@ThinClientQ @SonataArctica Even om zeker te zijn: De SSID van de wifi die de 4G router aan boord heeft is toch net zo in te stellen als ieder andere router? Dus zelf een SSID kiezen en dergelijke? Ik vraag dit omdat ik ze graag een QR-code geef die ze kunnen scannen voor het instellen van telefoons en dergelijke. (plus het is hun nieuwe woning en het staat grappig :D )

Ik kon geen uitgebreide handleiding/screenshots/video vinden waarin de wifi aan bod komt.

• ThinClientQ
sypie schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 10:24:
@ThinClientQ @SonataArctica Even om zeker te zijn: De SSID van de wifi die de 4G router aan boord heeft is toch net zo in te stellen als ieder andere router? Dus zelf een SSID kiezen en dergelijke? Ik vraag dit omdat ik ze graag een QR-code geef die ze kunnen scannen voor het instellen van telefoons en dergelijke. (plus het is hun nieuwe woning en het staat grappig :D )

Ik kon geen uitgebreide handleiding/screenshots/video vinden waarin de wifi aan bod komt.
Correct :)

• sypie
  • Niet online
Dank je.

Wat me net nog te binnen schiet: is er een mogelijkheid voor een gastennetwerk?
(de QR codes moet ik thuis al uitprinten, dus moet even wat voorbereidingen doen)

[Voor 15% gewijzigd door sypie op 10-08-2019 11:01]

• SonataArctica
sypie schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 11:00:
[...]

Dank je.

Wat me net nog te binnen schiet: is er een mogelijkheid voor een gastennetwerk?
(de QR codes moet ik thuis al uitprinten, dus moet even wat voorbereidingen doen)
Wat de mogelijkheden van de standaard-router die je erbij kunt kopen zijn durf ik je niet te vertellen, ik heb de mijne los aangeschaft en heb eerlijk gezegd ook nooit gekeken naar deze mogelijkheid. Maar je kunt er natuurlijk altijd zelf een AP achter hangen die die mogelijkheid biedt, net als dat je dat bij een willekeurig modem van bijvoorbeeld Ziggo zou kunnen doen :)

• sypie
  • Niet online
Vanavond de boel geïnstalleerd. De wifi kan 4 netwerken uitzenden: 2 op 2,4GHz en 2 op 5GHz. Voor nu heb ik beide 2,4GHz netwerken ingesteld. Er zit binnen de straal van 50 meter toch geen ander netwerk in de lucht en daarbij zijn het ook maar een paar apparaten. De snelheid van de wifi is nog altijd een stuk hoger dan de snelheid van de verbinding.

De router moet nog wel op een ander plekje komen te staan, eventueel met een externe antenne. De verbinding heeft nu maar 1 van de 4 streepjes, wat uiteraard niet optimaal is. Omdat het vandaag een verjaardagsfeestje was heb ik er niet al te lang mee zitten pielen. Dat komt de komende weken nog wel een keer wanneer ik er een dagje voor uit trek. (dan kan ik ook eens uitgebreid met een smart-TV aan de slag)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee