Toon posts:

Offertes zonnepanelen, wat is wijsheid

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• vanisher
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 14:11
Er zijn hier ondertussen een paar zonnepaneel bedrijven langsgeweest om de situatie te beoordelingen. Pricing ligt niet ver uit elkaar voor wat er aangeboden wordt.

Situatie:

Het gaat om het dak van de schuur, deze is 18 meter lang. Het dak is gelegen op het zuidwesten.
In de ochtend komt de zon uiteraard aan de verkeerde kant op, in de middag schijnt de zon erop tot deze ondergaat.

Offerte 1:

18x Panasonic KURO Mono Full-Black 325WP
1x Solar Edge SE 7KW
18x Solar Edge Optimizer P500
18x S:Flex montagemateriaal - schuin dak R 24
Montage (incl kabel, groep etc)

8.037,63 excl btw
9.725,53 incl btw

Prijs per Wp €1,37 (uitgaande van het ex btw bedrag)

Het eerste jaar zal uw systeem ongeveer 4.770 kWh opleveren.
De gemiddelde jaaropbrengst zal ongeveer 4.680 kWh bedragen.
Met een energieprijs van ongeveer 0,195 per kWh komt u dan uit op een jaarlijkse besparing van 912,60
Euro.
Deze besparing zorgt ervoor dat u per jaar ongeveer een rendement heeft van:
9,4 % als we rekenen met het bedrag incl. BTW
11,4 % als we rekenen met het bedrag zonder de BTW (die terug te vragen is).
U heeft in het laatste geval een terugverdientijd van 8,8 jaar.

Offerte 2:

16x Heckert - Monocel 320 WP - ALL BLACK
1x Solar Edge SE 5KW
16x Solar Edge Optimizer P370
16x S:Flex montagemateriaal - schuin dak R 24
1x Montage (incl kabel, groep etc)

6.063,51 ex BTW
7.336,84 incl BTW

Prijs per Wp €1,18 (uitgaande van het ex btw bedrag)

Uw zonne-energiesysteem heeft een Wattpiekvermogen van 5.120WP
Het eerste jaar zal uw systeem ongeveer 4.180 kWh opleveren.
De gemiddelde jaaropbrengst zal ongeveer 4.090 kWh bedragen.
Met een energieprijs van ongeveer 0,195 per kWh komt u dan uit op een jaarlijkse besparing van 797,55
Euro.
Deze besparing zorgt ervoor dat u per jaar ongeveer een rendement heeft van:
10,9 % als we rekenen met het bedrag incl. BTW
13,2 % als we rekenen met het bedrag zonder de BTW (die terug te vragen is).
U heeft in het laatste geval een terugverdientijd van 7,6 jaar.

-----------------------------------------------------------------------------------

Van de Panasonic wordt aangegeven dat de opstartspanning een stuk lager is zodat ze uiteindelijk eerder gaan leveren. Helaas kunnen ze dit in de berekening laten zien maar theoretisch zou dit de terugverdien tijd dichter bij elkaar moeten brengen.

De optimizers worden aanbevolen omdat een stuk van de schuur naast het huis staat waarbij deze wat langer schaduw hebben dan de rest van de panelen.

De Panasonic panelen zijn wat kleiner dan normale panelen, dat is de reden dat er 2 extra op kunnen.

Eventuele afweging voor in de toekomst is ook nog een rij aan de andere kant van het dak te leggen tegen de nog aan. Nadeel is dat deze op het noordoosten zitten, deze kosten zullen waarschijnlijk niet tegen de opbrengsten opwegen.

De vraag is nu, wat is wijsheid.

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Je kunt ook kijken of je 2 systemen op je dak kunt/wilt leggen.
Stel je hebt 6 panelen met schaduw en 12 panelen zonder kun je er ook voor kiezen om die 6 panelen op een SolarEdge of Micro's te zetten en de andere 12 op een goedkope string omvormer te zetten.
Dan kun je op die omvormer ook meteen een set panelen aan de andere kant van je dak leggen.
(Je hebt maar 1 omvormer nodig voor de 2 sets, ze gaan praktisch na elkaar)

Vooral de andere kant van het dak wordt interessant als de saldering afloopt, meer eigen gebruik.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Die 18 panasonic, kan je verdelen in 2 strings van 9 op een 3-fase string omvormer.
Omdat deze al 59 Vmpp per paneel leveren gaat dat uitstekend op een 3-fase stringomvormer.
Je hebt dus geen optimizers nodig. En dus geen SE.

Je kan zelfs op 1 dezelfde string omvormer nog 9 panasonics leggen in de toekomst op je andere vlak, parallel aan de huidige 9 (de string zonder schaduw)
Kies dan een omvormer die de stroom aan kan van een polystring (2 x 9 parallel op 1 ingang)
https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/ Kies nieuw project.

Edit: 330 Wp kuro is er ook al.
https://www.solar-bouwmar...uro-330wp-full-black.html

[Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2019 09:53]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vanisher
Kijk dat zijn goede tips!

geen optimizers scheelt al gauw 1k op de offerte. Geen idee of de omvormer dan duurder gaat worden maar daar ga ik even achteraan.

Qua financieel rendement lijkt me de eerste offerte het verstandigst. Pas als je boven de 15 jaar komt heb je nog extra garantie op de panasonics. De vraag is of die dingen uberhaupt zolang mee gaan :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
Ik weet niet hoe handig je bent, maar een schuur dak is niet lastig toch?
Voor de omvormer aan te sluiten laat je een elektricien komen.

Prijzen vind je op:
https://www.winkelman-zonnepanelen.nl/ (SMA)
https://www.solar-bouwmarkt.nl/
https://www.sun-solar.nl/
https://www.mg-solar-shop...r/SMA/SMA-Sunny-Tripower/ (SMA)

Hoe komen de panelen te liggen? Twee rijen in landscape? Passen er dan geen 20 panelen van 1590 x1053 ?
10x59 Vmpp is de ideale spanning voor beste rendement. (Maar 9 kan ook)

En gezien je ook iets met node-red doet:
Tsurany in "Datalogging: PV systemen"

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-08-2019 17:28]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• vanisher
Deze vraag even teruggelegd bij de eventuele toekomstige installateur:
Het systeem met optimizers heeft altijd de voorkeur. Zodra er slechts 1 paneel in de schaduw valt dan wal vuil worden heeft alleen dat ene paneel er last van. Schaduw trekt natuurlijk langzaam over alle panelen. Uiteraard scheelt een stringomvormer met 2 strings in aanschaf maar uiteindelijk ook in opbrengst.

Panasonic is de beste in zonnepanelen. Het getal, het wattpiek vermogen, is niet anders als dat bij een ander willekeurig paneel. Waar het verschil gemaakt wordt zit in de techniek. Ze hebben 96 cellen waardoor ze een hogere spanning geven. Door een hogere spanning werken ze s'ochtends sneller en s'avonds langer. Ook werken ze met minder licht beter. Doordat het compactere cellen zijn hebben ze minder last van warmte en verliezen ze minder vermogen. Op de lange termijn werken de Panasonic panelen stabieler en langer op het hoge niveau.
@AUijtdehaag an sich ben ik wel handig, alleen ik heb 2 issues. 1 geen tijd, en 2 alle dakpannen zitten vast met panhaken.

[Voor 6% gewijzigd door vanisher op 07-08-2019 06:26]

• draytek2950
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 15-01-2020
Ik zou voor Solar-Bouwmarkt gaan met aanzienlijk goedkopere panelen per Wp. Vaak zijn die rond 275Wp de panelen met de beste prijs/opbrengstverhouding, maar ik ga even van m'n eigen gemak uit nu:

18*Q.Cells duo 315Wp = 3024 euro incl.

Ik neem persoonlijk altijd liever micro omvormers, maar om de vergelijking zo goed mogelijk te maken:

1x Solar Edge SE 7KW 1289 euro
18x Solar Edge Optimizer P500 828 euro

2*9 Panelen schuin dak: 525,14

Montage 1520

Totaal 7186.14€ inclusief BTW (of 5938 exclusief btw) op 5670 wattpiek

Is 1.04€ per wattpiek.

Liever geef ik je 18* een micro omvormer (118€ per stuk plus kabel van 22,5€, dus 130,5€ maal 18) met een enphase envoy s voor 229€ (monitoring). Kosten 2578 euro, en daarmee duurder, maar wel veruit de meest brandveilige optie. En daar hecht ik gezien m'n professie zelf flink aan. :)

• draytek2950
draytek2950 schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:41:
Ik zou voor Solar-Bouwmarkt gaan met aanzienlijk goedkopere panelen per Wp. Vaak zijn die rond 275Wp de panelen met de beste prijs/opbrengstverhouding, maar ik ga even van m'n eigen gemak uit nu:

18*Q.Cells duo 315Wp = 3024 euro incl.

Ik neem persoonlijk altijd liever micro omvormers, maar om de vergelijking zo goed mogelijk te maken:

1x Solar Edge SE 7KW 1289 euro
18x Solar Edge Optimizer P500 828 euro

2*9 Panelen schuin dak: 525,14

Montage 1520

Totaal 7186.14€ inclusief BTW (of 5938 exclusief btw) op 5670 wattpiek

Is 1.04€ per wattpiek.

Liever geef ik je 18* een micro omvormer (118€ per stuk plus kabel van 22,5€, dus 130,5€ maal 18) met een enphase envoy s voor 229€ (monitoring). Kosten 2578 euro, en daarmee duurder, maar wel veruit de meest brandveilige optie. En daar hecht ik gezien m'n professie zelf flink aan. :)
Het wordt trouwens nog iets goedkoper als je gaat voor bijvoorbeeld de Denim 275WP Poly.

5998 inclusief BTW, dus 4957 exclusief, opbrengst 18*275Wp (4950Wp), gelijk aan 1€ per Wp.

Stel dat je dan ook nog eens kiest voor een goedkopere omvormeroplossing (met twee strings, de schaduwstring en de "niet" schaduwstring), dan lach je helemaal je ballen uit je broek. Laat staan als je ook nog eens zelf installeert.

Doe je de installatie zelf, dan zit je ineens op 74 cent per wattpiek. Neem dan nog een andere omvormer zonder monitoring en twee strings en je zit al snel op 60 cent per wattpiek.

Dat maakt je terugverdientijd aanzienlijk aantrekkelijker. Een 275Wp paneel zal zo'n 50€ per jaar terugverdienen (kwh prijs van 20 cent). 18 stuks is 900€. Je verdient je installatie dan in minder dan vier jaar terug.

En onthoud: des te eerder je je geld terugverdient, des te beter. Tegen die tijd kun je weer panelen met een hoger rendement op je dak gooien voor een habbekrats, als je dat wil. Kun je desnoods je oude, terugverdiende panelen naar noord verhuizen voor de prijs van een nieuwe omvormer (minder krachtig want noord en dus goedkoper) en wat bevestigingsmaterialen.

[Voor 9% gewijzigd door draytek2950 op 07-08-2019 06:57]

• draytek2950
vanisher schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 06:24:
Deze vraag even teruggelegd bij de eventuele toekomstige installateur:

[...]

@AUijtdehaag an sich ben ik wel handig, alleen ik heb 2 issues. 1 geen tijd, en 2 alle dakpannen zitten vast met panhaken.
Oh en laat je geen Panasonic aanlullen. Inderdaad de beste panelen, maar hun betere kwaliteit is echt de moeite niet waard in verhouding met de extreem vettere meerprijs die je betaalt. Een wattpiek is een wattpiek. Stel dat andere panelen 5% minder optimaal werken dan een geweldige Panasonic, dan zijn ze nog steeds de helft goedkoper per Wp. Simpele rekensom. ;)

• vanisher
Nou, de Wp rekensom is inderdaad simpel, fabrieksgarantie van 25 jaar is leuk maar dan moeten die dingen zich allang terugverdient hebben. Je kijkt er met een heel andere blik tegenaan gelukkig.

Ik ben normaal wel gevoelig voor langere garanties e.d. Maar dit is eigenlijk een zwart/wit rendement plaatje. heeft niets met emotie te maken. De panasonics leveren meer op omdat er door het kleinere formaat 2 extra panelen geplaatst kunnen worden.

Ze hebben initieel ook de qcells aangeboden die je aangeeft, alleen die zijn niet meer leverbaar volgens hen. Daarom zijn ze met die heckert gekomen.

Welke micro omvormers raad je dan aan?

• draytek2950
vanisher schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:06:
Nou, de Wp rekensom is inderdaad simpel, fabrieksgarantie van 25 jaar is leuk maar dan moeten die dingen zich allang terugverdient hebben. Je kijkt er met een heel andere blik tegenaan gelukkig.
Elke dag die die dingen zich eerder terugverdient hebben, is er één. De overheid is inherent onbetrouwbaar, en daarom moet je binnen de huidige spelregels zo snel mogelijk je poen weer in je zak hebben, voor toezeggingen toch ineens geschonden worden.
Ik ben normaal wel gevoelig voor langere garanties e.d. Maar dit is eigenlijk een zwart/wit rendement plaatje. heeft niets met emotie te maken.
Emotie is een slechte raadgever. ;)
De panasonics leveren meer op omdat er door het kleinere formaat 2 extra panelen geplaatst kunnen worden.
In termen van €/Wp leveren ze niets extra op.

Hoe komen ze erop te liggen trouwens? Ik vermoedde in portret, in welk geval de LG Panelen breder zijn. Liggen de in landschap, dan kan het inderdaad zijn dat je twee panelen minder krijgt.

Maar geloof me: ga je voor de Panasonics, dan zijn dat héél dure twee extra paneeltjes t.o.v. 16* een andere, €/Wp vriendelijkere oplossing. ;)
Ze hebben initieel ook de qcells aangeboden die je aangeeft, alleen die zijn niet meer leverbaar volgens hen. Daarom zijn ze met die heckert gekomen.
Maar ook die zijn aanzienlijk duurder dan de solar-bouwmarkt oplossing :P
Welke micro omvormers raad je dan aan?
Envoy IQ Series. Maar wel met de notie erbij dat ik dit aanraad als brandweerprofessional die inherent tegen directstroomoplossingen is in verband met de risico's die eraan kleven (zowel een véél groter brandrisico als de complexiteit voor ons om op te treden in case shit went down). Door zulke emoties moet jij je echter niet laten leiden joh ;) gewoon voor de kiloknallers gaan, tenzij je héél erg geeft om het verlaagde brandrisico + paneellevel monitoring en dat je bij elkaar +-1800€ meer mag kosten ten opzichte van een omvormer met twee strings

• vanisher
De schuur staat naast een huis met een rieten dak (schroefdak).

• draytek2950
vanisher schreef op woensdag 7 augustus 2019 @ 07:25:
De schuur staat naast een huis met een rieten dak (schroefdak).
Panelen leveren pas brandrisico op voor je naastgelegen rieten dak als de omvormer de fik in gaat, één van de veelal foutgeknepen connectoren leidt tot sluiting en/of er een vlamboog ontstaat doordat een of meerdere van de gelijkstroomkabels onbeschermd raken. Oh en dan het kleine risico dat een paneel zelf nog in vlammen opgaat.

Met micro-omvormers gebruik je kabels die direct fabrieksaf geproduceerd zijn, als één omvormer gaat heeft dat geen effect op de rest van het systeem en een vlamboog wordt lastig als er gelijk sprake is van wisselstroom direct vanuit het paneel ;)

Maar toch: dat is allemaal emotie. Ik zou me er niet door laten leiden, ondanks dat ik het persoonlijk de mooiste techniek vind.

Wat ik zeg: beter gaan voor een zo laag mogelijke terugverdientijd

[Voor 7% gewijzigd door draytek2950 op 07-08-2019 07:41]

• Tsurany
  • Registratie: juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet de panelen over oost en west verdelen? Gespreide opwekking wat na afschaffing van salderen veel handiger is en je kan de panelen zoveel mogelijk van het huis af leggen zodat schaduw geen probleem is. Dan kan je voor 2x6 panelen gaan aan beide kanten met een simpele string omvormer, moet je zelfs een stuk goedkoper uitkomen dan de eerste offerte.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TWyk
  • Registratie: april 2016
  • Laatst online: 01-10 10:11
Alternatief pak je ipv een solaregde met 18 optimisers een normale stringomvormer en 1 of 2 Tigo duo optimisers voor de eerste 2 of 4 panelen.
Neem je bijvoorbeeld deze panelen die hoge opbrengst combineren met een goede prijs:
https://www.solar-outlet....-percium-zonnepaneel.html

Een 6k omvormer is genoeg voor 18 panelen
Bijvoorbeeld deze:
https://www.warmteservice...er-2-MPPT-2-DC/p/07750555

150 euro voor de TIgo's
Bevestigingsmateriaal en leggen kan voor 2000-2500 en dan ben je veel veel goedkoper uit

• AUijtdehaag
  • Niet online
@draytek2950
Hoe blus je eigenlijk zo een gevaarlijk dak met 590 VDC erop?
Ben daar eigenlijk wel benieuwd naar.

Enphase is leuk spul, maar een gietmof verbinding komt weinig professioneel over.

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee