fiat grande punto 2006 schiet uit 5e versnelling, en nu?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:58
Wij hebben een Fiat Grande Punto uit 2006.
Sinds kort schiet de auto uit de 5e versnelling.
Indien je netjes 80 in de 5 rijd en het gas los laat, schiet de versnelling eruit in z'n vrij.
Alle overige versnellingen werken prima, hier merk je niets aan.
Soms blijft hij wel netjes in de 5, maar dan zie je de pook wel aardig bewegen op het moment dat je gas los laat.

Is dit nog enigszins te fixen of wordt het een kwestie van nieuwe bak?

Auto is reeds bij de garage geweest waarbij de monteur de 5e versnelling heeft afgesteld op Max, wat dit exact betekend durf ik niet te zeggen. Hierdoor schiet de auto niet meer uit de 5e versnelling tijdens het continue rijden, maar alleen zodra je gas los laat. Op dit moment staat de auto opnieuw bij de garage om het probleem nogmaals te bekijken/beoordelen.

Het doel van deze post is om te kijken of iemand het probleem herkend en wellicht nog tips heeft.

[ Voor 34% gewijzigd door NL_Scratch op 06-08-2019 08:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:12

Agent47

I always close my contracts.

Laat hem eerst even nakijken bij een garage?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

fiat grande punto 2006 schiet uit 5e versnelling, en nu?

naar de garage

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Dat lijkt me meer iets wat de garage voor je uit kan zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:32
Even zoeken op Google had je zoveel antwoorden opgeleverd.
https://www.google.com/se...elling&oq=auto+schiet+uit
Waarom schiet de auto uit de versnelling?
Er kunnen verschillende oorzaken zijn als de auto uit de versnelling schiet. De kans is groot dat het probleem in de schakelmof zit, ook wel schakelring genoemd, zit. Een andere oorzaak kan zijn dat de synchromeshring versleten is. Doordat er in de versnellingsbak veel wrijving ontstaat en kracht wordt uitgeoefend, is de kans op slijtage aanwezig. Versleten onderdelen kunnen ervoor zorgen dat de versnelling eruit schiet.
Bron: https://www.winparts.nl/b...schiet-uit-de-versnelling

[ Voor 67% gewijzigd door DonJunior op 06-08-2019 08:30 ]

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Startpost even aangepast, auto staat inmiddels voor de 2e keer bij de garage om het probleem te bekijken/beoordelen. Uiteraard heb ik ook al gegoogled en was ik gewoon benieuwd of mensen dit probleem herkennen en wat zei hebben gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

NL_Scratch schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:25:
W

Auto is reeds bij de garage geweest waarbij de monteur de 5e versnelling heeft afgesteld op Max,
Heeft hij dit op de hevel naar de bak gedaan, dus waar de kabels van je look gemonteerd zitten.

Of in de bak? Als het antwoord in de bak is, enig idee hoe de olie er uitzag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Anoniem: 320788 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 08:55:
[...]

Heeft hij dit op de hevel naar de bak gedaan, dus waar de kabels van je look gemonteerd zitten.

Of in de bak? Als het antwoord in de bak is, enig idee hoe de olie er uitzag?
Geen idee, ze gaan er straks naar kijken en dan bellen ze me, zal is vragen wat ze de eerste keer exact gedaan hebben en wat ze geconstateerd hebben. Uiteraard ook wat ze bij dit 2e bezoek hebben geconstateerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 7Sins
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-07 01:04
Ik zie het vaak bij oude autos gebeuren dat door de versleten motorsteunen en baksteunen, dat de motor/bak zodanig kan "schokken" bij gas geven en gas loslaten, dat hij je schakelstangen terug duwt.
Je kan op controleren of je motorsteunen nog goed zijn, door even je vrouw te vragen of ze heel kort flink gas wilt geven in neutraal bij stilstand. Terwijl jij naar de motor kijkt onder de motorkap. Als je motor zeer duidelijk naar voor/achter schokt dan zijn je steunen versleten.
Dat is niet een goedkoop grapje.

Als het niet zo is, dan kan het mogelijk aan je schakelstangen/kabels liggen. Dit kan je controleren door te oordelen of er heel veel speling op je pook zit. Als dat zo is, dan zou je eens naar je schakelstang rubbers moeten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
7Sins schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:05:
Ik zie het vaak bij oude autos gebeuren dat door de versleten motorsteunen en baksteunen, dat de motor/bak zodanig kan "schokken" bij gas geven en gas loslaten, dat hij je schakelstangen terug duwt.
Je kan op controleren of je motorsteunen nog goed zijn, door even je vrouw te vragen of ze heel kort flink gas wilt geven in neutraal bij stilstand. Terwijl jij naar de motor kijkt onder de motorkap. Als je motor zeer duidelijk naar voor/achter schokt dan zijn je steunen versleten.
Dat is niet een goedkoop grapje.

Als het niet zo is, dan kan het mogelijk aan je schakelstangen/kabels liggen. Dit kan je controleren door te oordelen of er heel veel speling op je pook zit. Als dat zo is, dan zou je eens naar je schakelstang rubbers moeten kijken.
als die motor of bak steunen versleten zijn, moet hij dan ook niet uit de andere versnellingen schieten? Het gebeurt immers alleen in de 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 320788

NL_Scratch schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:00:
[...]

Geen idee, ze gaan er straks naar kijken en dan bellen ze me, zal is vragen wat ze de eerste keer exact gedaan hebben en wat ze geconstateerd hebben. Uiteraard ook wat ze bij dit 2e bezoek hebben geconstateerd.
Mocht de 5de versnelling en de bak is verder vrij van ijzer en kopergruis dan kan je er mee wegkomen alleen de 5de versnelling te laten vervangen. Zit de bak vol met gruis dan zal er meer werk zijn.

Zou geen nieuwe bak kopen, maar een revisie bak laten monteren als hij echt helemaal stuk is,. Meestal een gat in de behuizing en ik denk dat dat niet het geval is bij jou

Bij mijn vorige auto kon de 5de versnelling afgesteld worden in de bak, een paar keer gehad dat de afstelling zoek was en dat dat moest gebeuren.

Ik verwacht dat het afstellen is, en hopelijk heb ik gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 07-07 11:24
Bij de grande punto wordt de achterste motorsteun wel eens wat minder, dit kun je ook opmerken doordat het blok wat bokt bij abrupt optrekken/koppelen. Die is niet heel duur om te laten vervangen, onderdeel is een paar tientjes, het monteren <1 uur. Of dit de oorzaak van het uit de versnelling schieten is durf ik dan weer niet te zeggen :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Hoe schakelt ie nu, alles ruim of strak ?
sowieso steunen, rubbers na laten kijken, maar je mag verwachten van een garage dat ze dat zelf weten. denk niet dat wanneer je belt, ja op GoT zeggen ze dit of dat, dat dat gaat helpen. koppeling werkt goed verder ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Hackus schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:32:
Hoe schakelt ie nu, alles ruim of strak ?
sowieso steunen, rubbers na laten kijken, maar je mag verwachten van een garage dat ze dat zelf weten. denk niet dat wanneer je belt, ja op GoT zeggen ze dit of dat, dat dat gaat helpen. koppeling werkt goed verder ?
Mijn inziens rijd hij goed, schakelt overal prima in en door.
Ik krijg niet het gevoel dat ik in een ruime/losse bak loop te roeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
Wat is de kilometerstand? Pas dan kunnen we een onderscheid maken tussen slijtagekwaaltjes (mechaniek) of ouderdomskwaaltjes (versleten rubbers of steunen).

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
mk1992 schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:43:
Wat is de kilometerstand? Pas dan kunnen we een onderscheid maken tussen slijtagekwaaltjes (mechaniek) of ouderdomskwaaltjes (versleten rubbers of steunen).
Uit mijn hoofd 137.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kars
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:39
Bij versleten synchromesh-ringen schiet de bak vaak uit versnelling bij hoge belasting (bijv. bij flink gas geven).
Het probleem wat jij omschrijft lijkt meer op een versleten schakelvork.

[ Voor 8% gewijzigd door Kars op 06-08-2019 09:50 ]

1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Kars schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 09:50:
Bij versleten synchromesh-ringen schiet de bak vaak uit versnelling bij hoge belasting (bijv. bij flink gas geven).
Het probleem wat jij omschrijft lijkt meer op een versleten schakelvork.
De versnelling blijft inderdaad gewoon netjes in de 5 zolang je gas geeft. Constant cruisen is dus geen probleem meer, sinds hij afgesteld is.
Juist zodra je gas los laat, dan zie je de pook bewegen en schiet hij er 7/10 keer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
Monteur heeft er naar gekeken en de schakelmof/schakelvork is versleten. Nu zit ik online een beetje te kijken wat puur het onderdeel kost, maar kan slecht ontdekken wat ze kosten. Ik zie dingen van nog geen 10 tot 100 euro. Bak moet er onder weg dus zal vooral in de uurtjes zitten.

Iemand een idee wat z'n ding kost ex arbeid?

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 06-08-2019 18:43 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NL_Scratch
Update, monteur heeft nog is goed gekeken. Er kan blijkbaar een klepje los van de bak waardoor je makkelijk bij de schakelvork komt. Hier was een bout los geraakt van de schakelvork waardoor deze te los zat, deze is opnieuw vast gezet en geborgd en probleem is opgelost. Al met al dus een mevallertje. Dank voor het meedenken

[ Voor 7% gewijzigd door NL_Scratch op 07-08-2019 22:54 ]

Pagina: 1