Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-08 19:51
Mijn vraag:
Na stofvrij maken van de binnenkant van de PC (blazen en met de hand stof eruit pikken) worden slechts twee van de zes sleuven met geheugen herkent. Van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Hopelijk heeft iemand een gouden tip.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
  • Win 10
  • Dell Studio XPS 435 MT met 6 GB DDR3
  • Moederbord: DELL 0R849J
  • Meer info, zegt u maar.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • Natuurlijk me al 2 dagen suf geGoogled, ingelezen en manual bekeken.
  • De 6 DIMMS van 1GB per stuk zaten er al in sinds ik hem kocht bij Dell, ergens in de pre-historie. En alles werkte prima.
  • Ik heb het geheugen er ook uitgehaald tijdens het stofvrij maken, helaas niet opgelet in welke volgorde ze erin zaten. 8)7
  • Ook alle fans stofvrij gemaakt en eraf gehad, w.o. de CPU cooler. De CPU nog laten zien aan mijn zoon. Verder leek hij prima in orde, geen pinnetjes verbogen o.i.d., en zit ie er volgens mij goed in (anders zou hij niet booten neem ik aan)
  • Ik heb alle DIMMs geprobeerd in veul verschillende configuraties, ook allemaal los en volgens de nummering van Dell, 4 - 1 - 5 - 2 - 6 - 3.
  • Alleen sleuf 5 en 2 lijken te werken. Als er alleen in de andere sleuven 1 of meer DIMMs zitten, dan krijg ik 2 beepjes bij het opstarten (geheugen niet gevonden).
  • Bier gedronken.
  • Dell Diagnostics gedraaid (na POST vanaf rescue partitie), ook geen errors.
  • Memtest86 geeft geen problemen. CPU stress test ook niet. Verder nog wat andere test programma's gestart, zoals die in Win zelf, allemaal geen problemen met hardware.
  • System Temperature / Temp1 / Moederbord? is nu +/- 96 a 100°C. Zie afbeelding hieronder.
    Wellicht omdat ik geen nieuwe koelpasta heb aangebracht op de cpu e/o southbridge? (Is in bestelling ondertussen).
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/htGjGJ0.png

Wat ik raar vind:
  • In het BIOS en in Win 10 geeft hij 2 GB geheugen aan. BIOS heeft overigens laatste update en heb ik gereset door CMOS batterij eruit te halen.
  • In HWiNFO64 geeft hij wel info van alle DIMMs weer. Hier de info uit de log: https://pastebin.com/HVdwQd9B
  • In Speccy geeft hij ook 2 GB geheugen aan, maar list hij wel alle info van alle 6 de DIMMs.
Wat zou er aan de hand kunnen zijn? Sleuven kapot? Of iets met CPU plaatsing?

[ Voor 3% gewijzigd door CultFreak op 05-08-2019 22:39 . Reden: Iet smeer info toegevoegd. ]

Bier = beter

Beste antwoord (via CultFreak op 07-08-2019 12:06)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Hou heb je het stof eruit geblazen?
Anders een busje perslucht kopen en nog een keer goed schoonblazen. Wellicht zit er nog stof bij de geheugenbanken.

De geheugencontroller zit in de CPU, dus het kan ook zijn dat er toch een pin niet goed contact maakt.

Als je nu toch al bezig bent. Alles eruit, nog een keer stofvrij maken.
Systeem weer opnieuw opbouwen (kan ook buiten de kast om te testen), kijken dat er niks verbogen / kapot is.
BIOS nogmaals resetten en weer proberen.

Tweakers Discord

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 09:43
Hoe heb je de computer stofvrij gemaakt? Met bijvoorbeeld een stofzuiger is niet aan te raden omdat de luchtstroom zorgt voor veel statische elektriciteit waarmee je eenvoudig gevoelige elektronica sloopt. Weet je verder zeker dat je geen verbogen pinnetjes in de socket hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Ik heb hem met de hand schoongemaakt, plukken stof eruit geplukt en geblazen.

Ik weet niet 100% zeker of er verbogen pinnetjes zijn op de cpu. Alles lijkt in orde, maar dat zou het kunnen zijn dus?

Bier = beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
Doe eerst het bios resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Heb ik gedaan. CMOS batterij eruit gehaald, na 30 minuten erin en vervolgens kwam ik in het BIOS waar ik de tijd en datum moest instellen. Dus dan is hij gereset toch?

Bier = beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:37
CultFreak schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:13:
Heb ik gedaan. CMOS batterij eruit gehaald, na 30 minuten erin en vervolgens kwam ik in het BIOS waar ik de tijd en datum moest instellen. Dus dan is hij gereset toch?
Klopt, alleen stond het niet in je TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Ik heb het aangepast voor de volledigheid. Dell Diagnostics ook nog gedraaid na POST, ook geen errors.

Bier = beter

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anders een busje perslucht kopen en nog een keer goed schoonblazen. Wellicht zit er nog stof bij de geheugenbanken.

De geheugencontroller zit in de CPU, dus het kan ook zijn dat er toch een pin niet goed contact maakt.

Systeem weer opnieuw opbouwen (kan ook buiten de kast om te testen), kijken dat er niks verbogen / kapot is.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Met één DIMM alle sloten proberen, telkens opstarten al geprobeerd? En op een werkend slot alle DIMM's stuk voor stuk testen, dan kan je of DIMM's of sloten uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
tweakduke schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:46:

Met de mond geblazen. Ik krijg morgen koelpasta binnen, dus dan ga ik alles nogmaals langs. Met name de pinnen.
Verwijderd schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:51:
Met één DIMM alle sloten proberen, telkens opstarten al geprobeerd? En op een werkend slot alle DIMM's stuk voor stuk testen, dan kan je of DIMM's of sloten uitsluiten.
Ja, dat gedaan inderdaad. DIMMs lijken allemaal ok. In een ander slot met werkende DIMM lijkt niet te werken, 2 piepjes.

Als ze kunnen worden uitgelezen door hwinfo of Speccy dan zou je toch zeggen dat de slots en DIMMs toch niet het probleem is? Wellicht inderdaad de geheugen controller dan.

Om gek van te worden.

Bier = beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CultFreak schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:59:
[...]

Met de mond geblazen. Ik krijg morgen koelpasta binnen, dus dan ga ik alles nogmaals langs. Met name de pinnen.

[...]

Ja, dat gedaan inderdaad. DIMMs lijken allemaal ok. In een ander slot met werkende DIMM lijkt niet te werken, 2 piepjes.

Als ze kunnen worden uitgelezen door hwinfo of Speccy dan zou je toch zeggen dat de slots en DIMMs toch niet het probleem is? Wellicht inderdaad de geheugen controller dan.

Om gek van te worden.
Inderdaad vreemd. BIOS reset gedaan? BIOS update (ik weet dat het eerder wel werkte)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CultFreak
Bios gereset door de batterij eruit te halen.
Ik zit al op de laatste versie van de BIOS of bedoel je nog een keer die versie flashen?

Bier = beter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CultFreak
tweakduke schreef op maandag 5 augustus 2019 @ 22:46:

Uiteindelijk dat gedaan. Bleek inderdaad dat er 1 of 2 pinnetjes verbogen (lijken te) zijn. :(
Dus tsja, memory controller werkt niet goed meer waarschijnlijk. Voor 2x 4GB 8,00GB gegaan in de 2 werkende slots. Ook die nog geprobeerd in standaard volgorde, maar werkte ook niet.
Helaas nu Single-Channel, niet optimaal, maar wel meer GB RAM dan ervoor. Systeem werkt als een malle.

Thermal Grizzly koelpasta aangebracht: de temperatuur is weer prima. Temp1/Moederboard van 100 naar 70 graden Celcius.

Dank u allen voor de tips! _/-\o_

Bier = beter

Pagina: 1