Toon posts:

Allround laptop (snelheid, opslagruimte, duurzaam)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BlisterAMG
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 16-11 19:08
Ik ben al een tijdje op zoek naar een vervanger van mijn huidige laptop. De huidige laptop is een Asus R700v van een jaar of 6-7 oud, met 17,3 inch scherm (uitgebreid met een SSD voor Windows en applicaties). Heb veel mee zitten kijken in dit forum, maar kom er nog niet uit en dus zelf ook maar een topic geopend.

Waar heb ik de laptop voor nodig? De laptop is mijn 'hoofd-pc", waar ik alles mee doe. 'Heavy' browsing, opslag voor foto's. Gamen doe ik vrijwel niet en als ik dat al doe, dan stelt dat niets voor. Wat vind ik verder belangrijk: ruime opslagmogelijkheid, snelheid, fijn touchpad, mag er leuk uitzien en de laptop moet toekomstbestendig zijn. Mijn huidige laptop gaat nu ongeveer 7 jaar mee en de nieuwe mag ook weer een paar jaar mee gaan. Gebruik van de laptop is vooral achterover zittend op de bank dus gewicht speelt een rol (nu een zware 17 inch!). Voorkeur gaat nu uit naar een (compacte) 15.6 inch.

Wat ga je met je laptop doen?
Een windows laptop, voor redelijk basisgebruik, maar verwacht hierbij wel speed (snel opstarten, snel in gebruik). Voorkeur gaat daarbij verder uit naar een laptop met een snelle SSD voor Windows en applicaties en een tweede harde schijf (kan ook een SSD zijn) voor opslag. De laptop mag een tweede schijf hebben, maar zelf een losse SSD erbij kopen is ook prima: een tweede slot is dus van belang. Foto's gaan daarop (wat nog wel gesyncd wordt in de cloud en op een NAS).

Gamen doe ik vrijwel niet, dus een zware videokaart is daarvoor niet nodig.

Kijkend naar specs zie ik veel systemen voorbij komen met 8GBRAM en 16 GB RAM. Het gevoel zegt voor 16GB al te gaan (toekomstproof), of is dit echt overkill?

Wat is je budget?
Budget ligt tussen de 800 en 1000 euro. Goede argumenten om iets meer te betalen hoor ik uiteraard graag.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Laptop wordt vooral thuis gebruikt, met sporadisch meenemen naar vergaderingen. Echter wordt de laptop zoals gezegd veelal thuis gebruikt en vaak ook op de bank op schoot.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ben met name aan het kijken naar Lenovo, HP, Asus. Andere opties kunnen ook, enige waar ik mindere ervaringen mee heb is Acer en heeft dus niet de voorkeur.

Heb de laatste veel zitten kijken naar allerlei opties, ook op Vraag en Aanbod, maar ik kom er niet uit. HP ProBooks, Lenovo T580, Lenovo Legion. Ook de gamelaptop die in de BBG bij de mainstreamlaptop wordt aanbevolen, is het volgens mij niet.

Wie helpt?

Alle reacties

• Chochomel
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 27-11 10:50
Ik raad 16gb geheugen aan. Ik zit op werk met veel tabbladen open en heb nu al 48% van 16gb gebruikt.
Ook zou ik kiezen voor 500gb aan opslag en stel dat je uitbreidt, uit te breiden met een SSD. Goede prijzen op dit moment en geen risico dat je hdd sneuvelt als je laptop van de bank valt.

• El Profesor
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 08-06 14:16
Een SSD is sowieso een must, en 8gb is volgens mij ruim voldoende zolang je geen meerdere zware programma's draait (bijvoorbeeld photoshop, videoediting, etc.). De Lenovo X1 carbon is een fantastische machine. Niet goedkoop, maar het dubbel en dwars waard. Na lang vergelijken heb ik anderhalf jaar geleden een X1 Carbon met 7th gen intel (i5-7300 2.6 ghz), 8gb ram en een 256gb ssd gekocht en geen second spijt van gehad. Geniet er er elke dag van, en is nog steeds razendsnel. Behalve dat de X1 carbon ontzettend goed gebouwd en licht is, is het toesenboard het beste toetsenboard dat ik tot heden gebruikt heb. Het scherm is wel 14'', maar ik merk het verschil amper met de 15.6'' Dell van mijn werk. De X1 carbon zit wel in de categorie 1300-1500 euro, maar met wat geduld en als je goed zoekt kun je ze ook voor rond de 1.000 vinden. Ik heb mijne met wat geduld en geregeld zoeken via Ebay gekocht voor ca. 1.000 euro (gloednieuw). Succes!

I like how you keep the mouse running...

• BlisterAMG
SSD komt er sowieso 1 als eerste schijf, bij voorkeur ook de 2e schijf.
8 gb en 16 gb blijft een twijfelgeval, maar is geen dealbreaker als het 8 gb zou zijn.

De X1 Carbon heb ik lang naar gekeken, maar ik vind het toch te duur voor wat ik ermee ga doen en daarnaast is 14 inch mij toch net iets te klein. Voor werk gebruik ik een 14 inch en vind ik net wat te klein.

Beetje rondkijkend zie ik ook deze twee (zag ook in een ander topic voorbij komen)

pricewatch: Asus ZenBook Flip RX562FD-EZ048T

en

pricewatch: Asus VivoBook Pro 15 N580GD-E4504T

De flip heeft een 512 SSD, geen 2e schijf. De "flip" functionaliteit is leuk, maar geen must.
Vivobook Pro heeft zowel een M2 128 gb , als een 1TB SSD. Wellicht wel wat overkill met een i7 en de videokaart.

• El Profesor
Vind je de Asus niet zwaar / log? Ik weet niet of je veel vast werkt, maar ik pak de laptop er ook graag even bij op schoot bijvoorbeeld. Dan lijkt zo'n Asus me niet heel comfortabel? Ik weet ook niet wat de resell value is (mocht je dit belangrijk vinden). Apple en Lenovo hebben bijvoorbeeld gemiddeld een hoge resell value. Persoonlijk zou ik eerder een Lenovo T590 kopen dan een Asus. Ik ben niet bekend met de kwaliteit van Asus, maar deze review op MediaMarkt is niet veelbelovend:

Slechte koeling en de behuizing valt uit elkaar, doordat deze behuizing van brushed aluminum. hele hoekjes gaan er uit in de loop van de maanden, je kan precies zien waar het scherm heeft gezeten als je het scherm dichtklapt.

De koeling is waardeloos omdat deze onder het scherm zit, de lucht wordt constand tegen gehouden waardoor de laptop throtled.

De GTX1050 heeft geen zin in deze laptop. veel bluescreens slechte drivers.

de batterij is niet de beste I.C.M. de I7 en de GTX1050. de batterij is zo leeg, als je de laptop in bespaar modus doet kan je bijna niks met de laptop.

Kortom, ik zou deze laptop niet aanbevelen. Slechte koeling en materiaal keuze!

• BlisterAMG
El Profesor schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 09:19:
Vind je de Asus niet zwaar / log? Ik weet niet of je veel vast werkt, maar ik pak de laptop er ook graag even bij op schoot bijvoorbeeld. Dan lijkt zo'n Asus me niet heel comfortabel? Ik weet ook niet wat de resell value is (mocht je dit belangrijk vinden). Apple en Lenovo hebben bijvoorbeeld gemiddeld een hoge resell value. Persoonlijk zou ik eerder een Lenovo T590 kopen dan een Asus. Ik ben niet bekend met de kwaliteit van Asus, maar deze review op MediaMarkt is niet veelbelovend:

Slechte koeling en de behuizing valt uit elkaar, doordat deze behuizing van brushed aluminum. hele hoekjes gaan er uit in de loop van de maanden, je kan precies zien waar het scherm heeft gezeten als je het scherm dichtklapt.

De koeling is waardeloos omdat deze onder het scherm zit, de lucht wordt constand tegen gehouden waardoor de laptop throtled.

De GTX1050 heeft geen zin in deze laptop. veel bluescreens slechte drivers.

de batterij is niet de beste I.C.M. de I7 en de GTX1050. de batterij is zo leeg, als je de laptop in bespaar modus doet kan je bijna niks met de laptop.

Kortom, ik zou deze laptop niet aanbevelen. Slechte koeling en materiaal keuze!
Inderdaad, geen fijne review. Ingaand op de verschillende punten:

- gewichtsverschil tussen de Vivobook pro en de Lenovo is 250 gram. T.o.v. mijn huidige laptop die 3.1 kg is, is het sowieso een vooruitgang, maar is inderdaad een factor. Ik werk er ook veel mee op schoot, op de bank.
- Resell value is niet belangrijk voor me. Als de laptop echt 'end of life' is, gaat deze waarschijnlijk door naar iemand anders.
- Feit dat het 'afbrokkelt' zal deels wel met gebruik ervan te maken hebben, maar dat de laptop lang meegaat, is wel belangrijk voor me, dus dat is wel een puntje.

Wat betreft de T590: mooi apparaat uiteraard, ook naar gekeken, maar die begint pas op 1209 euro. Dat gaat me toch net te ver denk ik.

Nog ff kijken dus :/

[Voor 1% gewijzigd door BlisterAMG op 09-08-2019 14:17. Reden: Toevoeging.]

• El Profesor
Heb je gekeken naar de HP Envy, ook een mooie lichte machine. Dit is best een mooi ding voor onder 1.000 euro, en goed gebouwd ook volgens mij. Als je er ook veel mee op schoot zit lijkt het me toch wel fijn als je flink wat gewicht kunt besparen, deze is in ieder geval ruim een kilo lichter dan je huidige laptop.

• BlisterAMG
Ziet er zeker leuk uit, maar wel twee consessies dan:

- te weinig schijfruimte
- 8gb ram

Het is ook schijnbaar staatsgeheim om in de specs aan te geven of die apparaten nog een uitbreidingsmogelijkheid hebben. 8gb ram kan ik vast mee door voorlopig, maar extra schijfruimte vind ik toch een must. Kan uit de gegevens en met wat Googlen nog niet vinden of voor beide aspecten uitbreiding mogelijk is...

Edit: ff HP een tweet gestuurd met die vraag

[Voor 5% gewijzigd door BlisterAMG op 10-08-2019 11:58]

• El Profesor
Al antwoord gehad van HP? Voor 1.000,- euro is een ultrabook toch eigenlijk wel een must? Zeker als je de laptop veel op schoot neemt zul je niet anders meer willen als je daar eenmaal aan gewend bent verwacht ik.

• BlisterAMG
El Profesor schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:32:
Al antwoord gehad van HP? Voor 1.000,- euro is een ultrabook toch eigenlijk wel een must? Zeker als je de laptop veel op schoot neemt zul je niet anders meer willen als je daar eenmaal aan gewend bent verwacht ik.
Nee denk dat ze weekend hebben :p

• BlisterAMG
El Profesor schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 08:32:
Misschien heb ik de reactie begrepen trouwens. Bedoel je dat voor dit bedrag eigenlijk niet voor deze zou moeten gaan? Of schaar je deze onder een ultrabook? :)

• El Profesor
BlisterAMG schreef op zondag 11 augustus 2019 @ 22:51:
[...]
Misschien heb ik de reactie begrepen trouwens. Bedoel je dat voor dit bedrag eigenlijk niet voor deze zou moeten gaan? Of schaar je deze onder een ultrabook? :)
De HP is met 17.2 mm vrij dun voor een 15'', dus zeker een ultrabook. De Asus is trouwens ook nog net een ultrabook met 20.5 mm (ultrabook is max 21mm voor een 15'').

• BlisterAMG
Het duurde even maar HP zegt dat bij plaatsen van een extra ram of opslag module niet mogelijk is. Daarmee valt deze specifieke laptop af...

Vanavond maar eens wat alternatieven bekijken.

[Voor 15% gewijzigd door BlisterAMG op 13-08-2019 11:44]

• nXXt
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 27-11 12:52

nXXt

Carpe omnia

Misschien een beetje een open deur, maar heb je de review van de S540 op de frontpage gezien?

reviews: Lenovo IdeaPad S540 - Goedkoopste GTX 1650-laptop doet veel goed

Qua grafische kracht nogal overpowered voor jouw scenario's, tenzij je de grafische kaart inzet in daarvoor geschikte software of hooguit een keertje gamen. Heeft ook ruimte voor een tweede SSD.

Heb je daarnaast wel eens gekeken naar de Matebooks van Huawei? Hebben nogal duidelijk naar Apple gekeken in het ontwerp, maar maken ook wel mooi spul. Wellicht heeft Dell nog iets interessants voor je in de Inspiron-lijn.

• El Profesor
@BlisterAMG al iets verder gekomen?

• BlisterAMG
Nee was er nog niet uitgekomen, was afgelopen dagen wat druk.
nXXt schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 11:50:
Misschien een beetje een open deur, maar heb je de review van de S540 op de frontpage gezien?

reviews: Lenovo IdeaPad S540 - Goedkoopste GTX 1650-laptop doet veel goed

Qua grafische kracht nogal overpowered voor jouw scenario's, tenzij je de grafische kaart inzet in daarvoor geschikte software of hooguit een keertje gamen. Heeft ook ruimte voor een tweede SSD.
Gezien, toch twijfels hierbij. Rare configuratie met de 4GB vastgesoldeerd en 4GB 'los'. Wil je uitbreiden, dan ben je dual channel kwijt?! Daarnaast lees ik dat de 2e SSD een max zou mogen hebben van 512GB.
Heb je daarnaast wel eens gekeken naar de Matebooks van Huawei? Hebben nogal duidelijk naar Apple gekeken in het ontwerp, maar maken ook wel mooi spul. Wellicht heeft Dell nog iets interessants voor je in de Inspiron-lijn.
Matebooks ook bekeken, erg mooi spul, maar was eerder al afgevallen ivm prijs en vermoedde beperkingen met evt uitbreiden.

Inspirons nu ook bekeken. Misschien wel interessant, al snap ik niet wat ze bedoelen met de grootte van hun RAM. Zie bijvoorbeeld deze: https://www.dell.com/nl-n...on-15-7590-laptop/CN75901

Ik vermoed dat het gewoon 8GB RAM is, maar waarom staat dit er:

9e generatie Intel® Core™ i5-9300H
Windows 10 Home (64-bits)
18 GB, 1 x 8 GB, DDR4-2666 MHz
256 GB M.2 PCIe NVMe Solid State-schijf

Deze zou dan uitgebreid kunnen worden met een extra RAM en SSD. Heeft nog 12 procent korting tot 19 augustus, waardoor die uitkomt op 879,00. Met extra ram en een SSD kom je weer op een 1000 euro uit. Worth it?

• Wokschotel
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 22:10

Wokschotel

Op 6 wielen

@BlisterAMG ik zit ook te kijken naar die 7590. Ik vermoed dat die 18 Gb een tikfout is en er gewoon 8 Gb in zit? Misschien even chatten met Dell-support.

Wat ik verder nog lees over die Dell is dat de fans continu blijven draaien dus een hoop fan noise. Nu zag ik dat er deze week een bios-update is uitgekomen die dit probleem zou moeten verhelpen (YouTube: The New BIOS Update for Inspiron 15 7590 Finally Fixes Fan Noise!) Helaas nog weinig praktijkervaringen kunnen vinden met deze nieuwe bios.

• BlisterAMG
Ik had die fan problemen niet meegekregen nog, maar goed om dit te zien dan.

Dat met het RAM: ze doen dat vrij consequent op de site. Ik dacht misschien een opmaak foutje waardoor het er zo lijkt te staan maar dat was het ook niet leek me.

Ben benieuwd wat anderen van deze optie vinden aangezien ik ze verder nog niet voorbij had zien komen, behalve nXXt dan :)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Zo te zien hebben ze de hoeveelheid RAM weer aangepast naar (1 x) 8 Gb.

• BlisterAMG
Ik zie 't, denk dat het een rare vreemd opmaak of verkeerde tabel waardoor het verkeerd las.

Denk misschien vandaag bestellen ook al wijkt het best wel af van mijn systeemeisen. Moet er nog wel wat in stoppen dan... Tenzij iemand nog alarmbellen heeft om deze niet te doen

• El Profesor
@BlisterAMG is het de DELL geworden?

• BlisterAMG
Yes, nog even wachten tot de levering. Zal nog mijn ervaringen delen. Dank voor meedenken in ieder geval. Opmerkingen of bedenkingen zijn ook welkom ;)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

BlisterAMG schreef op woensdag 21 augustus 2019 @ 22:19:
Yes, nog even wachten tot de levering. Zal nog mijn ervaringen delen. Dank voor meedenken in ieder geval. Opmerkingen of bedenkingen zijn ook welkom ;)
Welke uitvoering heb je genomen?

• El Profesor
Gefeliciteerd! Hele mooie machine, en volgens mij een stuk beter dan de Asus. Veel plezier ermee.

• Thoraxx
  • Registratie: augustus 2008
  • Laatst online: 22-11 17:03
Bedankt voor dit topic! Ik heb ook besloten voor de Dell 7590 te gaan. Is net die kortingsactie voorbij met SAVE12.

Even wachten nog op een nieuwe actie maar :( De levertijd is ook best lang zag ik.

Zijn er verder nog verschillen waarvoor je toch voor Dell bent gegaan ipv deze? Los van de rare geheugen combi?
pricewatch: Lenovo ideapad S540-15IWL 81SW001SMH

• BlisterAMG
Het extra opslag slot zou een max hebben van 512 gb. Dat vond ik te weinig. Daardoor was die eigenlijk al afgevallen. De Dell biedt daar meer flexibiliteit. Zag een filmpje dat ze er 2 tb erbij stopten.

Levertijd is nog ff ja. Krijg de mijne pas 6 september :/

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op zaterdag 24 augustus 2019 @ 14:18:
Het extra opslag slot zou een max hebben van 512 gb. Dat vond ik te weinig. Daardoor was die eigenlijk al afgevallen. De Dell biedt daar meer flexibiliteit. Zag een filmpje dat ze er 2 tb erbij stopten.

Levertijd is nog ff ja. Krijg de mijne pas 6 september :/
Ik heb dezelfde ook besteld :)
Enige verschil is dat ik de "zakelijke" versie heb besteld met Windows 10 Professional.
Daar zat nog wel de 12% korting op, waardoor die goedkoper is dan de consumenten versie zonder korting.

Ik ben benieuwd, levertijd staat nu op 12-09-2019

• BlisterAMG
Thoraxx schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 20:05:
[...]

Ik heb dezelfde ook besteld :)
Enige verschil is dat ik de "zakelijke" versie heb besteld met Windows 10 Professional.
Daar zat nog wel de 12% korting op, waardoor die goedkoper is dan de consumenten versie zonder korting.

Ik ben benieuwd, levertijd staat nu op 12-09-2019
Ik zag em voorbij komen. Was dat met dezelfde specs? Kwam die prijs niet hoger uit met de btw?

Ben je nog van plan zelf te upgraden?

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 21:12:
[...]

Ik zag em voorbij komen. Was dat met dezelfde specs? Kwam die prijs niet hoger uit met de btw?

Ben je nog van plan zelf te upgraden?
Voor zo ver ik kon zien zelfde specs, behalve Windows pro dan.

Komt idd wel incl btw duurder uit dan jou, 914 euro.

Alleen was ik net te laat voor de consumenten aanbieding en is dit dus een alternatief als ik niet wilde wachten tot de korting weer beschikbaar komt.

Ik wil hem sowieso gaan upgraden met nog 8 gig geheugen extra. Heb jij al een reepje gevonden?

Hdd is voor mij voldoende denk ik.

Ben ook benieuwd naar het gewicht! En bouwkwaliteit t.o.v de Lenovo hopelijk wel wat beter

• BlisterAMG
Nee nog niet. Twijfel of ik de 8gb er meteen bij ga stoppen of dat ik eerst aankijk hoe die nu gaat presteren. Mocht je een reepje vinden, dan ben ik benieuwd welke het is geworden :)

Voor opslag dacht ik zelf aan de Crucial MX 500. Komt goed uit de ssd test en 1 tb is prima te betalen. Laatst nog voor 90 euro dacht ik voorbii zien komen. Dacht dat die erin kon...

• BlisterAMG
En Dell had haast, vanmiddag binnengekomen!
Even een snelle conclusie, gave machine. Heb wel gevoel dat ie wat veel last heeft van backligt bleeding....linksonder schijnt het wel wat door. Even aanzien

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

Thoraxx schreef op vrijdag 23 augustus 2019 @ 17:17:
Bedankt voor dit topic! Ik heb ook besloten voor de Dell 7590 te gaan. Is net die kortingsactie voorbij met SAVE12.

Even wachten nog op een nieuwe actie maar :( De levertijd is ook best lang zag ik.
Er is een nieuwe code, met 10% korting :)

• Wokschotel

Wokschotel

Op 6 wielen

BlisterAMG schreef op vrijdag 30 augustus 2019 @ 21:57:
En Dell had haast, vanmiddag binnengekomen!
Even een snelle conclusie, gave machine. Heb wel gevoel dat ie wat veel last heeft van backligt bleeding....linksonder schijnt het wel wat door. Even aanzien
Thanks. Hoe is het geluid van de fans? Heb je die bios-update al geinstalleerd?

• BlisterAMG
Wokschotel schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 06:54:
[...]

Thanks. Hoe is het geluid van de fans? Heb je die bios-update al geinstalleerd?
Gisteravond alle updates gedaan, de bios ook. Straks ff kijken wat die doet..

• Patrick
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 27-11 16:36
Ben wel benieuwd naar een wat uitgebreidere 'review'. Sta op het punt om 2 van deze laptops voor mij en mijn collega te bestellen namelijk.

• YRH
  • Registratie: juli 2015
  • Laatst online: 22:57
Als je met Dell Power Manager in plaats van Performance mode, Optimized mode aanzet heb je amper fan noise. Op Performance mode inderdaad constante fan noise.

• BlisterAMG
Patrick schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 16:17:
Ben wel benieuwd naar een wat uitgebreidere 'review'. Sta op het punt om 2 van deze laptops voor mij en mijn collega te bestellen namelijk.
Ben niet echt een goede reviewer maar ik doe een poging :P

Als ik kijk naar bouwkwaliteit: stevige, premium aanvoelende materialen. Ben zelf een Dell Latitude gewend voor werk, maar dit is een compleet andere beleving. Een plus.

Toetsenbord was even wennen. Met mijn Asus had ik meer travel (heet dat travel, hoe ver je een toets moet in drukken?). Nu na even wat langer al getypt te hebben, voelt dit als meer dan voldoende aan. Toetsenbord is natuurlijk ook wat kleiner dan een 17 inch, dus nog even zoeken naar toetsen soms, maar gaat lekker. Ook een plus.

Touchpad voelt ook goed aan, Swiped lekker. Een plus. Wat niet zo lekker werkt nog zijn de gestures. Ik was bij Asus gewend om back en forward te swipen met 3 vingers (of waren het toch 2?). Op Dell is dit met 3 vingers, maar in tegengestelde richting wat erg onlogisch voelt en je moet veel langer swipen over het touchpad, wat vertragend werkt. Heb nog niet kunnen ontdekken of en hoe ik dit kan veranderen.

Prestaties dan: werkt heerlijk vlot. Leek ff traagjes aan het begin, maar was flink bezig aan het updaten op de achtergrond. Alle Windows updates gehad en de bios geupdate. Werkt nu heerlijk snel en snappy.

Ook prettig; de vingerafdrukscanner. Het lange wachtwoord wat ik had, kan ik ingesteld laten staan maar toch lekker snel inloggen :)

Moet wel zeggen dat ik vrij weinig gedaan heb nog op de laptop. Heb em nog weinig er op geinstalleerd. Wil zoals gezegd nog die SSD inbouwen en misschien toch maar meteen voor een extra reepje RAM.

Voor de kenners hier: als je naar de specs kijkt, dan zou de Crucial MX 500 erin moeten kunnen toch? Volgens de site van Crucial in ieder geval wel :P Ik begreep dat zo'n SSD het meest geschikt is voor pure opslag en ook het vrijwel volgooien ervan?

Voor RAM heb ik toch nog gekeken:

pricewatch: Crucial CT8G4SFS8266
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19S8/8
pricewatch: Kingston HyperX Impact HX426S15IB2/8
pricewatch: Kingston ValueRAM KCP426SS8/8

Heb er 4 opgezocht in de pricewatch. SODIMM DDR 4, 2666MHz.
Volgens mij is de goedkoopste meer dan voldoende? Enig verschil met bijvoorbeeld de HyperX, is dat die een iets lagere CAS Latency en True Latency heeft. Kan me echter niet voorstellen dat met mijn gebruik dit echt verschil gaat maken?
@Thoraxx Jij al iets gevonden/gekozen?

@Wokschotel Heb de BIOS update gedaan. Ben nu alleen aan het browsen en hoor helemaal niks. Heb niets aan power management gedaan.

• Patrick
  • Registratie: juli 1999
  • Laatst online: 27-11 16:36
BlisterAMG schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:48:
[...]

Ben niet echt een goede reviewer maar ik doe een poging :P

Als ik kijk naar bouwkwaliteit: stevige, premium aanvoelende materialen. Ben zelf een Dell Latitude gewend voor werk, maar dit is een compleet andere beleving. Een plus.

Toetsenbord was even wennen. Met mijn Asus had ik meer travel (heet dat travel, hoe ver je een toets moet in drukken?). Nu na even wat langer al getypt te hebben, voelt dit als meer dan voldoende aan. Toetsenbord is natuurlijk ook wat kleiner dan een 17 inch, dus nog even zoeken naar toetsen soms, maar gaat lekker. Ook een plus.

Touchpad voelt ook goed aan, Swiped lekker. Een plus. Wat niet zo lekker werkt nog zijn de gestures. Ik was bij Asus gewend om back en forward te swipen met 3 vingers (of waren het toch 2?). Op Dell is dit met 3 vingers, maar in tegengestelde richting wat erg onlogisch voelt en je moet veel langer swipen over het touchpad, wat vertragend werkt. Heb nog niet kunnen ontdekken of en hoe ik dit kan veranderen.

Prestaties dan: werkt heerlijk vlot. Leek ff traagjes aan het begin, maar was flink bezig aan het updaten op de achtergrond. Alle Windows updates gehad en de bios geupdate. Werkt nu heerlijk snel en snappy.

Ook prettig; de vingerafdrukscanner. Het lange wachtwoord wat ik had, kan ik ingesteld laten staan maar toch lekker snel inloggen :)

Moet wel zeggen dat ik vrij weinig gedaan heb nog op de laptop. Heb em nog weinig er op geinstalleerd. Wil zoals gezegd nog die SSD inbouwen en misschien toch maar meteen voor een extra reepje RAM.

Voor de kenners hier: als je naar de specs kijkt, dan zou de Crucial MX 500 erin moeten kunnen toch? Volgens de site van Crucial in ieder geval wel :P Ik begreep dat zo'n SSD het meest geschikt is voor pure opslag en ook het vrijwel volgooien ervan?

Voor RAM heb ik toch nog gekeken:

pricewatch: Crucial CT8G4SFS8266
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR26S19S8/8
pricewatch: Kingston ValueRAM KCP426SS8/8

Heb er 4 opgezocht in de pricewatch. SODIMM DDR 4, 2666MHz.
Volgens mij is de goedkoopste meer dan voldoende? Enig verschil met bijvoorbeeld de HyperX, is dat die een iets lagere CAS Latency en True Latency heeft. Kan me echter niet voorstellen dat met mijn gebruik dit echt verschil gaat maken?
@Thoraxx Jij al iets gevonden/gekozen?

@Wokschotel Heb de BIOS update gedaan. Ben nu alleen aan het browsen en hoor helemaal niks. Heb niets aan power management gedaan.
Prima review toch? Hier kan ik genoeg mee in ieder geval. Maandag de baas maar even akkoord laten geven en bestellen die handel. (y)

• BlisterAMG
BlisterAMG schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 19:48:
[...]

Moet een beetje terugkomen op mijn woorden. Nu wat heavier browsing, wel warme omgeving en op schoot, en begint net wel ff te blazen, al stopte dat redelijk snel alweer...

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op zaterdag 31 augustus 2019 @ 23:52:
[...]

Moet een beetje terugkomen op mijn woorden. Nu wat heavier browsing, wel warme omgeving en op schoot, en begint net wel ff te blazen, al stopte dat redelijk snel alweer...
Zo ik heb hem ook net binnen.
Net 15 minuten, even wat eerste (negatieve) indrukken.
  • Toetsenbord inderdaad wennen, toetsten zitten op andere plek dan gewend (eerst Asus), wss omdat deze numlock toetsen heeft
  • Laptop staat niet stabiel op vlakke ondergrond, is dit bij jou ook? Alsof je een bierviltje onder een tafelpoot moet doen zeg maar
  • Bij het openklappen van het scherm, bij een iets grotere hoek dan 90 graden raakt de onderkant het tafelblad al, waardoor de laptop iets gelift wordt.
  • Laptop is nu in het begin niet erg stil, hoor de ventilator luid
Ik ben benieuwd of jij dit ook zo ervaart.

Ben wel van plan als ik deze houd, 8 gig geheugen reepje bij te prikken. Weet nog niet welke.
Ook vind ik het wel raar dat je maar 1 jaar garantie hebt terwijl volgens mij in NL 2 jaar verplicht is?

• BlisterAMG
Thoraxx schreef op woensdag 4 september 2019 @ 13:08:
[...]

Zo ik heb hem ook net binnen.
Net 15 minuten, even wat eerste (negatieve) indrukken.
  • Toetsenbord inderdaad wennen, toetsten zitten op andere plek dan gewend (eerst Asus), wss omdat deze numlock toetsen heeft
  • Laptop staat niet stabiel op vlakke ondergrond, is dit bij jou ook? Alsof je een bierviltje onder een tafelpoot moet doen zeg maar
  • Bij het openklappen van het scherm, bij een iets grotere hoek dan 90 graden raakt de onderkant het tafelblad al, waardoor de laptop iets gelift wordt.
  • Laptop is nu in het begin niet erg stil, hoor de ventilator luid
Ik ben benieuwd of jij dit ook zo ervaart.

Ben wel van plan als ik deze houd, 8 gig geheugen reepje bij te prikken. Weet nog niet welke.
Ook vind ik het wel raar dat je maar 1 jaar garantie hebt terwijl volgens mij in NL 2 jaar verplicht is?
Punt 1: Gewenning denk ik? Ik vind het inmiddels erg fijn werken.
Punt 2: Nee herken ik niet. Op een tafel met een glasplaat staat die compleet stabiel. Als ik meer dan 90 graden open, dan staat ie iets minder stevig, maar dat is logischer, aangezien er een beetje tilt in zit. Heb geen bierviltje nodig ;)
Punt 3: Dit is de bedoeling ook. Het toetsenbord komt daarmee ook iets omhoog. Een 'feature' die je bij veel laptops nu ziet, kijk bijvoorbeeld de Asus Vivobooks geloof ik, die tilten ook snel.
Punt 4: Heb je de bios update gedaan? Ik hoorde em die ene dag ff flink werken, maar sindsdien niet meer. Al had ik toen ook al de update gedaan.

Garantie heb ik verder niet naar gekeken eigenlijk.
Denk dat ik zelf ook nog wel die 8gb er bij prik. Als ik em al openmaak voor die ssd, dan kan die 8 gb er ook nog wel bij. Eén dezer dagen bestel ik denk ik 1 van de 4 hierboven genoemde reepjes.

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op woensdag 4 september 2019 @ 22:50:
[...]

Punt 1: Gewenning denk ik? Ik vind het inmiddels erg fijn werken.
Punt 2: Nee herken ik niet. Op een tafel met een glasplaat staat die compleet stabiel. Als ik meer dan 90 graden open, dan staat ie iets minder stevig, maar dat is logischer, aangezien er een beetje tilt in zit. Heb geen bierviltje nodig ;)
Punt 3: Dit is de bedoeling ook. Het toetsenbord komt daarmee ook iets omhoog. Een 'feature' die je bij veel laptops nu ziet, kijk bijvoorbeeld de Asus Vivobooks geloof ik, die tilten ook snel.
Punt 4: Heb je de bios update gedaan? Ik hoorde em die ene dag ff flink werken, maar sindsdien niet meer. Al had ik toen ook al de update gedaan.

Garantie heb ik verder niet naar gekeken eigenlijk.
Denk dat ik zelf ook nog wel die 8gb er bij prik. Als ik em al openmaak voor die ssd, dan kan die 8 gb er ook nog wel bij. Eén dezer dagen bestel ik denk ik 1 van de 4 hierboven genoemde reepjes.
Punt 1: Kan ik zeker aan wennen :)
Punt 2: Dat is jammer, ik heb het idee dat er toch iets mis is met stabiliteit vooral links onderhoek (verschillende tafels geprobeerd)
Punt 3: Oke, wist ik niet! Vorige laptop had het niet namelijk. Maar klinkt logisch inderdaad.
Punt 4: BIOS update heeft het opgelost Hij is nu fluister stil!

Al met al wat snelle conclusies getrokken na 15 min gebruik.

Wel valt mij helaas nu wat op wat mijn keuze wel beïnvloed had.
De variant die 1 stap duurder is heeft een betere videokaart en dubbele zo ruimte SSD. (die 2 dingen waren voor mij niet belangrijk genoeg om me over de streep te trekken).

Maar ik zie nu dat die duurdere variant ook een STUK grotere accu capaciteit heeft. ipv 56 W/u heeft die 97W/u

Ook is er nu 14% korting op die zakelijk ipv de 12% die ik had.

Dus ik twijfel nu wel erg om hem om te ruilen.
Betere specs (SSD, Videokaart en vooral Accu!) en ook omdat ik het idee heb dat deze niet stabiel staat.

Morgen even chatten met ze!

• jeroenbernaerts
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 27-11 08:12
beste waar kan ik die kortingscodes vinden om in te geven bij de dell site?

• Thoraxx
jeroenbernaerts schreef op donderdag 5 september 2019 @ 09:38:
beste waar kan ik die kortingscodes vinden om in te geven bij de dell site?
Op de dell site zelf. Maar in dit geval alleen geldig op de zakelijke laptops

• BlisterAMG
Snap dat je die overweging hebt. De hogere prijs was voor mij een reden om het niet te doen. Grotere opslag is leuk, alleen voor mij niet voldoende, dus was 256 genoeg met een zelf in te bouwen ssd. Videokaart heb ik geen hoge eisen voor, dus ook niet waard om hoger te gaan. Grotere accu zag ik ook later, maar vond dit wel voldoende zo.

Maar aangezien de laptop al niet stabiel staat, zou ik me kunnen voorstellen dat je em terug doet en kiest voor die andere, als je die upgrades belangrijk vind.

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op donderdag 5 september 2019 @ 11:25:
Snap dat je die overweging hebt. De hogere prijs was voor mij een reden om het niet te doen. Grotere opslag is leuk, alleen voor mij niet voldoende, dus was 256 genoeg met een zelf in te bouwen ssd. Videokaart heb ik geen hoge eisen voor, dus ook niet waard om hoger te gaan. Grotere accu zag ik ook later, maar vond dit wel voldoende zo.

Maar aangezien de laptop al niet stabiel staat, zou ik me kunnen voorstellen dat je em terug doet en kiest voor die andere, als je die upgrades belangrijk vind.
Ik heb de laptop retour gestuurd en nieuwe besteld :) Hopelijk komt deze ook zo vlot binnen!
Verder ben ik benieuwd welk reepje geheugen je gaat nemen en of het goed werkt.
Zodra mijn nieuwe laptop binnen is ga ik deze ook bestellen gelijk.

Hopelijk qua stabiliteit wel oke. Want nu ik een dagje deze gebruikt hebt is verder alles wel erg nice bij nader inzien. En SUPER stil na de bios upgrade.

• BlisterAMG
Ik heb nu deze besteld als 8GB reepje erbij:

Verwacht deze dinsdag binnen te krijgen. Ondertussen nog even speuren naar leuke aanbieding voor een SSD. Laatst best een scherpe aanbieding voor de 2TB Crucial MX500, maar was net te laat.

Ik maak de laptop liever maar 1x open...

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 13:53:
Ik heb nu deze besteld als 8GB reepje erbij:

Verwacht deze dinsdag binnen te krijgen. Ondertussen nog even speuren naar leuke aanbieding voor een SSD. Laatst best een scherpe aanbieding voor de 2TB Crucial MX500, maar was net te laat.

Ik maak de laptop liever maar 1x open...
Thnx! ik heb die ook besteld :) Mooie prijs!
Mijn nieuwe laptop is helaas nog niet binnen en nu even weekje op vakantie.
Maar daarna ga ik er lekker mee prutsen. Misschien ook undervolten nog eens proberen :)

• strandpaal
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 23-02 18:00

• BlisterAMG
strandpaal schreef op donderdag 19 september 2019 @ 13:37:
[...]

welke RAM en SDD uitbreidmogelijkheden heeft de 7590?
Zie hier de verschillende mogelijkheden:
https://www.dell.com/supp...7-20ea8984ea52&lang=en-us

Voor RAM klik op Memory. Er is nog een vrij RAM slot

• BlisterAMG
Thoraxx schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 17:30:
[...]

Thnx! ik heb die ook besteld :) Mooie prijs!
Mijn nieuwe laptop is helaas nog niet binnen en nu even weekje op vakantie.
Maar daarna ga ik er lekker mee prutsen. Misschien ook undervolten nog eens proberen :)
Heb je em al binnen en al mee bezig geweest?

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 17:46:
[...]

Heb je em al binnen en al mee bezig geweest?
Jaaa heb hem inmiddels weekje in gebruik! Deze wiebeltje niet en stond stabiel.

Heb er gelijk hetzelfde 8gb reepje als jou ingedaan. Ging niet geheel probleemloos. Want in bank 2 pakte hij hem niet.

Nu het nieuwe reepje in bank 1 en oude in bank 1.

Verder tot nu toe tevreden! Alleen pas wat lag met typen en muis bewegen (draadloos) maar kan ook aan de afstand liggen.

En jij? Nog tevreden?

• BlisterAMG
Thoraxx schreef op donderdag 3 oktober 2019 @ 19:30:
[...]

Jaaa heb hem inmiddels weekje in gebruik! Deze wiebeltje niet en stond stabiel.

Heb er gelijk hetzelfde 8gb reepje als jou ingedaan. Ging niet geheel probleemloos. Want in bank 2 pakte hij hem niet.

Nu het nieuwe reepje in bank 1 en oude in bank 1.

Verder tot nu toe tevreden! Alleen pas wat lag met typen en muis bewegen (draadloos) maar kan ook aan de afstand liggen.

En jij? Nog tevreden?
Heb em nog niet veel in gebruik. Wou eerst alles overzetten, maar had de ssd nog niet binnen.
Vervolgens kwam de ssd binnen en wou deze inbouwen: geen caddy, maar belangrijker nog: geen kabeltje om op aan te sluiten. Dell kan em niet leveren. Op Amazon 1 besteld, moet nog binnen komen.

Reepje RAM: same problem alleen deed deze ook niet in andere opstellingen. Las wel dat mogelijk helpt als je volledig ontlaadt: zowel accu los als ook een eventuele onboard batterij en daarna 10 seconden power button. Moet het nog testen...

Maar als ik em gebruik ben ik wel tevreden xD

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 12:26:
[...]

Heb em nog niet veel in gebruik. Wou eerst alles overzetten, maar had de ssd nog niet binnen.
Vervolgens kwam de ssd binnen en wou deze inbouwen: geen caddy, maar belangrijker nog: geen kabeltje om op aan te sluiten. Dell kan em niet leveren. Op Amazon 1 besteld, moet nog binnen komen.

Reepje RAM: same problem alleen deed deze ook niet in andere opstellingen. Las wel dat mogelijk helpt als je volledig ontlaadt: zowel accu los als ook een eventuele onboard batterij en daarna 10 seconden power button. Moet het nog testen...

Maar als ik em gebruik ben ik wel tevreden xD
Hmm wat voor SSD heb je gehaald?
Ik had dit filmpje bekeken (hij doet ook een SSD erin) en daar leek geen kabeltje nodig te zijn?
YouTube: Dell Inspiron 15 7000 (7590) - 2,5Tb SSD & 16GB RAM Upgrade

Daar hoorde ik ook van de geheugen problemen, hij had ook bij het omzetten naar bank 1 het opgelost.

• BlisterAMG
Thoraxx schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 18:57:
[...]

Hmm wat voor SSD heb je gehaald?
Ik had dit filmpje bekeken (hij doet ook een SSD erin) en daar leek geen kabeltje nodig te zijn?
YouTube: Dell Inspiron 15 7000 (7590) - 2,5Tb SSD & 16GB RAM Upgrade

Daar hoorde ik ook van de geheugen problemen, hij had ook bij het omzetten naar bank 1 het opgelost.
Een 2.5inch SSD
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Edit: het probleem met het RAM geheugen is gefixed. Kabeltje uit de accu getrokken, kabeltje uit de CMOS batterij en 10 seconden op de powerknop drukken. Na opnieuw opstarten werd het geheugen wel herkend.
Nu nog wachten op kabeltje en caddy voor de ssd.

[Voor 17% gewijzigd door BlisterAMG op 09-10-2019 00:01]

• Thoraxx
BlisterAMG schreef op vrijdag 4 oktober 2019 @ 21:07:
[...]

Een 2.5inch SSD
pricewatch: Crucial MX500 2,5" 1TB

Edit: het probleem met het RAM geheugen is gefixed. Kabeltje uit de accu getrokken, kabeltje uit de CMOS batterij en 10 seconden op de powerknop drukken. Na opnieuw opstarten werd het geheugen wel herkend.
Nu nog wachten op kabeltje en caddy voor de ssd.
Paste er niet nog een m2 ssd bij? Ik dacht dat er 2 op die manier in konden?

Beter dat het geheugen nu werkt! Zit het nieuwe geheugen nog nog in slot 1? Of ook in 2
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee