Mijn vraag:
Na stofvrij maken van de binnenkant van de PC (blazen en met de hand stof eruit pikken) worden slechts twee van de zes sleuven met geheugen herkent. Van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Hopelijk heeft iemand een gouden tip.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
Wat ik raar vind:
Na stofvrij maken van de binnenkant van de PC (blazen en met de hand stof eruit pikken) worden slechts twee van de zes sleuven met geheugen herkent. Van alles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Hopelijk heeft iemand een gouden tip.
Relevante software en hardware die ik gebruik:
- Win 10
- Dell Studio XPS 435 MT met 6 GB DDR3
- Moederbord: DELL 0R849J
- Meer info, zegt u maar.
- Natuurlijk me al 2 dagen suf geGoogled, ingelezen en manual bekeken.
- De 6 DIMMS van 1GB per stuk zaten er al in sinds ik hem kocht bij Dell, ergens in de pre-historie. En alles werkte prima.
- Ik heb het geheugen er ook uitgehaald tijdens het stofvrij maken, helaas niet opgelet in welke volgorde ze erin zaten.
- Ook alle fans stofvrij gemaakt en eraf gehad, w.o. de CPU cooler. De CPU nog laten zien aan mijn zoon. Verder leek hij prima in orde, geen pinnetjes verbogen o.i.d., en zit ie er volgens mij goed in (anders zou hij niet booten neem ik aan)
- Ik heb alle DIMMs geprobeerd in veul verschillende configuraties, ook allemaal los en volgens de nummering van Dell, 4 - 1 - 5 - 2 - 6 - 3.
- Alleen sleuf 5 en 2 lijken te werken. Als er alleen in de andere sleuven 1 of meer DIMMs zitten, dan krijg ik 2 beepjes bij het opstarten (geheugen niet gevonden).
- Bier gedronken.
- Dell Diagnostics gedraaid (na POST vanaf rescue partitie), ook geen errors.
- Memtest86 geeft geen problemen. CPU stress test ook niet. Verder nog wat andere test programma's gestart, zoals die in Win zelf, allemaal geen problemen met hardware.
- System Temperature / Temp1 / Moederbord? is nu +/- 96 a 100°C. Zie afbeelding hieronder.
Wellicht omdat ik geen nieuwe koelpasta heb aangebracht op de cpu e/o southbridge? (Is in bestelling ondertussen).

Wat ik raar vind:
- In het BIOS en in Win 10 geeft hij 2 GB geheugen aan. BIOS heeft overigens laatste update en heb ik gereset door CMOS batterij eruit te halen.
- In HWiNFO64 geeft hij wel info van alle DIMMs weer. Hier de info uit de log: https://pastebin.com/HVdwQd9B
- In Speccy geeft hij ook 2 GB geheugen aan, maar list hij wel alle info van alle 6 de DIMMs.
[ Voor 3% gewijzigd door CultFreak op 05-08-2019 22:39 . Reden: Iet smeer info toegevoegd. ]
Bier = beter